Hallo iedereen,
We hebben al eventjes Telenet Expressnet, en indertijd alles laten installeren met powerlines. (Modem-powerline, powerline voor Telenet digitale TV, en een powerline voor de pc.)
Nu hebben we sinds kort ook een Wii, en in plaats van een router of switch (of wat we ook nodig zouden hebben) aan te schaffen en een ingewikkelde installatieprocedure (voor leken) te doorlopen om draadloos internet te leggen, vroeg ik me af of we de powerline die naar de digitale TV loopt ook gewoon kunnen gebruiken met de Wii online te gaan? De interactiviteit van Dig TV gebruiken we toch sowieso nooit, en dit is voor onze benodigdheden ook gewoon de eenvoudigste oplossing denk ik. (Ik weet dat ik dan een Wii lan adapter ga moeten kopen uiteraard.)
Gewoonweg ter info - niet geheel ongerelateerd - had ik nog andere vragen ook:
met Expressnet (dat we al pakweg twee jaar hebben) hadden we recht op WiFi dacht ik, maar kunnen we nu nog altijd vragen of Telenet dat gratis komt leggen, of is dat 'recht' weg omdat we ze powerlines hebben laten leggen?
En wat zouden we eigenlijk precies nodig hebben als we toch een draadloos netwerk zouden willen toevoegen aan onze set-up?
Alvast bedankt!
Powerline digitale TV gebruiken voor ander apparaat?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 77 keer
yupzfms schreef:vroeg ik me af of we de powerline die naar de digitale TV loopt ook gewoon kunnen gebruiken met de Wii online te gaan? De interactiviteit van Dig TV gebruiken we toch sowieso nooit
Als bestaande klant heb je daar geen 'recht' meer op. Dat gebeurt bij installatie. Als je dat nu nog wil moet je installatiekosten + hardware betalen. Je koopt maw beter zelf een routertje in de winkel.fms schreef: Gewoonweg ter info - niet geheel ongerelateerd - had ik nog andere vragen ook:
met Expressnet (dat we al pakweg twee jaar hebben) hadden we recht op WiFi dacht ik, maar kunnen we nu nog altijd vragen of Telenet dat gratis komt leggen, of is dat 'recht' weg omdat we ze powerlines hebben laten leggen?
Dan heb je ook geen PWL's en lanadapter voor de Wii nodig voor je Wii want de Wii is voorzien van WIFI.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 21 keer
1. Hoogstwaarschijnlijk kom je niet meer in aanmerking voor draadloze installatie (wegens al geïnstalleerd)
2. Wat je nodig zou hebben:
- switch
- router
Zie schema:
2. Wat je nodig zou hebben:
- switch
- router
Zie schema:
- Bijlagen
-
- Schema.jpg
- (28.57 KiB) 94 keer gedownload
- honda4life
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 391 keer
De router is niet per sé noodzakelijk, en daar zou ik ook niet aan beginnen als je er niet zo veel van af weet.
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier wel voorstander van.
Waar hij wel rekening met moet houden is de beperking bij Telenet van hoeveel toestellen mogen beschikken over internet.
Hoeveel computers heb jij staan?
Begrijp me niet verkeerd, ik ben hier wel voorstander van.
Waar hij wel rekening met moet houden is de beperking bij Telenet van hoeveel toestellen mogen beschikken over internet.
Hoeveel computers heb jij staan?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Bedankt voor al de vlugge reacties!
Een Wii lan adapter kopen lijkt me het makkelijkst - ik kan dan de powerline gebruiken die we nu voor de digitale TV gebruiken, dus die adapter is de enige kost in dat geval.
Ik vermoedde al dat ik het best zowel een router als een switch zou nodig hebben, en dat maakt het bij ons nodeloos gecompliceerd, want behalve voor de wii hebben we draadloos niet echt nodig.
We hebben bovendien ook een powerline voor onze pc (en ook als ik een router zou zetten zouden we die moeten blijven gebruiken denk ik) - waar zou die dan in moeten passen in je schema, marijke?
