Dommel SpeedConnect + WeePee
- Gent32m
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
- Bedankt: 118 keer
Hoi,
Naar aanleiding van de recente prijswijzigingen door Dommel, overweeg ik om volgende configuratie bij me thuis op te zetten (zie schema in bijlage).
Toelichting:
1) Ik heb momenteel HomeConnect (= Raw Copper aansluiting + ADSL internet + VOIP telefonie).
2) Mijn Raw Copper aansluiting wil ik behouden. Aangezien die er reeds ligt dien ik geen activatiekosten hiervoor te betalen (veronderstel ik). De kost voor Raw Copper betaal ik jaarlijks aan Dommel. Dit komt op 105 euro/jaar (of 8,75 euro/maand). Wat goedkoper is dan een Discovery Line bij Belgacom te nemen (die kost momenteel 10,25 euro/maand).
3) Mijn internet aansluiting wordt Dommel SpeedConnect. Dit kost 39 euro/maand (met domiciliëring). Deze betaal ik maandelijks (een jaarlijkse betaling kan een extra 118 euro korting opleveren). De VDSL2 modem krijg ik gratis (nieuwe actie voor bestaande klanten). Enkel de activatiekost van 100 euro dien ik nog te betalen.
4) Voor mijn telefonie, zou ik een NummerOverdracht (van Dommel HomeConnect) naar WeePee doen. Dit kost me eenmalig 18 euro. De Sagem Modem zou ik zo willen instellen, dat de inkomende gesprekken (via WeePee) op het analoge toestel toekomen. Uitgaand bellen op het analoge toestel doe ik niet.
5) De VOIP telefoon boven heeft twee SIP accounts. Op het eerste SIP account zou ik ook WeePee willen instellen. Zodat inkomende gesprekken op dit toestel toekomen. Uitgaande gesprekken zou ik op het tweede SIP account via Jumblo (= goedkoop naar GSM) instellen.
Vragen:
1) Een splitter hoeft niet gestoken te worden ? (Aangezien de Raw Copper rechtsreeks de modem binnenkomt. En ik geen analoge telefonie erop afneem. Zoals dit bij een Discovery Line (met telefoon nummer) het geval is.
2) Als mijn WeePee account over geen belwaarde (meer) beschikt. Zullen inkomende gesprekken dan nog steeds toekomen ?
3) Heeft WeePee GRATIS nummerherkenning ? M.a.w. als mensen mij opbellen (en ik mis hun oproep). Kan ik hun nummer op mijn telefoontoestel dan opvragen.
4) Ik zou de Sagem als router gebruiken. Ik veronderstel dat het toestel hiervoor geschikt is. volgens een tekening op het internet beschikt de Sagem slechts over één LAN poort. Ik zou het netwerk via de stroomadapters (en switch boven) verdelen. De IP adressen ken ik statisch toe (met DHCP en Dynamich heb ik momenteel teveel problemen in Win 7 + Xp)
5) Ik heb geen ervaring hoe die nummeroverdracht werkt. Heb gelezen dat dit een paar weken kan duren. Zijn er zaken (tips) waar ik moet op letten (bij deze omschakeling)
6) Andere bevindingen ? Opmerkingen ?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Gent32m
Naar aanleiding van de recente prijswijzigingen door Dommel, overweeg ik om volgende configuratie bij me thuis op te zetten (zie schema in bijlage).
Toelichting:
1) Ik heb momenteel HomeConnect (= Raw Copper aansluiting + ADSL internet + VOIP telefonie).
2) Mijn Raw Copper aansluiting wil ik behouden. Aangezien die er reeds ligt dien ik geen activatiekosten hiervoor te betalen (veronderstel ik). De kost voor Raw Copper betaal ik jaarlijks aan Dommel. Dit komt op 105 euro/jaar (of 8,75 euro/maand). Wat goedkoper is dan een Discovery Line bij Belgacom te nemen (die kost momenteel 10,25 euro/maand).
3) Mijn internet aansluiting wordt Dommel SpeedConnect. Dit kost 39 euro/maand (met domiciliëring). Deze betaal ik maandelijks (een jaarlijkse betaling kan een extra 118 euro korting opleveren). De VDSL2 modem krijg ik gratis (nieuwe actie voor bestaande klanten). Enkel de activatiekost van 100 euro dien ik nog te betalen.
4) Voor mijn telefonie, zou ik een NummerOverdracht (van Dommel HomeConnect) naar WeePee doen. Dit kost me eenmalig 18 euro. De Sagem Modem zou ik zo willen instellen, dat de inkomende gesprekken (via WeePee) op het analoge toestel toekomen. Uitgaand bellen op het analoge toestel doe ik niet.
5) De VOIP telefoon boven heeft twee SIP accounts. Op het eerste SIP account zou ik ook WeePee willen instellen. Zodat inkomende gesprekken op dit toestel toekomen. Uitgaande gesprekken zou ik op het tweede SIP account via Jumblo (= goedkoop naar GSM) instellen.
Vragen:
1) Een splitter hoeft niet gestoken te worden ? (Aangezien de Raw Copper rechtsreeks de modem binnenkomt. En ik geen analoge telefonie erop afneem. Zoals dit bij een Discovery Line (met telefoon nummer) het geval is.
2) Als mijn WeePee account over geen belwaarde (meer) beschikt. Zullen inkomende gesprekken dan nog steeds toekomen ?
3) Heeft WeePee GRATIS nummerherkenning ? M.a.w. als mensen mij opbellen (en ik mis hun oproep). Kan ik hun nummer op mijn telefoontoestel dan opvragen.
4) Ik zou de Sagem als router gebruiken. Ik veronderstel dat het toestel hiervoor geschikt is. volgens een tekening op het internet beschikt de Sagem slechts over één LAN poort. Ik zou het netwerk via de stroomadapters (en switch boven) verdelen. De IP adressen ken ik statisch toe (met DHCP en Dynamich heb ik momenteel teveel problemen in Win 7 + Xp)
5) Ik heb geen ervaring hoe die nummeroverdracht werkt. Heb gelezen dat dit een paar weken kan duren. Zijn er zaken (tips) waar ik moet op letten (bij deze omschakeling)
6) Andere bevindingen ? Opmerkingen ?
Alvast bedankt voor jullie bijdrage.
Gent32m
- Bijlagen
-
- Schema VDSL - VOIP Weepee.jpg
- (45.87 KiB) 36 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Gent32m 25 okt 2010, 20:50, in totaal 1 gewijzigd.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
- Bedankt: 214 keer
1) Nee, niet nodig volgens mij. Er valt niks te splitten ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2) Ja, geen probleem.
3) Ja, nummer van de oproeper zal door Weepee doorgestuurd worden.
4) Sagem kan perfect als router gebruikt worden.
5) Dit kan inderdaad even duren. Weepee is hiervoor afhankelijk van Dommel wanneer zij het nummer vrijgeven.
6) Je zal bij Weepee 2 accounts moeten aanmaken. Eentje voor de Sagem en eentje voor de SIP telefoon en deze beiden laten koppelen aan je nummer om inkomende oproepen te ontvangen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
2) Ja, geen probleem.
3) Ja, nummer van de oproeper zal door Weepee doorgestuurd worden.
4) Sagem kan perfect als router gebruikt worden.
5) Dit kan inderdaad even duren. Weepee is hiervoor afhankelijk van Dommel wanneer zij het nummer vrijgeven.
