VDSL op 2de lus.

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Beste,

Mijn situatie is de volgende. Ik VDSL2 van dommel en een discovery lijn bij bgc. Nu ik zou te ver zitten om een upgrade naar hoger snelheid. Dit natuurlijk omdat ik te ver van de ROP zit. Echter ben ik op het 2de paar aangesloten dat binnenkomt. Dit omdat de technieker toen een foutje had gemaakt , hij wist me dit te vertellen maar dit was geen probleem aangezien er toen geen spraken was van VDSL2. Wie moet ik nu bellen om dit in orde te maken? Belgacom omdat de aansluiting door hen niet goed is gebeurt zoveel jaar terug of dommel omdat het hun VDSL produkt is.


Wie weet raad?
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Dommel want je bent klant bij hen. Tenzij je discoverylijn niet goed werkt, dan moet je via BGC.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Dommel kan niets doen zeggen ze. Dus het zal bgc worden.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Als je vdsl2 aansluiting op het retourpaar zit moet je waarschijnlijk storingen ondervinden op je internet verbinding en je buren ook.
Ben je wel zeker dat je op het retourpaar zit?
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Modbreak:
onnodige fullquote verwijderd. zie Forumregels
....

Zeer zeker.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De technieker heeft je vroeger je adsl op het retourpaar gezet waarom ben je zo zeker dat het nu nog zo is?
Jijzelf kan dit niet zien.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

ADSL kan/mag via het retourpaar, VDSL2 moet altijd rechtstreeks gebeuren.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
rmag
Pro Member
Pro Member
Berichten: 379
Lid geworden op: 29 nov 2008, 16:26
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

verklaar u nader: retour paar?
crazydavid
Pro Member
Pro Member
Berichten: 246
Lid geworden op: 12 mar 2008, 20:16
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

@ redman
paar 1 van de kabel is normaal gezien "blauw - oranje " en het 2de paar is "wit-grijs". Zoveel jaar terug op het 2de paar geplaatst en is nu nog steeds zo(geen technische reden technieker had gewoon een foutje gemaakt en maakte toen niet uit).
Contact met dommel wist me te zeggen dat het niet mogelijk is voor dommel dit te laten wijzigen.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

rmag schreef:verklaar u nader: retour paar?

Algemeen gezien komt er in elk appartement of huis 2 paren binnen : 1 paar van de KVD rechtstreeks naar jou, en 1 paar over de retour/boucle/boekel. Er is dus steeds één korte (rechtreekse paar) en één langer (onrechtstreeks paar) in je huis. Omwille van de afstand moet VDSL2 altijd op het kortste paar zitten, dus het rechtstreekse.

Het niet-rechtstreekse paar gebruiken we bij bgc vaak om klanten die problemen hebben met het rechtstreekse paar (kabelbreuk bvb) op te vangen, en hun telefonie en adsl via die lijn binnen te gooien. Of voor een klant die een tweede nummer wenst (bvb voor fax).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

crazydavid schreef:@ redman
paar 1 van de kabel is normaal gezien "blauw - oranje " en het 2de paar is "wit-grijs". Zoveel jaar terug op het 2de paar geplaatst en is nu nog steeds zo(geen technische reden technieker had gewoon een foutje gemaakt en maakte toen niet uit).
Contact met dommel wist me te zeggen dat het niet mogelijk is voor dommel dit te laten wijzigen.

De nummering van de paren staat volledig los van het al dan niet over de lus gaan van het eerste of 2e paar.

krisken schreef:
rmag schreef:verklaar u nader: retour paar?

Algemeen gezien komt er in elk appartement of huis 2 paren binnen : 1 paar van de KVD rechtstreeks naar jou, en 1 paar over de retour/boucle/boekel.

In een appartement komt altijd een gemeenschappelijke bundel binnen voor alle bewoners. Het principe van "first come first served" is hier van toepassing. Als de eerste alle paren in gebruik neemt heeft de rest pech en moet belgacom een extra kabel binnen steken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ook de kleurcombinatie is niet altijd juist. Zo heb je nog de oude "stoffen" kabels waar dit dan groen/rood (1e paar) en wit/geel (2e paar) is.

