Telenet beboet voor onvolledige info over internetaanbod

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Het BIPT, de regulator van de Belgische post- en telecommunicatiesector, heeft telecombedrijf Telenet een boete opgelegd van 12.500 euro omdat het onvoldoende antwoordde op vragen om informatie over het internetaanbod.

De boete blijft beperkt omdat de overtreding van beperkte duur was en "de concurrentieverhoudingen of de belangen van de eindgebruiker niet geschaad" heeft. Telenet kan beroep aantekenen. (belga/vsv)

Afbeelding

http://www.hln.be/hln/nl/942/Economie/a ... nbod.dhtml
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

De FiberNetters mogen blij zijn. Blijkt dat Telenet D 3.0 enkel gelanceerd heeft n.a.v. Belgacom's upgrades en dát in allerijl.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 116 keer

Lord Utopia schreef:De FiberNetters mogen blij zijn. Blijkt dat Telenet D 3.0 enkel gelanceerd heeft n.a.v. Belgacom's upgrades en dát in allerijl.
Dat wisten we toch al van in het begin :)
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Mja, dat was veelal speculatie, denk ik. Nu staat het echt zwart op wit.
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 114 keer
Bedankt: 243 keer

Lord Utopia schreef:Mja, dat was veelal speculatie, denk ik. Nu staat het echt zwart op wit.
Waar?
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Trojan schreef: Waar?
BIPT.be en dan kijken naar het laatste nieuwe document.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Met het risico hier serieus onder mijn voeten te krijg post ik toch maar de link:
http://www.bipt.be/en/462/ShowDoc/3331/ ... 2010_.aspx

P.S. Lord, ik vond het een beetje vreemd dat je zelf geen link plaatste. Is het BIPT één van die sites die geen links toelaat :wink: ?
xayana
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 77 keer

Lord Utopia schreef:De FiberNetters mogen blij zijn. Blijkt dat Telenet D 3.0 enkel gelanceerd heeft n.a.v. Belgacom's upgrades en dát in allerijl.
Je vergeet wel de conclusie erna te lezen:
Telenet was met zekerheid al lang op voorhand bezig met het plannen van de Eurodocsis 3.0-uitrol, gezien de grote impact op resources en netwerkcapaciteit.
In allerijl kan je zoiets niet lanceren, vandaar ook de boete.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 246 keer
Bedankt: 102 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Veel leesvoer, dus zou er een deel docsis 2 modems en deels docsis 3 modems in bestelling zijn en "zou" in principe iedereen een andere modem moeten krijgen (op z'n minst een docsis2 modem) zodat ze straks deftig hun snelheden kunnen opvoeren.
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
xayana
Premium Member
Premium Member

Patje schreef:Veel leesvoer, dus zou er een deel docsis 2 modems en deels docsis 3 modems in bestelling zijn en "zou" in principe iedereen een andere modem moeten krijgen (op z'n minst een docsis2 modem) zodat ze straks deftig hun snelheden kunnen opvoeren.
Iedereen heeft al een Docsis 2.0 modem...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

rowan schreef:een boete opgelegd van 12.500 euro
Ze zijn er met hun leugens wel goedkoop vanaf gekomen... maximale boete was 59.870.000 euro.

Da's dus 1/5000 van de 5%... ze zullen nogal lachen in Mechelen met zo'n BIPT.
xayana schreef:Iedereen heeft al een Docsis 2.0 modem...
Een modem die het KAN... maar niet één die het GEBRUIKT !

Geen idee wat percentages zijn, maar heel veel staat nog steeds op 1.0 geconfigureerd.
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

xayana schreef:
Patje schreef:Veel leesvoer, dus zou er een deel docsis 2 modems en deels docsis 3 modems in bestelling zijn en "zou" in principe iedereen een andere modem moeten krijgen (op z'n minst een docsis2 modem) zodat ze straks deftig hun snelheden kunnen opvoeren.
Ja misschien heeft nu wel iedereen al één,... maar als je leest welk type techniek telenet nu nog steeds gebruikt --> namelijk docsis1.
dat is wat ik bedoel... dus een minimum upgrade naar docsis2 voor de lage abo's tot aan Comfort en docsis3 voor de zware abo's zoals express-turbo-fibernet.
;)
Intel® i3-10100 Quad-Core @4,10 GHZ. Ram:16 GB DDR4. SSD NVMe 500 GB || Windows 11 Home X64 || GSM Samsung Galaxy A13 @ Hey!
Afbeelding Afbeelding
Hey! LiveBox Cable Modem 150/15 Mbps* https://www.speedtest.net/nl/result/16739853024.png
xayana
Premium Member
Premium Member