6) Je zal bij Weepee 2 accounts moeten aanmaken. Eentje voor de Sagem en eentje voor de SIP telefoon en deze beiden laten koppelen aan je nummer om inkomende oproepen te ontvangen.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 187 keer
1. geen splitter nodig
2. ja , maar na een zekere tijd zullen ze u wel een vriendelijke mail sturen
3. gratis nummerherkenning + logfile die alle gesprekken + kosten bewaart
4. gaat prima
5. nummeroverdracht was bij mij 2 weken
6. goeie keuze denk ik, dommel + weepee werkt prima
6 bis. ik zou af en toe toch ook via weepee bellen, zo kan het huidige systeem bij weepee blijven bestaan (= ook een beetje fair play vind ik)
6 tris. ik vind het eigenaardig dat je dommel niet voor een jaar betaalt: je krijgt een aardige korting (en je zit toch terug voor een jaar vast als je overschakelt naar speedconnect)
2. ja , maar na een zekere tijd zullen ze u wel een vriendelijke mail sturen
3. gratis nummerherkenning + logfile die alle gesprekken + kosten bewaart
4. gaat prima
5. nummeroverdracht was bij mij 2 weken
6. goeie keuze denk ik, dommel + weepee werkt prima
6 bis. ik zou af en toe toch ook via weepee bellen, zo kan het huidige systeem bij weepee blijven bestaan (= ook een beetje fair play vind ik)
6 tris. ik vind het eigenaardig dat je dommel niet voor een jaar betaalt: je krijgt een aardige korting (en je zit toch terug voor een jaar vast als je overschakelt naar speedconnect)
- Gent32m
- Elite Poster
Thanks, voor de bevestigende antwoorden
- Betaal je bij WeePee ook in schijven van 10 euro ? (zoals dit bv bij Poivy en Jumblo het geval is). Of kun je je belwaarde vrij kiezen (en betalen).
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ander vraagje...
Met een SIP account kun je zowel inkomende gesprekken als uitgaande gesprekken voeren ? Een IAX account (wat ook vermeld staat op de website van WeePee) heb ik dus niet nodig.
Gent32m
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- Het aanmaken van deze 2 accounts (en de koppeling naar hetzelfde nummer) blijft GRATIS (veronderstel ik) ? Dus enkel een eenmalige kost (nummeroverdracht) van 18 euro te betalen + mijn belwaarde (die ik zelf kan opkrikken).VOiD schreef:Je zal bij Weepee 2 accounts moeten aanmaken. Eentje voor de Sagem en eentje voor de SIP telefoon en deze beiden laten koppelen aan je nummer om inkomende oproepen te ontvangen.
- Betaal je bij WeePee ook in schijven van 10 euro ? (zoals dit bv bij Poivy en Jumblo het geval is). Of kun je je belwaarde vrij kiezen (en betalen).
Ik zal zeker een kleine belwaarde op de WeePee account laten staan (en misschien ook wel gebruiken / aanvullen). Al zal ik wel hoofdzakelijk op de VOIP telefoon (via Jumblo) bellen.duizend schreef:ik zou af en toe toch ook via weepee bellen, zo kan het huidige systeem bij weepee blijven bestaan (= ook een beetje fair play vind ik)
Correct. Maar mijn vriendin vindt dit een te groot bedrag om in één keer te betalen. Ik kan niet volledig mijn zin krijgen héduizend schreef:ik vind het eigenaardig dat je dommel niet voor een jaar betaalt: je krijgt een aardige korting (en je zit toch terug voor een jaar vast als je overschakelt naar speedconnect)
Ander vraagje...
Met een SIP account kun je zowel inkomende gesprekken als uitgaande gesprekken voeren ? Een IAX account (wat ook vermeld staat op de website van WeePee) heb ik dus niet nodig.
Gent32m
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
-
- Elite Poster
Neen, beter nog, per account die je aanmaakt krijg je 2€ belwaarde. Het kan dus nog goedkoper dan gratisGent32m schreef:- Het aanmaken van deze 2 accounts (en de koppeling naar hetzelfde nummer) blijft GRATIS (veronderstel ik) ? Dus enkel een eenmalige kost (nummeroverdracht) van 18 euro te betalen + mijn belwaarde (die ik zelf kan opkrikken).
Kijk eens op hun webshop. Er zijn verschillende combinaties mogelijk. Goedkoopste optie is 2 vouchers van 10€ (dus 2 x 10€ die je indien nodig voor verschillende accounts kan gebruiken).Gent32m schreef:- Betaal je bij WeePee ook in schijven van 10 euro ? (zoals dit bv bij Poivy en Jumblo het geval is). Of kun je je belwaarde vrij kiezen (en betalen).
Ik ben toch ook wel enigsinds terughoudend met dergelijke promoties. Het zijn toch wel forse kortingen die een serieuze impact gaan hebben op hun winstmarge. Natuurlijk doen ze hiermee wel aan langdurige klantenbinding. Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat ze hun klantenportefeuille vroeg of laat gaan proberen te verkopen. De toekomst zal het uitwijzen...duizend schreef:ik vind het eigenaardig dat je dommel niet voor een jaar betaalt: je krijgt een aardige korting (en je zit toch terug voor een jaar vast als je overschakelt naar speedconnect)
Met een SIP account kan je zowel inkomende als uitgaande oproepen ontvangen. IAX heb je niet nodig.Gent32m schreef:Met een SIP account kun je zowel inkomende gesprekken als uitgaande gesprekken voeren ? Een IAX account (wat ook vermeld staat op de website van WeePee) heb ik dus niet nodig.
VOiD
- Gent32m
- Elite Poster
Nog een vraagje (aan de mensen die WeePee gebruiken).
Om de inkomende telefoongesprekken (na telefoonnummer overdracht) via WeePee binnen te krijgen.
Wat moet daarvoor precies ingesteld worden.
Is dit zoals bij een SIP telefoon (je gebruikersnaam, wachtwoord + SIP domein opgeven).
Of zijn nog extra instellingen nodig ? Zoals bv port forwarden op je modem/router, etc.
P.S. Ik heb paar dagen geleden e-mail naar zowel Dommel als WeePee gestuurd.
Van beide tot op heden nog geen reactie ontvangen. Het zal daar druk zijn, precies
Gent32m
Om de inkomende telefoongesprekken (na telefoonnummer overdracht) via WeePee binnen te krijgen.
Wat moet daarvoor precies ingesteld worden.
Is dit zoals bij een SIP telefoon (je gebruikersnaam, wachtwoord + SIP domein opgeven).
Of zijn nog extra instellingen nodig ? Zoals bv port forwarden op je modem/router, etc.
P.S. Ik heb paar dagen geleden e-mail naar zowel Dommel als WeePee gestuurd.
Van beide tot op heden nog geen reactie ontvangen. Het zal daar druk zijn, precies
Gent32m
Laatst gewijzigd door Gent32m 29 okt 2010, 17:35, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
* Een WeePee account moet je precies instellen zoals gelijk welke andere sip account: gebruikersnaam, wachtwoord, SIP domein en eventueel STUN)
* Vraag aan WeePee om je verschillende accounts te koppelen in een "PRO" account. Hiermee worden alle beltegoeden samengevoegd, en als je belwaarde koopt maakt het niet uit aan welke account je die waarde toevoegt.
* Het is heel belangrijk dat je EERST je nummeroverdracht aanvraagt bij WeePee, vooraleer je de telefoonaccount bij Dommel annuleert. Anders heb je veel kans dat je je nummer niet meer kan overdragen.
* De aanvraag voor een nieuwe account, en de aanvraag voor nummeroverdracht gebeurt on-line. Dan krijg je een contract met overdrachtformulier die je moet invullen en opsturen of faxen.
* Als je 2 accounts aanmaakt (2 * 2€ belwaarde), één nummer overdraagt (1 * 18€ kost), en 2 vouchers van 10€ koopt, zal je saldo 6,00€ bedragen. Daar kan je heel lang mee bellen, als al jouw GSM gesprekken via Jumblo gaan![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
* Veel gebruikers hebben wel problemen met het instellen van een VOIP op hun Sagem (niet stabiel). Maar gezien jij 2 WeePee accounts wil linken aan één nummer, heb je met je SIP telefoon (met de 2de WeePee account) een goede back-up voor als de Sagem VOIP uitvalt.
Philippe.
* Vraag aan WeePee om je verschillende accounts te koppelen in een "PRO" account. Hiermee worden alle beltegoeden samengevoegd, en als je belwaarde koopt maakt het niet uit aan welke account je die waarde toevoegt.
* Het is heel belangrijk dat je EERST je nummeroverdracht aanvraagt bij WeePee, vooraleer je de telefoonaccount bij Dommel annuleert. Anders heb je veel kans dat je je nummer niet meer kan overdragen.
