ROP (inside view)

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Ik ben deze middag lekker gaan eten bij m'n ouders en voor hun deur staat er een ROP kast en 1m ernaast een patchkast.
Het enigste is dat deze gewoon open stond... Meteen weer dicht gemaakt en het telefoonnummer opgebeld op de kast zelf om hen te verwittigen.
Maar toch enkele foto's gemaakt...
Bijlagen
IMG_00332.jpg
(383.6 KiB) 758 keer gedownload
IMG_00331.jpg
(393.21 KiB) 743 keer gedownload

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Als je die zekering uit gezet had moest je zelfs niet bellen :twisted:
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

VOiD schreef:Als je die zekering uit gezet had moest je zelfs niet bellen :twisted:

True, 'k ben veel te braaf éh... Maar 't was een 0800 nummer éh :-)

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Kan je mij de nummer van de kast eens doorgeven aub.

Desnoods een foto van het hele plakaatje.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Tiens, dat blauwe ding daar op de 2de foto bovenaan. Is dat geen contact om te kijken of de deur open is ? Zouden ze dit dan niet monitoren bij Belgacom ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Trojan schreef:Kan je mij de nummer van de kast eens doorgeven aub.
Desnoods een foto van het hele plakaatje.
Het is al doorgegeven aan jullie dienst(en). 8)

VOiD schreef:Tiens, dat blauwe ding daar op de 2de foto bovenaan. Is dat geen contact om te kijken of de deur open is ? Zouden ze dit dan niet monitoren bij Belgacom ?
'k Denk van wel, (http://www.assemtech.co.uk/productpages/magnets_uk.asp) maar die kast staat al een aantal weken open... Het slot is open maar het kan niet meer dicht zonder sleutel...
Bijlagen
IMG_00333.jpg
(412.01 KiB) 393 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Ken op 03 nov 2010, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Prachtig om eens te zien. Er zit blijkbaar nog vrij veel in zo'n kast.
Iemand die kan vertellen wat wat is en waarvoor het dient?
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Als de ROP kast onnodig wordt geopend triggert dit een alarm naar het NOC.
jorgo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 21 dec 2009, 15:59
Uitgedeelde bedankjes: 146 keer
Bedankt: 30 keer

tomw schreef:Prachtig om eens te zien. Er zit blijkbaar nog vrij veel in zo'n kast.
Iemand die kan vertellen wat wat is en waarvoor het dient?


² ben ik ook wel eens benieuwd naar
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Het is een ROP kaart + voeding dat daarin zit.
Vanaf de ROP kaart zit je op fiber
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Kan je de fotu's niet uppen zonder te herschalen? :angel:

Wat me als elektrotechnieker opvalt, is dat deze wel voorzien is van een hele dikke aarding, of is dat voor de elektronica optimaal te beschermen

Foto's krijgen in ieder geval een plaatsje op m'n HDD :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ThomasN
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 35
Lid geworden op: 09 sep 2009, 20:47

Wat zijn de kaarten aan de rechterkant onder die kaart met gekleurde fiches ?

Al 2 jaar op vakantiewerk niets anders moeten doen dan die kaarten te testen wanneer ze uit de productielijn komen :lol:
ogy
Plus Member
Plus Member
Berichten: 173
Lid geworden op: 28 aug 2006, 20:55
Bedankt: 3 keer

ik zou eerst mijn profiel verhogen en dan bellen :lol:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

ThomasN schreef:Wat zijn de kaarten aan de rechterkant onder die kaart met gekleurde fiches ?

Al 2 jaar op vakantiewerk niets anders moeten doen dan die kaarten te testen wanneer ze uit de productielijn komen :lol:


De fiber zijn de gele.
Daarboven zit de "DSLAM" (Modems + Multiplexer) om het even simpel te vergelijkingen met ADSL waar dus de omzetting van fiber > VDSL2 gedaan wordt.
Daarboven zitten patch-panelen, dit zijn gewoon de uitgangen, die verder via kabels naar de KVD lopen.
Helemaal bovenaan zie je een dubbele voeding zonder UPS, en foutdetectie.

Waarom er na de scheidinsschakelaar een timer staat is mij een raadsel
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Originele foto's: http://tinyurl.com/2v6lhdr

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Ken schreef:
Trojan schreef:Kan je mij de nummer van de kast eens doorgeven aub.
Desnoods een foto van het hele plakaatje.
Het is al doorgegeven aan jullie dienst(en). 8)

Als deze deur morgenvroeg nog open staat mag je mij toch de nummer van de rop eens geven, dan zal ik wel eens van mijn tak maken in brussel.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

Hoeveel stroom verbruikt zo'n kast eigenlijk en wat is het maximum aantal huizen dat ermee bediend kan worden?