Patje schreef:
xayana schreef:
Ja misschien heeft nu wel iedereen al één,... maar als je leest welk type techniek telenet nu nog steeds gebruikt --> namelijk docsis1.
dat is wat ik bedoel... dus een minimum upgrade naar docsis2 voor de lage abo's tot aan Comfort en docsis3 voor de zware abo's zoals express-turbo-fibernet.
;)
Waarom upgraden naar D2 als je al D3 hebt en D1 nog steeds voldoet aan de eisen van een heel groot deel van de klanten.
Het enige verschil tussen D1 en D2 is de snellere upload, maar zelfs D1 heeft een theoretische uploadsnelheid van 9Mbps
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Als ik het goed begrijp kan Telenet min of meer een verhoging van de upl toepassen in navolging van Belgacom/Proximus/Scarlet? Eentje die perfect naar de 2,5 tot 5Mbits gaat! voor de lagere en midden abonnementen.

Is er dan een ander probleem bij Telenet waarom men dit niet doet? Vergeten van mee te gaan met de tijd en te investeren? Of iets anders?
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll
Bedankt: 1 keer

Muziekbos schreef:Als ik het goed begrijp kan Telenet min of meer een verhoging van de upl toepassen in navolging van Belgacom/Proximus/Scarlet? Eentje die perfect naar de 2,5 tot 5Mbits gaat! voor de lagere en midden abonnementen.

Is er dan een ander probleem bij Telenet waarom men dit niet doet? Vergeten van mee te gaan met de tijd en te investeren? Of iets anders?
Ik heb Turbo en motorola modem. SB 5120
http://www.shopping.com/xPO-Motorola-SB ... 0120900100

Dit is de SB 5120 http://broadband.motorola.com/consumers ... efault.asp
Laatst gewijzigd door Rikkyrocker 25 sep 2010, 13:30, in totaal 2 gewijzigd.
Muziekbos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 300 keer

Rikkyrocker schreef:
Muziekbos schreef:Als ik het goed begrijp kan Telenet min of meer een verhoging van de upl toepassen in navolging van Belgacom/Proximus/Scarlet? Eentje die perfect naar de 2,5 tot 5Mbits gaat! voor de lagere en midden abonnementen.

http://www.shopping.com/xPO-Motorola-SB ... 0120900100
Oh lal la la gaat tot 30 Mbits up, ze kunnen zo belgacom/Proximus/Scarlet van de kaart blazen :beerchug:
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dat kunnen ze idd maar willen is iets anders, precies of ze willen die upload bewust laag houden bij telenet :roll:
hoop dat ze toch nog belgacom gaan volgen met die upload.
D2 tot 30 Mbps upload
D3 tot 108 Mbps upload

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS
Afbeelding Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member

Muziekbos schreef: Is er dan een ander probleem bij Telenet waarom men dit niet doet? Vergeten van mee te gaan met de tijd en te investeren? Of iets anders?
Er is een verschil in theorie en praktijk :) Wees blij dat er wat concurrentie is. Als Telenet alles zou openzetten zou er enerzijds geen sprake meer zijn van concurrentie en anderzijds onstabiele snelheden.

Zoals ik al zei: overschakelen naar D2 is zinloos.
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

xayana schreef:
Muziekbos schreef: Is er dan een ander probleem bij Telenet waarom men dit niet doet? Vergeten van mee te gaan met de tijd en te investeren? Of iets anders?
Er is een verschil in theorie en praktijk :) Wees blij dat er wat concurrentie is. Als Telenet alles zou openzetten zou er enerzijds geen sprake meer zijn van concurrentie en anderzijds onstabiele snelheden.

Denk maar niet dat Telenet concurentie wil,en andersom ook niet.
Ze hebben liefst zoveel mogenlijk klanten,daar draait het om.
Waarom zinloos D2 ??
Dat ze Nederland maar volgen,en prijzen laten zakken.
https://www.ziggo.nl/#producten/alles-in-1/extra/
Laatst gewijzigd door Rikkyrocker 25 sep 2010, 14:12, in totaal 1 gewijzigd.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 599 keer
Bedankt: 532 keer

xayana schreef:

't Ja, met dat "Vrij Downloaden" zijn de snelheden toch ook niet zo stabiel lijkt me ...
Zij het dat de onstabiliteit door TN zélf geïntroduceerd wordt ....

