Wie heeft er ervaring met het configureren van TIPTEL 81x/41x centrales ?
Ter vervanging van een Belgacom FORUM 525 centrale heb ik mij een TIPTEL 810 ISDN pbx aangeschaft (VOIP/Analoge lijn/VM-uitbreiding mogelijk).
Het toestel laat mij toe een inbelreeks (tiental of DDI) te gebruiken, maar ik heb problemen om dit in te stellen, de handleiding is niet echt duidelijk hoe dit moet (er staat wel in hoe je dit voor Nederland moet opzetten, maar voor de Belgische markt is dit onduidelijk)
Momenteel kan ik correct uitbellen, maar alle inkomende nummers worden naar het overloopnummer gerouteerd.
Wat ik dus zoek zijn de exacte waarden (& lengtes) die ik moet invullen in de volgende velden; netnummer, hoofdnummer en DDI/MSN ? Voor Nederland moet je bvb 0 invullen in het hoofdnummer en het telefoonnummer met een lengte van 9 in DDI/MSN ! (Dit staat in de handleiding)
Kan iemand mij hier mee helpen ?
thx,
Chris van Aalst
TIPTEL 810 ISDN PBX - DDI configuratie
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Welke ISDN aansluiting hebt je ?
- een "klassieke" ISDN lijn (ISDN-2) met meerdere MSN's ?
- of een ISDN-2 "indialing" lijn, met een reeks van 10 opeenvolgende nummers ?
In België bestaan er geen netnummers, en een "MSN" is altijd het telefoonnummer zonder de 0 vooraan: mijn telefonnumer is 056/60xxxx > MSN is 5660xxxx
In Nederland (en Duitsland) is het systeem iets anders:
Jouw telefoonnumer is bv 020/37777-0 (dit is het hoofdnummer) en de binnen toestellen zijn dan 020/37777-11, 37777-12 enz ... . In België zijn alle nummers even lang.
Ik denk dat je als "hoofdnummer" de volledige MSN moet ingeven van het nummer dat jij als hoodnummer wil gebruiken ?
Kan het ook zijn dat je in België eigenlijk geen hoofdnummer met doorkiesnummers (DDI's) krijgt, maar gewoon 10 MSN's ? In dit geval moet je de centrale instellen alsof je een eenvoudige ISDN-2 lijn hebt met MSN's (en dus hoofdnummer niet invullen) ?
Philippe.
- een "klassieke" ISDN lijn (ISDN-2) met meerdere MSN's ?
- of een ISDN-2 "indialing" lijn, met een reeks van 10 opeenvolgende nummers ?
In België bestaan er geen netnummers, en een "MSN" is altijd het telefoonnummer zonder de 0 vooraan: mijn telefonnumer is 056/60xxxx > MSN is 5660xxxx
In Nederland (en Duitsland) is het systeem iets anders:
Jouw telefoonnumer is bv 020/37777-0 (dit is het hoofdnummer) en de binnen toestellen zijn dan 020/37777-11, 37777-12 enz ... . In België zijn alle nummers even lang.
Ik denk dat je als "hoofdnummer" de volledige MSN moet ingeven van het nummer dat jij als hoodnummer wil gebruiken ?
Kan het ook zijn dat je in België eigenlijk geen hoofdnummer met doorkiesnummers (DDI's) krijgt, maar gewoon 10 MSN's ? In dit geval moet je de centrale instellen alsof je een eenvoudige ISDN-2 lijn hebt met MSN's (en dus hoofdnummer niet invullen) ?
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Philippe,
ik heb wel degelijk een ISDN-2 indialing lijn met een reeks van 10-nummers: 011/xx.xx.x0-9
Dus jij denkt dat ik als hoofdnummer bvb 11/xx.xx.x (zonder voorafgaande nul en zonder het laatste cijfer) moet invullen en verder moet ik dan voor de DDI-reeks, de nummers één per één linken aan een toestel; 11/xx.xx.x0, 11/xx.xx.x1, enz .... (altijd zonder voorafgaande nul) ?
