Open Document Formaat ( ODF )

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
henke54
Pro Member
Pro Member
Provider

@meon :
een oud bericht van jou weliswaar :
(door meon op wo jun 13, 2007 10:02 )
Ja maar daar zegt ge het eh; wat hebt ge aan een standaard als blijkt dat een niet-standaard béter ondersteund is?
Da's zoals Open Document Format gebruiken ipv Word indeling: het eerste is een standaard, maar is het daarom beter ondersteund? Neen! In de praktijk zorgt dat voor méér problemen dan simpelweg het opslaan in Word-formaat. (bij deze: stuur mij nooit ODF-documenten, ik moet die dan via Google Docs & Spreadsheets converteren om die te kunnen lezen).
Ben je momenteel nog altijd van dat standpunt, want ik(nougabolle) heb het voorstel/idee van ODF eens 'gelanseerd' op de Vlaamse 'brainstorm-site' :
Voor velen, en misschien ook voor jou, is het misschien niet geweten dat Micro$oft een voorname lid/sponsor is van OASIS(de inrichting die instaat voor ODF formaat), en dat wat betreft 'compatibility' tussen M$Office/OpenOffice met ODF, dat M$Office beter scoort dan OpenOffice...weet ik uit goede bron van degene die Officeshots .org runt ... dus ... hetgeen Microsoft doet, is gewoon het 'verdeel en heers' spelletje spelen door de mensen nog zolang mogelijk met DOC/DOCX etc. formaten op te zadelen...
:wink:
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer
Provider

Nobele poging maar niet echt voldoende in mijn ogen. Je zou ze beter "verplichten" om openindiana (fork van openoffice) te gebruiken in combinatie met ODF. Als je ze enkel ODF laat gebruiken is de kans nog steeds heel groot dat ze kiezen voor MS office ipv het opensource en gratis OIo (OOo).

Ohja, wil je eens niet Microsoft gebruiken, het komt alles behalve professioneel over.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

Ik installeerde gisteren Microsoft Office 2010 Professional op de laptop van mij zus, en tot mijn grote verbazing kreeg ik de keuze of ik odf- of docx-documenten wil gebruiken.
Al staat er wel nog steeds "bij odf-documenten werken niet alle functies, voor volledige ondersteuning kies docx".

Hoewel ik zelf OpenOffice.org gebruik, heb ik toch voor docx moeten kiezen omdat nu eenmaal al mijn zus haar documenten (die ze krijgt, of zelf maakt) in docx zijn.

Het is zelfs zo erg dat ik mijn pc (Ubuntu + OpenOffice.org) Microsoft Office 2007 heb draaien in Wine. Niet dat dat actief gebruik, maar soms krijg je zo'n (belangrijk) docx-document en als je dat dan opent in OpenOffice.org dan zie je amper de structuur.
henke54
Pro Member
Pro Member
Provider

De Belgische federale overheid staat medewerkers vanaf september 2008 alleen nog het gebruik van het Open Document Format (ODF) toe.
Andere formaten, zoals de bestandsformaten van Microsoft Office, mogen na september 2008 niet meer worden gebruikt voor het uitwisselen van federale documenten.
http://webwereld.nl/nieuws/41719/belgis ... p-odf.html

ODF Nieuwsbrief van Fedict Belgie – 10 november 2011 :
http://www.fedict.belgium.be/nl/binarie ... 152197.odt

http://user.services.openoffice.org/en/ ... 30#p213280
:wink:
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”