Afbeelding
xayana
Premium Member
Premium Member

Rikkyrocker schreef: Waarom zinloos D2 ??
Omdat, zoals ik zonet zei, D2 geen enkel voordeel heeft tov D1 voor Telenet.
eternum schreef: 't Ja, met dat "Vrij Downloaden" zijn de snelheden toch ook niet zo stabiel lijkt me ...
Da's waar ;) maar daar zul je de normale gebruikers niet horen over klagen.
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

xayana schreef:
eternum schreef: 't Ja, met dat "Vrij Downloaden" zijn de snelheden toch ook niet zo stabiel lijkt me ...
Da's waar ;) maar daar zul je de normale gebruikers niet horen over klagen.
Da's ook waar. Die brengen de nieuwe situatie in kaart en beslissen op basis van meetgegevens of ze al dan niet hun abonnement behouden. :banana:

Daarentegen zweren sommigen nog altijd bij de "goede oude" technologie zoals EuroDocsis 1 en de bijbehorende (energieverslindende) modems die enkel en alleen die functionaliteit ondersteunen. :wink:
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

xayana schreef:
Rikkyrocker schreef: Waarom zinloos D2 ??
Omdat, zoals ik zonet zei, D2 geen enkel voordeel heeft tov D1 voor Telenet.

En dit dan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Data_Over_ ... cification
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Mja als er deels nog docsis2 modems in bestelling zijn, waarom zouden ze dan geen docsis2 gebruiken ipv docsis1 .... als iedereen toch een docsis2 modem heeft.
want nu heeft men ook twee verschillende technieken in werking, docsis1 (gewone abo's) en docsis3 (Fibernet) in gebruik ... en waarom van 1 naar 3 en toch nog D2 modems blijven installeren, men moet toch een D3 modem hebben voor docsis 3.
met Docsis2 zouden ze nog een tijdje kunnen mee concureren betreft upload + de verbeteringen in versie2.

Verbeteringen 2.0 tov 1.1
Enkele van de belangrijkste verbeteringen van versie 2.0:
-aanzienlijke verhoging bandbreedtes, met name upstream
-verbeterde stabiliteit bij ruis
-betere foutcorrectie

mja wij kennen de gedachtengang niet vd mensen in mechelen, ze zijn er mss zelf nog niet uit wat ze gaan doen.
Afbeelding Afbeelding
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xayana schreef:Omdat, zoals ik zonet zei, D2 geen enkel voordeel heeft tov D1 voor Telenet.
Het heeft nog steeds z'n beperkingen wat betreft het aantal channels... maar 300% meer upstream data in dezelfde bandbreedte lijkt me toch iets dat TN heel goed kan gebruiken om BGC te counteren.
xayana
Premium Member
Premium Member

r2504 schreef:
xayana schreef: Het heeft nog steeds z'n beperkingen wat betreft het aantal channels... maar 300% meer upstream data in dezelfde bandbreedte lijkt me toch iets dat TN heel goed kan gebruiken om BGC te counteren.
:D
Net daarom is er D3 hé. Hoeveel keer moet ik nu nog zeggen dat het dom is om over te schakelen van D1 naar D2 als je al D3 hebt...
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dan zal iedereen een nieuwe (D3) modem moeten krijgen tenzij de laagste abo's op D1 blijven draaien.
Afbeelding Afbeelding
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

Patje schreef:Dan zal iedereen een nieuwe (D3) modem moeten krijgen tenzij de laagste abo's op D1 blijven draaien.
Je moet helemaal geen D3 modem hebben ,Tenzij je Fibernetter bent.Turbonetters hebben zowiezo D2.Ruim genoeg om met BGC te concureren,of VDSL2.
En dan nog D2Modem is sneller en stabieler dan D1.
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

Patje schreef:Dat kunnen ze idd maar willen is iets anders, precies of ze willen die upload bewust laag houden bij telenet :roll:
hoop dat ze toch nog belgacom gaan volgen met die upload.
D2 tot 30 Mbps upload
D3 tot 108 Mbps upload

http://en.wikipedia.org/wiki/DOCSIS
VDSL2 biedt op het huidige 17a profiel symmetrisch 100 Mbit/s. Op het toekomstige 30a profiel wordt dit 200 Mbit/s. (zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/VDSL2)

