laptop wil batterij niet gebruiken

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
CiBi
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 1 keer

Ik heb een oude laptop staan (dell vostro 1000) en na hem helemaal te herinstalleren merk ik dat hij de batterij niet wil gebruiken.
Als hij in de netadapter zit zie ik dat de batterij 96% vol is en dat hij niet aan het laden is. Als ik de netadapter uittrek dan valt de computer uit.
Hij wil ook niet opstarten zonder ingeplugged te zijn.

Als ik de batterij uithaal en op de testknop duw toont hij 5 van de 5 lampjes die branden.

Wat kan het probleem zijn?
De laptop herkent de batterij (want hij merkt als ik hem uithaal met de netadapter in) en toch gebruikt hij hem niet...

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Misschien belachelijk idee, maar kan het niet zijn dat de batterij gewoon kapot is en foutieve waarden aangeeft ?

Blijft de batterij altijd op 96% staan ook al hangt de laptop continu aan netstroom ?
CiBi
Premium Member
Premium Member

ja maar er staat batterij 96%, laad niet op.

maar hij weet wanneer de batterij er wel of niet in zit en de batterij's indicatielampjes werken ook nog

STARBUCKS  : CPU : Intel i5-540M (2x2.53Ghz) , RAM : 4GB , HD : 500GB , GRAKA : GeForce GT 330M + onboard Intel HD Graphics , OS : X.6 Snow Leopard 64bit , SCREEN : 17" 1920x1200 LED-backlit widescreen [laptop]
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Mijn gok is ook: defecte batterij. Die elektronica die de spanning meet/regelt zal de geest gegeven hebben.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Dat het probleem de batterij is, is niet 100% zeker.

Ik ken de details niet meer maar ik heb iemand gehad met het zelfde probleem en het bleek de stroomadapter te zijn.
Sommige stroomadapters van Dell hebben namelijk een soort "sensor" en als die uitvalt dan heb je gelijkaardige problemen.
De sensor kan je herkennen omdat er in de connector die je in de computer plugt een extra fijn pinnetje zit.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ha ja, maar dan krijgt ge bij de POST daar een warning van, ik zit hier al aan m'n derde Dell-voeding :) (en eerste batterij, na 4,5 jaar nog steeds 1u eer 'm kritiek gaat)
CiBi
Premium Member
Premium Member

mac e :beerchug:
7-8 uur surfen via wifi met helderheid op 70% en toetsenbord verlichting

honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Best wel leuk pctje, Dell slikt inderdaad geen universele voedingen enzo.
Je kan eens zoeken naar BatteryMon voor wat meer info over je accu, daar heb je een betere vorm van "diagnose" :wink:
Heb zelf een Dell en ben er héél tevreden van.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Astralon schreef:Sommige stroomadapters van Dell hebben namelijk een soort "sensor" en als die uitvalt dan heb je gelijkaardige problemen.
De sensor kan je herkennen omdat er in de connector die je in de computer plugt een extra fijn pinnetje zit.
Dat zal het zeker niet zijn. Want TS zegt dat zijn laptop ook niet opstart op enkel de batterij, maar wel met de adaptor ingeplugd. Mocht het aan de adaptor liggen dan zou hij ook met adaptor ingeplugd niet booten. En als hij wel boot, dan moet de batterij ook opladen, en zou hij dus ook werken op louter de batterij.
Ben ook vrij zeker dat het gewoon kapotte batterij is.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Dat zal het zeker niet zijn. Want TS zegt dat zijn laptop ook niet opstart op enkel de batterij, maar wel met de adaptor ingeplugd. Mocht het aan de adaptor liggen dan zou hij ook met adaptor ingeplugd niet booten. En als hij wel boot, dan moet de batterij ook opladen, en zou hij dus ook werken op louter de batterij.
Ben ook vrij zeker dat het gewoon kapotte batterij is.
Dat kan dus wel!
Het is iets heel vreemds. De adaptor werkt (leest levert stroom) maar de batterij wordt niet opgeladen.
Maar zoals meon reeds aangaf je krijgt dan inderdaad een waarschuwing.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Hier met een dell laptop het omgekeerde meegemaakt, de batterij was al een (origineel) vervangexamplaar maar de batterij wou niet opladen. Als de gebruiker een andere dell adapter gebruikte, werd de batterij wel geladen. Er werd dus een nieuwe adapter besteld voor het oplossen van het batterijoplaadprobleem.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Astralon schreef:Het is iets heel vreemds. De adaptor werkt (leest levert stroom) maar de batterij wordt niet opgeladen.
Maar zoals meon reeds aangaf je krijgt dan inderdaad een waarschuwing.
Dan is dat toch zeker wel het probleem van de batterij, zou ik denken. No way dat de adaptor weet of al dan niet de batterij ingeplugd is, want de output van de adaptor is uiteindelijk maar een simpele laagspanning/gelijkstroom. Het enige dat ik me kan inbeelden is dat de load verschillend is met of zonder batterij, maar dan nog zou het zeker moeten lukken om de batterij op te laden terwijl het toestel uitstaat.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster

