Satelliet: Waarom geen 2 opnames?

Alles over TV via satelliet
Plaats reactie
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Gek genoeg kan mijn dreambox ook geen 2 zenders opnemen die op dezelfde transponder zitten bij TVV. Ik heb mij dit dus ook al afgevraagd
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 74 keer
Contacteer:

Block schreef:Gek genoeg kan mijn dreambox ook geen 2 zenders opnemen die op dezelfde transponder zitten bij TVV. Ik heb mij dit dus ook al afgevraagd
Dat hangt er vanaf wat je probeert te doen en wat je hardware setup is. Het satelliet-signaal wordt door de LNB op de coax opgedeeld in 4 kwadranten omdat de capaciteit van coax niet voldoende is voor het complete signaal. Je tuner zegt tegen je LNB welk kwadrant je wil bekijken en ontvangt alle signalen die op een kwadrant zitten tegelijk dus die kan je in theorie ook allemaal tegelijk opnemen (mits je hardware zo een groot volume data aankan ;-)).

Voor zover ik weet kan de dreambox meerdere zenders in hetzelfde kwadrant tegelijk opnemen, maar schiet me er niet op af want ik heb er zelf geen :-)

Als je echter 2 kanalen wilt "bekijken" die in verschillende kwadranten van dezelfde transponder zitten is dit niet mogelijk mits je tuner maar 1 kwadrant tegelijk kan beluisteren. Als je een dual-tuner hebt kan je die situatie verbeteren door de juiste diseqc switch en LNB te zetten. Dan kan je 2 kwadranten op dezelfde transponder tegelijk bekijken.

De setup die ik ga zetten bevat 4 quad-LNB's met 4 diseqc switches. Dit wil zeggen dat ik eender welke 4 kwadranten tegelijk kan binnenkrijgen op eender welke 4 satellieten (Astra 1, 2, 3 en Hotbird). In theorie kan ik dus het volledige signaal van 1 satelliet dumpen. Ik vermoed dat ik hier wel even mee toekom :-)
Skynet Generation Internet

http://mathy.vanvoorden.be
splinterbyte
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 52 keer

@Block ,

Kijk of je een dreambox met enigma2 hebt (dm800, dm8000 en dm500hd ook dacht ik), of een VU+DUO/SOLO
Als je een ouder model hebt (met enigma1) gaat het inderdaad niet.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Mathy schreef:Het satelliet-signaal wordt door de LNB op de coax opgedeeld in 4 kwadranten omdat de capaciteit van coax niet voldoende is voor het complete signaal.
En wat is de relatie dan tussen een quadrant en transponder ?
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer

Ik heb idd enigma 1 draaien op dreambox 600pvr. Ik kan dus wel één zender opnemen en naar een andere kijken die op dezelfde transponder zit.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
lirec
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 60 keer
Bedankt: 82 keer

Ik wil niet lastig doen ofzo maar mijn initiele vraag is eigenlijk wel vrij hard "gekaapt" met de discussie over tvv-dreambox.

Kan er iemand een inzicht bieden of het belgacom-tv-probleem?
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504 schreef:
Mathy schreef:Het satelliet-signaal wordt door de LNB op de coax opgedeeld in 4 kwadranten omdat de capaciteit van coax niet voldoende is voor het complete signaal.
En wat is de relatie dan tussen een quadrant en transponder ?
De transponder is wat op de satelliet zit, die zendt de 4 kwadranten tegelijk uit. Die heeft trouwens ook geen weet van die 4 kwadranten volgens mij. Het is de LNB die de splitsing maakt.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Mathy schreef:De transponder is wat op de satelliet zit, die zendt de 4 kwadranten tegelijk uit. Die heeft trouwens ook geen weet van die 4 kwadranten volgens mij. Het is de LNB die de splitsing maakt.
Ik kan er niet meteen een duidelijke uitleg van vinden... maar blijkbaar heb je naast horizontaal en vertiaal ook nog high en low... op die manier kom je dus aan de 4 quadranten van een LNB (maar in weze gaat het dus over dezelfde transponder). Een LNB kan dus blijkbaar maar een kwart van een transponder ontvangen... als je zenders dus in datzelfde kwart zitten heb je geen probleem om ze simultaan op te nemen.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Niet helemaal juist, je LNB ontvangt wel degelijk de 4 kwadranten tegelijk, maar zet er maar 1 tegelijk op de coax omdat de coax niet meer aankan. Toen ik dat aan het onderzoeken was had ik een duidelijke uitleg ergens gevonden maar vind die niet meer terug.