Telenet heeft nog steeds last van net iets meer een "shared medium" te zijn. Het gebruikte medium is dus ook meer gelimiteerd op het aantal actieve gebruikers per node omdat men dus gemakkelijk in mekaars vaarwater terecht komt (coax); Bij Belgacom heeft men punt tot punt verbindingen (vroeger tot in de centrale) tot de wijkkast. Van daar vertrekt dan een fiberconnectie. Voordeel is hier dat het gebruikte medium dus volledig gebruikt kan worden voor één gebruiker zolang de doorvoer op ROP niveau hoog genoeg is.
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

xayana schreef:Net daarom is er D3 hé. Hoeveel keer moet ik nu nog zeggen dat het dom is om over te schakelen van D1 naar D2 als je al D3 hebt...
Maar je hebt helemaal geen D3... tenzij je eerst alle modems gaat vervangen !

Wat je vandaag wel hebt zijn modems die D2 aankunnen, dus dat is gewoon een kwestie van de nodige configuratie.
Rikkyrocker schreef:Turbonetters hebben zowiezo D2.
Heb je daar enige bewijs van ?
fryelectro schreef:Op het toekomstige VDSL 30a profiel wordt dit 200 Mbit/s.
Identiek hetzelfde probleem... geen enkele ROP die men vandaag plaatst kan 30a aan ! Men zou dus alle ROP's moeten gaan vervangen, terwijl men vandaag nog volop bezig is met ze te plaatsen.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 92 keer

eternum schreef:..
Afbeelding
met wat heb je dat plaatje gemaakt?
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

r2504 schreef:
xayana schreef:Net daarom is er D3 hé. Hoeveel keer moet ik nu nog zeggen dat het dom is om over te schakelen van D1 naar D2 als je al D3 hebt...
Maar je hebt helemaal geen D3... tenzij je eerst alle modems gaat vervangen !

Wat je vandaag wel hebt zijn modems die D2 aankunnen, dus dat is gewoon een kwestie van de nodige configuratie.
Rikkyrocker schreef:Turbonetters hebben zowiezo D2.
Heb je daar enige bewijs van ?

Turbo modem docsis 2 - En die heb ik al 2 jaar - Max 38Mbps down 30Mbps Up
http://broadband.motorola.com/consumers ... ts/sb5120/

SURFboard SB5120 Cable Modem incorporates the latest DOCSIS 2.0 Advanced Time Division Multiple Access (A-TDMA) and Sychnronous Code Division Multiple Access (S-CDMA) technologies to provide up to three times greater upstream capacity than DOCSIS 1.0/1.1 systems. Packed with power, the SB5120 is interoperable and backward compatible with DOCSIS 1.0 and 1.1 for a fast and timely transition - operators can deploy the SB5120 today without a service interruption. The Motorola SURFboard SB5120 is flexible and allows operators to maximize their current infrastructure investments and also offer additional cost-effective services, all at the same time. Convenient for both operators and end-users alike, the SURFboard SB5120 ensures end-user security via a top-mounted stand-by switch that quickly isolates the USB and Ethernet connection to the PC without disconnecting the cable modem from the RF network. What's more, the SB5120 simplifies troubleshooting with its front panel status indicator LEDs and integrated HTML diagnostics page. The SURFboard SB5120 is competitively priced and includes many of the valuable features found in previous SURFboard models, such as USB and Ethernet connectivity, software upgrades available over the network, proven field reliability, a quality, advanced RF design, and a high-performance processor. Highly functional and attractive, the Motorola SURFboard SB5120 features a new, compact design that is a stylish
fryelectro
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 363 keer
Bedankt: 174 keer
Provider

r2504 schreef:
Identiek hetzelfde probleem... geen enkele ROP die men vandaag plaatst kan 30a aan ! Men zou dus alle ROP's moeten gaan vervangen, terwijl men vandaag nog volop bezig is met ze te plaatsen.
Klopt, maar 17a biedt nog wel even wat marge, niet waar?
Edpnet VDSL XL - 100/35 Fritz!Box 7530
Orange Go Extreme
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

fryelectro schreef:
r2504 schreef:
Klopt, maar 17a biedt nog wel even wat marge, niet waar?

