Slechte kwaliteit Cityline telefonie

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
erroo
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Sinds kort heb ik een Cityline abo bij Dommel. Echter de kwaliteit van bellen is af en toe zeer slecht. Dommel antwoordt steeds op mijn hulpvraag met de mededeling dat de binnenbekabeling van de telefoon-/ADSL-lijn slecht is en ik deze moet vervangen door UTP. Ik kan deze echter niet vervangen, want ik woon hoog in een appartementsgebouw. Heeft iemand soortgelijke problemen en/of oplossingen hiervoor?
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

erroo schreef:Ik kan deze echter niet vervangen, want ik woon hoog in een appartementsgebouw. Heeft iemand soortgelijke problemen en/of oplossingen hiervoor?
Waarom zou je deze niet kunnen vervangen? Ik heb het vervangen in een appartement die ik vorig jaar huurde op het 16de verdiep. Tot in de kelder waar de patchpanelen staan van Belgacom (patchpanelen ja, totaal 30 verdiepingen en 3 tot 4 appartement per verdieping...). In het appartement waar ik nu woon (2de verdieping) heb ik het ook vervangen, 't ging wel gemakkelijker dan bij het andere... Nu ja, 'k heb nu een nieuwe woonst gekocht, 't is gedaan met huren. En ik denk dat het nu wat moeilijker zal zijn om in m'n nieuwe woonst die door de vorige eigenaar gerenoveerd is nog aanpassingen te doen aan de bekabeling :'(

In je appartement heb je dus een telefoonstekker, die laat je best vervangen door een recenter type van Belgacom, de kabel die er achterzit, meestal een simpel koperpaar in oudere appartementsblokken gaat meestal door een buis onder je vloer naar de lifthall of naar een kleine algemene technische ruimte op je verdieping, daar is je kabel soms zichtbaar, wat je dus kan doen is van boven naar beneden werken. De oude kabel als trekkabel gebruiken en je geraakt ver.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
rmag
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 25 keer

Indien tijdelijk mogelijk. Plaatst je modem aan de ingang van de kabel (kelder ?) en doen een test als de kwaliteit beter is. Ook eens volle bak downloaden, en test de kwaliteit van telefoongesprek, want de QOS is soms niet ideaal bij Dommel.
erroo
Starter
Starter
Bedankt: 2 keer

Zou het niet ook aan de fritzbox modem kunnen liggen? Met m'n vorige modem een adsl 2+Linksys had ik nagenoeg geen last van disconnects. Bij de fritzbox gebeurt dat regelmatig en wordt de snelheid weer verhoogd naar 24mbit (ivm probleem gelimiteerd op 8mbit), waardoor de kwaliteit weer slechter wordt.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”