Belgacom: up- en downgrade van abonnementsformules.

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Er was hier onlangs nog een topic over up- en downgrade tussen de verschillende formules van Telenet. Maar hoe zit het bij Belgacom ? Ik heb de vraag gesteld aan de Belgacom Klantendienst.
  • Bij een downgrade (voorbeeld Van Internet Favorite naar Internet Comfort) betaal je 6,20€ "swapkosten".
  • Bij een upgrade (voorbeeld Van Internet Favorite naar Internet Intense), zijn er in principe ook die 6,20€ "swapkosten", maar om commerciële redenen worden die gewoonlijk kwijtgescholden.
    De operator van de klantendienst moet dan de klant ook nog melden, dat hij 1 maand gratis internet kan krijgen. Dit gaat niet automatisch, maar moet door de operator ingegeven worden (IT code 58). Dit is een soort "permanente promotie" die kan toegekend worden door de operator. Indien de klantendienst dit zou vergeten, herinner hen dan maar zelf aan de "IT code 58" :wink: .
  • Indien de upgrade - op verzoek van de klant - een wijziging van technologie vereist (vb van ADSL2+ naar VDSL2), wordt in de regel 50€ gefactureerd voor "omzetting van DSL lijn".
  • Alle bestaande promoties op de lijn vervallen bij een down- of of upgrade.
    Voorbeeld: Internet Comfort promotie in November was: eerste 5 maanden aan 15€ per maand. Als je gedurende die 5 maanden een upgrade aanvraagt naar Favorite, betaal je 42.90€ vanaf de activatie, en vervalt de 15€.
  • Bij iedere wijziging start een nieuwe contractduur van 12 maanden.
Dit laatste vind ik volledig onterecht.
Ik begrijp dat providers een minimum contractduur nodig hebben om vaste kosten te kunnen afschrijven (gratis installatie, gratis modem, promoties, etc ...). Maar simpele wijzigingen (voorbeeld type abbo) vergen geen nieuwe investeringen voor de provider, en rechtvaardigen m.i. geen nieuw contract.

Dus iedereen die vindt dat hij "teveel" betaalt, omdat zijn bestaande lijn de nieuwe snelheden waarop hij recht geeft, niet aankan, kan bijna zonder kosten (6,20€) naar een goedkopere formule overstappen.

Ik hoop dat ik hiermee wat actuele info heb kunnen geven.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ge zijt nen held.

Hopelijk zal deze topic leiden tot de start van een "belgacom infoBASE" thread.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Nuttige info Philippe ! Maar indien je meer dan een jaar reeds klant bent denk ik dat het niet moeilijk is om die "swapkosten" te laten vallen indien je van formule wenst te wijzigen (ongeacht down of upgrade) :wink:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Mijn win back promo blijft gewoon doorlopen, ook bij abo wijziging. Wat zijn kosten voor omzetting naar pack?

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

Trojan schreef:Ge zijt nen held.
Hopelijk zal deze topic leiden tot de start van een "belgacom infoBASE" thread.
2nd! Een overzichtelijke Sticky / Stucky met daarin de meest voorkomende vragen. Topics die nog letterlijk een van deze vragen stellen doorverwijzen naar deze thread en sluiten. 8)
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

Bij base is dit ook zo
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Als je online overschakelt op een hoger abonnement, krijg je sowieso 1 maand gratis internet. Dus bij een upgrade gewoon online omzetten.
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Kan je, theoretisch, online omzetten van fav naar intense voor die gratis maand en na die maand voor 6,20 € terug naar fav?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Iets dat hier al meerdere keren is voorgekomen stel je besteld internet comfort + bgtv (enkel en alleen om op vdsl te geraken) kan je dan je bgtv opzeggen binnen de 7dagen? en enkel internet behouden?
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Alvast van dit topic een sticky gemaakt, als mensen nog nuttige info hebben of zin hebben om een infobase samen te stellen kunnen we dat vastpinnen.
Btw, super-info!
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Thx for the info Philippe!

Dat je je promo voorwaarden (aan 15 euro/maand) bij een downgrade/upgrade verliest, wist ik niet.
Is wel straf dat dit kan. En goed dat die info hier wordt meegegeven!

Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
matb
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 2 keer

Indien de upgrade - op verzoek van de klant - een wijziging van technologie vereist (vb van ADSL2+ naar VDSL2), wordt in de regel 50€ gefactureerd voor "omzetting van DSL lijn".
Is dit dan excl. een Bbox2 en eventuele installatiekosten?
philippe_d
Moderator
Moderator

Dit is de activatiekost, inclusief de BBox2.
Een technieker aan huis zal hier wel niet inbegrepen zijn.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
FezzFest
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 61 keer
Bedankt: 16 keer

Nu Scarlet van Belgacom is, zou je kosteloos kunnen upgraden naar een beter abonnement? Voorbeeld: van Scarlet Internet (€25/maand) naar een Belgacom Pack met internet intense en Belgacom TV (+- €70/maand). Mocht je abonnement bij Scarlet nog niet afgelopen zijn, zouden er dan annulatiekosten worden aangerekend?
philippe_d
Moderator
Moderator

Dat Scarlet eigendom is van Belgacom heeft met contracten niets te maken.
Belgacom is eigendom van de staat, maar ik krijg ook geen korting van mijn belastingen omdat ik een contract heb met Belgacom :cry: .
Belgacom en Scarlet zijn juridisch 2 aparte entiteiten, elk met hun eigen clienteel en eigen contracten met de klant.

Tenzij Scarlet en Belgacom een overeenkomst sluiten om mekaar's klanten zonder kosten over te nemen ... maar dit zie ik nog niet direct gebeuren.
Wat wel kan gebeuren is dat ze ooit fusioneren, dus dat Belgacom het volledige klantenbestand overneemt (sorry dit laaste is puur speculatie ...)
FezzFest
Pro Member
Pro Member

Dat was ergens te vermoeden. Gelukkig loopt ons contract bij Scarlet in maart af. Die tijd kunnen we wel nog uitzitten.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

Iemand een idee wat de downgrade kost van een pack binnen het 1e jaar ?

Tel + TV + internet favorite naar hetzelfde met comfort.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

@FezzFest: je kan dan ook Scarlet One overwegen, daar kan je meteen naar overstappen.
FezzFest
Pro Member
Pro Member

Scarlet One heb ik ook overwogen, maar het idee dat ook telefonie over het internet loopt (voip) spreekt me niet aan. Dat houd ik liefst gescheiden.
proz
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 52 keer

Even voor de volledigheid. Ik heb ook Internet Generation en ik heb (na 1 jaar) een limiet van 175 GB, niet van 200 GB zoals sommigen.
skynetbbs
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 23 keer

bij mij noemt die tegenwoordig het volgende en vraag me niet waar die "volume pack balans" vandaan komt :-)

Soort verbinding : Internet Favorite zonder vaste lijn

Maandelijks volume :
Gebruikt volume voor deze maand 300 MB van de beschikbare 200 GB (199 GB 700 MB overblijvend).
Uw maandelijks volume van 100 GB werd uitgebreid met 100 GB na het inschrijven op de volgende optie :
Internet Monthly volume 100 GB
Volume Pack Balans:
U hebt 4 GB 890 MB extra volume beschikbaar van uw volume packs.
philippe_d
Moderator
Moderator

philippe_d schreef:Dus iedereen die vindt dat hij "teveel" betaalt, omdat zijn bestaande lijn de nieuwe snelheden waarop hij recht geeft, niet aankan, kan bijna zonder kosten (6,20€) naar een goedkopere formule overstappen.
Ik heb zopas voor een kennis naar Belgacom gebeld om zijn Favorite te downgraden naar Comfort (gezien hij een ADSL2+ lijntje heeft met een sync van 12 mbps / 512 kbps)
  • Zoals in de start topic geschreven kost dit éénmalig 6.26 €.
  • Gezien er een nieuw jaarcontract start, kon de klantendienst mij een (éénmalige) korting van 15€ aanbieden. De downgrade kost dus in feite niets (je krijgt zelfs nog 8.7€ kado :-) )
De kd vertelde mij nog erbij dat, indien we het abbo zouden opzeggen, en onmiddellijk een nieuwe contract aangaan, we de promo krijgen van 10€ voor de eerste zes maanden.
Blijkbaar doen vele klanten het op die manier, en dat kan zonder probleem.
De login blijft dezelfde, en je verliest zelfs je e-mail adres niet (zelfde contractnummer wordt overgezet).
Enige nadeel: je zit wel enkele dagen zonder internet (de lijn wordt fysisch onderbroken en terug verbonden). Dus geen optie voor wie internet niet kan missen ...