Thanks for the pics :beerchug:
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Dat zal ik je spoedig weten te zeggen
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

cptKangaroo schreef:Hoeveel stroom verbruikt zo'n kast eigenlijk en wat is het maximum aantal huizen dat ermee bediend kan worden?

Thanks for the pics :beerchug:

Er zijn 200 aansluitingen in de KVD waarvan de helft dient voor het binnenkomende POTs signaal en de andere helft gaat naar de klant. Dus maximum 100 aansluiting, maar ik denk dat een kaart maar 24 aansluitingen heeft, dus als ik goed kan tellen: 96.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:
cptKangaroo schreef:Hoeveel stroom verbruikt zo'n kast eigenlijk en wat is het maximum aantal huizen dat ermee bediend kan worden?

Thanks for the pics :beerchug:

Er zijn 200 aansluitingen in de KVD waarvan de helft dient voor het binnenkomende POTs signaal en de andere helft gaat naar de klant. Dus maximum 100 aansluiting, maar ik denk dat een kaart maar 24 aansluitingen heeft, dus als ik goed kan tellen: 96.

Klopt!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Dus in pricipe kan een ROP nooit 'volzitten' ? Of bestaat er de kans dat zo'n ROP volzit (dus alle 96 poorten in gebruik voor VDSL2) ? Krijgt de volgende potentiele klant dan te horen dat VDSL2 niet mogelijk is of downgraden ze een internet only klant naar ADSL2+ of steken ze extra apparatuur bij ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

VOiD schreef:Dus in pricipe kan een ROP nooit 'volzitten' ? Of bestaat er de kans dat zo'n ROP volzit (dus alle 96 poorten in gebruik voor VDSL2) ? Krijgt de volgende potentiele klant dan te horen dat VDSL2 niet mogelijk is of downgraden ze een internet only klant naar ADSL2+ of steken ze extra apparatuur bij ?

Er zijn reeds meerdere "probleempunten" waar de rop "vol zit" en dus effectief alle poorten in gebruik zijn. Zo ook de streek waar ik woon : gemiddelde bezetting van 80% op de rops! Klanten krijgen te horen dat VDSL2 mogelijk is (bvb via verkoopkanalen en belgacomtv.be) maar krijgen achteraf een brief vol met verontschuldigingen als belgacom het order gaat inleiden. Op het moment dat dit gebeurd zal het systeem namelijk een verdelernummer en uitgaand paar op de centrale (LEX of LDC) toewijzen, maar ook de voeding en inkomende/uitgaande VDSL poort. Als dit niet meer gaat wegens "vol" tjah...dan moet je wachten op de oplossing waar BGC nu volop mee bezig is!

Vooral drukbezette gebieden zoals steden hebben hier overigens last van.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
beefke
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010, 23:02

Trojan schreef:
cptKangaroo schreef:Hoeveel stroom verbruikt zo'n kast eigenlijk en wat is het maximum aantal huizen dat ermee bediend kan worden?

Thanks for the pics :beerchug:

Er zijn 200 aansluitingen in de KVD waarvan de helft dient voor het binnenkomende POTs signaal en de andere helft gaat naar de klant. Dus maximum 100 aansluiting, maar ik denk dat een kaart maar 24 aansluitingen heeft, dus als ik goed kan tellen: 96.


klopt bijna:

-bovenste kaart is een splitterkaart (3 aansluitingen: vdsl, user lijnen, pots)
-dan heb je 2 VDSL2 kaarten (2x 48)
-controller kaart (deze wordt via fiber verbonden met de Alcatel-Lucent 7330)
-onderste kaart is ook een splitterkaart

Voor meer informatie:

Alcatel-Lucent 7356 (http://www.alcatel-lucent.com/wps/portal/!ut/p/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLd4w3dnTRL8h2VAQADYR9IA!!?LMSG_CABINET=Solution_Product_Catalog&LMSG_CONTENT_FILE=Products/Product_Detail_000542.xml&LMSG_PARENT=Product_Families/Product_Family_000130.xml&LMSG_GPARENT=Product_Categories/Product_Category_000031.xml&LMSG_CATEGORY=Y&LMSG_SUBCATEGORY=Y#tabAnchor1)

Alcatel-Lucent 7330 (http://www.alcatel-lucent.com/wps/portal/!ut/p/kcxml/04_Sj9SPykssy0xPLMnMz0vM0Y_QjzKLd4w3dnTRL8h2VAQADYR9IA!!?LMSG_CABINET=Solution_Product_Catalog&LMSG_CONTENT_FILE=Products/Product_Detail_000414.xml&LMSG_PARENT=Product_Families/Product_Family_000130.xml&LMSG_GPARENT=Product_Categories/Product_Category_000031.xml&LMSG_CATEGORY=Y&LMSG_SUBCATEGORY=Y#tabAnchor1)
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

beefke: zijt gij ook van belgacom?

