Pagina 1 van 1

Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 07:58
door Maglor
De discussie wordt in Nederland gevoerd, maar zal vermoedelijk ook betrekking op ons hebben.

http://tweakers.net/nieuws/70643/teleco ... pdate.html

[Afbeelding Post made via mobile device ]

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 09:55
door Goztow
Die discussie bestond 10 jaar geleden ook al, toch? Ik vind het ook crimineel...

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 18:03
door philippe_d
Ik vind dat die Europese commissie zich toch soms met onbenulligheden bezighoudt, en zich overal mee begint te moeien.
Wij zijn toch een vrij land, en er is concurrentie in de sector. Iemand die een contract aangaat met een operator, die belminuten per ganse minuut afrekent, heeft dit toch uit vrije wil gedaan ? Niemand verplicht je bij die operator te blijven.

Bij Jumblo betaal ik 3.5 cent/minuut (BTW inbegrepen) om te bellen naar Belgische GSM's. Er zijn géén connectiekosten, en ze rekenen af per hele minuut. So what ?
Bij Belgacom betaal ik een connectiekost van 8 cent + ca 13 cent/minuut !!!

Het artikel gaat waarschijnlijk over mobiele operatoren, maar wat ik bedoel is dat je het geheel moet zien: de manier van afrekenen en de tarieven !
60 belminuten minuten, afgerekend per hele minuut bij provider A is misschien beter dan 50 belminuten, afgerekend per seconde bij provider B (afhankelijk van de gemiddelde duur van één gesprek).

Philippe.

Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 18:25
door Mobile Viking
Het is goed dat iemand er op toeziet dat de operatoren niet zomaar doen wat ze willen want ze zouden hun klanten pluimen. Kijk maar eens naar de roamingtarieven voor mobiele data, die gaan op veel plaatsen door het dak en daar doet Europa ook iets voor. Europa kost ons al geld genoeg, ze mogen ook eens iets terugdoen.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 18:28
door Lord Utopia
Het probleem is dat alle Nederlandse operatoren afrekenen per volledige minuut. Eigenlijk redelijk vergelijkbaar met wat Belgacom en Telenet doen voor extra volume, waar je een bedrag per gigabyte betaalt, ook al gebruik je daar maar 30% van.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 18:34
door Muziekbos
Als men dat hier zou proberen is het tijd om GSM buiten te smijten. Dan ben ik enkel bereikbaar met mijn vast nummer. Zo simpel is dat.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 19:12
door Sub Zero
Je kan ook gewoon prepaid nemen om je te laten bellen en zelf altijd bellen vanaf je vaste telefoon. Alle voordelen en geen nadelen...

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 20:01
door Muziekbos
Sub Zero schreef:Je kan ook gewoon prepaid nemen om je te laten bellen en zelf altijd bellen vanaf je vaste telefoon. Alle voordelen en geen nadelen...
Dan stel je toch de verwachting tegenover de ander dat je hen automatisch ook kan opbellen of gebruiken. Om die verwachtingen van derden dan weg te nemen is het eenvoudiger om er dan geen meer te hebben.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 20:02
door Goztow
Philippe, was Europa niet tussen gekomen dan waren roaming tarieven nog altijd enorm veel hoger dan wat ze nu zijn.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 20:06
door gm123
Ik snap niet goed wat hier negatief aan is. Als je er bij nadenkt is afrekenen per minuut eigenlijk pure afzetterij, toch? Je betaalt voor iets wat je niet gebruikt.
Muziekbos schreef:Als men dat hier zou proberen is het tijd om GSM buiten te smijten. Dan ben ik enkel bereikbaar met mijn vast nummer. Zo simpel is dat.
Afrekenen per minuut gebeurt hier toch al jaren?... Of waar heb je het nu over?

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 20:11
door Lord Utopia
@Gm123:
Hier rekenen ze de eerste minuut volledig aan, daarna per seconde. In Nederland is het de mode geworden om alle minuten, ongeacht of het de eerste is, of de tweede, of de derde, volledig aan te rekenen. Wie dus 2 minuten en 15 seconden belt, betaalt 3 minuten.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 20:17
door gm123
Ach zo, ik dacht nochtans dat het hier ook per minuut was, ook na de eerste. Weeral wat bijgeleerd dan :p

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 20:28
door Astralon
Uiteindelijk maakt het mijns inziens allemaal niet veel uit. Nederland rekent per minuut en zijn als het er op aankomt toch goedkoper.
Als de operatoren verplicht worden om per seconde te rekenen dan zullen ze wel een andere manier vinden om aan hun winst te komen.
Ten slotte heeft alles met concurrentie te maken.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:19
door jaker
Vroeger rekende Belgacom (toen nog RTT) per tik aan. Dat was per 12 of 6 minuten (dal/piek). Dus wij komen hier ook van ver ... :twisted:

