Dual wan instellen

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
_Asuske_
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2010, 23:41
Locatie: Antwerpen

Hallo iedereen,

Ik ben momenteel bezig (of toch proberen) met het opzetten van een netwerkje met 2 internet aansluitingen.Het opzet van deze zaak is namelijk dat ik het verkeer dat ik gebruik voor te downloaden (ùtorrent) wil scheiden van het surfverkeer.Dus het downloaden had ik graag zien gebeuren via WAN 1,en al het overige verkeer via WAN2.

Zijn er mensen die mij hieromtrend raad kunnen geven,of hier al ervaring mee hebben?

De details van het netwerk hier :-)
Dual Wan router : Draytek 2920
WAN 1 : Scarlet (ADSL verbinding komt binnen via een linksys WAG325N)
WAN 2 : TELENET (rechtstreeks)
LAN 1 : 192.168.1.10

Alvast bedankt! :wave:
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

In de draytek kan je static routes instellen, maar dat is voor jou geen optie vermits je niet steeds van 1 ip download (vb. newsserver kan je op die manier instellen dat die steeds via WAN1 of WAN2 gaat).

Wat jij zal moeten doen is IP objects definieren, die achteraf in groepen gooien en QOS instellen op die groepen. Perfect mogelijk met de Draytek, maar het zal wat zoekwerk zijn. Best is de handleiding te downloaden (de recentste versie, eerst wel FW updaten) vanop www.draytek.co.tw (draytek.nl staat altijd wat achter). In die handleiding staan cases als voorbeeld die je kan toepassen mits aanpassing van adressen.

Veel succes! De draytek is een fantastische router (heb zelf 2x vigor 2820Vn) maar je moet soms wat zoeken om alles net zo te krijgen zoals je wil. Is dan ook eerder een toestel voor professioneel gebruik.

Greetz,

P.
_Asuske_
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2010, 23:41
Locatie: Antwerpen

Hallo iamborg,

Ik ga de handleiding er is op nalezen (al moet ik eerlijk bekennen dat ik gene fervente lezer ben :oops: :-D) maar zoals je zelf al aangaf indd Draytek heeft fantastische routers,al heb ik me wel schromelijk onderschat qua mogelijkheden.:-)

Het is inderdaad moeilijk vermits je van verschillende seeders,gaat downloaden.
Vandaar dat ik had gehoopt dat ik het in Draytek kon instellen a.d.h.v portforwarding,maar dit is heel wss ook geen optie zeker?

Nu ik ga zeker jou raad uitproberen,al had ik nog 1 vraagje; Wat bedoel je juist met "IP objects definieren"?

Alvast enorm bedankt voor je hulp! :-D

Mvg

Glenn
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Met draytek helaas geen oplossing, maar kan je wel verder helpen met pfsense als je hier hulp bij wilt :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

't moet dus een Service Type Object zijn dat je moet aanmaken.
Maar, misschien is dit ook mogelijk:

In Firewall/Filter Setup kies je de reeds bestaande 'Default Data Rule'
Daar maak je een nieuwe trigger aan (click op "2")
Vul alles in (source IP, destination IP laat je op 'any' staan). Bij service type kies je 'user defined' en daar voer je de start en eind poorten in.
Bij load balance policy kies je vervolgens de wan poort waarnaar je wil dat dat bepaald soort traffic gestuurd wordt.

Zorg er ook voor dat bij beide WAN interfaces de load balance policy op 'auto weight' staat.

't proberen waard, maar zo uit het hoofd zou het moeten werken.

Greetz,

P.
_Asuske_
Starter
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 25 dec 2010, 23:41
Locatie: Antwerpen

@ Krisken,toch bedankt voor de support,moest ik ooit pfsense gaan gebruiken,i let you know :wink:

@ iamborg,bedankt voor de verduidelijking, ik ga zeker je voorstel es uittesten, superbedankt! :-D :banana:
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”