Zo ja:
Wil je mij eens zeggen waarom ze de achterlijke telling gebruiken van 24 poorten ipv 50 poorten zoals in een centrale? poort 1 en 25 is imho moeilijker dan 1 en 51. Als ze dan eens de inkomende post en uitgaande vdsl2 op aparte blokken steken (zoals in de centrale) zou de kvd er veel properder uit zien en gemakkelijker gecontrolleerd kunnen worden op verkeerde jumpering/aansluiting door de installateurs van de rops (lassers? demon?).

Zo nee:
Nvm.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
beefke
Starter
Starter
Berichten: 6
Lid geworden op: 02 sep 2010, 23:02

Trojan schreef:beefke: zijt gij ook van belgacom?



Nee, ik werk niet bij Belgacom. Ik werk bij ALU, vandaar dat ik met die spullen af en toe in aanraking kom. Heel leuk om eens te zien hoe het er in the field uit ziet.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

krisken schreef:
VOiD schreef:Dus in pricipe kan een ROP nooit 'volzitten' ? Of bestaat er de kans dat zo'n ROP volzit (dus alle 96 poorten in gebruik voor VDSL2) ? Krijgt de volgende potentiele klant dan te horen dat VDSL2 niet mogelijk is of downgraden ze een internet only klant naar ADSL2+ of steken ze extra apparatuur bij ?

Er zijn reeds meerdere "probleempunten" waar de rop "vol zit" en dus effectief alle poorten in gebruik zijn. Zo ook de streek waar ik woon : gemiddelde bezetting van 80% op de rops! Klanten krijgen te horen dat VDSL2 mogelijk is (bvb via verkoopkanalen en belgacomtv.be) maar krijgen achteraf een brief vol met verontschuldigingen als belgacom het order gaat inleiden. Op het moment dat dit gebeurd zal het systeem namelijk een verdelernummer en uitgaand paar op de centrale (LEX of LDC) toewijzen, maar ook de voeding en inkomende/uitgaande VDSL poort. Als dit niet meer gaat wegens "vol" tjah...dan moet je wachten op de oplossing waar BGC nu volop mee bezig is!

Vooral drukbezette gebieden zoals steden hebben hier overigens last van.


Over welke oplossing spreekt u hier?
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Wil je mij eens zeggen waarom ze de achterlijke telling gebruiken van 24 poorten ipv 50 poorten zoals in een centrale? poort 1 en 25 is imho moeilijker dan 1 en 51. Als ze dan eens de inkomende post en uitgaande vdsl2 op aparte blokken steken (zoals in de centrale) zou de kvd er veel properder uit zien en gemakkelijker gecontrolleerd kunnen worden op verkeerde jumpering/aansluiting door de installateurs van de rops (lassers? demon?).
Vraag die ik mij al dikwijls heb gesteld :D :angel:

tomw schreef:Over welke oplossing spreekt u hier?

Simpel : meer VDSL blokken in één KVD proppen. Alleen is het resultaat ook logisch : hoe meer huizen er verbonden zijn met de KVD, hoe meer potentiele klanten, hoe meer mensen naar VDSL gaan, en dus hoe minder plaats voor VDSL blokken erbij te proppen. Dus zouden ze de kap van de KVD verwijderen en er een extra stuk op zetten om daar opnieuw 2 blokken in te herbergen. Dit doet men nu al op sommige kvd's die aan beide kanten propvol zitten en waar er geen plaats meer was voor VDSL blokken...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Dat is enkel bij die oude plastieken kvd's, bij die nieuwe (die er uit zien als rops) gaat dat niet.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Dat is enkel bij die oude plastieken kvd's, bij die nieuwe (die er uit zien als rops) gaat dat niet.

Ik ken tot hiertoe enkel de "oude" plastieken. Ik heb de nieuwe al gezien op foto, maar nog nooit in het straatbeeld zelf tot op heden.
Enig idee wat ze dan met die rops gaan doen? VDSL boost?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Die nieuwe kvd's staan enkel in area 2. :)
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Die nieuwe kvd's staan enkel in area 2. :)

Heb jij ergens foto's van dergelijke kvd in gebruik? Enkel nog maar leeg gezien ;-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Geen foto's, en ook geen zin om deze te nemen. Zie eens op solus of rij tot sint-niklaas, daar begint zone 03 (area 2).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Trojan schreef:Geen foto's, en ook geen zin om deze te nemen. Zie eens op solus of rij tot sint-niklaas, daar begint zone 03 (area 2).

