eens ge in bijberoep begint zult ge uw prijzen snel genoeg doen. 61% van mijn winst gaat naar de staat. En ik ben te klein om voordeel te halen uit een vennootschap.
[ Post made via mobile device ]
Zelfstandige: eenmanszaak vs vennootschap
-
- Premium Member
- Twitter: xtrshop
- Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
- Bedankt: 47 keer
- Contacteer:
//off topic
Heel weinig gaat naar de staat, je kan als onbezoldigd zaakvoerder werken en enkel je kosten laten vergoeden (en die kunnen hoog zijn )
De Comm. V. (in 't kort, de voordelen van een vennootschap + de nadelen van een eenmanszaak)
http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... en/comm_v/
//on topic
Dat kan ik moeilijk geloven, praat toch maar eens goed met uw boekhouder.Goztow schreef:En ik ben te klein om voordeel te halen uit een vennootschap.
[ Post made via mobile device ]
Heel weinig gaat naar de staat, je kan als onbezoldigd zaakvoerder werken en enkel je kosten laten vergoeden (en die kunnen hoog zijn )
De Comm. V. (in 't kort, de voordelen van een vennootschap + de nadelen van een eenmanszaak)
http://www.belgium.be/nl/economie/onder ... en/comm_v/
//on topic
- Goztow
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit. Je kan je gebouw niet afschrijven maar moet huren en dit aan een gelimiteerd bedrag. Mijn activiteit is niet stabiel genoeg om zeker te zijn dat ik er voordeel mee doe. En dan is er nog het voordeel dat het geld in een eenmanszaak beschikbaar is.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Premium Member
- Contacteer:
Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu. En je moet jezelf gewoon genoeg onkosten vergoeden. Maak zelf een een rekening als je 100 euro ontvangt wat jij overhoud en wat je er van overhoud als je vennootschap ze ontvangt. Uiteraard zijn er nadelen maar dit is toch wel een zeer groot voordeel. Maar genoeg off topic.Goztow schreef:Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit. Je kan je gebouw niet afschrijven maar moet huren en dit aan een gelimiteerd bedrag. Mijn activiteit is niet stabiel genoeg om zeker te zijn dat ik er voordeel mee doe. En dan is er nog het voordeel dat het geld in een eenmanszaak beschikbaar is.
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Reken maar op 34%, tenzij je jezelf een loon uitkeert, maar dan betaal je daarop terug 50%.jan28 schreef:Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
Ja en dan zit je geld in je vennootschap. Als je het er uit wilt halen betaal je nog minstens 15% aan roerende voorheffing op dividend.seagull schreef:Reken maar op 34%, tenzij je jezelf een loon uitkeert, maar dan betaal je daarop terug 50%.jan28 schreef:Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu.
-
- Premium Member
- Contacteer:
't is geen 15% boven op de 34% hé, op je belastbaar inkomen betaal je belastingen OK, maar voor je als kleine zelfstandige in bijberoep een belastbaar inkomen hebt van meer dan 90.000 euro hebt? (das 7500 euro, na afschrijvingen, aftrek van kosten , etc per maand,kweetni hoor). Als je geld uit je vennootschap haalt betaal je daar inderdaad 15% op. Maar dat is oneindig veel minder dan wanneer je al je inkomsten (in bijberoep) bij je andere inkomsten telt want dan zit je altijd aan een aanslagvoet van +50%.Astralon schreef:Ja en dan zit je geld in je vennootschap. Als je het er uit wilt halen betaal je nog minstens 15% aan roerende voorheffing op dividend.seagull schreef:Reken maar op 34%, tenzij je jezelf een loon uitkeert, maar dan betaal je daarop terug 50%.jan28 schreef:Maar hét voordeel van een vennootschap is dat je maar een 15% belasting betaald op je winst, en geen +50% zoals jij nu.
Maar genoeg off topic,
kun je in windows zelf je NTP server instellen?
- Goztow
- userbase crew
Ik vond dit interessant genoeg om het te splitsen . Ik had met mijn boekhouder de oefening gemaakt en het kwam er voor mijn situatie op neer dat ik bij een vennootschap met de huidige (bijberoep) activiteit iets meer netto ging overhouden maar dat mijn activiteit niet stabiel genoeg was en de eenmanszaak toch nog enkele andere voordelen had waardoor ik eenmanszaak blijf.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
En als eenmanszaak heb je het voordeel dat je centen onmiddellijk beschikbaar zijn (is toch belangrijk in bijberoep) en als je op het einde van het jaar genoeg 'kosten' hebt valt die personenbelasting ook nog wel mee hoor.
