Eén van de 'speciale gevallen' die bijvoorbeeld fantastisch werken bij familie en zelfs hier thuis toen we nog 1Mbit Tele2 hadden is de SpeedTouch 706. Constant, elke 4-5 minuten (maar er valt eigenlijk geen regelmaat in te ontdekken) wordt ik opeens geredirect naar een LAN-pagina van de SpeedTouch waarin vermeld wordt dat de DSL-verbinding weer weg is. Zo'n 30-tal seconden daarna is alles weer in orde en heb ik gewoon de juiste snelheden en een goede latency.
Het eerste waar ik aan dacht waren slechte lijnwaarden. Onmiddelijk in de config gedoken en een paar statistieken opgegraven:
Geen idee hoe het zit met de dB-waarden, maar hij synct wel aan een acceptabele snelheid. Het aantal errors lijken echter... ehm... iets minder positief.Bandwidth (Up/Down) [kbps/kbps].........1.209 / 15.832
Output Power (Up/Down) [dBm]............12,0 / 19,0
Line Attenuation (Up/Down) [dB]...........14,0 / 30,0
SN Margin (Up/Down) [dB]....................7,0 / 6,5
Loss of Signal (Local/Remote)...............3 / 0
Error Seconds (Local/Remote)..............110 / 0
CRC Errors (Up/Down).........................34.245 / 42
HEC Errors (Up/Down).........................187.064 / 39
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik heb echter nooit problemen met uitval of iets dergelijks met al het ander spul dat ik heb staan. Philips modems, diverse Linksys modelletjes, BBox1/2, een LevelOne, Belkin en zelfs een SpeedTouch 516v6 (echt een erg simpel modem/routerke) doen het allemaal perfect. Dan zou ik eerder richting modem gaan denken, maar ik heb hem werkelijk juist getest bij familie/vrienden/kenissen en daar werkt het wel gewoon perfect en stabiel.
Kan iemand er nog aan uit?