Nummerportering van Belgacom naar Scarlet is dikke miserie

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Eind 2010 bestel ik Scarlet One met de vraag om dit pas begin februari te activeren om de overlap met mijn aflopend abonnement bij BGC beperkt te houden.

Zoals afgesproken staat per 1/2 installateur aan mijn deur. Internet werkt direct. BGC TV eveneens ... telefoon zou nog dagje duren want dat moet nog worden omgeschakeld. Het formulier voor de nummerportering was tijdig en correct ingevuld terug gezonden naar Scarlet.

Dat dagje neem ik met een korrel zout ... zaterdag 5/2 begint het mij toch te lang te duren en bel ik naar Scarlet. Daar meldt men mij dat op 7/2 de lijn van BGC wordt overgezet. Ik oefen nog wat geduld. Begin deze week is het echter nog steeds niet in orde ... ik bel nog eens naar Scarlet. Daar weet men mij te melden dat er problemen zijn bij BGC ... er zou op 7/2 een verwerking slecht gedraaid hebben. Nu ja ... men moet iets zeggen. Maar de kans dat een Scarlet eerstelijns helpdesk medewerker weet welke verwerkingen goed of slecht hebben gelopen acht ik toch beperkt. Men gaat het echter nog eens doorsturen naar BGC. Enkele dagen gaan voorbij en er gebeurt weer niets ... Vandaag 17/2 bel ik nog eens naar Scarlet. Ik krijg nog eens het verhaal dat BGC de schuld heeft en dat ik niets anders kan doen dan wachten. Ik vermoed echter dat de hoofdschuldige inderdaad BGC is (maar ik vermoed eveneens dat Scarlet gewacht heeft tot 1/2 voor mijn nummerportering door te geven wat allicht probleem mede heeft veroorzaakt ... zie verder).

Naar Scarlet-medewerker toe vroeg ik of het nuttig zou zijn om online klacht naar de ombudsman telecom door te sturen. Hij gaf hieromtrent geen negatief advies maar verwachtte daar anderzijds weinig van. Inmiddels is de klacht doorgestuurd maar ik vrees ook dat het weken zal duren vooraleer ik een eerste reactie zie.

Vervolgens contacteer ik ook nog eens de helpdesk van Belgacom. Ik kreeg daar direct de opmerking dat het evident was dat mijn nummer kon worden overgezet ... mijn nummer was immers opgezegd. Ik heb inderdaad een opzegbrief gestuurd ... die brief vermeldde echter duidelijk datum 28/2. Ik heb hiervan bevestiging ontvangen die eveneens datum 28/2 bevatte ... ik heb vervolgens nog eens 3 of 4 keer brieven gekregen dat Internet, TV en telefonie was opgezegd. Ik heb die niet meer ten gronde nagelezen. Ik heb dus geen idee welke opzegdata ze op deze brieven hebben gezet ... Feit is dat de enigste datum die ik heb gecommuniceerd 28/2 is. Komt er dus op neer dat BGC op eigen houtje een en ander vroeger heeft stop gezet zodat op het moment van de nummerportering ik eigenlijk volgens BGC geen nummer meer had ...

Na dit te schetsen aan BGC-medewerker word ik on-hold gezet. Mevrouw komt na enkele minuten bitsig terug aan de lijn met de boodschap dat er geen probleem is want het nummer wordt toch nog 3 maanden voorbehouden. Maar ik kan niets doen. Scarlet moet het nodige aanvragen.

Scarlet wijst dus in de richting van BGC. En BGC wijst terug in de richting van Scarlet. Ondertussen zit ik zonder vaste lijn ... ben ik onbereikbaar voor potentiële klanten. Elke dag onbereikbaarheid kost mij dus geld. Maar ik weet niet hoe ik verder beweging in deze situatie kan krijgen ...

Iemand advies ... of iemand die achter de schermen iets kan doen of nakijken? Alvast bedankt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het is hier al heel dikwijls gezegd en geschreven - en het staat ook in de Belgacom algemene voorwaarden:
Bij een nummerportering mag je de telefoonlijn niet opzeggen, anders is de kans groot dat je het nummer verliest.
Het overdracht document geldt als opzeg, en je contract eindigt op de dag van de portatie.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Voor alle duidelijkheid ... activatie is gebeurd op 1/2. Opzeg is gebeurd met datum 28/2 ... en deze werd bevestigd door BGC. BGC draait echter de kraan vroeger dicht ...

Dit vind ik bijvoorbeeld op site van Scarlet ...