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:24
door q-tec
als ik met mv 2min14sec bel ben ik ook 3*0.24€ kwijt die rekenen niet per seconde maar ik stoor mij daar niet aan! ze zijn 10keer beter dan al die andere telecombrol hier

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:43
door skynetbbs
als ze niet meer per minuut mogen aanrekenen dan stappen ze waarschijnlijk terug over naar de connectiekost?
in Nederland moet je zelfs betalen voor voicemail en kun je dat praktisch niet afzetten

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:54
door Trojan
jaker schreef:Vroeger rekende Belgacom (toen nog RTT) per tik aan. Dat was per 12 of 6 minuten (dal/piek). Dus wij komen hier ook van ver ... :twisted:
lolwhut? :?
skynetbbs schreef:als ze niet meer per minuut mogen aanrekenen dan stappen ze waarschijnlijk terug over naar de connectiekost?
in Nederland moet je zelfs betalen voor voicemail en kun je dat praktisch niet afzetten
Om iets op de voicemail in te spreken of om je eigen voicemail te beluisteren?

Dat eerste is bij ons ook.
Dat tweede is dikke afrip.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:58
door skynetbbs
skynetbbs schreef:als ze niet meer per minuut mogen aanrekenen dan stappen ze waarschijnlijk terug over naar de connectiekost?
in Nederland moet je zelfs betalen voor voicemail en kun je dat praktisch niet afzetten
Om iets op de voicemail in te spreken of om je eigen voicemail te beluisteren?

Dat eerste is bij ons ook.
Dat tweede is dikke afrip.[/quote]
http://www.zdnet.nl/news/121169/kpn-kla ... oicemail-/

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 07 nov 2010, 23:59
door philippe_d
Trojan schreef:Om iets op de voicemail in te spreken of om je eigen voicemail te beluisteren?
Dat eerste is bij ons ook.
Dat tweede is dikke afrip.
Bij Belgacom moet je toch ook betalen om je voicemail te beluisteren (1230) ? Niet om in te stellen (1231).
Philippe.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 00:06
door Trojan
Bij mijn weten is dat altijd al gratis geweest.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 00:08
door philippe_d
Goztow schreef:Philippe, was Europa niet tussen gekomen dan waren roaming tarieven nog altijd enorm veel hoger dan wat ze nu zijn.
Daar heb je gelijk in. Maar in het geval van de buitensporige roaming tarieven ging het over een bijna conspiratoire ripp-off door alle providers.
De afrekening per minuut vind ik (en blijkbaar ook vele anderen hier) een non-issue, gezien je dat moet zien in het geheel van de tariefering. Het kleine verlies aan teveel betaalde seconden kan ruimschoots worden gecompenseerd door een lager tarief, of het niet aanrekenen van een connectiekost.
De connectiekost is eigenlijk nog een grotere ripp-off: je betaalt al en je hebt nog geen seconde gesproken ;).
Trojan schreef:Om iets op de voicemail in te spreken of om je eigen voicemail te beluisteren?
Dat eerste is bij ons ook.
Dat tweede is dikke afrip.
Bij Belgacom moet je toch ook betalen om je voicemail te beluisteren (1230) ? Niet om in te stellen (1231).

Philippe

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 06:48
door Muziekbos
gm123 schreef:
Muziekbos schreef:Als men dat hier zou proberen is het tijd om GSM buiten te smijten. Dan ben ik enkel bereikbaar met mijn vast nummer. Zo simpel is dat.
Afrekenen per minuut gebeurt hier toch al jaren?... Of waar heb je het nu over?
Neen, de eerste minuut wordt altijd aangerekend vanaf dan rekent men per seconde dat je belt.

18 seconden = 18 cent
1 minuut en 30 seconden = 18 cent + 9 cent

in Nederland zou dat 2 keer 18 cent zijn, betekent dat je daar meer zou betalen dan de zogenaamde connectiekost waar in dit draadje sprake van is (vroeger was de connectiekost hier ergens iets van 7 cent per gesprek). En als jullie spreken in dit draadje van de prijzen die hiermee zouden verlaagd worden in dit landje, wees realistisch,
Modbreak:
Goz: geen operator bashing meer, AUB
de graai machine van
Belgacom/Proximus zal dit nooit doen.

Ik kan dan maar 1 conclusie trekken, ofwel betalen jullie jullie rekeningen niet zelf ofwel hebben jullie allemaal monsterweddes.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 09:13
door skynetbbs
Trojan schreef:Bij mijn weten is dat altijd al gratis geweest.
idd bij Base(en mvno's) is het ook gratis om te beluisteren (tenzij je in buitenland zit).
Het "laten" inspreken is ook gratis ook als je in't buitenland zit... degene die het inspreekt betaalt geen (internationale) kost als jij in't buitenland zit.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 09:57
door Astralon
Muziekbos schreef:Belgacom/Proximus zal dit nooit doen.
Eh? En BASE en Mobistar doen het wel? Of wat?