@trojan : klopt volledig, vandaar dat ik ook zei "algemeen gezien".

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Kitt
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1004
Lid geworden op: 12 sep 2005, 00:28
Twitter: kitt1977
Locatie: ON4TOP
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 45 keer
Contacteer:

mijn VDSL2(30mbit) zit ook op het retourpaar ... ( Wit-Grijs ) .

Echter dit is in het verleden toen ik nog ADSL2 met Belgacom tv gehad door belgacom herlast ofzo .. ( weetnie wat de correcte naam precies is )

Dus m.a.w. het retourpaar is eigenlijk geen retourpaar meer bij mij "denk" ik ...
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Wit-grijs is niet persé het retourpaar hoor, dit kan evengoed het rechtstreekse paar zijn. Wij zien op de fieldterminal op welk paar wij moeten aansluiten, en wat de capaciteit is (lees : hoeveel paren er toekomen bij je). Betreffende het herlassen : dit kan inderdaad ook voorkomen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Ik rakel deze oude thread even terug op, omdat ik met het volgende zit.

Ik heb momenteel een Belgacom discovery lijn, met hierop Scarlet VDSL2 aan 12 Mbps/1 Mbps.

Aangezien Belgacom Internet Overal Start mij goedkoper uitkomt dan Scarlet (24,95 ipv 35,- euro per maand), en de snelheid toch niet hoger kan hier (1300 m van ROP, >4km van de centrale), heb ik gisteren beslist om Scarlet te vervangen door Belgacom.

De Belgacom helpdesk wou geen Belgacom Internet op mijn lijn plaatsen, omdat ik een discovery lijn heb (die wil ik behouden). Volgen hem kan dit niet (zal dan wel een commerciële reden, ipv een technische reden zijn!). En dus stelde hij voor om mijn 2de koperpaar hiervoor te gebruiken (30,- euro installatiekost). En ik stemde toe. Ik zou dan op mijn eerste aansluitpunt mijn discoverylijn hebben, en op mijn tweede aansluitpunt mijn Belgacom Internet "zonder vaste lijn".

Echter, nu pas zie ik deze thread! En dus kan er geen VDSL2 op het tweede paar geplaatst worden?! Dit betekent dat Belgacom mij slechts ADSL zal leveren? Kan iemand dit bevestigen? Want anders moet ik snel terug annuleren (wil niet terug naar ADSL).

PS. het tweede paar dat binnenkomt is toch altijd "het retourpaar"? Ben hier niet zo in thuis... Mijn inkomende kabel heeft als kleuren blauw/orange (nu gebruikt) en wit/grijs (ongebruikt momenteel).
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Maak je geen zorgen, Belgacom zal gewoon de paren wisselen in de KVD.
Dus VDSL2 steken op je direct paar, en je Discovery line verleggen naar het retour paar.

Maar dat je geen Internet kan krijgen op een Discovery line is toch wel absurd, gezien je nu al VDSL2 hebt op deze lijn.
Technisch gezien moest er dus niets veranderd worden (gewoon een andere logon in de modem).
Nu zijn er kosten, zowel voor jou als voor Belgacom. Toch pure waanzin?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Ik zit in dezelfde situatie.Ofwel een hoger internet abonnement nemen dan internet start ,ofwel een gewone telefoonlijn.
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Het is duidelijk dat ze van hun Discovery lijnen afwillen, die kerel probeerde mij hard te overtuigen om een pack te nemen...

Ik vrees echter dat Belgacom de paren niet zal wisselen, aangezien mijn Scarlet VDSL2 hier nog aktief op is! (zullen tijdelijk overlappen om niet zonder Internet te zitten). Dat is dus een probleem, niet?
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

Waterboy schreef:Ofwel een hoger internet abonnement nemen dan internet start

Wat bedoel je daarmee precies?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

ik zou eerder opteren op mijn telefoonlijn te porteren naar bv weepee, en dan via voip te gaan bellen... of heb je die discoverlylijn nodig voor alarmsysteem ofzo?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 30 apr 2007, 17:23
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

IBelgacom Internet Overal Comfort of Belgacom Internet Overal Maxi dat zou wel combineerbaar zijn met een discovery lijn ,puur commercieel dus.
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

ubtk schreef:Het is duidelijk dat ze van hun Discovery lijnen afwillen, die kerel probeerde mij hard te overtuigen om een pack te nemen...