VDSL2 kan je helemaal niet vergelijken met Fibernet100
Wel met turbo,maar nog dan mag je niet te ver van rop verwijderd zijn,of het gaat zienderogen achteruit.
Ik haal met turbo dag en nacht + 2.95Mbps down 1.25 up
ubremoved_15739
Elite Poster
Elite Poster

Ofloo schreef:met wat heb je dat plaatje gemaakt?
Met vnStat / vnstatd /vnstati.
Linkjes: En, euh, een Telenet TurboNet abonnement met "Vrij Downloaden" op eth0. :wink:
Patje
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Rikkyrocker schreef: Turbo modem docsis 2 - En die heb ik al 2 jaar - Max 38Mbps down 30Mbps Up
Dat is een gewone standard modem Docsis2 die ze overal installeren de laatste 2 jaar, ik heb ook zo een modem maar heb wel geen turbo abo _ die kan idd die specificaties aan van 38 MBps en 30 Mbps up... maar,hun netwerk is maar geconfigureerd op Docsis 1 zelfs voor turbo.
Edit: nog even gekeken op mijn modem is een SBV 5121 (docsis2.0 modem) is in principe zelfde als de 5120
http://www.motorola.com/Business/US-EN/ ... 5121_US-EN
Afbeelding Afbeelding
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

Patje schreef:
Rikkyrocker schreef: Turbo modem docsis 2 - En die heb ik al 2 jaar - Max 38Mbps down 30Mbps Up
Dat is een gewone standard modem Docsis2 die ze overal installeren de laatste 2 jaar, ik heb ook zo een modem maar heb wel geen turbo abo _ die kan idd die specificaties aan van 38 MBps en 30 Mbps up... maar,hun netwerk is maar geconfigureerd op Docsis 1 zelfs voor turbo.
Edit: nog even gekeken op mijn modem is een SBV 5121 (docsis2.0 modem) is in principe zelfde als de 5120
http://www.motorola.com/Business/US-EN/ ... 5121_US-EN

Wat is het verschil tussen een gewone standard Docsis2 en niet standard Docsis2.
Kan je mij dat verschil even duidelijk maken.
Welk abo heb jij ExpressNet?
Laatst gewijzigd door Rikkyrocker 26 sep 2010, 18:03, in totaal 1 gewijzigd.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik begrijp de discussie over DOCSIS 2.0 of 3.0 niet goed.

Telenet heeft onrechtstreeks zelf toegegeven dat ze nog niet klaar zijn voor een grootschalige uitrol van DOCSIS 3.0.
Ze sluiten maar een paar Fibernet abonnementen aan per node en dat ze niet klaar waren/zijn wordt nog eens bevestigd door bovenstaand document.

Het beperkt aantal Fibernet-abonnees per node en de 'problemen' met vrij downloaden tonen duidelijk aan dat Telenet dringend het aantal aansluitingen per node moet verlagen zodat ze meer traffic, een hogere upload en meer Fibernet abonnementen kunnen aanbieden.
Rikkyrocker
Forumtroll
Forumtroll

Astralon schreef:Ik begrijp de discussie over DOCSIS 2.0 of 3.0 niet goed.

Telenet heeft onrechtstreeks zelf toegegeven dat ze nog niet klaar zijn voor een grootschalige uitrol van DOCSIS 3.0.
Ze sluiten maar een paar Fibernet abonnementen aan per node en dat ze niet klaar waren/zijn wordt nog eens bevestigd door bovenstaand document.

Het beperkt aantal Fibernet-abonnees per node en de 'problemen' met vrij downloaden tonen duidelijk aan dat Telenet dringend het aantal aansluitingen per node moet verlagen zodat ze meer traffic, een hogere upload en meer Fibernet abonnementen kunnen aanbieden.

Waarom maken ze dan nog reclame op mijn telenet om over te stappen op Fibernet??? Stap nu over.......zoveel korting blablabla...
Als ze het toch niet aankunnen.Wat ik helemaal niet geloof.
Gisteren nog 'n halve Blz in de krant voor ondernemers,vrij beroepen enz voor Fibernet
Ze weten heus wel in Mechelen wat ze doen hoor.
Laatst gewijzigd door Rikkyrocker 26 sep 2010, 18:18, in totaal 1 gewijzigd.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Waarom maken ze zoveel reclame voor de goedkoopste Shakes? Of de goedkoopste internetverbinding? Daar verdienen ze volgens mij nog het minste op. Beetje hetzelfde.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”