Hoe een modem-only setup te bekomen.
Geplaatst: 18 jan 2011, 14:36
Hierbij mijn verhaal van de voorbije twee dagen. Opgelet, het heeft heel erg veel weg van een soap!
Maandag 17/01:
10:00
Ik ga naar het Telenet Center om mij te laten overzetten. Het systeem ligt echter plat, en kunnen ze dus niets meegeven. Ik vraag terloops nog even of ze de modem-only in stock hebben, en de persoon gaat dat vrgen en komt terug met de melding dat er enkel WiFi-modems (type CBN) voorradig zijn.
11:00
Ik bel naar de Telenet klantendienst (administratief) om mij te laten overschakelen op FiberShake+, welke 5 euro goedkoper zou zijn als de diamondshake+. Tijdens het bestelproces vraag ik aan de persoon aan de lijn of het mogelijk zou zijn enkel een modem te krijgen ipv een WiFi-model. Ze weet dit niet en gaat het vragen aan haar superieur. Ze komt terug met de mededeling dat die types inderdaad bestaan, maar dat ik best eens de telenet-centers rondbel om te kijken of ze ergens op voorraad zijn. Ik zou dan ook de omschakeling in het telenet-center moeten uitvoeren.
11:15
Ik begin aan het rondbellen van telenet-centers in de buurt. De eerste drie weten begot niet over welk model ik het heb, en beweren het nog nooit gezien te hebben. De vierde zegt mij dat ze dat model gehad hebben, maar nu enkel nog de WiFi-modems. De vijfde (nota bene de winkel waar ik die ochtend was langsgeweest) weet mij eindelijk te vertellen dat ze die modems wel hebben, maar enkel mogen meegeven aan Business-klanten, of voor reparaties aan bestaande opstellingen met dat type.
11:45
Ik bel naar de Telenet klantendienst, deze keer naar de technische. De man aan de telefoon begrijpt mijn probleem, en zegt dat hij in het systeem iets heeft aangepast waardoor ik de 6120 zal meekrijgen bij het telenet-center ipv de 6540. Hij schakelt ons tevens over op de nieuwe FiberShake.
14:00
Het systeem van Telenet werkt weer, wardoor de centers weer modems kunnen leveren. Ik ga voor de tweede keer die dag naar mijn telenet-center, en vraag achter mijn modem. De man noteert mijn klantennummer, en een half uur later (er waren nog veel andere mensen voor een modemswap, en iedere swap vraagt daar een minuut of 7 papierwerk) komt hij terug met een... wait for it... WiFi-model! Nu was ik het echt grondig beu, en laat de winkelier zelf maar naar Telenet bellen.
Na een lang gesprek dat ik niet heb kunnen horen, komt hij terug met de mededeling dat ze in het center de modem écht niet kunnen meegeven omwille van het softwareprogramma, dat hen dit niet zou toelaten. Ik laat de wifi-modem dan maar staan in de winkel, en rij naar huis.
15:30
Thuis aangekomen sluit ik de oude modem weer aan, en wat blijkt? Het internet is overgeschakeld naar FiberNet, en ik zie een modemactivatiepagina van Telenet, dat mij natuurlijk een error geeft met de melding naar de klantendienst te bellen.
15:45
Eerste contact met de Telenet technische dienst na de mislukte modemswap. De persoon aan de lijn is écht onbeschoft, en beweert dat er in het WiFi-model helemaal geen router zit! Hij beweert ook nog nooit over een ander soort modem gehoord te hebben. Nadat ik hem vriendelijk uitleg dat er in het CBN-model wel degelijk een router zit, wordt hij kwaad. Ik vraag daarop of hij me kan doorschakelen naar iemand die er meer van weet (ik ben tenslotte toch bij de technische dienst?), en hij zegt dat dit niet mogelijk is. Zijn laatste antwoord is "U weet het duidelijk beter meneer, en als u denkt zo aan informatie te komen wens ik u veel succes" en hij legt de telefoon neer voor ik iets kan zeggen. Ik denk dat ik hierover maar eens een klachtenmail ga sturen.