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Moest je hem alsnog vinden... post maar.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Mathy schreef:Niet helemaal juist, je LNB ontvangt wel degelijk de 4 kwadranten tegelijk, maar zet er maar 1 tegelijk op de coax omdat de coax niet meer aankan. Toen ik dat aan het onderzoeken was had ik een duidelijke uitleg ergens gevonden maar vind die niet meer terug.
Die laatse uitleg is eigenlijk ook niet juist ... de coax kan dat wel aan.
Ik heb nog nooit eerder van die "kwadranten" gehoord .. doet me denken aan een cirkel die in 4 gelijke stukken verdeeld is ;)
Maar in die zin is het woord "kwadrant" misschien wel toepasbaar: er zijn namelijk 4 combinaties mogelijk:
- polarisatie van een signaal kan horizontaal zijn of vertikaal.
- en de LNB moet ook anders reageren volgens de frequentie (hoog-laag) van de transponder.

De polarisatie bepaalt welke "dipool" in de LNB moet geactiveerd worden.
Dit signaal wordt door de sat ontanger uitgestuurd op de coax: als de ontvanger 14V uitstuurt dan wordt de vertikale bipool geactiveerd, bij 18V wordt de horizontale polarisatie ge-activeerd.
Het is dus niet juist wat hierboven beschreven staat: de LNB kan alleen de horizontale kanalen ontvangen (en doorstruren op de coax) of de verticale kanalen (afhankleijk van de 14V of 18V stuurspanning) - niet beide gelijk.

Hetzelfde geldt met de tweede schakelmodus: namelijk de keuze van de band (reden hiervoor is gewoon dat het frequentiebereik van de ontvanger niet breed genoeg is, waardoor men dus het frequentiegebied opgedeeld heeft in twee: hoog - laag). Dit wordt ook geactiveerd door een signaal van de ontvanger: namelijk een toon van 22.000 Hz

De combinatie van deze 2 schakelmodi geeft je dan de 4 "kwadranten". Het is dus de satelietontvanger die bepaalt welke transponders de lnb aan de coax doorgeeft. De LNB kan dus maar één van deze 4 kwadranten ontvangen en doorsturen, afhankelijk van de aanwezigheid van de polarisatiespanning en het 22kHz signaal.

Ik hoop dat je met deze uitleg dan ook begrijpt dat één tansponder niet in verschillende kwadranten kan liggen.
Een transponder heeft ofwel horizonatle of vertikale polarisatie, en zijn frequentie ligt ofwel in het low of in het high gebied. Dus alle zenders die op één transponder zitten, zitten allemaal in hetzelfde kwadrant.
Om storingen te vermijden, hebben trouwens naast elkaar liggende transponders altijd een andere polarisatie: transponder 1 = V, transponder 2 = H, 3 = V, 4 = H enz ...
Dus een transponder die 4 kwadranten uitzendt bestaat niet ;)

Philippe
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Mathy
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Mea culpa, dan heeft mijn bron het ook verkeerd uitgelegd :-D Ik zal ze dan ook niet meer opzoeken voor je r2504 :-D

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Prima uitleg Philippe... nu is het me terug duidelijk 8)
Plaats reactie

Terug naar “Satelliet aanbieders: TV Vlaanderen, Telesat”