* De aanvraag voor een nieuwe account, en de aanvraag voor nummeroverdracht gebeurt on-line. Dan krijg je een contract met overdrachtformulier die je moet invullen en opsturen of faxen.
* Als je 2 accounts aanmaakt (2 * 2€ belwaarde), één nummer overdraagt (1 * 18€ kost), en 2 vouchers van 10€ koopt, zal je saldo 6,00€ bedragen. Daar kan je heel lang mee bellen, als al jouw GSM gesprekken via Jumblo gaan
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
* Veel gebruikers hebben wel problemen met het instellen van een VOIP op hun Sagem (niet stabiel). Maar gezien jij 2 WeePee accounts wil linken aan één nummer, heb je met je SIP telefoon (met de 2de WeePee account) een goede back-up voor als de Sagem VOIP uitvalt.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- Gent32m
- Elite Poster
Dag Philippe,
Bedankt voor de duidelijke uitleg (en tips
)
1. Je spreekt van STUN. Wat is dat voor iets ? (Ik ben dat al eens tegengekomen op userbase. Maar begrijp niet goed waarvoor dit dient)
2. Ik zal mijn accounts laten koppelen in een PRO account. Alsook de nummeroverdracht aanvragen, alvorens ik de bestelling van HomeConnect naar SpeedConnect doe bij Dommel.
Gent32m
Bedankt voor de duidelijke uitleg (en tips
1. Je spreekt van STUN. Wat is dat voor iets ? (Ik ben dat al eens tegengekomen op userbase. Maar begrijp niet goed waarvoor dit dient)
2. Ik zal mijn accounts laten koppelen in een PRO account. Alsook de nummeroverdracht aanvragen, alvorens ik de bestelling van HomeConnect naar SpeedConnect doe bij Dommel.
Gent32m
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
http://www.3cx.nl/voip-sip/stun-server.phpGent32m schreef:
http://en.wikipedia.org/wiki/Session_Tr ... es_for_NAT
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Moderator
Om het in begrijpbare taal uit te leggen:
* jouw IP telefoon zit op je intern netwerk achter een firewall (de sagem) en wordt door die firewall een beetje "dom" gehouden: hij weet namelijk niet (a) welke soort firewall en (b) zijn extern IP adres.
* om een goede VOIP verbinding te hebben is het noodzakelijk voor jouw IP telefoon om die dingen wel te "weten".
* door een verbinding te maken met een (willekeurige) stun server "leert" jouw IP telefoon welk soort firewall, en zijn extern IP adres/poorten, en gebruikt deze informatie dan om een goede SIP verbinding te maken met WeePee.
- Een STUN heb je dus nodig als een IP telefoon achter een router zit.
- Een STUN heb je dus *niet* nodig als je de VOIP op de router zelf gebruikt (de Sagem).
Philippe.
* jouw IP telefoon zit op je intern netwerk achter een firewall (de sagem) en wordt door die firewall een beetje "dom" gehouden: hij weet namelijk niet (a) welke soort firewall en (b) zijn extern IP adres.
* om een goede VOIP verbinding te hebben is het noodzakelijk voor jouw IP telefoon om die dingen wel te "weten".
* door een verbinding te maken met een (willekeurige) stun server "leert" jouw IP telefoon welk soort firewall, en zijn extern IP adres/poorten, en gebruikt deze informatie dan om een goede SIP verbinding te maken met WeePee.
- Een STUN heb je dus nodig als een IP telefoon achter een router zit.
- Een STUN heb je dus *niet* nodig als je de VOIP op de router zelf gebruikt (de Sagem).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Elite Poster
Niet helemaal correct. De meeste providers gebruiken SBC's (Session Border Controllers, bekendste is Acme Packet) die het NAT probleem ook oplossen.
Mijn advies: eerst proberen zonder STUN. Werkt het niet dan pas proberen door STUN te activeren.
Mijn advies: eerst proberen zonder STUN. Werkt het niet dan pas proberen door STUN te activeren.
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi,
Ik heb deze namiddag reactie gehad van Dommel.
Blijkbaar dien ik als "bestaande" HomeConnect klant me als nieuwe klant te laten inschrijven.
Waarbij de voorwaarden voor nieuwe (en niet bestaande) klanten tellen.
Dit is:
- Opnieuw activatiekost raw copper betalen (50 euro)
- Modem betalen (twv 139 euro bij Dommel voor de Sagem of zelf de Bbox2 aan 99 euro bij Belgacom gaan halen)
- De activatiekosten zijn wel gratis.
Ander nadeel, is dat ik de raw copper niet jaarlijks kan betalen. Of je betaalt alles jaarlijks (of niets jaarlijks).
Dit alles maakt de omschakeling van HomeConnect naar SpeedConnect bij Dommel niet zo bijster interessant meer...
Ik ben dan ook terug aan het overwegen om naar Belgacom over te stappen
Ik moet er nog eens een nachtje over slapen...
Misschien biedt Dommel SpeedLine nog een oplossing.
Maar daarover is nog steeds niet bekend gemaakt.
Ik vind het alvast stom, dat als je HomeConnect hebt, je steeds alles moet afsluiten.
En volledig op iets nieuws aansluiten. Een migratie bestaat hier blijkbaar niet...
Gent32m
Ik heb deze namiddag reactie gehad van Dommel.
Blijkbaar dien ik als "bestaande" HomeConnect klant me als nieuwe klant te laten inschrijven.
Waarbij de voorwaarden voor nieuwe (en niet bestaande) klanten tellen.
Dit is:
- Opnieuw activatiekost raw copper betalen (50 euro)
- Modem betalen (twv 139 euro bij Dommel voor de Sagem of zelf de Bbox2 aan 99 euro bij Belgacom gaan halen)
- De activatiekosten zijn wel gratis.
Ander nadeel, is dat ik de raw copper niet jaarlijks kan betalen. Of je betaalt alles jaarlijks (of niets jaarlijks).
Dit alles maakt de omschakeling van HomeConnect naar SpeedConnect bij Dommel niet zo bijster interessant meer...
Ik ben dan ook terug aan het overwegen om naar Belgacom over te stappen
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Ik moet er nog eens een nachtje over slapen...
Misschien biedt Dommel SpeedLine nog een oplossing.
Maar daarover is nog steeds niet bekend gemaakt.
Ik vind het alvast stom, dat als je HomeConnect hebt, je steeds alles moet afsluiten.
En volledig op iets nieuws aansluiten. Een migratie bestaat hier blijkbaar niet...
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
LOL om dat van jou te horen. EDPNET dan geen optie?
Ik zou als ik jou was toch met een fritzbox werken (routering gsm's/vaste nummers, geen gepruts met meerdere accounts etc). Zeker als je de modem zelf gaat betalen zou ik meteen voor een fritzbox gaan.
Ik zou als ik jou was toch met een fritzbox werken (routering gsm's/vaste nummers, geen gepruts met meerdere accounts etc). Zeker als je de modem zelf gaat betalen zou ik meteen voor een fritzbox gaan.
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
met fritzbox werken is handig, maar dan heb je toch nog steeds die vdsl2 modem nodig ook?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
- Gent32m
- Elite Poster
Inderdaad, erg om dit te horen hé. Het is alvast niet de keuze van mijn hart om Dommel te verlaten. Maar cijfermatig (kost) en functioneel (naar wat ik wens) laat Dommel me nauwelijks nog een andere keus...silencer schreef:LOL om dat van jou te horen
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Een fritzbox heb ik niet nodig. Op de Bbox 2 (of Sagem) kan ik één VOIP account instellen. Mijn analoge telefoon zal op die Bbox2 rechtstreeks aangesloten zijn. Mijn tweede telefoon is een VOIP telefoon met SIP accounts (TipTel 280 IP), die ik zelf kan configureren (en waarvoor ik geen Bbox2 of Fritzbox nodig heb).silencer schreef:Ik zou als ik jou was toch met een fritzbox werken (routering gsm's/vaste nummers, geen gepruts met meerdere accounts etc). Zeker als je de modem zelf gaat betalen zou ik meteen voor een fritzbox gaan.
Wat ik wens is dit:silencer schreef:EDPNET dan geen optie?
- VDSL internet (25 Mbps down, 3,5 Up) - meer mag ook, maar hoeft niet.
