- Bij een downgrade (voorbeeld Van Internet Favorite naar Internet Comfort) betaal je 6,20€ "swapkosten".
- Bij een upgrade (voorbeeld Van Internet Favorite naar Internet Intense), zijn er in principe ook die 6,20€ "swapkosten", maar om commerciële redenen worden die gewoonlijk kwijtgescholden.
De operator van de klantendienst moet dan de klant ook nog melden, dat hij 1 maand gratis internet kan krijgen. Dit gaat niet automatisch, maar moet door de operator ingegeven worden (IT code 58). Dit is een soort "permanente promotie" die kan toegekend worden door de operator. Indien de klantendienst dit zou vergeten, herinner hen dan maar zelf aan de "IT code 58" . - Indien de upgrade - op verzoek van de klant - een wijziging van technologie vereist (vb van ADSL2+ naar VDSL2), wordt in de regel 50€ gefactureerd voor "omzetting van DSL lijn".
- Alle bestaande promoties op de lijn vervallen bij een down- of of upgrade.
Voorbeeld: Internet Comfort promotie in November was: eerste 5 maanden aan 15€ per maand. Als je gedurende die 5 maanden een upgrade aanvraagt naar Favorite, betaal je 42.90€ vanaf de activatie, en vervalt de 15€. - Bij iedere wijziging start een nieuwe contractduur van 12 maanden.
Ik begrijp dat providers een minimum contractduur nodig hebben om vaste kosten te kunnen afschrijven (gratis installatie, gratis modem, promoties, etc ...). Maar simpele wijzigingen (voorbeeld type abbo) vergen geen nieuwe investeringen voor de provider, en rechtvaardigen m.i. geen nieuw contract.
Dus iedereen die vindt dat hij "teveel" betaalt, omdat zijn bestaande lijn de nieuwe snelheden waarop hij recht geeft, niet aankan, kan bijna zonder kosten (6,20€) naar een goedkopere formule overstappen.
Ik hoop dat ik hiermee wat actuele info heb kunnen geven.
Philippe.