Volgens mij is het gewoon een kwestie van het weten hoe je dit exact moet invullen, ik ga gewoon eens een aantal combinaties proberen, ik denk niet dat iets verkeerd kan doen. Ik ga wel beginnen om de voorafgaande nul weg te laten.
bedankt,
Chris
ik heb wel degelijk een ISDN-2 indialing lijn met een reeks van 10-nummers: 011/xx.xx.x0-9
Dus jij denkt dat ik als hoofdnummer bvb 11/xx.xx.x (zonder voorafgaande nul en zonder het laatste cijfer) moet invullen en verder moet ik dan voor de DDI-reeks, de nummers één per één linken aan een toestel; 11/xx.xx.x0, 11/xx.xx.x1, enz .... (altijd zonder voorafgaande nul) ?
Volgens mij is het gewoon een kwestie van het weten hoe je dit exact moet invullen, ik ga gewoon eens een aantal combinaties proberen, ik denk niet dat iets verkeerd kan doen. Ik ga wel beginnen om de voorafgaande nul weg te laten.
bedankt,
Chris
-
- Moderator
Chris ...
Laat ons weten hoe het afgelopen is. Hier op Userbase leren we graag bij, en het kan andere gebruikers helpen.
Je kan inderdaad niets verkeerd, het zal je hooguit wat test gesprekjes kosten.
Of stuur een mailtje naar tiptel: [email protected] of [email protected]
In principe is
- het hoofdnummer inderdaad 11/xx.xx.x (zonder voorafgaande nul en zonder het laatste cijfer)
- DDI alleen het laatste cijfer.
In de tiptel zijn de toestelnummers van de binnenposten vrij te kiezen (min 2 cijfers). Het overzichtelijkste is dus om voor je binneposten hetzelfde nummer te kiezen als de laatse 2 cijfers van de DDI.
Philippe.
Laat ons weten hoe het afgelopen is. Hier op Userbase leren we graag bij, en het kan andere gebruikers helpen.
Je kan inderdaad niets verkeerd, het zal je hooguit wat test gesprekjes kosten.
Of stuur een mailtje naar tiptel: [email protected] of [email protected]
In principe is
- het hoofdnummer inderdaad 11/xx.xx.x (zonder voorafgaande nul en zonder het laatste cijfer)
- DDI alleen het laatste cijfer.
In de tiptel zijn de toestelnummers van de binnenposten vrij te kiezen (min 2 cijfers). Het overzichtelijkste is dus om voor je binneposten hetzelfde nummer te kiezen als de laatse 2 cijfers van de DDI.
Philippe.
Philippe,
ik heb een mail gestuurd naar [email protected] & bericht achtergelaten via contact-form, maar nog niets gehoord.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn pogingen en van de werkende versie.
thx,
Chris
ik heb een mail gestuurd naar [email protected] & bericht achtergelaten via contact-form, maar nog niets gehoord.
Ik zal jullie op de hoogte houden van mijn pogingen en van de werkende versie.
thx,
Chris
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 222 keer
Ik ken niets van die Tiptels maar is er geen soort trace/debug functie beschikbaar waarin je kan zien wat er gebeurt ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Er is een trace-file, ik heb ze bekeken, maar daar word ik niet echt wijzer van ...
Heb ze eerst leeg gemaakt, dan een testje gedaan met in -en uitbellen en dan de trace-file bekeken, maar ik kon er niet veel uithalen.
Ik ga eerst de config eens aanpassen met de nieuwe info die ik heb en zal dan ook de trace-file nog eens bekijken.
Chris
Heb ze eerst leeg gemaakt, dan een testje gedaan met in -en uitbellen en dan de trace-file bekeken, maar ik kon er niet veel uithalen.
Ik ga eerst de config eens aanpassen met de nieuwe info die ik heb en zal dan ook de trace-file nog eens bekijken.