- 500 Gb download (of een gelijkwaardige FUP)
- Abbo Nieuwsgroepen (aan 2,5 euro/maand kan ik me dit bij LightningUsenet nemen).
- Telefonie kan ik afnemen bij WeePee (inkomend + uitgaand) alsook Jumblo of Poivy (uitgaand). De nummeroverdracht bij WeePee kost me eenmalig 18 euro.
Nu... hoe ik ook reken, ik kom altijd ergens ergens op hetzelfde uit.
* Belgacom Favorite (inclusief raw copper) + nieuwsgroep + FUP = 55,50 euro / maand
* Dommel SpeedConnect (inclusief nieuwsgroepen) + Raw copper (maandelijks) = 53 euro/maand
* EdpNet VDSL + FUP + Telefonie + nieuwsgroepen = 52,50 euro/maand
EdpNet dient hierbij wel zijn VOIP gegevens vrij te geven (dan hoef ik bij WeePee geen nummeroverdracht aan te vragen) Maar is dit zo ? Als EdpNet, zoals Dommel, die VOIP gegevens niet vrijgeeft, kan ik ze niet in mijn VOIP telefoon steken (en is de EdpNet telefonie formule voor mij niet meer interessant)
Nu... De maandelijkse kost is bij alledrie ongeveer hetzelfde (voor mij).
Maar de omschakelingskost is wel een groot verschil:
* Belgacom: Alles gratis als nieuwe klant (activatie, modem) + eerste 5 maanden 28 euro korting = 140 euro winst !
* Dommel: Opnieuw betalen van raw copper (50 euro) + Modem Sagem 140 euro = 190 euro kost.
* EdpNet= Actrivatiekosten (50 euro + 25 euro) + Modem Sagem 140 euro = 215 euro kost.
Tja...
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Gent32m
- Gent32m
- Elite Poster
Update: WeePee
Ik heb gisteren een email van WeePee ontvangen (met een bevestigend antwoord ivm de voorwaarden/prijzen).
Hun reactie loopt gelijk met wat hier gezegd is. Buiten dit:
Klopt dit ?
Ik zal alvaste een PRO account aanvragen (daarmee zit ik zekerder naar de toekomst toe)
WeePee vertelde ook dit:
Tenzij ik met Jumblo of Poivy wel nooddiensten zou kunnen bereiken...
Gent32m
Ik heb gisteren een email van WeePee ontvangen (met een bevestigend antwoord ivm de voorwaarden/prijzen).
Hun reactie loopt gelijk met wat hier gezegd is. Buiten dit:
Als ik WeePee goed begrijp, heb ik dus maar één account nodig, waarmee ik beide toestellen kan instellen.Wanneer u een telefoonnummer wil gebruiken dmv. meerdere toestellen heeft u 1 account nodig dewelke u configureert bij desbetreffende toestellen.
Klopt dit ?
Ik zal alvaste een PRO account aanvragen (daarmee zit ik zekerder naar de toekomst toe)
WeePee vertelde ook dit:
Wat niet zo erg is. Ik kan altijd de GSM gebruiken (voor zulke gevallen).We hebben geen plannen voor ondersteuning van nooddiensten.
Tenzij ik met Jumblo of Poivy wel nooddiensten zou kunnen bereiken...
Gent32m
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik zit exact in dezelfde situatie als jou.
Heb momenteel HomeConnect aan 9 mbit en zou toch op VDSL willen overschakelen.
Ben toch nog aan het twijfelen of ik niet beter zou wachten op 'SpeedLine' want zou toch graag bij Dommel blijven.
Wat mij momenteel het interessantste lijkt is Scarlet.
VDSL + FUP + gratis telefonie (dal) + nieuwsgroepen = 42,5 € (5 € extra voor 24 uur gratis telefonie)
Activatiekosten 50 € + modem 50 € + 4 eerste maanden 10 € korting = 60 € kost
Wat denken jullie hiervan?
Heb momenteel HomeConnect aan 9 mbit en zou toch op VDSL willen overschakelen.
Ben toch nog aan het twijfelen of ik niet beter zou wachten op 'SpeedLine' want zou toch graag bij Dommel blijven.
Wat mij momenteel het interessantste lijkt is Scarlet.
VDSL + FUP + gratis telefonie (dal) + nieuwsgroepen = 42,5 € (5 € extra voor 24 uur gratis telefonie)
Activatiekosten 50 € + modem 50 € + 4 eerste maanden 10 € korting = 60 € kost
Wat denken jullie hiervan?
- Gent32m
- Elite Poster
Dag gregmans,
- Geeft Scarlet zijn VOIP gegevens vrij ?
- Over Scarlet circuleren hier wel een paar horror verhalen (installaties die uitgesteld worden, niet werken, etc)
Ik zou ook liever bij Dommel klant blijven.
Maar hun VOIP telefonie laat me niet toe, mijn VOIP telefoon boven te bedienen.
Ik weet niet wanneer Dommel SpeedLine uitkomt (zou nog voor eind dit jaar zijn)
Gent32m
- Geeft Scarlet zijn VOIP gegevens vrij ?
- Over Scarlet circuleren hier wel een paar horror verhalen (installaties die uitgesteld worden, niet werken, etc)
Ik zou ook liever bij Dommel klant blijven.
Ik weet niet wanneer Dommel SpeedLine uitkomt (zou nog voor eind dit jaar zijn)
Gent32m
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
Welk voip appparaat van dommel gebruik je? fritzbox of zo'n siemens toestel ? (workaround om je paswoord en andere gegevens te achterhalen op userbase voor de fritzbox die dommel gebruikt, mss is die er ook voor de siemens router?)Gent32m schreef: Ik zou ook liever bij Dommel klant blijven.
Gent32m
- Gent32m
- Elite Poster
Momenteel is dit de Siemens. Maar dat is ADSL technologie. Welke modem dit voor VDSL (SpeedLine) zal zijn, is nog niet bekend. Mogelijks wordt dit ook de Sagem (die Dommel nu voor SpeedConnect gebruikt).silencer schreef:Welk voip appparaat van dommel gebruik je? fritzbox of zo'n siemens toestel ? (workaround om je paswoord en andere gegevens te achterhalen op userbase voor de fritzbox die dommel gebruikt, mss is die er ook voor de siemens router?)
Hoe dan ook.. Als ik mijn telefonie via WeePee (in + uit), Jumblo en Poivy (enkel uit) kan doen, hoef ik geen VOIP gegevens zitten uit te lezen. Een abbonement bij een nieuwsserver regel ik zelf ook wel. Heb ik in feite niet veel meer nodig...
Enkel een VDSL internet abonnement (liefst met raw copper of internet lijn inbegrepen).
En dit aan de beste prijs (met zo weinig mogelijk omschakelingskosten).
Het is jammer dat Scarlet bv geen VDSL aanbiedt, aan 40 euro/maand (met raw copper inbegrepen).
VDSL bij Scarlet is enkel mogelijk, mits je hun TV abbo of telefonie abbo erbij neemt.
Ik denk dat Belgacom momenteel mijn beste koop is...
Dommel blijft duur voor bestaande klanten.
Idem voor EdpNet overigens.
Tenzij je jaarlijks bij Dommel zou betalen (maar dit wil ik niet).
Ik wou de raw copper jaarlijks betalen en het abbo maandelijks (dit is echter niet mogelijk)
Gent32m
-
- Elite Poster
Gent32m,
Scarlet heeft wel degelijk een VDSL2 abbo aan 40€ incl de lijnkost, nl. Scarlet internet en telefonie. Je bent niet verplicht die telefonie ook daadwerkelijk te gebruiken hé. Momenteel zelfs aan 30€ de eerste 4 maand. En het volume is onbeperkt. Toch wel een mooi aanbod, nee ?
Scarlet heeft wel degelijk een VDSL2 abbo aan 40€ incl de lijnkost, nl. Scarlet internet en telefonie. Je bent niet verplicht die telefonie ook daadwerkelijk te gebruiken hé. Momenteel zelfs aan 30€ de eerste 4 maand. En het volume is onbeperkt. Toch wel een mooi aanbod, nee ?
