Extern bureaublad

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Hey,

Hoe kan ik op een makkelijke maar veilige manier mijn Ubuntu 10.04 overnemen (niet via Terminal maar weldegelijk de X) over internet via een Windows XP / 7 versie?

Is de bedoeling dat ik vanaf andere comuters/op het werk kan connecteren op mijn Ubuntu 10.04 om op de Ubuntu te kunnen werken enzo.

Iemand enig idee? Ik heb al veel gelezen over VNC. Hoe kan ik het bereikbaar maken via internet (port forwarding?)? Moet ik gebruik maken van SSH?

Groeten

EDIT: Het is mij zojuist gelukt. Wat heb ik gedaan:
In de router de poort 5900 opengezet en doorgesluisd naar het intern ip adres van de pc (192.168.2.103). Op de Ubuntu pc ben ik naar System --> Preferences --> Remote Desktop geweest en heb ik daar de nodige instellingen aangemaakt + een wachtwoord ingesteld.

Vervolgens heb ik op een andere computer (met een andere internetverbinding) Tightvnc geinstalleerd en daar het extern ip adres van de Ubuntu pc ingevuld. Daarna krijg ik de melding om het wachtwoord in te vullen en mijn probleem is opgelost!

Nu stel ik mij alleen nog vragen omtrent de veiligheid hiervan. Ik denk niet dat TightVNC via SSH werkt en dat mijn wachtwoord dus plain text over internet gestuurd werd?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Je kan in principe alle verkeer tunnelen over SSH hoor, ook VNC. Grootste nadeel is dat VNC gewoon een 1 op 1 kopie van uw scherm is, dus ook dezelfde resolutie (wanneer de resolutie van het scherm vanaf waar je overneemt lager is, is dat wel vervelend)...
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

TomG schreef:Je kan in principe alle verkeer tunnelen over SSH hoor, ook VNC. Grootste nadeel is dat VNC gewoon een 1 op 1 kopie van uw scherm is, dus ook dezelfde resolutie (wanneer de resolutie van het scherm vanaf waar je overneemt lager is, is dat wel vervelend)...


In feite is dat resolutie verhaal niet echt een probleem voor mij. De machine waar Ubuntu opdraait is een Acer Aspire R3610 waarop XBMC opstaat en eingelijk dient als een HTPC. Deze HTPC zou 24/24 7/7 draaien en daar zou ik dan SABNZBD op installeren en dan kan ik vanaf afstand NZB bestanden hierop laten opstarten.
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Ik zou eerlijk gezegd een SSH tunnel opzetten hiervoor. Dus eerst SSH naar je thuispc en daarna doe je dan bvb: vnc naar localhost:5900. En dan moet je enkel 22 (of iets anders) door natten en dat is een pak veiliger dan 5900.

PS: Wat is je huidige extern ip :p ? :)

grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Sasuke schreef:Ik zou eerlijk gezegd een SSH tunnel opzetten hiervoor. Dus eerst SSH naar je thuispc en daarna doe je dan bvb: vnc naar localhost:5900. En dan moet je enkel 22 (of iets anders) door natten en dat is een pak veiliger dan 5900.

PS: Wat is je huidige extern ip :p ? :)

grtz,
Sasuke


Over die SSH tunnel, dit is waarschijnlijk de manier om zo iets op te zetten ( http://blog.bsodmike.com/2010/06/01/bet ... th-x11vnc/ )

Mijn huidig extern ip? Zou het wachtwoord zo makkelijk te achterhalen zijn ? ;-)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Volgens mij kan ubuntu ook RDP server zijn, zal in ieder geval een pak vlotter gaan.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Sub Zero
Administrator
Administrator
Berichten: 6181
Lid geworden op: 15 sep 2002, 12:14
Locatie: Herzele
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 121 keer
Contacteer:

NoMachine!

'k Zou je eigenlijk ook aanraden om je VNC connectie te tunnelen over een SSH tunneltje. Putty kan dit perfect. Dan kun je met je VNC client connecteren op localhost en zal het verkeer over de tunnel gaan. VNC op je router open zetten is niet echt zo een goed idee. 't Is veel te makkelijk gebruteforced.
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Je kan ook de Enterprise Editie van RealVNC gebruiken.
FUBAR
Plus Member
Plus Member
Berichten: 104
Lid geworden op: 30 dec 2004, 20:26
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Argon schreef:
TomG schreef:Je kan in principe alle verkeer tunnelen over SSH hoor, ook VNC. Grootste nadeel is dat VNC gewoon een 1 op 1 kopie van uw scherm is, dus ook dezelfde resolutie (wanneer de resolutie van het scherm vanaf waar je overneemt lager is, is dat wel vervelend)...

Deze HTPC zou 24/24 7/7 draaien en daar zou ik dan SABNZBD op installeren en dan kan ik vanaf afstand NZB bestanden hierop laten opstarten.


SABnzbd+ heeft een webserver. Je hoeft niet de desktop te forwarden om een .nzb te downloaden, enkel een port in de router (DNAT). Ik zou zelfs niet weten hoe je via X een .nzb in SABnzbd+ queuet. Behalve door naar localhost te surfen. :P
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”