Scarlet Telefonie

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Ik heb nog enkele vraagjes bij hun telefonie aanbod. Bepaalde vragen klinken logisch maar zekerheid is veel waard.

Connectie kost vaste lijn: 2,54 cent
Kost vaste lijn per min: 2,54 cent

Connectie kost GSM: 9 cent
Kost gsm per min: 16 cent

1. Connectiekost
Wanneer je belt naar iemand en die neemt niet op (a) of er is bezettoon (b), betaal je hier dan ook connectie kost.
Dit zelfde voor GSM: neemt niet op (c), bezet (d)

(e) Een speciaal geval: Nummer bestaat niet ==> nummerfout (rejected cause=500), geen connectie kost?

2.1 Piekuren vs daluren

Indien ik een oproep begin bijvoorbeeld 5 min voor het start van een piekuur 7u55 en ik blijf bellen voor 15 min na 8u.
(f) Wat betaal ik dan: niets (gesprek gestart voor piekuur) OF 15 min betalend?

2.2 Piekuren vs daluren
Zelfde vraag voor het omgekeerde: ik bel 5 min voor start daluur (15u55) en blijf 15 min bellen na 16u.
(g) Wat betaal ik dan: 20 min + connectiekost OF 5 min + connectie kost.

opm: principe oproep gestart in piek=betalend/daluur=gratis of niet dit principe.

3 Feestdagen
Aangezien je het volgende hebt:
Gratis bellen naar vaste telefoonnummers in België
(van 16 uur tot 8 uur en tijdens het weekend).
(h)Veronderstel ik dat feestdagen als gewone dagen worden gerekend (betalend dus), of zou het toch kunnen dat aangezien feestdag=weekenddag is ook gratis is, dit lijkt me onwaarschijnlijk.

edit: overzichterlijk gemaakt
Gebruikersavatar
Azgard
Member
Member
Berichten: 77
Lid geworden op: 22 okt 2010, 11:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

1) Als er niet opgenomen wordt/bezettoon -> geen connectiekost
Kom je echter op de voicemail terecht -> connectiekost + kost "gesprek"

2) Goeie vraag, zou ik ook wel s willen weten

3) Feestdagen tellen normaliter mee als weekends en dus daluren. Zo is het toch bij bijv. de electriciteitsmaatschappij, ik vermoed dat t bij Scarlet niet anders is.

Voor € 5/maand hoef je je dat natuurlijk allemaal niet meer af te vragen :wink:
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Azgard schreef: Voor € 5/maand hoef je je dat natuurlijk allemaal niet meer af te vragen :wink:
Inderdaad ik ben eens aan het bekijken. Ik heb momenteel gewoon scarlet one zonder die optie.

De optie van €5/maand is interresant, maar ook niet noodzakelijk voor iedereen.
Om € 5 euro op te bellen, moet je ongeveer 196 min bellen in de piekuren (-1 min per gesprek als 'connectiekost').
En de piekuren bij scarlet lopen maar tot 16u, dus weet ik niet of we wel zoveel bellen tussen 8u en 16u.
Je hoeft inderdaad maar enkele langdurige gesprekken te voeren en dan is de € 5 optie zeer goedkoop.


Ik heb gisteren wat zitten prutsen (vrijetijdsbesteding) in autohotkey en aan de hand van de sagem 'Sip Call History' gekeken hoeveel ik bel tijdens de piekuren, en tot nu toe is dit te verwaarlozen.

edit/
Het enige wat ik tot nu toe mis is de service van 1919, het automatisch terugbellen (naar jou om te melden dat er een voicemail bericht is) en nummer weten van laatste oproep ook al hebben ze geen bericht achter gelaten. (nu dus 1991)
Ook dit tweede is snel op te lossen met de optie van €1,02/maand voor nummer herkenning. Dit zal ik ook nog eens bekijken.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1613
Lid geworden op: 05 mei 2008, 12:32
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer

Ik heb ooit eens (via de Sagem SIP History) al mijn telefoongesprekken bijgehouden, omdat ik de factuur van Scarlet niet duidelijk vond en het idee had dat die niet klopte.
Gelukkig klopte de factuur, maar uit deze gegevens heb ik gevonden dat een feestdag (1 november in dit geval) telt als daluur.

Op al de rest kan ik niet antwoorden. Bij hebben hier thuis de gewoonte, als het 15u55 is en geen dringend gesprek, te wachten tot 16u.
ReLoad
Pro Member
Pro Member
Berichten: 298
Lid geworden op: 10 apr 2007, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 4 keer

Dat is interessant om te weten, hopelijk is het bij alle feestdagen zo.