- Gent32m
- Elite Poster
Klopt. Maar wat doe ik dan met die telefonie ? Als ik mijn telefoonnummer naar Scarlet overdraag. Kan ik de inkomende en uitgaande oproepen (via de analoge telefoon) via Scarlet doen. En mijn uitgaande (via Poivy en Jumblo) op de VOIP telefoon boven. Ik heb dan in feite geen WeePee (en nummer overdracht) meer nodig.VOiD schreef:Gent32m,
Het is zeker ook een optie. Aan 40 euro in de maand (42,5 met nieuwsgroepen inbegrepen) is dit wel de beste koop van het moment.
Edit: Ik kan ook altijd een nieuw telefoonnummer bij Scarlet aanvragen. En dit nummer nooit gebruiken. Waarbij ik mijn bestaand telefoonnummer naar WeePee overdraag. Is dan wel een speciale constructie natuurlijk. Telefonie afnemen bij Scarlet, die je niet gebruikt
Bijkomende bedenking hierbij, is dat het wel een Scarlet box betreft. In welke mate is die box open ? Zodat ik mijn eigen VOIP gegevens van WeePee daarin kan steken. Al kan ik altijd de Siemens Gigaset er eventeel achter hangen (in geval van problemen).
Gent32m
-
- Elite Poster
Wel voor mij hoef je geen Weepee nummer te nemen maar het is zo'n beetje als een e-mail adres. Iemand die z'n e-mail adres bij dezelfde provider neemt als z'n internet zal minder snel de neiging hebben om over te stappen naar een concurrent (wat natuurlijk de bedoeling is bij al die packs).
Persoonlijk kies ik er voor om m'n diensten zo veel mogelijk afzonderlijk te houden om ten allen tijde flexibel te kunnen overstappen. Maar da's iedereen z'n eigen keuze natuurlijk.
Ook in het geval van die 'verplichte' modems ben ik altijd van het principe: ik gebruik ze maar zo minimaal mogelijk. Dus bv. enkel als modem met daarachter m'n eigen router. Dan heb je nooit geen gezever of discussie van niet ondersteund en heb je toch de volledige controle. Zonder al te veel hacking etc. (cfr. Fritbox VDSL2).
Persoonlijk kies ik er voor om m'n diensten zo veel mogelijk afzonderlijk te houden om ten allen tijde flexibel te kunnen overstappen. Maar da's iedereen z'n eigen keuze natuurlijk.
Ook in het geval van die 'verplichte' modems ben ik altijd van het principe: ik gebruik ze maar zo minimaal mogelijk. Dus bv. enkel als modem met daarachter m'n eigen router. Dan heb je nooit geen gezever of discussie van niet ondersteund en heb je toch de volledige controle. Zonder al te veel hacking etc. (cfr. Fritbox VDSL2).
-
- Plus Member
Ik ben dus van plan om Scarlet te nemen inclusief telefonie.
Mijn bestaande nummer porteren naar Weepee en een nieuw nummer nemen bij Scarlet.
De vraag is of ik dan 2 accounts tegelijk kan instellen in de Sagem. Dus het scarlet nummer er laten
instaan en daarmee uitgaand bellen (gratis) en dan Weepee gebruiken voor inkomende oproepen.
Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ik de SIP gegevens van Scarlet kan uitlezen uit de Sagem.
Weet iemand of dit mogelijk is?
De Siemens SX762 kan als SIP server fungeren. Is dit ook mogelijk met de Sagem?
Mijn bestaande nummer porteren naar Weepee en een nieuw nummer nemen bij Scarlet.
De vraag is of ik dan 2 accounts tegelijk kan instellen in de Sagem. Dus het scarlet nummer er laten
instaan en daarmee uitgaand bellen (gratis) en dan Weepee gebruiken voor inkomende oproepen.
Het zou natuurlijk nog mooier zijn als ik de SIP gegevens van Scarlet kan uitlezen uit de Sagem.
Weet iemand of dit mogelijk is?
De Siemens SX762 kan als SIP server fungeren. Is dit ook mogelijk met de Sagem?
-
- Elite Poster
Gregmans,
Ik heb geen ervaring met de Sagem maar vermits deze technisch quasi identiek is met de BBOX2 denk ik dat dit niet kan. Je kan maar 1 SIP provider instellen. De Sagem kan niet zoals de Siemens SIP server spelen. Dus ofwel stel je 1 provider in in de Sagem ofwel gebruik je de Sagem al dan niet in combiantie met een SIP client achter de Sagem (dus bv. een Siemens Ip Dect of de Siemens die je al hebt of Fritz!box etc.)
Ik heb geen ervaring met de Sagem maar vermits deze technisch quasi identiek is met de BBOX2 denk ik dat dit niet kan. Je kan maar 1 SIP provider instellen. De Sagem kan niet zoals de Siemens SIP server spelen. Dus ofwel stel je 1 provider in in de Sagem ofwel gebruik je de Sagem al dan niet in combiantie met een SIP client achter de Sagem (dus bv. een Siemens Ip Dect of de Siemens die je al hebt of Fritz!box etc.)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Klopt, slechts 1 SIP provider is mogelijk.VOiD schreef:Gregmans,
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- Gent32m
- Elite Poster
Scarlet heeft zeker de beste prijs. Wat me wel wat zorgen baart is dit:
In welke mate valt Scarlet als ISP te vertrouwen ? (ik heb er totaal geen ervaring mee)
VOID, ik ga alvast een account bij WeePee nemen (dit lijkt me interessanter).
Zo kan ik mijn inkomende oproepen op mijn VOIP telefoon binnenkrijgen.
Vraag is of ik daar nu één dan wel twee accounts bij WeePee moet voor aanmaken.
Dat is me nog niet duidelijk...
Gent32m
Of plaatsen je ze maar maximum op een 12 Mbps profiel (ook al adverteren ze hoger).Biedt Scarlet voor 40 euro in de maand effectief 25 Mbps down aan ?
In welke mate valt Scarlet als ISP te vertrouwen ? (ik heb er totaal geen ervaring mee)
VOID, ik ga alvast een account bij WeePee nemen (dit lijkt me interessanter).
Zo kan ik mijn inkomende oproepen op mijn VOIP telefoon binnenkrijgen.
Vraag is of ik daar nu één dan wel twee accounts bij WeePee moet voor aanmaken.
Dat is me nog niet duidelijk...
Gent32m
-
- Plus Member
Ik heb daarstraks met Scarlet gebeld. Ze hebben me verteld dat internet only aan 12mbps is.
Vanaf dat je het icm telefonie (en evt TV) neemt krijg je 25 mbps. In hoeverre ze te vertrouwen zijn weet ik niet...
Ik denk een oplossing voor mijn (telefonie) probleem te hebben gevonden.
Ik wil op één analoog DECT toestel zowel mijn scarlet lijn binnenkrijgen als weepee en/of betamax kloon.
En aangezien in de Sagem maar één SIP server ingesteld kan worden was het daarmee dus niet mogelijk.
Ik ga de Phone1 uitgang op de Sagem verbinden met de 'Line in' ingang op mijn Siemens SX762.
In de Siemens SX762 heb ik dus de "vaste lijn" aka VoIP van scarlet en mijn andere VoIP server die ik kan instellen (ik geloof tot 5).
De Siemens voorzie ik dan van internet door een PPPoE-sessie.
Op deze manier verandert er ook niks aan mijn netwerk topologie en kan ik zowel Scarlet telefonie als andere SIP server gebruiken
op één en hetzelfde toestel en kan ik nog altijd met softclients of IP telefoons intern registeren op mijn Siemens SX762.
Vanaf dat je het icm telefonie (en evt TV) neemt krijg je 25 mbps. In hoeverre ze te vertrouwen zijn weet ik niet...
Ik denk een oplossing voor mijn (telefonie) probleem te hebben gevonden.
Ik wil op één analoog DECT toestel zowel mijn scarlet lijn binnenkrijgen als weepee en/of betamax kloon.
En aangezien in de Sagem maar één SIP server ingesteld kan worden was het daarmee dus niet mogelijk.
