Sneller surfen? Test je dns met namebench!

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 25 keer
Provider

Sinds die problemen met youtube heb ik mijn surfgebruik en vooral surfsnelheid eens onder de loep genomen.
En wat bleek ? Websites die normaal zeer snel zouden moeten laden deden er soms wel 10 seconden over om te openen.
Dit met Firefox 4 op een desktop met een i7 975 op een Fibernet 100 verbinding.

Het eerste wat ik gedaan heb is mijn netwerkkabel op een andere poort steken.
Dit was een netwerkadapter waar ik nog niks aan veranderd had (op de andere adapter stonden andere dns servers ingesteld en nog andere wijzigingen)
Nog steeds waren de websites bijzonder traag aan het laden.
Ping testen van de command prompt lieten zien dat een ping naar google.be wel 120 ms duurde.
Ook testen op tweakers.nl (normaal zeer snelle website) duurden rond de 100 ms.
Mijn modem was al een heel tijdje online dus ik heb deze eens een minuut uitgetrokken samen met mijn switch.
Daarna waren de ping tijden terug normaal. rond de 25 ms voor google.be en rond de 15 voor tweakers.net.

Maar nog altijd ben ik niet tevreden met de snelheid waarmee website opende. Ik weet nog van vroeger dat het *klik* en het stond er was.
En nu duurde het toch 5,6 seconden. Dat lijkt misschien niet zo veel maar ik als nerd vind dat onacceptabel.

Dus nu heb ik maar eens de nieuwste versie van Chrome geinstalleerd omdat ik gelezen heb dat de laatste firefox versie in snelheid achterblijft.
Chrome is inderdaad duidelijk sneller op het eerste gezicht. Jammer dat er zoveel add-ons zijn die je wel bij firefox hebt en niet bij chrome.
Bijvoorbeeld flashgot + jdownloader. Met Chrome kun je geen externe programma's openen dus op download links naar jdonwloader te sturen moet het programma sowieso al actief op je computer zijn. Ik heb niet graag een programma actief als ik het niet gebruik.
Maar goed, om toch nog verder mijn snelheid te tweaken kom ik bij dns servers uit.
Die van Telenet heeft de laatste tijd serieuze problemen (waaronder dus dat gebeuren met youtube)
Gelukkig bestaat er opendns en ook de dns servers van google zijn het proberen waard.
Maar hoe weet je welke de snelste zijn ? Die van Telenet, opendns, die van google of zijn er misschien nog andere dsn servers ?

In ieder geval ik ben op internet een applicatie tegen gekomen die dns servers test op snelheid en ook zaken zoals cencuur.
Dit heet namebench en je kunt het hier downloaden --> http://code.google.com/p/namebench/
Dit is een rechtstreekse link naar het programma --> http://code.google.com/p/namebench/down ... indows.exe

Als je het opent komen de dsn servers die in je cache zitten op de eerste lijn te staan.
Bij mij zijn dit 195.130.130.1, 195.130.131.1, 195.130.130.129, 8.8.8.8, 8.8.4.4,
Dus drie servers van Telenet en de dns servers van google.

Afbeelding
Je vinkt het beste aan

-include global dns providers
-include best available regional dns service

En ik heb ook aangevinkt
-invlude censorship checks
-upload and share your result.

Dan locatie normaal belgie
Healt check performance op Fast.
Query Data source laat urls van je browsers zien.
Je kunt testen op die van je favoriete browser, zo weet je meteen welke van jouw website het snelste laden met welke dsn server combinatie.
Om dat ik alle geschiedenis van mijn browsers heb gewist heb ik het het op Top 2000 websites gezet.

En dan duw je start benchmark.

Je krijgt uiteindelijk een lijst te zien maar daarop de verschillende dns servers en welke het snelste zijn.
Zie dat je best voor de test zeker ziet dat je snelheid optimaal is. Dus reboot even je modem en router eventueel.
Daarna krijg je ook een suggestie te zien voor het instellen van je dns servers.
De eerste twee adressen kun je bij de eigenschappen van je netwerkadapter doen onder ipv4 en de derde kun je instellen bij geavanceerd (onder ipv4) en dan bij dsn en dan toevoegen en daar kun je een tertiare dns server toevoegen.

Het lijkt mij wel nuttig om te zien wat jullie resultaten zijn.
Ik ga het nu nog eens laten lopen (duurt vrij lang) en mijn resultaten eens posten.

In ieder geval heb ik geen vertrouwen meer in de dns servers van Telenet.
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Provider

IK heb nu eerste getest met 5700 url's uit firefox.

De resulaten heb ik hier geupload --> http://www.godzmodus.com/test/namebench ... _0112.html

195.130.130.129 is een backup name server van Telenet en deze is blijkbaar 30% sneller als de standaard name server van Telenet.
Maar als je naar de censuur kijkt dan vallen je een aantal dingen op.
bv www.stormfront.org appears incorrect: 174.121.229.156
wikileaks.org appears incorrect: 64.64.12.170

Ik ga nu eens testen met die 2000 websites van Alexa
X-QlusioN
Starter
Starter
Provider

2000 sites van alexa: volgens resultaten is google's dns tot 65.9% sneller...

