Problemen met ADSL download snelheid

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Raspoetin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2002, 13:46

Ik heb enkele dagen geleden een Belgacom-technieker over de vloer gehad omdat ik synchronisatieproblemen had met een interne ADSL modem (mijn lijn is begin van de maand opgewaardeerd naar 3Mbps, en is volgens de metingen van Belgacom tiptop in orde). De interne modem werd dan vervangen door een Alcatel Speed-touch Home externe modem en EZCard 10/100Mbps Fast Ethernet PCI kaart van SMC. De technieker waarvan hierbove sprake, heeft dan de snelheid van de verbinding gemeten via ADSL-box m.b.v. zijn draagbare PC, aangesloten op mijn modem, en gebruikmakend van mijn log in, en kwam uit op ongeveer 2000 kbps.

Wanneer ik dan de snelheid meet die ik kan halen met mijn desktop PC (met de hierbovenvermelde modem en Ethernet kaart) kom ik slechts uit op ongeveer 600 kbps.

Mijn PC is een 800MHz P3, met W98SE. Ik heb de harde schijf gescand voor virussen met twee verschillende virusscanners, en geen virus werd gevonden.

Iemand enig idee over hetgeen er zou kunnen schelen aan mijn systeem waardoor ik niet hoger geraak in snelheid?

Mvg.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

scan je pc eens met adaware (http://www.lavasoft.de/)
het kan zijn dat er veel spyware in zit, je kan ook altijd eens een defrag doen, dit helpt ook soms

is het lang geleden dat windows eens opnieuw geinstalleert is?
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Indien je een full-proof antivirus en/of firewall aan staan hebt, dan vertraagt dit de snelheid zienderogen. Wanneer je een snelheidstest uitvoert, zet je deze beiden best even uit. (Nis2000 - ZoneAlarm)

Veder zie ik geen problemen, tenzij de netwerk kaart eventueel zou defect zijn. Maar dat denk ik niet. (allez, zou toch niet mogen ;-) )

Je dient de snelheidstest eveneens uit te voeren, wanneer je je lijn minimaal gebruikt vb. geen downloads bezig aan het doen zijn, kazaa ofzo die open staat, want dat geeft een verkeerd resultaat weer. Die zuipen immers ook bandwidth.

Sinds onlangs durven de speedtests op adslbox.be onstabiel zijn, probeer daarom je snelheid eens te testen op www.speedtest.nl (zonder firewall!!!)
I love it when a plan comes together!
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

doe eens een trojan scan

Code: Selecteer alles

http://www.pcflank.com/trojans_test1.htm

zet wel je firewall af he

met windows98se heb je ooit al eens een tweak test gedaan

Code: Selecteer alles

http://www.dslreports.com/tweaks
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Wat je ook nog even kan nagaan of je connectie wel optimaal geconfigureerd is.

Je kan dit even nagaan op de site van TurboLine.
Of je instellingen even nagaan op het Skynet Solutions Center.

En heel belangrijk, zet de Skynet proxy.skynet.be:8080 server af. Gebruik deze NIET! Deze vertraagt de internetverbinding.
I love it when a plan comes together!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Nu je toch die Speedtouch home modem gebruikt, kan je evengoed zelf eens je lijn testen. Op dit forum, onderwerp "Zelf nagaan welke snelheid je lijn maximaal aankan :)" Heeft NuKeM daarvoor een handleiding geschreven. Je kan nooit weten of het iets oplevert.

Onder Windows '98 kunnen die tweaks inderdaad wel iets opleveren (bij mij onder XP werken ze eerder averechts, doch dit terzijde).
Met vriendelijke groeten,

Polleke
Raspoetin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2002, 13:46

Bedankt allemaal voor de waardevolle tips.

Ik moet nu dodokes gaan doen (de plicht en de vrouw roept), maar morgen zal ik een volledig rapport maken van alle proeven die ik reeds gedaan heb en de daaruit voortvloeiende resultaten.

Good night.
Raspoetin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2002, 13:46

SeNsEi Ze0n schreef:scan je pc eens met adaware (http://www.lavasoft.de/)
het kan zijn dat er veel spyware in zit, je kan ook altijd eens een defrag doen, dit helpt ook soms

is het lang geleden dat windows eens opnieuw geinstalleert is?