U heeft vandaag een bundel aanbieding met ADSL & telefonie bij een andere leverancier en wenst uw nummer te behouden?
Dan doet Scarlet al het nodige. De installateur doet al het nodige, zowel op het vlak van internet als telefonie en zal ervoor zorgen dat uw telefoonnummer zo naadloos mogelijk overgedragen wordt naar Scarlet en u snel verder kan bellen en surfen via ons kwalitatief netwerk.
Vergeet niet uw ADSL en telefonie bij uw vorige leverancier op te zeggen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Ja ik begrijp je frustratie wel, maar hoe je het ook draait of keert: jij hebt de fout begaan om je lijn op te zeggen. Welke uitleg je er ook aan geeft ...
Vanaf dat ogenblik wordt in de Belgacom systemen blijkbaar een vlag gezet op je lijn, waardoor een portatie niet meer mogelijk is.
Zoals in mijn vorige post uitgelegd: nooit de lijn opzeggen, en de portatie inleiden. Dan gebeurt de opzeg automatisch.

Je moet gewoon blijven bellen naar Scarlet en Belgacom en proberen schot in de zaak te krijgen ...

[Edit] Ja ... dan heeft Scarlet jou misleidt door dit op hun website te plaatsen
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

Ik kan dit alleen maar bevestigen .
Ik heb m'n telenet nummer naar weepee overgezet .
De dag dat de overdracht uitgevoerd was , verdween het telefonie product in mijn telenet.

( ik had toen nog nog niks opgezegd )

Pas daarna de rest opgezegd ( aangetekend+fax ) en dat is perfect verlopen deze week ( een maand na mijn opzeg ) is internet ook afgesloten .
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Zolang uw belgacom lijn actief is, welke jij dus zegt tot 28/2 kan je nog steeds de vaste lijn gebruiken (niet voip) gewoon je telefoonkabel in de vdsl splitter steken op de telefoonpoort. Uw betaald nog steeds voor uw telefoonlijn bij belgacom dus leveren ze deze nog steeds tot opzeg.

Het is niet omdat de techniekers altijd onmiddelijk uw telefoon conecteren met de sagem uitgang dat dit ook zo moet voor het beste resultaat. Als je dit doorvraagt aan een technieker zullen die dit hoogstwaarschijnlijk ook zeggen. Gewoon je connector van de sagem naar de splitter verplaatsen, en voor de overdracht kan ik niet helpen, enkel blijven bellen..
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Neen ... gaat niet ... BGC heeft de lijn echt gedeactiveerd.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 maa 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

blondie2001 schreef:er problemen zijn bij BGC ... er zou op 7/2 een verwerking slecht gedraaid hebben.
Dat klinkt bekend, bij mij was het op 29/12 dat de verwerking v/d nummeroverdracht bij BGC voor 73 klanten was misgelopen
Wees gerust, komt wel in orde, na 4 weken had ik terug telefonie. :|
Nadien 1 telefoontje naar Scarlet HD en even wachten wegens overleg met supervisor, kwam er een meer dan fair aanbod ter compensatie.
Volgende factuur afgewacht, noppes compensatie.
Terug HD gebeld en voor de eerste keer in al de Sc HD telefoontjes, een arrogant bazeke aan de lijn, die alles wat ik zei over vorige beloftes, etc. begon tegen te spreken. k Zal niks over zijn taalgebruik/accent zeggen want anders krijg ik Centrum voor Rasismebestrijding over de vloer. Uiteindelijk na overleg supervisor, terug zelfde belofte ter compensatie. Hoop doet leven ! :beerchug:
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1166
Lid geworden op: 18 jan 2006, 11:03
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

Ben al tijdje aant lezen en wordt echt gefrustreerd ivb overstappen :-o
In mijn geval met BGC vaste telefonie en dommel vdsl2 abbo zou ik dus niet mijn telefonie abbo mogen opzeggen, oké (nummeroverdracht), maar dus wel MOETEN mijn internetabbo bij dommel opzeggen..(meer dan een maand op voorhand hopend dat ze het aangetekend schrijven tijdig bekijken) want een nieuwe provider kan dommel er niet afgooien en moet dus wachten op de verval datum ?
Moet de nieuwe provider dan het regelen dat de nummeroverdracht pas gebeurd op de vervaldag van het inetabbo ?
Naar ik hier ergens gelezen heb bij BGC niet want die lassen je op een 2é paar ? waarom bij de andere providers dan niet ?
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Misschien had ik inderdaad beter iets langer gewacht met mijn opzegbrief te versturen dan had ik misschien geen problemen gehad. Anderzijds zouden er geen problemen mogen zijn als BGC opzeg had voltrokken op de data die ik heb doorgegeven en welke zij ook hebben bevestigd. Met later opzeg had ik bovendien ook nog eens een extra maand tel+internet+tv aan mijn been gehad (dus zo'n kleine 70 EUR weg gegooid).