Solus zal dan net iets makkelijker zijn denk ik. Ergens een ROP zoeken die nieuw is in st niklaas is zoeken naar een speld in een hooiberg ;)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zal een foto trekken als ik er ooit een tegenkom :lol:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

krisken schreef:
Trojan schreef:Geen foto's, en ook geen zin om deze te nemen. Zie eens op solus of rij tot sint-niklaas, daar begint zone 03 (area 2).

Solus zal dan net iets makkelijker zijn denk ik. Ergens een ROP zoeken die nieuw is in st niklaas is zoeken naar een speld in een hooiberg ;)

Ik denk dat het moeilijker is om zo'n oude kvd te vinden dan een nieuwe in sint-niklaas. Die 'nieuwe' zijn ondertussen al een paar jaar oud hoor. Ze zien er ongeveer hetzelfde uit als een rop, maar dan iets groter.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Misschien een stomme vraag, maar waarom steekt Belgacom de ROP en de KVD niet in 1 kast? :)
Dit lijkt mij toch perfect mogelijk te zijn, of zie ik dit verkeerd?
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:Er zijn 200 aansluitingen in de KVD waarvan de helft dient voor het binnenkomende POTs signaal en de andere helft gaat naar de klant. Dus maximum 100 aansluiting, maar ik denk dat een kaart maar 24 aansluitingen heeft, dus als ik goed kan tellen: 96.

Klopt niet. Een lijnkaart, heel goed te zien op afbeelding IMG_0029.JPG is van het type NVLT-D. Deze heeft 48 poorten (aansluitingen). Zoals je ook kan zien in dezelfde afbeelding zitten er in deze ROP 2 lijnkaarten (2 x NVLT-D). Dus in totaal klopt het wel dat er per ROP tot 96 klanten kunnen aangesloten worden.

Nog een paar opmerkingen: de kaart onder de onderste lijnkaart is de controllercard, van het type NRCD-A. Hier zie je 2 fibres toekomen (zoals al aangehaald de gele draden) en die zijn van het type 1 GB/s. Ze worden op een speciale optische connector aangesloten, namelijk een SFP (SFP1 en SFP2). De fibres zijn beiden multi-directioneel, dwz. dat Rx en Tx (Receive en Transmit) op dezelfde glasvezel gebeuren, uiteraard op een andere frequentie. Dit wil ook zeggen dat de ene fibre de backup is voor de andere. Als er zich een optisch probleem voordoet op één fibre dan zal dat een alarm geven en kan er een technieker preventief het defect herstellen.

De blauwe schakelaar is inderdaad een contact dat doorgeeft of de deur open staat en dit geeft één van de verschillende ENV (Environment) alarmen, zoals Power, Temperatuur, etc.

EDIT: Sorry, ik had niet gezien dat er al een 2de pagina met replies was :oops: Ik hoop dat jullie er toch iets mee zijn.

@Gr4vity: er bestaan idd. maxi ROPs waar KVD en ROP één geheel vormen. Maar eigenlijk zit een KVD al bomvol, dus is het beter er een ROP naast of in de gebuurte ervan te plaatsen, apart ervan dus.
Laatst gewijzigd door quistnix op 05 nov 2010, 00:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Waarom er na de scheidinsschakelaar een timer staat is mij een raadsel

Als er om de één of andere reden (meestal door bliksem) de hoofdschakelaar (breaker type) afslaat, dan zal - indien de 230 V AC nog aanwezig is uiteraard - de timer na een bepaald interval een kleine motor in gang zetten die de hoofdschakelaar terug opzet (rearm in het Engels). Het is alsof er een mini-techniekertje in de ROP zit die de schakelaar terug omhoog duwt :wink:

Dit gebeurt tot 3 maal (als ik mij niet vergis). Pas als na de 3de maal de hoofschakelaar nog steeds niet kan worden opgezet moet er iemand ter plaatse komen. Handig bij stormweer, niet ?
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

quistnix schreef:Ze worden op een speciale optische connector aangesloten, namelijk een SFP (SFP1 en SFP2). De fibres zijn beiden multi-directioneel, dwz. dat Rx en Tx (Receive en Transmit) op dezelfde glasvezel gebeuren, uiteraard op een andere frequentie.
Zo speciaal is dat nu ook weer niet éh, Ik installeer in m'n bedrijf bij klanten zelf fiber ('t plaatsen doen onze kableurs) + fusielassen & OTDR, verder hebben we allerlei modellen op voorraad van 1gbit tot 10gbit SFP modules + switches met bijhorende GBIC poorten.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Dat beweer ik ook niet. Maar ik wed dat er hier op UB een heleboel mensen zijn die zoiets niet weten aangaande een VDSL2 ROP (zeker gezien de geweldige interesse als er iemand eens een reeks foto's neemt van de binnenkant van een ROP).
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”