Ik heb uw raad opgevolgd, adaware geïnstalleerd en inderdaad enkele spyware-programma's ontdekt en verwijderd.

Ook heb ik de harde schijf gedefragmenteerd.

Geen van beide operaties bracht enig soelaas.

Ik zou wel Windows willen re-installeren, maar helaas, driemaal helaas, mijn harde schijf is een vaste blok (niet onderverdeeld) en de W98SE versie werd door de verkoper van de PC geïnstalleerd, zodat ik er geen CD van heb. Ik vrees dan ook dat ik van nul af aan zal moeten herbeginnen.

Wat wel eigenaardig is : als ik de downloadsnelheid bekijk gedurende de ADSLbox-test, met behulp van het "Connection Details" venster van de Ethernet-kaart, dan zie ik duidelijk pieken tot 1,4MBs.

The plot thickens...
Raspoetin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2002, 13:46

The Oddity schreef:Indien je een full-proof antivirus en/of firewall aan staan hebt, dan vertraagt dit de snelheid zienderogen. Wanneer je een snelheidstest uitvoert, zet je deze beiden best even uit. (Nis2000 - ZoneAlarm)

Veder zie ik geen problemen, tenzij de netwerk kaart eventueel zou defect zijn. Maar dat denk ik niet. (allez, zou toch niet mogen ;-) )

Je dient de snelheidstest eveneens uit te voeren, wanneer je je lijn minimaal gebruikt vb. geen downloads bezig aan het doen zijn, kazaa ofzo die open staat, want dat geeft een verkeerd resultaat weer. Die zuipen immers ook bandwidth.

Sinds onlangs durven de speedtests op adslbox.be onstabiel zijn, probeer daarom je snelheid eens te testen op www.speedtest.nl (zonder firewall!!!)


Ik gebruik PC-Cillin als antivirus, en er is geen merkbaar verschil in downloadsnelheid met in-of uitgeschakelde Web-trap. Ik heb geen firewall geïnstalleerd.

Ik doe inderdaad alle proeven als er niets anders draait op mijn PC.

Ik heb de snelheidstest gedaan via de Speedtest, en er is geen meetbaar verschil met ADSLbox.

Mijn vermoedens gaan dan ook steeds mer naar de netwerk-kaart, maar die is splinternieuw - het zou inderdaad niet mogen, maar toch ???
Raspoetin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2002, 13:46

tuur schreef:doe eens een trojan scan

Code: Selecteer alles

http://www.pcflank.com/trojans_test1.htm

zet wel je firewall af he

met windows98se heb je ooit al eens een tweak test gedaan

Code: Selecteer alles

http://www.dslreports.com/tweaks


Ik gebruik PC-Cillin als anti-virusprogramma, en dat zou dus eventuele trojans moeten tegengehouden hebben. Als u echter denkt dat het nuttig is om een separate trojan scan te doen, dan zal ik het zeker niet laten.

Wat is precies een "tweak test"? Ik ben een relatief onervaren surfer en ik krijg al hoofdpijn alleen bij het denken aan sleutelen (hard- of softwarematig) aan mijn PC...
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Raspoetin schreef:Ik gebruik PC-Cillin als antivirus, en er is geen merkbaar verschil in downloadsnelheid met in-of uitgeschakelde Web-trap. Ik heb geen firewall geïnstalleerd.

Ik doe inderdaad alle proeven als er niets anders draait op mijn PC.

Ik heb de snelheidstest gedaan via de Speedtest, en er is geen meetbaar verschil met ADSLbox.