Tomby schreef:Dan is dat toch zeker wel het probleem van de batterij, zou ik denken. No way dat de adaptor weet of al dan niet de batterij ingeplugd is, want de output van de adaptor is uiteindelijk maar een simpele laagspanning/gelijkstroom.
Lees toch eens voor je commentaar geeft :evil: . Trouwens hoeveel ervaring heb je met Dell batterijen en adaptors?

Ik zeg dat een Dell adaptor een 3e draad heeft die fungeert als een soort sensor. Als daar iets mis mee is dan laadt de batterij niet op. End of discussion!
Lees het berich van fredo66 ook eens want die lijkt mijn verhaal te bevestigen en ook meon heeft het reeds bevestigd.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Het klopt inderdaad dat die Dell voedingen een sensordraad hebben. Zo zal mijn laptop bijvoorbeeld klagen als ik daar de verkeerde voeding aanhang (die niet genoeg vermogen kan leveren). Of die draad ook effectief voor deze problemen kan zorgen spreek ik me niet over uit.
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
jaker
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
Bedankt: 81 keer

De laptopbatterijen van tegenwoordig hebben niet enkel batterijcellen aan boord, maar ook een deel elektronica. Deze wordt o.a. gebruikt om de batterijcellen te overwaken. Als er een probleem is met één of meerdere cellen, of er een overlading is geweest of een temperatuur probleem o.i.d. wordt dit gemerkt door deze schakeling. Deze zorgt er dan voor dat de batterij (al dan niet tijdelijk) niet meer kan worden geladen. De batterijtypes die worden gebruikt in laptops zijn Lithium Ion of Lithium polymeer. Deze zijn explosief bij foutief gebruik. Daarom is deze extra elektronica nodig en zal bij een fout de batterij onbruikbaar worden. :-(

De derde draad van een Dell-voeding gaat naar dit printje en dient voor identificatie. Op die manier kan de computer via zijn bios zien wat type lader er wordt aangesloten.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Niet alleen Dell gebruikt dit, maar ook HP

Hiet wat meer info:
http://www.laptop-junction.com/toast/co ... -chip-died
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Astralon schreef:
Tomby schreef:Dan is dat toch zeker wel het probleem van de batterij, zou ik denken. No way dat de adaptor weet of al dan niet de batterij ingeplugd is, want de output van de adaptor is uiteindelijk maar een simpele laagspanning/gelijkstroom.
Lees toch eens voor je commentaar geeft :evil: . Trouwens hoeveel ervaring heb je met Dell batterijen en adaptors?

Ik zeg dat een Dell adaptor een 3e draad heeft die fungeert als een soort sensor. Als daar iets mis mee is dan laadt de batterij niet op. End of discussion!
Lees het berich van fredo66 ook eens want die lijkt mijn verhaal te bevestigen en ook meon heeft het reeds bevestigd.
me too, me too :-D .. zelfs mijn "oude" IBM Thinkpad heeft een primitieve "switching" mode in het batterijblok .. ik hoor het relais zachtjes aan/uit klikken als de batterij voldoende is opgeladen ...
FWIW 8)
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”