Ik kon mijn oren niet geloven toen ik dit hoorde (dacht dat zo'n promotie alleen voor "nieuwe" klanten was), maar de Belgacom operator beweerde dat dit absoluut geen probleem is.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb vandaag gebeld om een generation om te zetten naar een intense abbonnement vermits dit op jaarbasis met de huidige promotie iets goedkoper uitkomt. Was geen enkel probleem volgens de klantendienst, vanaf morgen actief incl. promotie. Enkel een nieuw jaarcontract. :lol:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

in theorie is het idd perfect mogelijk zonder onderbreking
Vroeger mocht het niet voor belgacom en proximus van het bipt maar tegenwoordig mag het toch
VOiD
Elite Poster
Elite Poster

VOiD schreef:Ik heb vandaag gebeld om een generation om te zetten naar een intense abbonnement vermits dit op jaarbasis met de huidige promotie iets goedkoper uitkomt. Was geen enkel probleem volgens de klantendienst, vanaf morgen actief incl. promotie. Enkel een nieuw jaarcontract. :lol:
:bang: :bang: :bang: Ik krijg vandaag de bevestiging tot conversie in de bus en merk dat er niet vermeld staat ivm. de promo. Dus om zeker te zijn bel ik naar de facturatiedienst en bestaande klanten hebben dus geen recht op de promo. Dit terwijl ik dit expliciet aan de vorige medewerker heb gevraagd ! (op hun website staat trouwens ook 'bij een nieuw jaarcontract'). Bende knoeiers :nono:

Bovendien blijkt dat Belgacom alle paswoorden unencrypted bewaart. Ik had m'n internet paswoord gewijzigd en in de brief drukken ze netjes m'n nieuwe paswoord af ! :eek:
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

niet iedereen is op de hoogte, best eens terug bellenen verwijzen naar uw telefonische oproep waar het u beloofd werd.
Anders vragen hoe je best kan opzeggen daar je niet gekregen hebt wat beloofd werd.
Desnoods opnieuw aanvragen op naam van de partner
philippe_d
Moderator
Moderator

VOiD schreef: Ik krijg vandaag de bevestiging tot conversie in de bus en merk dat er niet vermeld staat ivm. de promo. Dus om zeker te zijn bel ik naar de facturatiedienst en bestaande klanten hebben dus geen recht op de promo.
Dat verbaast mij niet. Zoals ik in mijn vorige posts schreef zijn er 2 mogelijkheden:
  • - een gewone upgrade: hier krijg je één maand gratis internet als je er naar vraagt (zie de eerste topic).
    - een nieuw contract, na het opzeggen van het oude contract: hierbij riskeer je enkele dagen zonder internet). Dit nieuw contract kan gewoon op dezelfde naam blijven, met behoud van login + e-mail adressen.
Ik denk dat het beste wat jij nog uit de wacht kan slepen één maand gratis internet is (verwijs hen naar "IT code 58")
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

Volgens mij lan hij nog gebruik maken van zij n7 dagen bedenktijd en alles opzeggen (of dreigen).
Een brief kan ook, dan beslist geen gewone medewerker maar een soortkwaliteitsopvolging en meestal krijgt de klant wat hij gevraagd heeft.
lucdec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 58 keer

philippe_d schreef:Er was hier onlangs nog een topic over up- en downgrade tussen de verschillende formules van Telenet. .
Waar kan ik dit topic terugvinden?
philippe_d
Moderator
Moderator

De up- en downgrade kosten bij Telenet staan op een overzichtelijke tabel:
http://onlinesupport.telenet.be/solutio ... abonnement
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