Ik vrees echter dat Belgacom de paren niet zal wisselen, aangezien mijn Scarlet VDSL2 hier nog aktief op is! (zullen tijdelijk overlappen om niet zonder Internet te zitten). Dat is dus een probleem, niet?

Neen, dat is geen probleem. Scarlet is een dochteronderneming van Belgacom. Op het moment dat de overschakeling gepland is zal Belgacom Scarlet desactiveren en Skynet activeren. Er komt hier zo goed als niets bij te kijken vermits de technische situatie exact dezelfde blijft (zelfde paar, zelfde KVD, zelfde klemmen op de KVD, zelfde poort op de ROP).

Er moet niet eens een technieker ter plaatse komen. De verandering wordt puur door een software systeem gedaan.

PS: de Discovery lijn wordt niet meer verkocht sinds 2010. Dat was een louter commercieel initiatief om mensen warm te maken/houden voor klassieke telefonie.
Edward Valckx
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1104
Lid geworden op: 23 nov 2005, 17:11
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 99 keer

Maar aangezien een discoverylijn niet gecombineerd kan worden met een Internet Start van Belgacom, zal er toch wel degelijk een technieker moeten langskomen om een extra aansluitpunt te voorzien op het 2de paar?
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Edward, er is technisch geen énkel verschil tussen een Discovery en een Classic lijn wat de hardware betreft.. Het is enkel een andere naam, bedacht door marketing. Dus Belgacom zegt: uw Discovery lijn is heden ten dagen veranderd in een Classic lijn en op de volgende factuur zal de klant dit zien, niet alleen aan een andere naam maar ook aan de kostprijs.

Ik ben er echter vrij zeker van dat een Classic lijn standaard meer slimme diensten bevat en hierdoor moet er iets in de klassieke telefooncentrale geconfigureerd worden. Maar dat kan al 30 jaar vanop afstand gebeuren (software ingreep).
Laatst gewijzigd door vuurvos op 07 okt 2012, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
ubtk
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 49
Lid geworden op: 12 mei 2010, 11:25
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 2 keer

@vuurvos: bedoel je dat ze mijn discoverylijn dan zomaar zonder dat ik iets onderteken kunnen veranderen naar een Classic lijn?! Dan ga ik de zaak snel annuleren, want het voordeel dat ik zou doen met de Scarlet->Belgacom wissel is dan weer helemaal teniet gedaan!
Gebruikersavatar
vuurvos
Erelid
Erelid
Berichten: 978
Lid geworden op: 11 jul 2011, 22:34
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 211 keer
Bedankt: 208 keer
Contacteer:

Ik denk dat je zal moeten ondertekenen dat je een Classic lijn zou willen omdat je dit (marketingsgewijs) nodig hebt in combinatie met een Start abbo. Misschien dat (voor alle zekerheid) een Belgacom medewerker of Eva dit zou willen bevestigen, ik ben er niet 100% zeker van.

Je deed er in ieder geval goed aan om raad te vragen op dit forum waar veel mensen behulpzaam zijn, en dat meen ik.

ubtk schreef:Dan ga ik de zaak snel annuleren, want het voordeel dat ik zou doen met de Scarlet->Belgacom wissel is dan weer helemaal teniet gedaan!

Het is nog steeds iets goedkoper, waarom dan annuleren ? De pluspunten zijn:

- Meer slimme diensten inbegrepen in Classic lijn
- Bij Belgacom heb je een betere service
- Je wordt geholpen in de teleboetieks
- Indien je ooit beslist van Belgacom TV te nemen heb je nogmaals een betere dienst en meer mogelijkheden
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”