Mijn vermoedens gaan dan ook steeds mer naar de netwerk-kaart, maar die is splinternieuw - het zou inderdaad niet mogen, maar toch ???


ik denk dat het probleem bij de pc-cilin ligt, deze zet een firewall aan die veel prgms blokkeert, klik eens met de rechter muisknop op het icoontje naast de klok (in de taakbalk) en dan iets in de aard van instellingen/eigenschappen/... dan moet je ergens firewall en web filtering uitschakelen, ik weet ni exact waar, deze 2 vertragen uw internet sneljeid heel erg.

hopelijk werkt dit
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Raspoetin schreef:
Wat is precies een "tweak test"? Ik ben een relatief onervaren surfer en ik krijg al hoofdpijn alleen bij het denken aan sleutelen (hard- of softwarematig) aan mijn PC...

een tweak aan je pc doen is deze zo instellen dat hij het beste reageert op wat je wilt, je moet onder andere in het registry gaan "prullen" en dat raad ik niet ervaren gebruikers niet aan. het kan soms wel een redelijk verschil betekenen in snelheid.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gast

SeNsEi Ze0n schreef:
Raspoetin schreef:Ik gebruik PC-Cillin als antivirus, en er is geen merkbaar verschil in downloadsnelheid met in-of uitgeschakelde Web-trap. Ik heb geen firewall geïnstalleerd.

Ik doe inderdaad alle proeven als er niets anders draait op mijn PC.

Ik heb de snelheidstest gedaan via de Speedtest, en er is geen meetbaar verschil met ADSLbox.

Mijn vermoedens gaan dan ook steeds mer naar de netwerk-kaart, maar die is splinternieuw - het zou inderdaad niet mogen, maar toch ???


ik denk dat het probleem bij de pc-cilin ligt, deze zet een firewall aan die veel prgms blokkeert, klik eens met de rechter muisknop op het icoontje naast de klok (in de taakbalk) en dan iets in de aard van instellingen/eigenschappen/... dan moet je ergens firewall en web filtering uitschakelen, ik weet ni exact waar, deze 2 vertragen uw internet sneljeid heel erg.

hopelijk werkt dit


SUCCES !!!

Na het aanklikken van het PC-Cillin icoontje stelde ik vast dat de Web Filter reeds uitstond, maar de Web Security stond op (ik heb dat zo reeds ingesteld toen ik de software aankocht). Ik heb die ook uitgeschakeld, en nogmaals de proef gedaan met ADSLbox. Nu is de snelheid een ongelooflijke 2429 kbps. Fantastisch! Ik voel mij zoals een chauffeur die plots vaststelt dat zijn 2PKtje de motor heeft van een Formule 1-racewagen...

(Nota : ik heb nog steeds het "oude" PC-cillin programma zonder ingebouwde firewall. Ik krijg nog steeds regelmatig updates binnen, ook al is het ding ruimschoots ouder dan 1 jaar...)

Wat is uw raad i.v.m. met deze antivirus-software? Zij is volgens mij toch erg nuttig : PC-cillin heeft reeds een heleboel virussen onderschept (de meesten kwamen toe via e-mail, maar ik heb ook reeds een paar meldingen gekregen van rommel die via het Internet zelf binnenkwamen). Dus : uitschakelen als men een "safe" site bezoekt, en aan laten staan als men in het wilde weg surft? Mijn zoon vergeleek het "wilde" surfen zonder antivirusprogramma eens met het vrijen zonder adequate protectie met een onbekende...

Nogmaals bedankt voor de goede raad. En een vredig kerstfeest.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

Pc-cilin is een heel goede virusscan, spijtig genoeg is de firewall slecht, het houd virussen tegen die oa mcaffee niet herkenden, ik vindt hem voor mij iets te zeker spelend, als hij ook maar denkt dat het eventueel mischien een virusje zou kunnen bevatten beveiligd hij het al, dit is heel goed voor de meeste gebruikers maar mij irriteerd het :P
het grote voordeel aan pc-cillin is dat ze levenslang gratis updates beloven en dat ook doen, niet zoals met norton
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

dus zoals gedacht de firewall settings die te hoog waren en dus het internetsnelheid dermate naar beneden trok.

Wat mijn gedacht is ivm pc-cilling: persoonlijk ben ik er niet zo heel tevreden van, ok die levenslange updates maar bij mij zijn er toch een aantal virusen door de antivirus geglipt, al was die vrij up-to-date... maw als dat gebeurd bij mij vliegt dat buiten ;-)

Ik ben nu heel tevreden van NIS2002, draait heel lekker ;-)

Blij dat het probleem opgelost is!