Ik ga de Phone1 uitgang op de Sagem verbinden met de 'Line in' ingang op mijn Siemens SX762.
In de Siemens SX762 heb ik dus de "vaste lijn" aka VoIP van scarlet en mijn andere VoIP server die ik kan instellen (ik geloof tot 5).
De Siemens voorzie ik dan van internet door een PPPoE-sessie.
Op deze manier verandert er ook niks aan mijn netwerk topologie en kan ik zowel Scarlet telefonie als andere SIP server gebruiken
op één en hetzelfde toestel en kan ik nog altijd met softclients of IP telefoons intern registeren op mijn Siemens SX762.
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi gregmans,
Ik twijfel nog tussen Scarlet en Belgacom.
Belgacom is duurder (zeker op lange termijn). Maar biedt daarvoor wel een goede support, daarnaast zit je ook bij de bron (in geval van firmware flashes of andere VDSL aanpassingen) en gebruik je daarvoor hun modem (de BBOX2). Op die modem kan ik mijn VOIP (WeePee inkomend) zelf instellen.
Kanttekening hierbij: Mogelijks werkt de VOIP via de BBOX2 niet zo goed.
Scarlet biedt een heel goede prijs. Hun support (en ondersteuning) is volgens sommigen wel zo goed als nihil. Het telefonie gedeelte van Scarlet wens ik niet te gebruiken. Mijn telefoonnummer wens ik over te dragen naar WeePee en op de Scarlet BOX in te stellen. Al vrees ik dat dit misschien niet mogelijk zal zijn (wegens Scarlets eigen firmware flashes ?). Workarround lijkt me de Siemens Gigaset achter de Scarlet BOX te hangen. En op de Siemens mijn VOIP te configureren.
Al vraag ik me hierbij wel af, hoe ik die Siemens dan moet aansluiten. LAN poort ScarletBox op de WAN poort van de Siemens aansluiten ? En dan het modem gedeelte in de Siemens uitschakelen. Zou dit voldoende zijn ?
Kanttekening hierbij: Welke garanties heb je dat Scarlet je effectief 20 Mpbs geeft voor die prijs ? Als ze je op 12 Mpbs zetten terwijl je 20 Mbps kunt halen, kun je evengoed het goedkoper abbo bij Belgacom nemen...
Speed is dus de issue (dit is tenslotte de reden waarvoor we veranderen)
Dus daarin mogen we niet ontgoocheld zijn (vind ik).
Ik zelf ben +- 250 m van de VDSL Rop verwijderd. Die Rop staat op het einde van mijn straat (aan een kruispunt). Al weet ik natuurlijk niet hoe de bekabeling naar mij loopt. Rechtstreeks via mijn straat of via twee andere parallelle straten.
Gent32m
Ik twijfel nog tussen Scarlet en Belgacom.
Belgacom is duurder (zeker op lange termijn). Maar biedt daarvoor wel een goede support, daarnaast zit je ook bij de bron (in geval van firmware flashes of andere VDSL aanpassingen) en gebruik je daarvoor hun modem (de BBOX2). Op die modem kan ik mijn VOIP (WeePee inkomend) zelf instellen.
Kanttekening hierbij: Mogelijks werkt de VOIP via de BBOX2 niet zo goed.
Scarlet biedt een heel goede prijs. Hun support (en ondersteuning) is volgens sommigen wel zo goed als nihil. Het telefonie gedeelte van Scarlet wens ik niet te gebruiken. Mijn telefoonnummer wens ik over te dragen naar WeePee en op de Scarlet BOX in te stellen. Al vrees ik dat dit misschien niet mogelijk zal zijn (wegens Scarlets eigen firmware flashes ?). Workarround lijkt me de Siemens Gigaset achter de Scarlet BOX te hangen. En op de Siemens mijn VOIP te configureren.
Al vraag ik me hierbij wel af, hoe ik die Siemens dan moet aansluiten. LAN poort ScarletBox op de WAN poort van de Siemens aansluiten ? En dan het modem gedeelte in de Siemens uitschakelen. Zou dit voldoende zijn ?
Kanttekening hierbij: Welke garanties heb je dat Scarlet je effectief 20 Mpbs geeft voor die prijs ? Als ze je op 12 Mpbs zetten terwijl je 20 Mbps kunt halen, kun je evengoed het goedkoper abbo bij Belgacom nemen...
Speed is dus de issue (dit is tenslotte de reden waarvoor we veranderen)
Dus daarin mogen we niet ontgoocheld zijn (vind ik).
Ik zelf ben +- 250 m van de VDSL Rop verwijderd. Die Rop staat op het einde van mijn straat (aan een kruispunt). Al weet ik natuurlijk niet hoe de bekabeling naar mij loopt. Rechtstreeks via mijn straat of via twee andere parallelle straten.
Gent32m
-
- Plus Member
Hoi Gent32m,
Indien je Scarlet Internet + telefonie afneemt word je automatisch op VDSL geplaatst. (volgens scarlet)
Ik heb hier een ROP voor de deur staan, ik hoop maar dat ik daar rechtstreeks op ben aangesloten en dat
de bekabeling niet eerst door de rest van de straat loopt.
Ik zou de Siemens gewoon als router gebruiken en zelf een PPPoE sessie laten starten. De Scarlet box dus
gewoon als bridge instellen.
Over de service van Scarlet, heb gelezen (en gisteren ook ondervonden) dat je gewoon lang in wacht staat
bij de klantendienst. Maar eens je iemand aan de lijn hebt wel vriendelijk wordt verdergeholpen.
Ik denk dat dit is zoals bij Dommel indertijd... (valt wel mee te leven)
Speed is bij mij ook de reden dat ik overstap, maar aangezien Scarlet op zijn website zet dat je voor internet + voice
25 mbps krijgt en voor internet only maar 12 mbps, en dat ze dit gisteren aan de telefoon bevestigd hebben, ben
ik er toch min of meer gerust in.
Ik begin toch meer en meer overtuigd te geraken om naar Scarlet internet + voice over te stappen. Belgacom komt
een pak duurder uit en als we op de Dommel "SpeedLine" moeten wachten gaat het nog lang duren vrees ik...
Ik weet wel nog niet goed of ik mijn nummer naar Scarlet ga overdragen ofwel een nieuw nummer bij hun aanvraag
en mijn bestaand nummer naar Weepee porteer. Moet de voordelen nog even overwegen.
Gregmans
Indien je Scarlet Internet + telefonie afneemt word je automatisch op VDSL geplaatst. (volgens scarlet)
Ik heb hier een ROP voor de deur staan, ik hoop maar dat ik daar rechtstreeks op ben aangesloten en dat
de bekabeling niet eerst door de rest van de straat loopt.
Ik zou de Siemens gewoon als router gebruiken en zelf een PPPoE sessie laten starten. De Scarlet box dus
gewoon als bridge instellen.
Over de service van Scarlet, heb gelezen (en gisteren ook ondervonden) dat je gewoon lang in wacht staat
bij de klantendienst. Maar eens je iemand aan de lijn hebt wel vriendelijk wordt verdergeholpen.
Ik denk dat dit is zoals bij Dommel indertijd... (valt wel mee te leven)
Speed is bij mij ook de reden dat ik overstap, maar aangezien Scarlet op zijn website zet dat je voor internet + voice
25 mbps krijgt en voor internet only maar 12 mbps, en dat ze dit gisteren aan de telefoon bevestigd hebben, ben
ik er toch min of meer gerust in.
Ik begin toch meer en meer overtuigd te geraken om naar Scarlet internet + voice over te stappen. Belgacom komt
een pak duurder uit en als we op de Dommel "SpeedLine" moeten wachten gaat het nog lang duren vrees ik...
Ik weet wel nog niet goed of ik mijn nummer naar Scarlet ga overdragen ofwel een nieuw nummer bij hun aanvraag
en mijn bestaand nummer naar Weepee porteer. Moet de voordelen nog even overwegen.
Gregmans
- Gent32m
- Elite Poster
Ik porteer mijn nummer naar WeePee voor twee redenen:gregmans schreef:Ik weet wel nog niet goed of ik mijn nummer naar Scarlet ga overdragen ofwel een nieuw nummer bij hun aanvraag en mijn bestaand nummer naar Weepee porteer. Moet de voordelen nog even overwegen.
