Heb de laatste tijd veel problemen met het feit dat apparaten niet worden herkend. Mijn vorige scanner heb ik daarom door een nieuwe vervangen omdat ik dacht dat dat toestel niet meer software matig up te date was. Denk dat dit dus verkeerd was, want ook de nieuwe scanner doet het niet meer.
De scanner heeft gewerkt, maar opeens zegt de pc dat hij het usb-apparaat niet meer herkent. Nochtans staat alle software erop. Opnieuw geïnstalleerd, heropstarten, maar de pc wil het apparaat maar niet herkennen.
Wat is de oplossing? In apparaatbeheer eens gaan snuffelen? Had ook iets gelezen van USB-aansluitingen verwijderen en opnieuw toevoegen.
Mijn OS is Windows XP SP 3 professional.
USB-apparaat wordt niet herkend
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Heb gelijkaardige problemen gehad met m'n ZEN MP3 Player... en ik kan je enkel vertellen dat USB problemen pure nachtmerries zijn.
Bij mij was de oplossing gewoon een andere USB poort te gebruiken (met de poort op zich was trouwens niets fout want ze werkte prima voor andere toestellen). Het gekke is dat dit probleem uiteindelijk gewoon magisch is opgelost geraakt.
Bij mij was de oplossing gewoon een andere USB poort te gebruiken (met de poort op zich was trouwens niets fout want ze werkte prima voor andere toestellen). Het gekke is dat dit probleem uiteindelijk gewoon magisch is opgelost geraakt.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 1 keer
Usbcontrollers eens trug installeren kan wonderen doen 
Configuratiescherm --> systeem -->Hardware -->apparaatbeheer --> usbcontrollers.
Windows zal deze trug installeren
Zoniet drivers van je moederbord installeren, zal ondersteuning wel inzitten.
Let op: moet controller wel op je Mb zitten natuurlijk of heb je aparte usb kaart in je pc?
btw:Krijgt de poort nog genoeg stroom?

Configuratiescherm --> systeem -->Hardware -->apparaatbeheer --> usbcontrollers.
Windows zal deze trug installeren
Zoniet drivers van je moederbord installeren, zal ondersteuning wel inzitten.
Let op: moet controller wel op je Mb zitten natuurlijk of heb je aparte usb kaart in je pc?
btw:Krijgt de poort nog genoeg stroom?
Laatst gewijzigd door wamy 04 dec 2010, 15:14, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Forumtroll
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 229 keer
Dit is dus de actuele situatie aangesloten op USB:
WIFI adsl adapter + Printer HP + Externe harde schijf
Er staan een pak USB-controllers op, is dat normaal???

'k Ga straks nog eens de software van de scanner installeren.
WIFI adsl adapter + Printer HP + Externe harde schijf
Er staan een pak USB-controllers op, is dat normaal???

'k Ga straks nog eens de software van de scanner installeren.
-
- Forumtroll
Na installatie opnieuw hetzelfde probleem. USB apparaat wordt niet herkend, bij de USB-controllers staat "onbekend apparaat".
Kan het kwaad om alle USB-controllers te verwijderen en één na na één de USB-apparaten terug aan te sluiten?
Uiteraard telkens bij aansluiting van 1 apparaat de PC heropstarten.
Kan het kwaad om alle USB-controllers te verwijderen en één na na één de USB-apparaten terug aan te sluiten?
Uiteraard telkens bij aansluiting van 1 apparaat de PC heropstarten.
-
- Forumtroll
Heb ondertussen alle USB-controllers verwijderd. PC heropgestart en de PC heeft automatisch alle Controllers weer geïnstalleerd.
Net de ADSL WIFI adapter in een USB-poort gestopt. Zal de PC heropstarten en zo alle apparaten weer aansluiten.
Zo meteen de printer ---> reboot pc ----> externe harder schijf ----> reboot pc ----> scanner
Als 't dan nog niet lukt dat de scanner niet werkt weet ik het niet meer
Net de ADSL WIFI adapter in een USB-poort gestopt. Zal de PC heropstarten en zo alle apparaten weer aansluiten.
Zo meteen de printer ---> reboot pc ----> externe harder schijf ----> reboot pc ----> scanner
Als 't dan nog niet lukt dat de scanner niet werkt weet ik het niet meer

-
- Forumtroll
Aaaaaaaaaaaaaaaaargh, alle apparaten worden herkend, behalve die scanner. Hoe kan dat nu?????????
Die werkte en opeens wordt die niet meer herkend??? Had het toestel afgelegd en toen ik het weer wou gebruiken terwijl de PC aanlag, kreeg ik de melding dat het USB-apparaat niet werd herkend.
Tsssss ...
Nu zit ik dus met dat onbekend apparaat dat in werkelijkheid de scanner (HP Scanjet G3110) is ... die niet herkend wordt.