Happy X-Mas to all of You, Afbeelding
I love it when a plan comes together!
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

en ge haalt maar 2000kbps op3mbit connectie
ik ben er zeker van als ge een tweak zal doen dat er enkele waarden te laag zullen zijn
er staat op die site een programmake nl. dr tcp
http://www.dslreports.com/front/drtcp.html
enkele waarden dat je mag invullen
mtu 1492 ,TLL 64,max duplicate ACKs 3,tcp receive window 450000,path mtu discovery yes,windows scaling yes,
wel je pc rebooten nadien
vroeger had ik ook win98 voor de tweak haalde ik iets van een 552kbps
na de tweak 840kbps

met xp zie ik geen verschil blijkbaar zat daar in het register al een wijziging

greetz
tuur
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Tuur,

Windows98 en op mijn Windows 2000 heb ik die tweaks reeds geprobeerd en geven die een merkbaar verschil, op WindowsXp blijkt dit echter geevn verschil te geven. WindowsXp zal waarschijnlijk deze waarden reeds ingebakken aan boord hebben.
I love it when a plan comes together!
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Bij mij zorgen die tweaks onder XP voor een vermindering van de snelheid. Na tweaken met dat programma'tje (heb redelijk wat waarden uitgetest), daalde mijn download van 105 naar 93, STEEG mijn upload van zo'n 1.7 naar 3.5 kB/s (dat laatste is wel de upload bij het downloaden, niet mijn max. upload (die trouwens met 1.5 kB/s gedaald was). Blijkbaar zorgde die tweak voor packetloss.

Nu, heb dan alles terug standaard ingesteld, en dat draait hier terug als een lier. (Heb trouwens maar ontdekt dat die tweak de schuldige was, toen ik vergeleek met surfen onder RC1 van Microsofts net server, wat wel op volle snelheid ging).

Nog prettige eindejaarsfeesten,
Met vriendelijke groeten,

Polleke
tuurke
Plus Member
Plus Member
Berichten: 123
Lid geworden op: 28 sep 2002, 06:47

ik heb die tweak gebruikt op xp en alles is heel vlot packet loss bijna geen snelheid up 19kB down 105-115kB , laden van pagina's van browser heel vlot (games met een ping van 30 op telenet servers)
wel met dr tcp he (niet manueel in het register knoeien)

greetz
tuur

azo zagen zullen ze dan zeggen :wink:
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

ik heb die pings al zonder tweak, nooit zo een tweak gebuikt en mijn connectie is al (zo goed als) optimaal
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Raspoetin
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 23 dec 2002, 13:46

Goeiemiddag allemaal,

Ik heb die tweak test uitgevoerd, en kreeg als punten "Looks pretty good" of iets in die aard.

Ik mag dus niet klagen, maar als de alcoholdampen van het kerstmaal zullen verdampt zijn, dan zal ik mij toch eens op het tweak-pad begeven. Baat het niet, het schaadt ook niet.

Aan allen : hartelijk bedankt voor de hulp.

Mvg.

Raspoetin
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

Een vriend van mij (die denkt dat em veel wan weet) wou mijn modem eens tweaken. Jawadde, wa was da zeg. Mijn upload ging maar max meer aan 6KB/sec en mijn download ging tegen 70KB/sec. Dus alles wat ik kan zeggen is, de standaardinstellingen zijn meestal (bijna) optimaal. Er moet niet veel meer aan veranderd worden. Ik spreek dus uit ondervinding.

Cheers
The Oddity
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5008
Lid geworden op: 15 sep 2002, 17:58
Locatie: Belgium, Ghent
Contacteer:

Wel met mijn verbinding heb ik zelf geen problemen gehad, snelheid was steeds goed, maar Internet Explorer liep niet vlot online.

Pas als ik enkele tweaks voor adsl - in het registry - toevoegde speelde Internet Explorer wel heel vlot :-)

Voor de snelheid zelf heb ik nooit problemen gehad, enkel Internet Explorer die niet vlot liep, was strange, na een paar tweaks was dat gelijk veel beter ;-)
I love it when a plan comes together!
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”