1) Voor mijn telefonie gedeelte ben ik dan niet meer provider afhankelijk. Als ik later terug naar Dommel migreer, kan ik mijn telefoon aansluiting bij WeePee behouden (geen nummer overdracht noodzakelijk). Enkel een modem die VOIP ondersteunt heb ik nog nodig, maar daarvoor kan ik altijd de Siemens gebruiken.
2) In mijn bureau kamer beschik ik over geen analoge telefoonaansluiting. Een draadloos DECT zendstation wens ik niet te gebruiken. Paar weken geleden heb ik me daarom een VOIP telefoon aangeschaft (TIPTEL 280 IP). Als ik mijn nummer naar WeePee overdraag, kan ik hierop ook inkomende telefoongesprekken ontvangen. In het andere geval is dit niet mogelijk, doordat zowel Dommel, Scarlet als anderen hun VOIP gegevens afschermen. Je kan die altijd proberen uitlezen. Maar ik doe dit liever op een nette manier (dan te zitten hacken).
Gent32m
-
- Plus Member
Waarschijnlijk ga ik mijn nummer ook naar Weepee porteren om niet meer afhankelijk te zijn van mijn ISP.Gent32m schreef: 2) In mijn bureau kamer beschik ik over geen analoge telefoonaansluiting. Een draadloos DECT zendstation wens ik niet te gebruiken. Paar weken geleden heb ik me daarom een VOIP telefoon aangeschaft (TIPTEL 280 IP). Als ik mijn nummer naar WeePee overdraag, kan ik hierop ook inkomende telefoongesprekken ontvangen. In het andere geval is dit niet mogelijk, doordat zowel Dommel, Scarlet als anderen hun VOIP gegevens afschermen. Je kan die altijd proberen uitlezen. Maar ik doe dit liever op een nette manier![]()
Gent32m
Maar om op 1 analoge of IP phone zowel mijn scarlet lijn als weepee en nog andere VoIP providers te kunnen gebruiken
ga ik eenk licht omslachtige methode gebruiken:
De analoge telefoonuitgang op de Scarletbox aansluiten op de analoge 'line in' ingang op de Siemens.
In de Siemens stel ik dan al mijn VoIP accounts in en kies ik een primaire lijn (scarlet of weepee).
Dan sluit ik mijn analoge DECT toestel op de 'phone 1' uitgang aan op mijn Siemens en kan ik zo alle verschillende lijnen op 1 toestel gebruiken.
In het geval van een IP telefoon is het heel simpel. In plaats van deze met Weepee te laten registreren, registreer je hem op de Siemens (192.168.2.1)
en vul je als gebruikersnaam en wachtwoord allebei '*3' in (of *4, *5, *6, ...).
- Gent32m
- Elite Poster
Hoi Gregmans,
Klinkt alvast allemaal leuk (en ok) in de oren
Ik heb wel geen enkele ervaring met een tweede router/modem achter een bestaande aan te sluiten.
Is dit moeilijk ? Zijn er struikelblokken ?
Als de Scarlet Box is aangesloten. Hoe verbind je de Siemens Gigaset hier dan mee ?
1) UTP kabel leggen tussen LAN poort Scarlet box en WAN poort Siemens Gigaset ?
2) De Scarlet box als bridge instellen. En een PPPoE sessie (naar de Siemens) laten starten. Hoe doe je zoiets ? Is dit moeilijk...
3) De Siemens fungeert dan als router, de Scarlet box als VDSL modem (als ik het goed begrepen heb)
4) WeePee gaat toch geen problemen vinden om in te bellen op de Siemens (als die Scarlet Box ervoor zit).
Klinkt alvast allemaal spannend...
Als ik hiervoor kies, hoop ik alvast dat dit me zal lukken...
Zoniet, kunnen we elkaar misschien wat helpen
Gent32m
Edit: Via Google heb ik hier al wat info gevonden (over Scarlet Box als bridge instellen). Hopelijk is deze info correct.
Klinkt alvast allemaal leuk (en ok) in de oren
Ik heb wel geen enkele ervaring met een tweede router/modem achter een bestaande aan te sluiten.
Als de Scarlet Box is aangesloten. Hoe verbind je de Siemens Gigaset hier dan mee ?
1) UTP kabel leggen tussen LAN poort Scarlet box en WAN poort Siemens Gigaset ?
2) De Scarlet box als bridge instellen. En een PPPoE sessie (naar de Siemens) laten starten. Hoe doe je zoiets ? Is dit moeilijk...
3) De Siemens fungeert dan als router, de Scarlet box als VDSL modem (als ik het goed begrepen heb)
4) WeePee gaat toch geen problemen vinden om in te bellen op de Siemens (als die Scarlet Box ervoor zit).
Klinkt alvast allemaal spannend...
Als ik hiervoor kies, hoop ik alvast dat dit me zal lukken...
Zoniet, kunnen we elkaar misschien wat helpen
Gent32m
Edit: Via Google heb ik hier al wat info gevonden (over Scarlet Box als bridge instellen). Hopelijk is deze info correct.
-
- Plus Member
Hey Gent32m,
1) Klopt.
2) Hoe je de Scarlet als bridge moet instellen (is volgens mij niet absoluut nodig) is hier meermaals uitgelegd op het forum. Zeker niet moeilijk.
De PPPoE starten op de Siemens is heel eenvoudig. Je kiest onder geavanceerde instellingen bij internet, 'Ethernet' als verbindingstype.
Het enige dat je dan moet doen is je login gegevens van scarlet ingeven.
3) Klopt.
4) De Siemens heeft dankzij de PPPoE sessie een rechtstreekse verbinding met het internet en passeert niet langs de router van de Scarlet box.
Weepee kan hier dus geen enkel probleem bij ondervinden.
Het enige waar ik me nog vragen bij stel is bij de overgang van dommel naar Scarlet en weepee zonder dat ik zonder internet en telefoon val.
Is dit een juist scenario?
Scarlet internet en telefonie aanvragen met een nieuw telefoonnummer.
Van zodra Scarlet werkt portatie aanvragen van mijn bestaande nummer naar Weepee.
Als mijn telefoonnummer geporteerd is, Dommel opzeggen.
Of kan het eenvoudiger en sneller?![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
1) Klopt.
2) Hoe je de Scarlet als bridge moet instellen (is volgens mij niet absoluut nodig) is hier meermaals uitgelegd op het forum. Zeker niet moeilijk.
De PPPoE starten op de Siemens is heel eenvoudig. Je kiest onder geavanceerde instellingen bij internet, 'Ethernet' als verbindingstype.
Het enige dat je dan moet doen is je login gegevens van scarlet ingeven.
3) Klopt.
4) De Siemens heeft dankzij de PPPoE sessie een rechtstreekse verbinding met het internet en passeert niet langs de router van de Scarlet box.
Weepee kan hier dus geen enkel probleem bij ondervinden.
Het enige waar ik me nog vragen bij stel is bij de overgang van dommel naar Scarlet en weepee zonder dat ik zonder internet en telefoon val.
Is dit een juist scenario?
Scarlet internet en telefonie aanvragen met een nieuw telefoonnummer.
Van zodra Scarlet werkt portatie aanvragen van mijn bestaande nummer naar Weepee.
Als mijn telefoonnummer geporteerd is, Dommel opzeggen.
Of kan het eenvoudiger en sneller?
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
- Ken
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
- Bedankt: 94 keer
Niet echt... Zolang je nog weet wat je doet en gedaan hebt is 't goed...Gent32m schreef:Ik heb wel geen enkele ervaring met een tweede router/modem achter een bestaande aan te sluiten.
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ja.Gent32m schreef:1) UTP kabel leggen tussen LAN poort Scarlet box en WAN poort Siemens Gigaset ?
Daarover kan je heel wat topics vinden op Userbase en/of Google om je verder te helpen. Moeilijk is het niet.Gent32m schreef:2) De Scarlet box als bridge instellen. En een PPPoE sessie (naar de Siemens) laten starten. Hoe doe je zoiets ? Is dit moeilijk...