Ik heb vandaag een aangetekend schrijven verstuurd met chronologie van alle feiten gestaafd met diverse documenten naar de ombudsdienst voor telecommunicatie met kopijen naar BGC en Scarlet. Als dit geen beweging in de zaak brengt dan veronderstel ik dat ik mij er zal moeten bij neerleggen dat ik mijn lijn kwijt ben ...
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Mijn geval: Ik had vdsl van dommel, en telefoon van belgacom.

Scarlet bestellen 19 januari
dommel aangetekend sturen op 20 januari (factuurcyclus op de 26e van de maand)=> op 21 januari had ik al reactie van dommel dat ze het gingen regelen.
+/- 2 weken na bestellen online komen ze installeren. (enkel redelijk zeker als je dus al een belgacom lijn hebt)
Het effectief betalen voor Scarlet (one) start meestal wel enkele dagen na de installatie (bij mij een week).

Dit zou bij iedereen die al vdsl (dus geen adsl of kabel) heeft en telefoon heeft bij belgacom ongeveer exact moeten overeen komen.
=> dus 2-3 weken na bestellen alles actief.

Samengevat (Mijn persoonlijke vatting op de installatietijd):
  • Belgacom vdsl of vdsl bij andere provider & telefoon bij belgacom of actieve vaste lijn op belgacom netwerk:
    ==>Aansluiting meestal in 2 weken.
  • Belgacom adsl of adsl bij andere provider & telefoon bij belgacom of actieve vaste lijn op belgacom netwerk:
    ==>Aansluiting in min 2 weken en kan aanslepen door overschakeling naar vdsl (indien belgacom ook nog moet langskomen)
  • Wel een belgacom vastelijn maar niet actief:
    ==>Aansluiting in meestal meer dan 2 weken (2-3?-4?-5? weken) en kan aanslepen door foute communicatie tussen Scarlet en Belgacom!
  • Geen belgacom vastelijn aanwezig in huis:
    ==>Aansluiting sleep bij bepaalde mensen maanden aan door foute communicatie tussen Scarlet en Belgacom!
blondie2001
Pro Member
Pro Member
Berichten: 264
Lid geworden op: 24 sep 2005, 13:00
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

blondie2001 schreef:Misschien had ik inderdaad beter iets langer gewacht met mijn opzegbrief te versturen dan had ik misschien geen problemen gehad. Anderzijds zouden er geen problemen mogen zijn als BGC opzeg had voltrokken op de data die ik heb doorgegeven en welke zij ook hebben bevestigd. Met later opzeg had ik bovendien ook nog eens een extra maand tel+internet+tv aan mijn been gehad (dus zo'n kleine 70 EUR weg gegooid).

Ik heb vandaag een aangetekend schrijven verstuurd met chronologie van alle feiten gestaafd met diverse documenten naar de ombudsdienst voor telecommunicatie met kopijen naar BGC en Scarlet. Als dit geen beweging in de zaak brengt dan veronderstel ik dat ik mij er zal moeten bij neerleggen dat ik mijn lijn kwijt ben ...
Zaterdag dus aangetekend schrijven naar ombudsman, scarlet en bgc verzonden.

Vandaag, maandag, iets na de middag reply van 'Eva van Belgacom' op door mij gemeld probleem op Belgacom community forum. Werd bekeken ... met vermelding van dossiernummer. Daarvoor verschillende dagen genegeerd door BGC.

Half uurtje later bericht van ombudsman dat mijn klacht ontvankelijk was verklaard en men contact heeft opgenomen met Scarlet en BGC.

Dus eerst 3 weken inactiviteit en geknoei (voornamelijk vanwege bgc veronderstel ik) ... na melding aan ombudsdienst (met kopijen aan betrokkenen) is het plots op enkele uurtjes opgelost ...

Erg dat er externen bij moeten komen opdat BGC zijn eigen geknoe zou oplossen ... :-(

Edit: Ik merk thans dat mijn berichten omtrent dit probleem op het Belgacom Community forum niet meer voor iedereen zichtbaar zijn ... ik heb nog een directe link welke wel nog werkt. Maar blijkbaar wordt gegronde commentaar jegens BGC gecensureerd ...
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”