Leuke tool van Google dit... zelfde als hun PageSpeed tool die ook wel handig is
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Kainiac schreef: Ping testen van de command prompt lieten zien dat een ping naar google.be wel 120 ms duurde.
Ook testen op tweakers.nl (normaal zeer snelle website) duurden rond de 100 ms.
Mijn modem was al een heel tijdje online dus ik heb deze eens een minuut uitgetrokken samen met mijn switch.
Daarna waren de ping tijden terug normaal. rond de 25 ms voor google.be en rond de 15 voor tweakers.net.
Dat heeft niks met DNS of uw browser te maken. Een hoge latency los je niet op door andere DNS servers of browsers (er kan misschien wel een hoop andere brol ingeladen wordt die op andere domeinen en/of hosts draait, dat kan misschien...) te gaan gebruiken. Er lijkt mij in elk geval wat mis met je internet verbinding zelf dan. Als je het helemaal zeker wil zijn: ping op ip adres.
Kainiac schreef: Maar nog altijd ben ik niet tevreden met de snelheid waarmee website opende. Ik weet nog van vroeger dat het *klik* en het stond er was.
En nu duurde het toch 5,6 seconden. Dat lijkt misschien niet zo veel maar ik als nerd vind dat onacceptabel.
Da's inderdaad niet normaal voor iets dat €100/maand kost. Zelfs niet voor €30/maand.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 608 keer
Bedankt: 542 keer
Provider

Hierbij de resultaten van mijn Belgacom Favorite VDSL-2 lijntje.
De resultaten werden bekomen vanop een PC die rechtstreeks op de BBox-2 (wired) aangesloten was.
=> De PPPoE sessie werd door de BBox-2 tot stand gebracht. De gemiddeldes van mijn lijntje liggen beduidend hoger dan die van jouw FiberNet 100.
De DNS server (195.238.2.21) van Belgacom kwam telkens als snelste uit de bus (voor mijn resultaten).
Al is "snel" wel erg relatief ten opzichte van jouw FiberNet 100. :wink:

=> Vervolgens heb ik de PPPoE sessie op de BBox-2 beeindigd en de PC rechstreeks een PPPoE sessie laten opzetten.
Dit zijn de resultaten hiervan: => Nu we toch aan het testen zijn. Ditmaal vanuit Ubuntu 10.10 in VmWare op dezelfde machine, PPPoE rechtstreeks vanop Ubuntu. Is Linux dan toch zoveel sneller dan Micro$oft? :angel:
Niet enkel de bekomen tijden zijn veel beter, ook draait "namebench" veel sneller op Ubuntu dan Vista ...
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Provider

Dat heeft niks met DNS of uw browser te maken. Een hoge latency los je niet op door andere DNS servers of browsers (er kan misschien wel een hoop andere brol ingeladen wordt die op andere domeinen en/of hosts draait, dat kan misschien...) te gaan gebruiken. Er lijkt mij in elk geval wat mis met je internet verbinding zelf dan. Als je het helemaal zeker wil zijn: ping op ip adres
Ik heb ook niet gezegd dat dat er iets mee te maken had. Dat was een bijkomend probleem wat ik opgelost heb door mijn materiaal een minuut zonder stroom te zetten.
Daarna waren mijn ping tijden weer normaal maar toen ben ik nog verder gegaan om te kijken of websites nog sneller kunnen laden.
Nu dat mijn vaak gebruikte websites zoals google en tweakers.net binnen de seconde klaar staan ben ik tevreden.
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer
Provider

Nu dat mijn vaak gebruikte websites zoals google en tweakers.net binnen de seconde klaar staan ben ik tevreden.
Ik kom bijna niet meer bij van het lachen. :lol: :P
€100/maand om te googlen en tweakers.net te lezen?

Ach, het ziet er toch naar uit dat de marketing afdeling van Telenet uitstekend werk levert (ik stel hen een extra bonus voor). Soit, ik heb liever een 4 mbit lijn met lage latency en verhoudingsgewijs goeie upload dan een verkreupelde 100 mbit lijn met hoge lantency en (verhoudings gewijs) lage upload... (en tzal veel minder kostelijk zijn ook)
Kainiac
Plus Member
Plus Member
Provider

Ik doe genoeg andere dingen met mijn lijn buiten een paar websites bezoeken hoor.
-gamen, ping op meeste Europese servers onder de 30ms. Servers in Nederland en Belgie onder de 15ms.
-Veel downloaden, bluray disk en series in HD.
- draai een aantal servers die met gamen te maken hebben
- 24/24 torrents seeden.
- Uploaden van mijn muziek en filmbestanden.
- surfen, streaming video kijken.
-backup data online zetten.
etc etc.

Ik ga echt geen 100 euro per maand uitgeven voor een verbinding waar ik alleen een paar websites mee bezoek.
Daarbij betalen wij met 5 man voor één Fibernet 100 aansluiting en betaal ik dus maar effectief 20 euro per maand. (en ik maak het meeste gebruik van het internet, de andere kennen niet zo veel van computers)
Mijn latency is prima in orde (ten zij die ene keer, maar modem reboot heeft het opgelost) en zit voor snelle servers in de benelux onder de 15 ms
En mijn upload is nog altijd veel hoger als iemand met een 4 mbit lijn.
5 mbit is erg weinig en inderdaad 20 keer minder als de download snelheid.
Maar liever een 100/5 verbinding met ratio 20 als een 4/0.5 verbinding met ratio 8.
Ik ben dan toch nog altijd op alle punten het snelste.
En ziet ge mij al een bluray van 50 GB downloaden met een 4mbit verbinding ? Dat duur 28,5 uur ! Dan ben ik blij dat het met Fibernet 100 25 zo snel gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”