Consumenten moeten voortaan een waarschuwing krijgen als ze voor meer dan 10 euro betalende sms’jes toegestuurd krijgen.
Voor sms-diensten zullen er vanaf 1 mei nieuwe, strengere regels gelden. Ook zal een ethische commissie vanaf die datum klachten over malafide sms-diensten behandelen. Dat zei minister van Economie Vincent Van Quickenborne tijdens een persconferentie over een preventiecampagne tegen malafide sms-praktijken.
Tot nu toe moesten de sms-diensten zich houden aan een ethische code, vanaf 1 mei zullen er bindende regels gelden. Als die regels niet nagekomen worden, kan een areaal maatregelen genomen worden, gaande van een waarschuwing tot een boete van 125.000 euro.
Een van die nieuwe regels is dat de consument kosteloos op de hoogte wordt gebracht als hij voor meer dan 10 euro sms’jes krijgt - tot nu toe gold een grens van 25 euro. Ook moet er bij elke sms-dienst een vast telefoonnummer zijn voor eventuele klachten. Verder moet in reclame het maximumtarief vermeld worden, dat voor de meeste diensten vastgelegd werd op 2 euro. Chatberichten moeten gratis zijn.
Opmerkelijk is ten slotte de nieuwe ethische commissie, onder leiding van een magistraat, die klachten over malafide sms-diensten zal behandelen.
Als alles goed gaat - de recent gestemde wet moet nog verschijnen in het Staatsblad - treden de nieuwe regels in werking op 1 mei. Bart Vandesompele, die het forum van gsm-operatoren vertegenwoordigde op de persconferentie, toonde zich tevreden over de nieuwe regels. "Het initiatief van de overheid is belangrijk", zei hij. "Het is moeilijk om de malafide aanbieders van sms-diensten te bestraffen als er geen wettelijk kader is."
Bron: destandaard.biz
Persoonlijk mogen ze van mij al dat "ludiek" gedoe regelrecht verbieden.