Zelfstandige: eenmanszaak vs vennootschap

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

eens ge in bijberoep begint zult ge uw prijzen snel genoeg doen. 61% van mijn winst gaat naar de staat. En ik ben te klein om voordeel te halen uit een vennootschap.

[Afbeelding Post made via mobile device ]
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

//off topic
Goztow schreef:En ik ben te klein om voordeel te halen uit een vennootschap.

[Afbeelding Post made via mobile device ]


Dat kan ik moeilijk geloven, praat toch maar eens goed met uw boekhouder.
Heel weinig gaat naar de staat, je kan als onbezoldigd zaakvoerder werken en enkel je kosten laten vergoeden (en die kunnen hoog zijn :-D )
De Comm. V. (in 't kort, de voordelen van een vennootschap + de nadelen van een eenmanszaak)
http://www.belgium.be/nl/economie/onderneming/oprichting/vennootschapsvormen/comm_v/
//on topic
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit. Je kan je gebouw niet afschrijven maar moet huren en dit aan een gelimiteerd bedrag. Mijn activiteit is niet stabiel genoeg om zeker te zijn dat ik er voordeel mee doe. En dan is er nog het voordeel dat het geld in een eenmanszaak beschikbaar is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Goztow schreef:Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit. Je kan je gebouw niet afschrijven maar moet huren en dit aan een gelimiteerd bedrag. Mijn activiteit is niet stabiel genoeg om zeker te zijn dat ik er voordeel mee doe. En dan is er nog het voordeel dat het geld in een eenmanszaak beschikbaar is.


Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu. En je moet jezelf gewoon genoeg onkosten vergoeden. Maak zelf een een rekening als je 100 euro ontvangt wat jij overhoud en wat je er van overhoud als je vennootschap ze ontvangt. Uiteraard zijn er nadelen maar dit is toch wel een zeer groot voordeel. Maar genoeg off topic.
Afbeelding
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

jan28 schreef:Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu.

Reken maar op 34%, tenzij je jezelf een loon uitkeert, maar dan betaal je daarop terug 50%.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

seagull schreef:
jan28 schreef:Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu.

Reken maar op 34%, tenzij je jezelf een loon uitkeert, maar dan betaal je daarop terug 50%.

Ja en dan zit je geld in je vennootschap. Als je het er uit wilt halen betaal je nog minstens 15% aan roerende voorheffing op dividend.
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Astralon schreef:
seagull schreef:
jan28 schreef:Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu.

Reken maar op 34%, tenzij je jezelf een loon uitkeert, maar dan betaal je daarop terug 50%.

Ja en dan zit je geld in je vennootschap. Als je het er uit wilt halen betaal je nog minstens 15% aan roerende voorheffing op dividend.


't is geen 15% boven op de 34% hé, op je belastbaar inkomen betaal je belastingen OK, maar voor je als kleine zelfstandige in bijberoep een belastbaar inkomen hebt van meer dan 90.000 euro hebt? (das 7500 euro, na afschrijvingen, aftrek van kosten , etc per maand,kweetni hoor). Als je geld uit je vennootschap haalt betaal je daar inderdaad 15% op. Maar dat is oneindig veel minder dan wanneer je al je inkomsten (in bijberoep) bij je andere inkomsten telt want dan zit je altijd aan een aanslagvoet van +50%.

Maar genoeg off topic,

kun je in windows zelf je NTP server instellen?
Afbeelding
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

jan28 schreef:'t is geen 15% boven op de 34% hé

Dat is het dus wel!
0,66 x 0,85 x 100 = 0,56, dus je betaalt 44% belasting.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik vond dit interessant genoeg om het te splitsen ;). Ik had met mijn boekhouder de oefening gemaakt en het kwam er voor mijn situatie op neer dat ik bij een vennootschap met de huidige (bijberoep) activiteit iets meer netto ging overhouden maar dat mijn activiteit niet stabiel genoeg was en de eenmanszaak toch nog enkele andere voordelen had waardoor ik eenmanszaak blijf. :)
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

En als eenmanszaak heb je het voordeel dat je centen onmiddellijk beschikbaar zijn (is toch belangrijk in bijberoep) en als je op het einde van het jaar genoeg 'kosten' hebt valt die personenbelasting ook nog wel mee hoor.