VOiD schreef: Bovendien blijkt dat Belgacom alle paswoorden unencrypted bewaart. Ik had m'n internet paswoord gewijzigd en in de brief drukken ze netjes m'n nieuwe paswoord af ! :eek:
Dat ken ik, bij Scarlet is dat ook. Ik was wel effe vies toen die medewerker van de klantendienst even mijn wachtwoord voorlas aan de telefoon o.O ook bij de installatie, de technieker had het gewoon op zijn scherm staan om te copy pasten naar het veldje in de modem :x
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

bedankt voor de info philippe_d

vraagje ivm die IT code 58 promo (ttz 1 maand gratis internet), die is dus alleen geldig bij upgrade van het abo?

bij elke wijziging aan je abo is dat altijd een nieuw jaarcontract - kan je op dat moment ook geen promo krijgen?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
philippe_d
Moderator
Moderator

als ik het goed begrijp kunnen ze de promo van één maand gratis altijd aanbieden bij een klant die een nieuw jaar abonnement aangaat.
groeten (uit mallorca) :)
camarilo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

Een vraagje:

Ik heb Internet Favorite sinds begin vorig jaar (langer dan 12 maanden dus) en wou het volgende doen: Ik bel met klantendienst en zeg hen dat ik dit abo opzeg maar onmiddelijk een nieuw abo neem op Internet Intense. Ik zie dat er een promotie is van maar 10,00 Euro per maand gedurende de eerste zes maanden om dan te springen naar 56,73 Euro/per maand.

Ik betaal nu 35 Euro per maand voor mijn Favorite abo.

Als ik dan de rekening maak dan bespaar ik 6 maal 21 Euro gedurende de eerste 6 maanden dat ik op Intense zit. Dat is 126 Euro. Vanaf de 7de maand betaal ik dan 56,73 Euro; plus/minus 21,00 Euro meer dan wat ik nu betaal voor Favorite..

Met andere woorden, na een "nuttige" snelheids en limiet verhoging van mijn abo dat me 6 keer 21 Euro opbrengt heb ik een spaarpotje van 126 Euro. Met die 126 Euro kan ik de eerste 6 maanden van het hogere bedrag voor Intense bijpassen/betalen. Vermits ik daarna dan langer dan een jaar op Intense zit kan ik ook weer opzeggen, als me dat zint. Niet dat ik daar enige plannen toe heb.

Dus kost Intense mij (over 12 maanden) NIETS MEER in vergelijking met wat ik nu betaal voor Favorite.

Dit lijkt me een geweldige deal; wat denken de forumleden hiervan...heb ik mischien iets over het hoofd gezien? Ik heb géén pack bij Belgacom...heb Telenet Digital TV en voor m'n GSM zit ik bij Mobistar.

Dank voor Uw input/commentaren!
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster

je zal het 1e jaar 121 euro in uw zak steken

43.46 x 12 = 521.52€

6 x 10.00 = 60.00€
6 x 56.73 = 340.38€

tesamen 400.38€
camarilo
Member
Member

Als je het zo bekijkt, ja. Maar ik zit nog met de "oudere" (en betere) voorwaarden. Ik betaal nu 35 Euro of zoiets.

Dat abo dat kan langs de telfoon opgezegd worden...met ander woorden, ik hoef géén aangetekend schrijven sturen? En ik las hier dat de verbinding verbroken wordt voor enkele dagen?
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

afgaande op philippe_d z'n post van 24 maart is dat inderdaad mogelijk en lijkt het me dan ook een goeie deal. laat maar weten of het ook effectief gelukt is
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
camarilo
Member
Member

Dank voor de reacties. :-D

En zal me hier zeker terug melden met de uitkomst. Al wil ik mss toch nog even wachten tot het voetbal dossier is toegewezen. Als Belgacom het behoud dan kan het zijn dat ik naar hen overstap ook voor mijn digital tv waarbij ik dan in "pack" toestanden terechtkom en het plaatje mss verandert. We shall see.
_°GroovYTuner°_
Starter Plus
Starter Plus
Bedankt: 2 keer

Telenet heeft nu de voetbalrechten binnengehaald.
To Lose Means Nothing. To Win Doesn't Mean Anything. To Improve, that's Everything.
camarilo
Member
Member

Wanneer men zijn huidig contract opzegt is er dan ook een opzegtermijn te respecteren?
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”