Voor de mensen die weten wat autohotkey is (http://www.autohotkey.com/) hieronder de geschreven code.
Misschien heeft er 1 persoon nut aan :).
Het scriptje maakt een txt bestandje aan met de lay-out van een primitieve factuur.

Eisen:
-De code hieronder (in de code tag) moet je opslaan in een txt bestandje en dan de extensie veranderen naar ".ahk" bv: "sipfactuurprog.txt ==> sipfactuurprog.ahk", en autohotkey geïnstalleerd zijn!
-Txt bestand "D:\Sip call history.txt" moet bestaan met daarin de "sip call history" uit de sagem. (Advanced Settings ==> Telephone ==> Sip Call History)
-".ahk" uitvoeren: Er word een txt bestand "D:\Sip call factuur.txt" aangemaakt (zie vb hieronder)
-Ik weet natuurlijk niet dat die 100% correct werkt (geen rekening gehouden met feestdagen), maar het ziet er goed uit voor de tijd die ik erin gestoken hebt, tijd met plezier ingestoken. (Alles kan natuurlijk nog beter en efficiënter, maar het werkt!)

Een voorbeeld van de uitvoer:

Code: Selecteer alles

       Nummer       Dag          Tijdstip   Gespreksduur   Gesprekskost
Vast:  012345678    Mon 14 Feb   09:27:02   0:00:27        € 0.036830
==> elk betalend gesprek wordt in dit lijstje gezet chronologisch
GSM:   0471234567   Tue 15 Feb   15:33:25   0:01:48        € 0.378000

Afrekening:
-----------
Gratis vaste lijn oproepen:                 4:58:7  (#13)  € 0.000000
Betaalde vaste lijn oproepen:               0:0:27  (#1)  € 0.036830
Betaalde GSM oproepen:                      0:1:48  (#1)  € 0.378000
                                    Totaal: 5:0:22  (#15)  € 0.414830
De effectieve autohotkey code:

Code: Selecteer alles

;
; AutoHotkey Version: 1.x
; Language:       English
; Platform:       Win9x/NT
; Author:         ReLoad <ReLoad>
;
; Script Function: alle betaalde gesprekken samentellen (met uitzondering speciale nummers => kan fouten opleveren)
;

#NoEnv  ; Recommended for performance and compatibility with future AutoHotkey releases.
SendMode Input  ; Recommended for new scripts due to its superior speed and reliability.
SetWorkingDir %A_ScriptDir%  ; Ensures a consistent starting directory.



;!!! Enkel hieronder de 2 dir's wijzigen!!
;!!! in "dirfactuur" wordt de 'factuur' opgeslagen
;!!! in "dirsipcallhistory" moet je vooraf de 'Sip call history" kopiëren vanuit de Sagem in een txt(Advanced Settings ==> Telephone ==> Sip Call History)

;!!! er word maar onderscheid gemaakt tussen 3 telefoon nummers: 1991 voicemail, vastelijn nummer en gsm nummer

dirfactuur = D:\Sip call factuur.txt
dirsipcallhistory = D:\Sip call history.txt


prijsvastmin:=2.54
prijsmobielmin:=16
prijsmobielcon:=9

vastuur=0
vastmin=0
vastsec=0
vastcon=0
gratisvastuur=0
gratisvastmin=0
gratisvastsec=0
gratisvastcon=0
mobieluur=0
mobielmin=0
mobielsec=0
mobielcon=0

message:="       Nummer       Dag          Tijdstip   Gespreksduur   Gesprekskost"
FileAppend, Detail:`n-------`n`n%message%`n, %dirfactuur%