Grtz,
Sasuke
Grtz,
Sasuke
- Goztow
- userbase crew
Tja, die kosten dat is natuurlijk niet zo eenvoudig als je een hoofdzakelijk intellectueel beroep doet. Je hebt wel een aantal vaste kosten, zoals afschrijvingen op je huis, Internetlijn, lasten, ... maar eens je daarover gaat, wordt het moeilijker. Je kan niet elk jaar een nieuwe computer kopen hé .
-
- Elite Poster
Ik heb een simulatieprogramma gemaakt en met de huidige belastingsvoeten (zowel personen- als vennootschapsbelasting) en met de huidige sociale bijdrage die je betaalt is het op jaarbasis tot 20000 euro inkomsten interessant om je een loon uit te keren. Alles wat daarboven gaat keer je best uit als dividend (op voorwaarde dat je een bedrijf hebt dat 15% roerende voorheffing betaald - o.a. opgericht na 1994).
-
- Elite Poster
En waarom zou dat bij een vennootschap niet kunnen? Ik kan mij elke dag loon, voorschotten op loon, R/C, dividend uitkeren.Sasuke schreef:En als eenmanszaak heb je het voordeel dat je centen onmiddellijk beschikbaar zijn (is toch belangrijk in bijberoep)
Vergeet niet dat een vennootschap ook betalingen mag doen zonder dat ze daarvoor aftrekbaar zijn .
-
- Elite Poster
Ik ken het bedrag niet van buiten maar dat is iets meer dan 300 euro. Dus zo veel is dat toch niet?Goztow schreef:Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit.
- Goztow
- userbase crew
Op een omzet tussen 5.000 en 10.000 € kan je dat moeilijk ophalen door het verschil tussen 50 % en 34 % belasting.Astralon schreef:Ik ken het bedrag niet van buiten maar dat is iets meer dan 300 euro. Dus zo veel is dat toch niet?Goztow schreef:Je betaalt altijd een minimum forfait aan belasting, zelfs zonder activiteit.
-
- Elite Poster
Omzet zegt in dit geval niet veel hé? Als je maar 10% winst hebt dan is het inderdaad niet voordelig. Heb je echter 50% winst dan wordt het vanaf 4500 euro al interessant.
Laatst gewijzigd door Astralon 02 nov 2010, 17:23, in totaal 1 gewijzigd.
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
waarom niet, .. tuurlijk kan je dat opleidingen, kan je ook doen, .. als het maar onkosten zijn, .. eens gaan eten misschien?Goztow schreef:Tja, die kosten dat is natuurlijk niet zo eenvoudig als je een hoofdzakelijk intellectueel beroep doet. Je hebt wel een aantal vaste kosten, zoals afschrijvingen op je huis, Internetlijn, lasten, ... maar eens je daarover gaat, wordt het moeilijker. Je kan niet elk jaar een nieuwe computer kopen hé .
-
- Elite Poster
Als die opleiding je in de toekomst geen geld opbrengt dan kost het alleen maar geld.
Restaurantkosten mag je sowieso maar voor 50% aftrekken en zal altijd in verhouding moeten staan tot je omzet/winst.
Er leeft bij heel veel mensen het idee dat onkosten maken interessant is.
Mijn inziens is het dat dus niet tenzij je die dingen waar je geld aan uitgeeft echt nodig hebt.
Betaal gewoon netjes je belasting en beleg de rest die je overhoudt verstandig en je zal een heel eind komen.
Fiscale optimalisatie is niet het bedenken van kosten maar het fiscaal het maximum uit je zaak proberen te halen: je zaak voor dingen laten betalen die je anders privé zou betalen, Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen, Groepsverzekering, maatlijd- en ecocheques, enz...
Restaurantkosten mag je sowieso maar voor 50% aftrekken en zal altijd in verhouding moeten staan tot je omzet/winst.
Er leeft bij heel veel mensen het idee dat onkosten maken interessant is.
Mijn inziens is het dat dus niet tenzij je die dingen waar je geld aan uitgeeft echt nodig hebt.
Betaal gewoon netjes je belasting en beleg de rest die je overhoudt verstandig en je zal een heel eind komen.
Fiscale optimalisatie is niet het bedenken van kosten maar het fiscaal het maximum uit je zaak proberen te halen: je zaak voor dingen laten betalen die je anders privé zou betalen, Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen, Groepsverzekering, maatlijd- en ecocheques, enz...