VDSL Dommel out of service?

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik heb thuis een VDSL van Belgacom (favorite - telefoonnummer 09 xxx xx x1) en een VDSL van Dommel (Speedconnect Plus - telefoonnummer 09 xxx xx x2)). Tot gisteren werkte deze combinatie perfect : mijn pfsense router verdeelde het internet mooi over beide lijnen.

Tot deze morgen stond alles zo ingesteld dat de Sagem VDSL2 modem de connectie maakt (belgacom modem = 10.1.0.1 - dommel modem = 10.2.0.1). Dus begon ik deze morgen alles zo in te stellen dat pfsense zelf de PPPOE connectie opzette. Bij Belgacom was dit geen enkel probleem daar deze meerdere PPPOE connecties toelaat. Echter dit is bij Dommel niet zo : slechts één PPPOE connectie is toegestaan bij het product Speedconnect Plus. Bij Dommel moet ik dus er eerst voor zorgen dat de Sagem VDSL2 modem niet zelf eerst een PPPOE connectie opzet.

Ik ging hiervoor als volgt te werk in de modem, zoals UB gebruiker Stormlord het voorstelde (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 87#p343187)

Advanced Settings > Network Interfaces > WAN PPPoE > Settings >

Network : WAN veranderen naar LAN
Underlying Connection naar LAN Bridge zetten

Deze procedure werkt dus niet : noch de modem noch pfsense krijgt het vast IP dat mij is toegewezen. Echter als dit ik op de tweede Sagem VDSL2 modem toepas (voor belgacom gebruik ik niet de bbox2) werkt dit wel, en krijg ik perfect een belgacom IP adres.

Heeft iemand een idee wat gaande is???

Kris

PS : op mijn.dommel.com staat mijn account als active, dus alles zou moeten werken!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef:Bij Dommel moet ik dus er eerst voor zorgen dat de Sagem VDSL2 modem niet zelf eerst een PPPOE connectie opzet.Ik ging hiervoor als volgt te werk in de modem, zoals UB gebruiker Stormlord het voorstelde (http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 87#p343187)

Advanced Settings > Network Interfaces > WAN PPPoE > Settings >
Network : WAN veranderen naar LAN
Underlying Connection naar LAN Bridge zetten
Om de eigen Sagem PPPoE conncetie uit te schakelen ga ik als volgt tewerk:
Advanced Settings > Network Interfaces > WAN PPPoE > Edit >
Hier op Disable drukken (bovenaan de pagina) en Apply.
Alternatief: Internet protocol = No IP
Verder geen gecompliceerde wijzigen aanbrengen.

Bij mij werkt dit, en de aangesloten router kan nog steeds een connectie maken.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Heb beide modems een reset gegeven (dus terug naar factory settings) en een update naar de laatste firmware versie. Echter is alles nog steeds hetzelfde : via skynet onmiddellijk een IP adres, Dommel blijft achter...

Philippe, kan ik jou mijn dommel username/pass eens toevertrouwen om te testen of jij een PPPOE verbinding kan opzetten?

Telefonie = EDPnet + OVH
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Fout/probleem ligt bij Dommel vermoed ik. Ik heb zonet mijn login/wachtwoord van Skynet nog eens ingegeven (1x op de eerste sagem-modem, en nog eens op de tweede waar normaal dommel op zit) en die gaat perfect online...

Telefonie = EDPnet + OVH
VMax
Starter Plus
Starter Plus

Probeer anders eerst op de normale manier? Laat de modem gewoon dat IP verkrijgen. Als dat lukt weet je dat het aan uw apparatuur ligt?
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Inmiddels heb ik zelf contact opgenomen met Dommel. Die beweren dat een andere OLO/BGC de lijn heeft opgeëist, en zodoende dit abonnement hebben op gezegd (administratief). Echter heb ik hier totaal geen weet van. Ook zou mijn lijn opgezegd zijn volgens hun. Dikke zever, want mijn faxlijn (waarop de dommellijn toekomt), werkt nog steeds. Ook het feit dat als ik een tweede sessie opbouw (via Belgacom), dat ik perfect ingelogd ben en een IP krijg doet mij twijfelen dat het een fout is aan de kant van Belgacom. Ook heb ik enkele interne diensten gebeld van Belgacom (ben zelf BGC technieker) en deze bevestigen dat mijn lijn nog steeds open staat en alle facturen voldaan zijn...

Telefonie = EDPnet + OVH
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”