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Tja, die kosten dat is natuurlijk niet zo eenvoudig als je een hoofdzakelijk intellectueel beroep doet. Je hebt wel een aantal vaste kosten, zoals afschrijvingen op je huis, Internetlijn, lasten, ... maar eens je daarover gaat, wordt het moeilijker. Je kan niet elk jaar een nieuwe computer kopen hé :P.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ddd
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2273
Lid geworden op: 08 feb 2010, 15:56
Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
Bedankt: 153 keer

De auto niet vergeten...
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb een simulatieprogramma gemaakt en met de huidige belastingsvoeten (zowel personen- als vennootschapsbelasting) en met de huidige sociale bijdrage die je betaalt is het op jaarbasis tot 20000 euro inkomsten interessant om je een loon uit te keren. Alles wat daarboven gaat keer je best uit als dividend (op voorwaarde dat je een bedrijf hebt dat 15% roerende voorheffing betaald - o.a. opgericht na 1994).
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Sasuke schreef:En als eenmanszaak heb je het voordeel dat je centen onmiddellijk beschikbaar zijn (is toch belangrijk in bijberoep)

En waarom zou dat bij een vennootschap niet kunnen? Ik kan mij elke dag loon, voorschotten op loon, R/C, dividend uitkeren.
Vergeet niet dat een vennootschap ook betalingen mag doen zonder dat ze daarvoor aftrekbaar zijn :wink: .
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Goztow schreef:Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit.

Ik ken het bedrag niet van buiten maar dat is iets meer dan 300 euro. Dus zo veel is dat toch niet?
jan28
Premium Member
Premium Member
Berichten: 598
Lid geworden op: 08 apr 2003, 12:06
Twitter: xtrshop
Locatie: Antwerpen - Wilrijk
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 47 keer
Contacteer:

Mijn opbrengsten zijn ook niet altijd groot genoeg, dan groeit de RC, en als er terug genoeg centjes zijn betaalt de vennootschap me terug, met interest.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Astralon schreef:
Goztow schreef:Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit.

Ik ken het bedrag niet van buiten maar dat is iets meer dan 300 euro. Dus zo veel is dat toch niet?

Op een omzet tussen 5.000 en 10.000 € kan je dat moeilijk ophalen door het verschil tussen 50 % en 34 % belasting.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Omzet zegt in dit geval niet veel hé? Als je maar 10% winst hebt dan is het inderdaad niet voordelig. Heb je echter 50% winst dan wordt het vanaf 4500 euro al interessant.
Laatst gewijzigd door Astralon op 02 nov 2010, 17:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Goztow schreef:Tja, die kosten dat is natuurlijk niet zo eenvoudig als je een hoofdzakelijk intellectueel beroep doet. Je hebt wel een aantal vaste kosten, zoals afschrijvingen op je huis, Internetlijn, lasten, ... maar eens je daarover gaat, wordt het moeilijker. Je kan niet elk jaar een nieuwe computer kopen hé :P.


waarom niet, .. tuurlijk kan je dat :p opleidingen, kan je ook doen, .. als het maar onkosten zijn, .. eens gaan eten misschien?
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Als die opleiding je in de toekomst geen geld opbrengt dan kost het alleen maar geld.
Restaurantkosten mag je sowieso maar voor 50% aftrekken en zal altijd in verhouding moeten staan tot je omzet/winst.

Er leeft bij heel veel mensen het idee dat onkosten maken interessant is.
Mijn inziens is het dat dus niet tenzij je die dingen waar je geld aan uitgeeft echt nodig hebt.
Betaal gewoon netjes je belasting en beleg de rest die je overhoudt verstandig en je zal een heel eind komen.
Fiscale optimalisatie is niet het bedenken van kosten maar het fiscaal het maximum uit je zaak proberen te halen: je zaak voor dingen laten betalen die je anders privé zou betalen, Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen, Groepsverzekering, maatlijd- en ecocheques, enz...
Plaats reactie

Terug naar “Geldzaken”