Chris
Ok alles werkt nu. Dankzij de hulp van VOID en wat testen heb ik gevonden hoe je de ISDN-2 indialling moet instellen op een TIPTEL 810 (idem voor 410, 411 & 811) in België (niet hetzelfde als in Nederland of Duitsland).
Het is eigenlijk simpel; als je een DDI-reeks hebt van 011/12.34.50 t/m 011/12.34.59 dan stel je als hoofdnummer 11/12.34.5 in en bij de individuele DDI-nummers 11/12.34.50, 11/12.34.51, 11/12.34.52, enz ..... (nummers natuurlijk zonder / en .)
Wat je moet weten en wat de reden was waarom het bij mij niet werkte, is dat iedere maal je het Hoofdnummer of DDI-reeks wijzigt in de configuratie van de tiptel, je opnieuw de oproeplink moet leggen tussen oproepnummer & toestel. Dit wordt aangegeven in de tiptel-configuratie met een kleur en als je daar niet op let zie je dit niet.
Dus ik had de bovenstaande settings getest, maar omdat door de wijziging van hoofdnummer/DDI-nummers de link verbroken was tussen de toestel, routeerde de centrale alle gesprekken naar het overloopnummer en al mijn settings resulteerde altijd in hetzelfde resultaat.
Voor de rest een mooie ISDN-centrale voor een redelijke prijs 270 EUR, met uitbreidingsmogelijkheden naar Voive-mail, VOIP-kaarten en Analoge (PSTN)-verbindingen - werkt met standaard analoge telefoons ... voor mij veel veel goedkoper dan een Forum 523-centrale die mij werd voorgesteld door mijn provider, als je natuurlijk zelf alles opzet en beheert.
mvg,
Chris
Het is eigenlijk simpel; als je een DDI-reeks hebt van 011/12.34.50 t/m 011/12.34.59 dan stel je als hoofdnummer 11/12.34.5 in en bij de individuele DDI-nummers 11/12.34.50, 11/12.34.51, 11/12.34.52, enz ..... (nummers natuurlijk zonder / en .)
Wat je moet weten en wat de reden was waarom het bij mij niet werkte, is dat iedere maal je het Hoofdnummer of DDI-reeks wijzigt in de configuratie van de tiptel, je opnieuw de oproeplink moet leggen tussen oproepnummer & toestel. Dit wordt aangegeven in de tiptel-configuratie met een kleur en als je daar niet op let zie je dit niet.
Dus ik had de bovenstaande settings getest, maar omdat door de wijziging van hoofdnummer/DDI-nummers de link verbroken was tussen de toestel, routeerde de centrale alle gesprekken naar het overloopnummer en al mijn settings resulteerde altijd in hetzelfde resultaat.
Voor de rest een mooie ISDN-centrale voor een redelijke prijs 270 EUR, met uitbreidingsmogelijkheden naar Voive-mail, VOIP-kaarten en Analoge (PSTN)-verbindingen - werkt met standaard analoge telefoons ... voor mij veel veel goedkoper dan een Forum 523-centrale die mij werd voorgesteld door mijn provider, als je natuurlijk zelf alles opzet en beheert.
mvg,
Chris
-
- Moderator
Leuk om te horen dat het werkt en dat je problemen opgelost zijn.cvanaalst schreef:Ok alles werkt nu. Dankzij de hulp van VOID en wat testen heb ik gevonden hoe je de ISDN-2 indialling moet instellen op een TIPTEL 810 in België. Het is eigenlijk simpel:
als je een DDI-reeks hebt van 011/12.34.50 t/m 011/12.34.59 dan stel je als hoofdnummer 11/12.34.5 in en bij de individuele DDI-nummers 11/12.34.50, 11/12.34.51, 11/12.34.52, enz .....
Maar ook bedankt om ons de juiste oplossing te laten weten, en waar je allemaal moet op letten.
Userbase is er niet alleen om problemen voor te leggen, maar ook om de correcte oplossingen met iedereen te delen. Well done !
Philippe.