16:10
Tweede contact met de Telenet technische dienst. Ik doe het hele verhaal van voor af aan aan de vrouw die opnam (na een dikke 10 minuten wachtmuziek). Ze zegt er niets van te begrijpen, en dat er toch enkel een WiFi-model is. Ik doe het verhaal opnieuw. Ze begreep er nog steeds niks van, en vroeg waarom ik zonodig die andere zou moeten hebben. Nadat ik de uitleg over router-based dynamic dns deed, zei ze "Oh, DNS, is dat dat programmaatje?". Ik leg geduldig uit dat DNS geen programma is maar een service die domeinnamen vertaalt naar IP-adressen en omgekeerd, en dat ik op die manier van overal ter wereld aan mijn documenten thuis kan. Ik geef het dan maar op over de modem te praten, en vraag om mijn internet te activeren op mijn oude modem in afwachting van een oplossing. Ze zegt daarop dat er bij haar te zien is dat de LAN down is, wat echt niet kan aangezien zowel de router als de digibox waren aangesloten op de modem via een switch, en alle lampjes groen waren (router gaf ook aan dat hij een WAN-IP had gekregen).
Ze gaf mij daarop het advies naar de 070 te bellen. Ik dankte haar, maar dacht tegelijk "mij niet gezien" en belde opnieuw naar de technische helpdesk.
Duur contact: 25 minuten.
16:55
Na een dik kwartier wachtmuziek neemt iemand op, ik doe mijn verhaal (alweer). Dit is de eerste die blijkbaar de juiste reflex heeft, en schakelt mij door naar de tweedelijns support. Weer een dik kwartier in de wacht, deze keer hopend dat die persoon tenminste zou weten waar het over gaat.
Tweedelijnssupport is heel vriendelijk, en aangezien ik nog steeds geen internet heb, boekt hij een technieker voor de volgende dag. Ik vraag of me dit geld gaat kosten, maar hij verzekert me van niet, aangezien de fout bij hun ligt. Ik vraag of hij ervoor kan zorgen dat er een 6120 geleverd wordt, maar hij zegt dat hij dit niet kan doorsturen, en dat ik dat maar aan de technieker moet vragen, "die toch altijd meerdere soorten modems bijheeft".
Goed, dit wordt dus een internet-loze avond, wat voor de andere gezinsleden heel erg ongelegen komt. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de FON-spot van de buren, aangezien er hier ook een staat. Bijster snel is het echter niet, aangezien geknepen op 2KBps.
Dinsdag 18/01:
12:30
Automatisch bericht van Telenet: technieker is onderweg.
13:15
Technieker komt binnen, en ik vraag hem om een Motorola te plaatsen zonder WiFi, ipv een CBN met. We hebben thuis twee modems, een Arris EMTA bij de meterkast voor telefonie, en een Moto in de bureau voor internet + DTV. De NUI was pas een drietal maand geleden vervangen.
De technieker stemt in met mijn verzoek, aangezien hij uit mijn uitleg afleidt dat ik er echt wel iets van ken (student elektronica). Hij belt naar zijn collega, en vraagt of de telefonie moet vervangen worden, gelukkig niet. Hij installeert de gevraagde Moto-modem (eindelijk!) en probeert te activeren.
Telenet Café loopt vast.
Er staat al een DOCSIS3 modem geregistreerd op ons abonnement. De knuppel van het Telenet-center was blijkbaar vergeten de WiFi-modem te deregistreren aangezien ik hem niet had meegenomen.
Via een telefoongesprek met Mechelen (inclusief wachtmuziek) lukt het uiteindelijk de andere modem uit het systeem te halen en de 6120 te registreren. 5 minuten later is de modem geïnitialiseerd en kan ik op internet. Ik dank de installateur hartelijk voor z'n inspanning om het in orde te krijgen voor ons, en hij zegt dat dit voor hem geen probleem is.
Conclusie: als het voor de installateur geen probleem is, waarom dan op de desk in Mechelen wel?
Conclusie bis: iedereen die nu over wil naar Fibernet, en nog een oude DOCSIS2 of 1.1 heeft, en een modem-only wil, maak u klaar om uzelf in honderd verschillende bochten te wringen, en heel wat tijd te verliezen.