Inderdaad.Gent32m schreef:3) De Siemens fungeert dan als router, de Scarlet box als VDSL modem (als ik het goed begrepen heb)
Neen. WeePee ziet enkel de Siemens.Gent32m schreef:4) WeePee gaat toch geen problemen vinden om in te bellen op de Siemens (als die Scarlet Box ervoor zit).
Volledig correct.Gent32m schreef:Edit: Via Google heb ik hier al wat info gevonden (over Scarlet Box als bridge instellen). Hopelijk is deze info correct.
Is inderdaad niet speciaal nodig, maar als je een server hebt of iets wilt bereiken van buitenaf heb je dubbele NAT(ting)...gregmans schreef:2) Hoe je de Scarlet als bridge moet instellen (is volgens mij niet absoluut nodig) is hier meermaals uitgelegd op het forum. Zeker niet moeilijk.
Correct.gregmans schreef:4) De Siemens heeft dankzij de PPPoE sessie een rechtstreekse verbinding met het internet en passeert niet langs de router van de Scarlet box. Weepee kan hier dus geen enkel probleem bij ondervinden.
Correct.gregmans schreef:Is dit een juist scenario? Scarlet internet en telefonie aanvragen met een nieuw telefoonnummer. Van zodra Scarlet werkt portatie aanvragen van mijn bestaande nummer naar Weepee. Als mijn telefoonnummer geporteerd is, Dommel opzeggen.
Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
-
- Moderator
Ken ...Ken schreef:Is inderdaad niet speciaal nodig, maar als je een server hebt of iets wilt bereiken van buitenaf heb je dubbele NAT(ting)gregmans schreef:2) Hoe je de Scarlet als bridge moet instellen (is volgens mij niet absoluut nodig) is hier meermaals uitgelegd op het forum. Zeker niet moeilijk.
Van zodra je de router een PPPoE connectie doet maken, heb je geen dubbele NAT meer, of je nu de Scarlet "als bridge" instelt of niet.
Er is hier trouwens mettertijd een ongelooflijke spraakverwarring ontstaan over de definitie van "bridge". Het enige wat je (eventueel) doet is de PPPoE sessie van de Scarlet modem cq bbox2 uitschakelen: dit heeft eigenlijk niets met "bridging" te maken ...
Philippe.
- Gent32m
- Elite Poster
Gregmans,
Heb je dit al gelezen ?
Mijn overstap naar WeePee is zeker.
Mijn overstap naar scarlet nog niet (ik blijf wat twijfelen over hun professionalisme)
Zonet ook gelezen dat Belgacom 50 Mbps testen aan het uitvoeren is.
Mogelijks worden de VDSL abbo's hier binnenkort nog aan aangepast...
Man, man, ik blijf dit moeilijk vinden...
Een abbo bij Belgacom kost me het eerste jaar: 496 euro
Bij Scarlet is dit 540 euro.
Het tweede jaar kost Belgacom me: 636 euro (12 * 53 euro)
Scarlet kost dan: 480 euro (12 * 40 euro)
Wat het eerste jaar bij Belgacom toch goedkoper maakt.
Ik kan daarna nog altijd zien, naar wie of wat ik omschakel...
Detail berekening (eerste jaar Belgacom vs Scarlet):
* Belgacom Internet Favorite (inclusief raw copper + FUP) = 25 euro * 5 + 53 euro * 7 = 496 euro
* Scarlet Internet + Telefonie (inclusief raw copper, Onbeperkt) = 30 euro * 4 + 40 euro * 8 + 100 euro = 540 euro
Voetnoot:
Voor Dommel is dit plaatje echt navenant (en niet interessant meer): 13 euro raw copper + 40 euro speedconnect = 53 euro * 12 = 636 euro (+ activatie raw copper aan 50 euro + sagem modem aan 140 euro) = 826 euro (de activatie twv 100 euro krijg ik wel gratis)
Dit is een verschil van 330 euro met Belgacom het eerste jaar
En daarna loopt het gewoon gelijk (53 euro/maand bij Belgacom, 53 euro/maand bij Dommel). Dus bij Dommel blijven is verre van interessant nog. Ik betwijfel dan ook dat SpeedLine hier nog een oplossing voor me kan/zal bieden...
Gent32m
Heb je dit al gelezen ?
Mijn overstap naar WeePee is zeker.
Mijn overstap naar scarlet nog niet (ik blijf wat twijfelen over hun professionalisme)
Zonet ook gelezen dat Belgacom 50 Mbps testen aan het uitvoeren is.
Mogelijks worden de VDSL abbo's hier binnenkort nog aan aangepast...
Man, man, ik blijf dit moeilijk vinden...
Het tweede jaar kost Belgacom me: 636 euro (12 * 53 euro)
Scarlet kost dan: 480 euro (12 * 40 euro)
Wat het eerste jaar bij Belgacom toch goedkoper maakt.
Ik kan daarna nog altijd zien, naar wie of wat ik omschakel...
Detail berekening (eerste jaar Belgacom vs Scarlet):
* Belgacom Internet Favorite (inclusief raw copper + FUP) = 25 euro * 5 + 53 euro * 7 = 496 euro
* Scarlet Internet + Telefonie (inclusief raw copper, Onbeperkt) = 30 euro * 4 + 40 euro * 8 + 100 euro = 540 euro
Voetnoot:
Voor Dommel is dit plaatje echt navenant (en niet interessant meer): 13 euro raw copper + 40 euro speedconnect = 53 euro * 12 = 636 euro (+ activatie raw copper aan 50 euro + sagem modem aan 140 euro) = 826 euro (de activatie twv 100 euro krijg ik wel gratis)
Dit is een verschil van 330 euro met Belgacom het eerste jaar
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Gent32m
-
- Moderator
Altijd moeilijk als je niet kan beslissen héGent32m schreef: Man, man, ik blijf dit moeilijk vinden...
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik zou dit alles op korte termijn plannen, het internet landschap wijzigt zo snel ...
Dus gezien Belgacom zoveel goedkoper is in jaar 1: overstappen naar Belgacom. Na 1 jaar de analyse opnieuw maken.
- misschien bestaat Scarlet niet meer ...
- misschien zijn er andere goedkopere spelers (vb afschaffen van extra voor raw copper) ??
- misschien zijn de snelheden veel hoger en kan je op een lager abbo overstappen ...
- misschien zijn de limieten verhoogd, en hoef je geen 10€ meer bij te leggen voor "onbeperkt" ...
Ik bedoel maar: er zijn zoveel onbekenden, dat ik gewoon zou gaan voor de besparing in jaar 1.
Gezien je de telefoon overdraagt naar WeePee, kan je heel gemakkelijk van internet ISP veranderen zonder negatieve impact op je telefoon.
Philippe.
- Gent32m
- Elite Poster
Hey philippe,
Bedankt voor je advies
Ik was ondertussen zelf ook tot deze conclusie gekomen.
Heb deze avond (rond 18u) de knoop samen met mijn vriendin doorgehakt.
We gaan naar Belgacom (Favorite + FUP).
Scarlet is misschien de goedkoopste (op lange termijn).
Echter heb ik geen zin in slechte helpdesk, planning, opvolging, etc.
Ik zal mijn buik al genoeg vol hebben aan het hele VOIP gebeuren met WeePee.
Hopelijk verloopt de omschakeling + configuratie wat vlotjes.
Ik ben alvast benieuwd om weer wat bij te leren.
En heel gemotiveerd om deze stap te zetten.
Gent32m
Bedankt voor je advies
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ik was ondertussen zelf ook tot deze conclusie gekomen.
Heb deze avond (rond 18u) de knoop samen met mijn vriendin doorgehakt.
We gaan naar Belgacom (Favorite + FUP).
Scarlet is misschien de goedkoopste (op lange termijn).
Echter heb ik geen zin in slechte helpdesk, planning, opvolging, etc.
Ik zal mijn buik al genoeg vol hebben aan het hele VOIP gebeuren met WeePee.
Hopelijk verloopt de omschakeling + configuratie wat vlotjes.
Ik ben alvast benieuwd om weer wat bij te leren.
En heel gemotiveerd om deze stap te zetten.
Gent32m