We hebben wel maar één pc staan. (Het gaat momenteel zo: modem-powerline / powerline-digibox / powerline-pc.)
Een Wii lan adapter kopen lijkt me het makkelijkst - ik kan dan de powerline gebruiken die we nu voor de digitale TV gebruiken, dus die adapter is de enige kost in dat geval.
Ik vermoedde al dat ik het best zowel een router als een switch zou nodig hebben, en dat maakt het bij ons nodeloos gecompliceerd, want behalve voor de wii hebben we draadloos niet echt nodig.
We hebben bovendien ook een powerline voor onze pc (en ook als ik een router zou zetten zouden we die moeten blijven gebruiken denk ik) - waar zou die dan in moeten passen in je schema, marijke?
We hebben wel maar één pc staan. (Het gaat momenteel zo: modem-powerline / powerline-digibox / powerline-pc.)
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Dit is inderdaad mogelijk (als je toch geen interactieve TV gebruikt)fms schreef:Een Wii lan adapter kopen lijkt me het makkelijkst - ik kan dan de powerline gebruiken die we nu voor de digitale TV gebruiken, dus die adapter is de enige kost in dat geval.
De switch heb je niet nodig (jouw stel van 3 powerlines is een switch).fms schreef:We hebben bovendien ook een powerline voor onze pc (en ook als ik een router zou zetten zouden we die moeten blijven gebruiken denk ik) - waar zou die dan in moeten passen in je schema, marijke?
Indien je toch voor een router zou opteren, moet die dan komen tussen de Powerline en de PC:
- Powerline aansluiten op de WAN poort van de router.
- PC, Wii enz aansluiten op de LAN poorten van de router (of wireless).
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1374 keer
- Bedankt: 508 keer
BTW, je kan ook gewoon een extra powerline adaptor kopen, dan blijft je Digibox nog steeds interactief.
Dan heb je het volgende:
Nu, als je voor je Wii ook nog eens LAN adaptor moet kopen, dan ga je mogelijks meer uitgeven dan voor een simpele draadloze router. Als je dus ook maar iemand kent die een beetje basiskennis ervan heeft en bereid is de installatie te doen (die uiterst simpel is) dan zou ik toch gaan voor een draadloze router. Je setup ziet er dan als volgt uit :
Dit is een opstelling die ik hier ook heb. Het voordeel is dat je nu totaal niet meer beperkt bent in wat voor toestellen je wil aansluiten, omdat die allemaal op de router kunnen. Extra PC, laptop, smartphone, PSP, etc... allemaal geen probleem. Vroeg of laat ga je toch wellicht nog een toestel bijhebben dat op het Internet kan, en met de eerste oplossing hierboven lig je dan weeral aan extra kosten.
Dan heb je het volgende:
Code: Selecteer alles
Modem---Powerline Powerline---PC
Powerline---Wii
Powerline---Digibox
Code: Selecteer alles
Modem---Powerline Powerline---Router Router---PC
Router ))) ((( Wii
Powerline---Digibox
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Als niet-leek* vind ik dat het gebruik van powerlines, de Telenet-installatiemethodes en vooral de draadloze access point van Telenet de aansluiting van extra niet-Telenet toestellen (Wii, Playstation, iPhone,...) enorm bemoeilijken. Echt waar, Telenet belemmert gewoon uw mogelijkheden.fms schreef:Nu hebben we sinds kort ook een Wii, en in plaats van een router of switch (of wat we ook nodig zouden hebben) aan te schaffen en een ingewikkelde installatieprocedure (voor leken) te doorlopen om draadloos internet te leggen...
De gemakkelijkste manier om uw netwerk "uitbreidbaar" te maken is een router aan te sluiten op de Telenet-modem en UTP-kabel te voorzien naar de kamers waar een beeldscherm (pc, tv,...) staat. Met een draadloze router kan je tevens draadloze toestellen zoals smartphones en tabletcomputers eenvoudig aansluiten.