Maandag 17/01:
10:00
Ik ga naar het Telenet Center om mij te laten overzetten. Het systeem ligt echter plat, en kunnen ze dus niets meegeven. Ik vraag terloops nog even of ze de modem-only in stock hebben, en de persoon gaat dat vrgen en komt terug met de melding dat er enkel WiFi-modems (type CBN) voorradig zijn.
11:00
Ik bel naar de Telenet klantendienst (administratief) om mij te laten overschakelen op FiberShake+, welke 5 euro goedkoper zou zijn als de diamondshake+. Tijdens het bestelproces vraag ik aan de persoon aan de lijn of het mogelijk zou zijn enkel een modem te krijgen ipv een WiFi-model. Ze weet dit niet en gaat het vragen aan haar superieur. Ze komt terug met de mededeling dat die types inderdaad bestaan, maar dat ik best eens de telenet-centers rondbel om te kijken of ze ergens op voorraad zijn. Ik zou dan ook de omschakeling in het telenet-center moeten uitvoeren.
11:15
Ik begin aan het rondbellen van telenet-centers in de buurt. De eerste drie weten begot niet over welk model ik het heb, en beweren het nog nooit gezien te hebben. De vierde zegt mij dat ze dat model gehad hebben, maar nu enkel nog de WiFi-modems. De vijfde (nota bene de winkel waar ik die ochtend was langsgeweest) weet mij eindelijk te vertellen dat ze die modems wel hebben, maar enkel mogen meegeven aan Business-klanten, of voor reparaties aan bestaande opstellingen met dat type.
11:45
Ik bel naar de Telenet klantendienst, deze keer naar de technische. De man aan de telefoon begrijpt mijn probleem, en zegt dat hij in het systeem iets heeft aangepast waardoor ik de 6120 zal meekrijgen bij het telenet-center ipv de 6540. Hij schakelt ons tevens over op de nieuwe FiberShake.
14:00
Het systeem van Telenet werkt weer, wardoor de centers weer modems kunnen leveren. Ik ga voor de tweede keer die dag naar mijn telenet-center, en vraag achter mijn modem. De man noteert mijn klantennummer, en een half uur later (er waren nog veel andere mensen voor een modemswap, en iedere swap vraagt daar een minuut of 7 papierwerk) komt hij terug met een... wait for it... WiFi-model! Nu was ik het echt grondig beu, en laat de winkelier zelf maar naar Telenet bellen.
Na een lang gesprek dat ik niet heb kunnen horen, komt hij terug met de mededeling dat ze in het center de modem écht niet kunnen meegeven omwille van het softwareprogramma, dat hen dit niet zou toelaten. Ik laat de wifi-modem dan maar staan in de winkel, en rij naar huis.
15:30
Thuis aangekomen sluit ik de oude modem weer aan, en wat blijkt? Het internet is overgeschakeld naar FiberNet, en ik zie een modemactivatiepagina van Telenet, dat mij natuurlijk een error geeft met de melding naar de klantendienst te bellen.
15:45
Eerste contact met de Telenet technische dienst na de mislukte modemswap. De persoon aan de lijn is écht onbeschoft, en beweert dat er in het WiFi-model helemaal geen router zit! Hij beweert ook nog nooit over een ander soort modem gehoord te hebben. Nadat ik hem vriendelijk uitleg dat er in het CBN-model wel degelijk een router zit, wordt hij kwaad. Ik vraag daarop of hij me kan doorschakelen naar iemand die er meer van weet (ik ben tenslotte toch bij de technische dienst?), en hij zegt dat dit niet mogelijk is. Zijn laatste antwoord is "U weet het duidelijk beter meneer, en als u denkt zo aan informatie te komen wens ik u veel succes" en hij legt de telefoon neer voor ik iets kan zeggen. Ik denk dat ik hierover maar eens een klachtenmail ga sturen.
