Zijn het de telecombedrijven niet die ons aan banden leggen ivm de hardware, dan zullen de mediabedrijven er nog een schepje bovenop doen.De omroepen VMMa (vtm en 2BE), VRT en SBS Belgium (VT4 en Vijftv) vinden dat het te makkelijk wordt om programma's op te nemen via digitale tv. In een brief aan Telenet en BelgacomTV vragen de CEO's dat de operatoren maatregelen nemen, want steeds vaker kijken mensen naar programma's in plaats van naar zenders. 'Daarmee maken ze ons product kapot.'
Wie een beetje verstandig met de digitale programmagids omspringt, moet geen programma's aankopen via Net Gemist, iWatch en C-More. Daarnaast missen de zenders inkomsten uit reclameblokken die worden doorgespoeld. 'Als ze tien keer herhalingen van FC De Kampioenen uitzenden, kunnen we begrijpen dat niemand dat nog opvraagt', reageert Jan Margot van BelgacomTV.
Het was het vakblad InsideTV dat onlangs een brief wist te bemachtigen, gericht aan Duco Sickinghe, CEO van Telenet, en ondertekend door Peter Quaghebeur, Piet Van Roe en Thierry Tacheny, de gedelegeerd bestuurders van VMMa (vtm en 2BE), VRT (Eén en Canvas) en SBS Belgium (VT4 en Vijftv).
In de brief beweren ze inkomsten te verliezen nu het erg makkelijk is geworden om programma's op te nemen op de harde schijf van je digicorder. Tot twee jaar geleden moest je daarvoor maandelijks een klein bedrag aan de telecomoperatoren betalen. Sinds begin 2008 is die dienst gratis. Ondertussen kun je ook twee programma's tegelijk opnemen en met één druk op de knop neem je alle afleveringen van één tv-serie op. "Bovendien kun je al programma's programmeren vanop je computer op het werk", vertelt Peter Quaghebeur van de VMMa.
Dat gaat te ver, vinden ze bij de omroepen, die ook een brief naar BelgacomTV gestuurd hebben. Ze mislopen inkomsten uit hun opvraagdiensten Net Gemist, iWatch en C-More, waarmee je programma's tegen betaling opnieuw kunt bekijken nadat ze zijn uitgezonden. Het aantal digitale tv-kijkers is de voorbije twee jaar enorm gegroeid, tot 1,05 miljoen klanten van Telenet en 868.000 van BelgacomTV. Het aantal programma's dat nadien wordt opgevraagd, stijgt echter minder snel, terwijl de omroepen erg veel van die diensten verwacht hadden. Bovendien verliezen de commerciële zenders ook reclame-inkomsten, beweren ze. Mensen die naar opgenomen programma's kijken, spoelen de reclameblokken gewoonlijk door.
"Als ze bij Telenet en BelgacomTV alles in het werk stellen om niet meer live naar televisie te kijken, dan ondermijnen ze daarmee ons businessmodel", reageert Peter Quaghebeur. "Wij bieden een tv-avond aan: een aanschakeling van programma's en reclameblokken. Dat is ons product, en niet één programma. Met wat zij nu doen, maken ze dat product kapot." (Brecht Decaestecker)
http://demorgen.be/dm/nl/5401/Multimedi ... m-TV.dhtml
Wie wil nu ook nog reclame kijken, als je het programma later kan invallen...
En wie wil nog een uitzending of film herbekijken als ze om de zoveel tijd toch herhaald worden? Bijvoorbeeld : benX...
Hoop alleen maar dat dit de komst van digitale tv op pc (belgacom) niet belemmert.