Die werkte en opeens wordt die niet meer herkend??? Had het toestel afgelegd en toen ik het weer wou gebruiken terwijl de PC aanlag, kreeg ik de melding dat het USB-apparaat niet werd herkend.
Tsssss ...
Nu zit ik dus met dat onbekend apparaat dat in werkelijkheid de scanner (HP Scanjet G3110) is ... die niet herkend wordt.

Laatst gewijzigd door koekie 02 dec 2010, 21:55, in totaal 2 gewijzigd.
-
- Plus Member
Ikzelf heb 4 usb poorten en 2 usbcontrollers.
Lijkt me erop dat de drivers van je scanner standaard niet in windows zittten.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... Id=3723463
Bij de instalatie kan je kiezen voor alleen de drivers te installeren en niet de hp software.
Als dit niet helpt is het een hardware probleem denk ik.
Lijkt me erop dat de drivers van je scanner standaard niet in windows zittten.
http://h20000.www2.hp.com/bizsupport/Te ... Id=3723463
Bij de instalatie kan je kiezen voor alleen de drivers te installeren en niet de hp software.
Als dit niet helpt is het een hardware probleem denk ik.
-
- Forumtroll
Je bedoelt zo'n bakje waar je dan 4 extra usb aansluitingen hebt? Heb er hier één net van Belkin aangesloten. Werkt ook niet. Van de 4 poorten is 1 apparaat aangesloten met de melding "onbekend apparaat".
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 4 keer
ik bedoel een intern pci kaartje met daarop 4 usb poorten , zo heb ik int verleden al usb probs opgelost...
zoals dit kaartje bvb : http://tones.be/shop_product.php?idx=105398
zoals dit kaartje bvb : http://tones.be/shop_product.php?idx=105398
-
- Deel van't meubilair
Zoals ik al schreef... dergelijke USB problemen zijn een nachtmerrie... ik denk dat ik destijds alles geprobeerd heb wat ik maar kon vinden... niets, maar dan ook niets bracht enige oplossing.koekie schreef:Aaaaaaaaaaaaaaaaargh, alle apparaten worden herkend, behalve die scanner. Hoe kan dat nu?????????
-
- Forumtroll
Jij denkt dat het dus aan de USB-poorten zelf ligt?
Had er al aan gedacht om de MS software aan te kopen van Vista of Windows 7. Maar het zou dus niet liggen aan het OS (Windows XP SP3 professional)?
Toch maar eens binnen doen bij de computerwinkel. Veel werk zal dat waarschijnlijk niet zijn.
Als ik me niet vergis zitten er 2 plaatjes van telkens 2 usb-poorten naast mekaar. Onderaan de pc zitten er nog 2 usb-poorten en vooraan de pc nog één. 7 in totaal dus.
Nog iets, achteraan op de PC zitten er 2 + 2 USB-poorten, maar helemaal onderaan zitten er ook nog 2, maar dan net ernaast zitten 4 groene lampjes. Wat is het verschil met die andere 4 USB-poorten (+1 vooraan)?
Had er al aan gedacht om de MS software aan te kopen van Vista of Windows 7. Maar het zou dus niet liggen aan het OS (Windows XP SP3 professional)?
Toch maar eens binnen doen bij de computerwinkel. Veel werk zal dat waarschijnlijk niet zijn.
Als ik me niet vergis zitten er 2 plaatjes van telkens 2 usb-poorten naast mekaar. Onderaan de pc zitten er nog 2 usb-poorten en vooraan de pc nog één. 7 in totaal dus.
Nog iets, achteraan op de PC zitten er 2 + 2 USB-poorten, maar helemaal onderaan zitten er ook nog 2, maar dan net ernaast zitten 4 groene lampjes. Wat is het verschil met die andere 4 USB-poorten (+1 vooraan)?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 4 keer
als er stuurprogramma's bij scanner voor XP meegeleverd zijn of te downloaden via website merk scanner, dan zal het niet aan het OS liggen.
Windows 7 is wel te aan te raden, vista zeker niet ... maar je moet dan ook stuurprogrammas hebben bij scanner voor windows7 he
+ je moet dan wel je scanner op da nieuw usb kaartje aansluiten he, die andere usb poorten gebruik je dan best niet meer...
Had je eigenlijk je scanner al eens proberen aansluiten op alle andere USB poorten?
Windows 7 is wel te aan te raden, vista zeker niet ... maar je moet dan ook stuurprogrammas hebben bij scanner voor windows7 he
+ je moet dan wel je scanner op da nieuw usb kaartje aansluiten he, die andere usb poorten gebruik je dan best niet meer...
Had je eigenlijk je scanner al eens proberen aansluiten op alle andere USB poorten?
-
- Forumtroll
Heb het apparaat aangesloten op een USB poort waarvan ik zeker weet dat ze werkt aangezien er andere apparatuur op zat.
Gelukt!
Er zit weer leven in het toestel.
Heb dan een apparaat aangesloten (externe harde schijf) op de USB-poort die zogezegd niet werkt, maar dat is geen probleem voor de externe hard disk.
Zou het kunnen dat de USB-poort bij het éne toestel werkt en het andere niet meer?
Ben ervan overtuigd dat de USB-poorten ongetwijfeld aan vervanging toe zijn.
Toestel is zo'n 6 jaar oud. En werd tot nu toe vrij veel gebruikt.
Gelukt!