Voor hulp bij bekabeling in uw huis kan je terecht bij een plaatstelijke elektro-installateur of computerwinkel. En in je familie of vriendenkring is er misschien ook iemand met technische ervaring die je kan helpen.
* vroeger was ik ook een leek, maar het was de moeite waard om iets bij te leren, mijn leven is daardoor eenvoudiger geworden
- Wout-Altea
- Starter Plus
- Twitter: Wout_Dedoncker
Hey, als je klant bent bij Belgacom werkt je hele netwerk ongeveer altijd op deze manier:

Hopelijk help ik je met dit schema
edit: ik merk dat de rechterkant niet helemaal uitkomt. Volg deze link voor een duidelijker overzicht:
http://img695.imageshack.us/img695/2751 ... schema.jpg

Hopelijk help ik je met dit schema

edit: ik merk dat de rechterkant niet helemaal uitkomt. Volg deze link voor een duidelijker overzicht:
http://img695.imageshack.us/img695/2751 ... schema.jpg
Laatst gewijzigd door Wout-Altea 04 okt 2010, 11:15, in totaal 1 gewijzigd.
"Als Presales Agent moet je van je hart een steen maken, een hart faken, een huid van leer hebben en op een professionele manier met een zoete stem de klant duidelijk maken wat jouw product betekent voor zijn/haar bedrijf."
KISS: Keep It Simple Stupid
KISS: Keep It Simple Stupid
-
- Moderator
Raf ....
Ik denk dat we het met zijn allen roerend eens zijn dat een router de beste oplossing is om je netwerk "onbeperkt uitbreidbaar" te maken. Maar toch 2 opmerkingen:
1) De TS vroeg specifiek naar de mogelijkheid om de powerline die naar de digitale TV loopt ook gewoon te kunnen gebruiken voor de Wii (gezien hij de interactiviteit van Dig TV toch niet gebruikt)
2) In jouw mooie afbeelding ontbreekt een switch. In tegenstelling tot wat jij beweert ("UTP-kabel te voorzien naar de kamers waar een beeldscherm (pc, tv,...) staat" kan je de TV (digicoder) niet aansluiten op een router.
Philippe.
Ik denk dat we het met zijn allen roerend eens zijn dat een router de beste oplossing is om je netwerk "onbeperkt uitbreidbaar" te maken. Maar toch 2 opmerkingen:
1) De TS vroeg specifiek naar de mogelijkheid om de powerline die naar de digitale TV loopt ook gewoon te kunnen gebruiken voor de Wii (gezien hij de interactiviteit van Dig TV toch niet gebruikt)
2) In jouw mooie afbeelding ontbreekt een switch. In tegenstelling tot wat jij beweert ("UTP-kabel te voorzien naar de kamers waar een beeldscherm (pc, tv,...) staat" kan je de TV (digicoder) niet aansluiten op een router.
Philippe.
Heel erg bedankt iedereen, heel handig om weten -voor mogelijke toevoegingen zoals laptop in de toekomst- dat ik in het geval van draadloos geen switch zou nodig hebben, maar enkel een router.
Voorlopig ga ik nu voor de Wii toch nog voor de lan-adapter, want de pc (waar de router dus zou moeten komen - dank voor de info) staat toch op enige afstand van Wii, en een goeie consistente connectie voor online gaming is toch altijd mooi meegenomen. (Extra bekabeling is ook geen optie; vandaar dat we ze indertijd powerlines hebben laten gebruiken.)
Nog één detailvraagje: als ik het goed heb, moet ik bij telenet, als ik de powerline op de wii ga aansluiten, eerst alle stekkers es uittrekken, en dan de modem en dan de powerlines terug inschakelen?
Voorlopig ga ik nu voor de Wii toch nog voor de lan-adapter, want de pc (waar de router dus zou moeten komen - dank voor de info) staat toch op enige afstand van Wii, en een goeie consistente connectie voor online gaming is toch altijd mooi meegenomen. (Extra bekabeling is ook geen optie; vandaar dat we ze indertijd powerlines hebben laten gebruiken.)
Nog één detailvraagje: als ik het goed heb, moet ik bij telenet, als ik de powerline op de wii ga aansluiten, eerst alle stekkers es uittrekken, en dan de modem en dan de powerlines terug inschakelen?
-
- Moderator
Wout ... over off-topic gesprokenWout-Altea schreef:Hopelijk help ik je met dit schema

Met alle respect voor jouw mooie tekening, maar een Telenet aansluiting ziet er grondig anders uit.
- In tegenstelling tot de BBox2 kan je op de Telenet modem geen TV en PC's aansluiten.
- Als je een router gebruikt achter de modem, kan je hierop geen TV aansluiten (je hebt dus nog een switch nodig) - in tegenstelling tot de BBox2.
- Als je van Telenet de nieuwe modem/router krijgt, dan kan je er wel TV en PC's op aansluiten - zelfs in hetzelfde netwerk (in tegenstelling tot de BBox2 waar dit 2 aparte netwerken zijn)
Ik denk dat jouw tekening meer verwarring brengt bij de TS dan enige help.
Maar zoals je zei in een andere topic "we kunnen niet genoeg info krijgen"

Philippe.
-
- Moderator
Allemaal niet nodig. Het enige probleem dat je kan verwachten is dat je Wii niet onmiddellijk een IP adres krijgt van Telenet. Dat kan een tijdje duren; eventueel de modem eens uitschakelen en inschakelen.fms schreef:Nog één detailvraagje: als ik het goed heb, moet ik bij telenet, als ik de powerline op de wii ga aansluiten, eerst alle stekkers es uittrekken, en dan de modem en dan de powerlines terug inschakelen?
Philippe.
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 273 keer
- Bedankt: 1934 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Klopt inderdaad, dit is opnieuw een onnodige beperking van Telenet die een uitbreiding van het thuis-netwerk nodeloos ingewikkeld maakt. Het kan ook anders.philippe.deleye schreef:2) In jouw mooie afbeelding ontbreekt een switch. In tegenstelling tot wat jij beweert ("UTP-kabel te voorzien naar de kamers waar een beeldscherm (pc, tv,...) staat" kan je de TV (digicoder) niet aansluiten op een router.
UTP-bekabeling zou altijd de eerste optie moeten zijn, draadloos en powerline zijn altijd tweedekeus zowel qua snelheid en betrouwbaarheid. Veel mensen geven te snel op wat betreft UTP-bekabeling. En ja ik weet zeer goed wat de hindernissen zijn om UTP-bekabeling te leggen in een bestaande woning.fms schreef: Voorlopig ga ik nu voor de Wii toch nog voor de lan-adapter, want de pc (waar de router dus zou moeten komen - dank voor de info) staat toch op enige afstand van Wii, en een goeie consistente connectie voor online gaming is toch altijd mooi meegenomen. (Extra bekabeling is ook geen optie; vandaar dat we ze indertijd powerlines hebben laten gebruiken.)