Loop, read, %dirsipcallhistory%
{
   Loop, parse, A_LoopReadLine, %A_Tab%
   {
	StringSplit, word_array, A_LoopField, %A_Space%, `,  ; Omits commas			;MsgBox, Field number %A_Index% is %A_LoopField%.
	IfInString, A_LoopField, (dial
		{
		 if A_LoopField not contains cancelled,rejected					;gesprekken zonder opname worden niet meegeteld, bezettoon,fout nummer,..
		 {
			{
			StringTrimLeft, gespreksduur, word_array14, 9
			StringTrimRight, sipoproepnummer, word_array9, 17
			StringTrimLeft, oproepnummer, sipoproepnummer, 5
			if oproepnummer != 1991
				{
					{	;gespreksduur bepalen
					StringTrimRight, uurmingespreksduur, gespreksduur, 3
					StringTrimRight, uurgespreksduur, uurmingespreksduur, 3
					StringTrimLeft, mingespreksduur, uurmingespreksduur, 2
					StringTrimLeft, secgespreksduur, gespreksduur, 5
					StringTrimRight, vraagisheteengsmnummer, oproepnummer, 9
					}
					gsm:="0"
					if vraagisheteengsmnummer = %gsm%
						{
							{	;gespreksduuropslaan
							mobieluur += %uurgespreksduur%
							mobielmin += %mingespreksduur%
							mobielsec += %secgespreksduur%
							mobielcon++
							}
						kost:=(prijsmobielcon+mobieluur*60*prijsmobielmin+mobielmin*prijsmobielmin+mobielsec*prijsmobielmin/60)/100
						message=GSM:   %oproepnummer%   %word_array1% %word_array3% %word_array2%   %word_array4%   %gespreksduur%        € %kost%
						FileAppend, `n%message%`n, %dirfactuur%
						}
						else
						{
						 StringTrimRight, uurvanhetgesprek, word_array4, 6  					;zorg er voor dat het uur:min:sec enkel nog uur over houd
						 if uurvanhetgesprek contains 09,10,11,12,13,14,15					;enkel gesprekken in de piekuren betalen
							{
						 	if A_LoopField not contains sun,sat
								{

									{	;gespreksduuroplslaan
									vastuur += %uurgespreksduur%
									vastmin += %mingespreksduur%
									vastsec += %secgespreksduur%
									vastcon++
									}
									kost:=(prijsvastmin+vastuur*60*prijsvastmin+vastmin*prijsvastmin+vastsec*prijsvastmin/60)/100
									message=Vast:  %oproepnummer%    %word_array1% %word_array3% %word_array2%   %word_array4%   %gespreksduur%        € %kost%
									FileAppend, `n%message%`n, %dirfactuur%
								}else
								{
								gratisvastuur += %uurgespreksduur%
								gratisvastmin += %mingespreksduur%
								gratisvastsec += %secgespreksduur%
								gratisvastcon++
								}
							}else
							{
							gratisvastuur += %uurgespreksduur%
							gratisvastmin += %mingespreksduur%
							gratisvastsec += %secgespreksduur%
							gratisvastcon++
							}
						}
				}
			}
		   }
		}
   }
}

While (gratisvastsec>59)
	{
	gratisvastmin++
	gratisvastsec-=60
	}
While (gratisvastmin>59)
	{
	gratisvastuur++
	gratisvastmin-=60
	}
message=Gratis vaste lijn oproepen:                 %gratisvastuur%:%gratisvastmin%:%gratisvastsec%  (#%gratisvastcon%)  € 0.000000
FileAppend, `n`n`nAfrekening:`n-----------`n`n%message%`n, %dirfactuur%




vastelijn:=(prijsvastmin*vastcon+vastuur*60*prijsvastmin+vastmin*prijsvastmin+vastsec*prijsvastmin/60)/100
While (vastsec>59)
	{
	vastmin++
	vastsec-=60
	}
While (vastmin>59)
	{
	vastuur++
	vastmin-=60
	}
message=Betaalde vaste lijn oproepen:               %vastuur%:%vastmin%:%vastsec%  (#%vastcon%)  € %vastelijn%
FileAppend, `n%message%`n, %dirfactuur%




mobiellijn:=(prijsmobielcon*mobielcon+mobieluur*60*prijsmobielmin+mobielmin*prijsmobielmin+mobielsec*prijsmobielmin/60)/100
While (mobielsec>59)
	{
	mobielmin++
	mobielsec-=60
	}
While (mobielmin>59)
	{
	mobieluur++
	mobielmin-=60
	}
message=Betaalde GSM oproepen:                      %mobieluur%:%mobielmin%:%mobielsec%  (#%vastcon%)  € %mobiellijn%
FileAppend, `n%message%, %dirfactuur%




totaaluur:=gratisvastuur+vastuur+mobieluur
totaalmin:=gratisvastmin+vastmin+mobielmin
totaalsec:=gratisvastsec+vastsec+mobielsec
While (totaalsec>59)
	{
	totaalmin++
	totaalsec-=60
	}
While (totaalmin>59)
	{
	totaaluur++
	totaalmin-=60
	}
totaalcon:=vastcon+mobielcon+gratisvastcon
totaal:=mobiellijn+vastelijn

message=`n                                    Totaal: %totaaluur%:%totaalmin%:%totaalsec%  (#%totaalcon%)  € %totaal% 
FileAppend, `n%message%`n, %dirfactuur%

Update:
Ze bevestigen op hun FB pagina dat feestdagen ook gratis zijn :-) , en zullen het waarschijnlijk binnenkort op hun website zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Scarlet (SurfADSL, Tiscali, dxADSL)”