Heb dan een apparaat aangesloten (externe harde schijf) op de USB-poort die zogezegd niet werkt, maar dat is geen probleem voor de externe hard disk.
Zou het kunnen dat de USB-poort bij het éne toestel werkt en het andere niet meer?
Ben ervan overtuigd dat de USB-poorten ongetwijfeld aan vervanging toe zijn.
Toestel is zo'n 6 jaar oud. En werd tot nu toe vrij veel gebruikt.
- quistnix
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 7 keer
Het ene toestel trekt meer stroom dan het andere. Misschien dat de ene USB bus net iets meer stroom kan leveren waardoor de spanning niet onder een bepaalde drempel zakt, terwijl dit met een ander toestel wel gebeurt en daardoor niet werkt.
Sommige apparaten hebben een 'dedicated' USB poort nodig, dit wil zeggen dat het apparaat enkel zal werken op de USB poort waarop het aangesloten was tijdens de installatie van de drivers.
Zelf heb ik een printer/scanner combinatie en het scanner gedeelte werkt enkel goed als het toestel rechtstreeks op de PC aangesloten is. Als ik een USB hub gebruik kan ik wel printen, maar krijg ik steeds errors als ik probeer te scannen.
Zelf heb ik een printer/scanner combinatie en het scanner gedeelte werkt enkel goed als het toestel rechtstreeks op de PC aangesloten is. Als ik een USB hub gebruik kan ik wel printen, maar krijg ik steeds errors als ik probeer te scannen.
-
- Deel van't meubilair
Ja, dat had ik dus ook... ZEN player werkte altijd perfect op USB poort X tot op een zekere dag... echter fototoestel, externe HDD, ... werkte nog steeds zonder problemen op USB poort X. Alles geprobeerd wat ik maar kon bedenken en vinden, echter zonder resultaat. ZEN player bleek dan wel te werken op USB poort Y... echter na een tijdje was het ook daar mee gedaan. Na x-aantal maanden bleek de ZEN player dan weer terug zonder problemen te werken op zowel poort X als Y.koekie schreef:Zou het kunnen dat de USB-poort bij het éne toestel werkt en het andere niet meer?
En waarom dat... met een ander toestel werkt het... er is dus heus niets fout aan je USB poort... maar wel aan je Windows (anders moet je Windows maar eens opnieuw installeren).koekie schreef:Ben ervan overtuigd dat de USB-poorten ongetwijfeld aan vervanging toe zijn.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 428 keer
- Bedankt: 113 keer
Wat je ook eens kan proberen is een linux distributie (live cd/usb) proberen, als het daaronder werkt dan weet je zeker dat het een softwarematig probleem is.
Ik weet nu wel niet of je usb apparaat wordt herkend onder linux, maar ik heb een vermoeden van wel.
Edit: er zijn zelfs drivers voor http://sourceforge.net/projects/hp3900-series/
Ik weet nu wel niet of je usb apparaat wordt herkend onder linux, maar ik heb een vermoeden van wel.
Edit: er zijn zelfs drivers voor http://sourceforge.net/projects/hp3900-series/
-
- Plus Member
Ik blijf erbij dat het softwarematigprobleem is hoor!
Zoals KK zegt: sommige apparaten hebben wel een dedicated poort nodig.
Windows opnieuw installeren is ook altijd een optie.
Maar ik zou deze als allerlaatste pas toepassen. (Als het probleem softwarematig is natuurlijk).
Zoals KK zegt: sommige apparaten hebben wel een dedicated poort nodig.
Windows opnieuw installeren is ook altijd een optie.
Maar ik zou deze als allerlaatste pas toepassen. (Als het probleem softwarematig is natuurlijk).
Hoi, hier ook al dagen mee bezig geweest. Maar nu opgelost. Omdat ik twee acties tegelijk heb ondernomen, weet ik niet welke gewerkt heeft...
De ene was de computer ontdoen van statische elektriciteit (ik had hem open gehad om schoon te maken): alle usb-kabels eruit, half uur 220-stekker eruit en binnen die tijd de aan/uit knop halve minuut ingedrukt houden.
Dat werkte niet, maar toch: toen ik de enhanced usb controller uitschakelde (kruis erdoor) en de externe harde schijf met usb weer inplugde, herkende die hem weer... een regelrecht wonder
De ene was de computer ontdoen van statische elektriciteit (ik had hem open gehad om schoon te maken): alle usb-kabels eruit, half uur 220-stekker eruit en binnen die tijd de aan/uit knop halve minuut ingedrukt houden.
Dat werkte niet, maar toch: toen ik de enhanced usb controller uitschakelde (kruis erdoor) en de externe harde schijf met usb weer inplugde, herkende die hem weer... een regelrecht wonder