16:10
Tweede contact met de Telenet technische dienst. Ik doe het hele verhaal van voor af aan aan de vrouw die opnam (na een dikke 10 minuten wachtmuziek). Ze zegt er niets van te begrijpen, en dat er toch enkel een WiFi-model is. Ik doe het verhaal opnieuw. Ze begreep er nog steeds niks van, en vroeg waarom ik zonodig die andere zou moeten hebben. Nadat ik de uitleg over router-based dynamic dns deed, zei ze "Oh, DNS, is dat dat programmaatje?". Ik leg geduldig uit dat DNS geen programma is maar een service die domeinnamen vertaalt naar IP-adressen en omgekeerd, en dat ik op die manier van overal ter wereld aan mijn documenten thuis kan. Ik geef het dan maar op over de modem te praten, en vraag om mijn internet te activeren op mijn oude modem in afwachting van een oplossing. Ze zegt daarop dat er bij haar te zien is dat de LAN down is, wat echt niet kan aangezien zowel de router als de digibox waren aangesloten op de modem via een switch, en alle lampjes groen waren (router gaf ook aan dat hij een WAN-IP had gekregen).
Ze gaf mij daarop het advies naar de 070 te bellen. Ik dankte haar, maar dacht tegelijk "mij niet gezien" en belde opnieuw naar de technische helpdesk.
Duur contact: 25 minuten.
16:55
Na een dik kwartier wachtmuziek neemt iemand op, ik doe mijn verhaal (alweer). Dit is de eerste die blijkbaar de juiste reflex heeft, en schakelt mij door naar de tweedelijns support. Weer een dik kwartier in de wacht, deze keer hopend dat die persoon tenminste zou weten waar het over gaat.
Tweedelijnssupport is heel vriendelijk, en aangezien ik nog steeds geen internet heb, boekt hij een technieker voor de volgende dag. Ik vraag of me dit geld gaat kosten, maar hij verzekert me van niet, aangezien de fout bij hun ligt. Ik vraag of hij ervoor kan zorgen dat er een 6120 geleverd wordt, maar hij zegt dat hij dit niet kan doorsturen, en dat ik dat maar aan de technieker moet vragen, "die toch altijd meerdere soorten modems bijheeft".
Goed, dit wordt dus een internet-loze avond, wat voor de andere gezinsleden heel erg ongelegen komt. Gelukkig kunnen we gebruik maken van de FON-spot van de buren, aangezien er hier ook een staat. Bijster snel is het echter niet, aangezien geknepen op 2KBps.
Dinsdag 18/01:
12:30
Automatisch bericht van Telenet: technieker is onderweg.
13:15
Technieker komt binnen, en ik vraag hem om een Motorola te plaatsen zonder WiFi, ipv een CBN met. We hebben thuis twee modems, een Arris EMTA bij de meterkast voor telefonie, en een Moto in de bureau voor internet + DTV. De NUI was pas een drietal maand geleden vervangen.
De technieker stemt in met mijn verzoek, aangezien hij uit mijn uitleg afleidt dat ik er echt wel iets van ken (student elektronica). Hij belt naar zijn collega, en vraagt of de telefonie moet vervangen worden, gelukkig niet. Hij installeert de gevraagde Moto-modem (eindelijk!) en probeert te activeren.
Telenet Café loopt vast.
Er staat al een DOCSIS3 modem geregistreerd op ons abonnement. De knuppel van het Telenet-center was blijkbaar vergeten de WiFi-modem te deregistreren aangezien ik hem niet had meegenomen.
Via een telefoongesprek met Mechelen (inclusief wachtmuziek) lukt het uiteindelijk de andere modem uit het systeem te halen en de 6120 te registreren. 5 minuten later is de modem geïnitialiseerd en kan ik op internet. Ik dank de installateur hartelijk voor z'n inspanning om het in orde te krijgen voor ons, en hij zegt dat dit voor hem geen probleem is.
Conclusie: als het voor de installateur geen probleem is, waarom dan op de desk in Mechelen wel?
Conclusie bis: iedereen die nu over wil naar Fibernet, en nog een oude DOCSIS2 of 1.1 heeft, en een modem-only wil, maak u klaar om uzelf in honderd verschillende bochten te wringen, en heel wat tijd te verliezen.