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 10:20
door skynetbbs
Astralon schreef:
Muziekbos schreef:Belgacom/Proximus zal dit nooit doen.
Eh? En BASE en Mobistar doen het wel? Of wat?
ze doen het allemaal in Belgie... zeker met "prepaid" abonnementen

Proximus : van zodra je buiten je 5 euro "mobile" bundle bent is het 0,25/minuut
in de voorwaarden kan ik wel nog ontwaren : oproepen worden gefactureerd per seconde vanaf de 61ste seconde.

Mobisud, een 100% Proximus (Belgacom Mobile) spinoff 0.07euro/MINUUT naar vaste lijnen, 0,19euro/MINUUT naar mobiele lijnen onder promos
als je dan op de tarieven klikt is het opeens 0,20/minuut voor vaste lijnen & mobiele lijnen... maar zeggen ze per seconde te rekenen vanaf de eerste seconde te tellen met een SETUP kost van 0,07 euro... onder "promo's" wordt er zelfs gewag gemaakt van 0,15 cent SETUP kost...
echt een zeer onduidelijke site die Mobisud... (100% overgenomen door Proximus na 3jaar van Maroc Telecom)

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 14:51
door driesve
Mobile Vikings rekent ook per minuut, zoals in Nederland, wat mij in hun geval ook normaal lijkt. Op sms/data-verkeer verdienen ze bijna niets (buiten dat je iedere maand herlaadt).

Ikzelf betaal nog per seconde, met een connectiekost van 7 cent. Of dat dat nu beter is dan de eerste minuut volledig betalen, dat betwijfel ik.

Ik begrijp dat commotie wel. Als betalen per minuut (dus ook na de eerste minuut) standaard wordt, dan kan je niet kiezen en wordt binnenkort misschien "betalen per 2 minuten" standaard.
Veronderstel dat morgen alle providers in België beslissen dat je vanaf nu € 2 / MB moet betalen en je betaalt altijd je MB volledig (dus na 1 sessie wordt alles naar boven afgerond).

Het beste systeem vind ik (zoals in België): eerste minuut volledig betalen (geen connectiekost) en daarna per seconde.

Als je per minuut betaalt, dan maakt het niet uit of je 1min1sec belt of 2min, je betaalt toch evenveel.

PS: Als het tarief per minuut verlaagd wordt, dan is betalen per minuut misschien wel te verantwoorden.

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 15:07
door skynetbbs
driesve schreef:Mobile Vikings rekent ook per minuut, zoals in Nederland, wat mij in hun geval ook normaal lijkt. Op sms/data-verkeer verdienen ze bijna niets (buiten dat je iedere maand herlaadt).
Je herlaadt maandelijks omdat je meer dan 62 minuten belt?
het is geen abbo.... het is "prepaid"
als je afgelopen uur aan de lijn hing met je schoonmoeder (die jij belde)... zul je al na een uur mogen herladen...
als je anderzijds wordt "opgebeld" door je schoonmoeder...kun je maandEN uitdoen met die 15 euro

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 15:14
door q-tec
driesve schreef:Mobile Vikings rekent ook per minuut, zoals in Nederland, wat mij in hun geval ook normaal lijkt. Op sms/data-verkeer verdienen ze bijna niets (buiten dat je iedere maand herlaadt).


Je herlaadt maandelijks omdat je meer dan 62 minuten belt?
het is geen abbo.... het is "prepaid"
als je afgelopen uur aan de lijn hing met je schoonmoeder (die jij belde)... zul je al na een uur mogen herladen...
als je anderzijds wordt "opgebeld" door je schoonmoeder...kun je maandEN uitdoen met die 15 euro
[/quote]


als je mv bent ben van al deze zaken wel op de hoogte, als ik in gent ben bel ik gewoon met skype op 3g...nu nog uitvinden hoe jumblo werkt en alles is cava!

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 15:41
door skynetbbs
q-tec schreef:als je mv bent ben van al deze zaken wel op de hoogte, als ik in gent ben bel ik gewoon met skype op 3g...nu nog uitvinden hoe jumblo werkt en alles is cava!
3G heeft te veel latency voor voip
kunt beter via Edge bellen over voip
latency probleem zal in LTE opgelost zijn...
maar daarvoor kun je best naar Mechelen verhuizen :-)

Re: Telecomproviders mogen niet per minuut afrekenen.

Geplaatst: 08 nov 2010, 19:13
door THRene
philippe_d schreef:Bij Belgacom moet je toch ook betalen om je voicemail te beluisteren (1230) ? Niet om in te stellen (1231).
http://ict.belgacom.be/nl/propositions/ ... cemail.asp

U kan ingesproken berichten uit uw voicemail beluisteren via één van onderstaande nummers:
vanaf uw gsm in België: vorm 1230 (gratis)
vanaf een ander toestel in België: vorm 0475 15 1230 (prijs van een communicatie naar een Proximus nummer)
vanuit het buitenland: vorm +32 475 15 1230 (prijs van een internationale communicatie)