Met splitter of zonder.

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Martco
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer

Hoi,
Ik heb nu netconnect+ en zou willen overschakelen naar vdsl2 abo.
Nu is de vraag ik heb een 5-polige aansluitdoos waar je aparte een eternetkabel kunt aansluiten naar je modem.
Kan ik die aparte aansluiting gebruiken voor vdsl2 of moet ik nog een speciale splitter kopen?
Ik heb wel al een B-BOX2.
Gr,Marc.
Sattv sinds 1985
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Martco schreef:Hoi,
Ik heb nu netconnect+ en zou willen overschakelen naar vdsl2 abo.
Nu is de vraag ik heb een 5-polige aansluitdoos waar je aparte een eternetkabel kunt aansluiten naar je modem.
Kan ik die aparte aansluiting gebruiken voor vdsl2 of moet ik nog een speciale splitter kopen?
Ik heb wel al een B-BOX2.
Gr,Marc.
Je kan bij bgc wel een 5-to-6 splitter kopen die je dus tussen je wandcontactdoos (NTP) en de 6-polige splitter van de modem steekt. Echter vind ik persoonlijk dat het installeren van een 6-polige NTP beter is. Overigens van de NTP naar de modem is dit geen ethernet (RJ45) kabel, maar gewone telefoonkabel (RJ11).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Martco
Plus Member
Plus Member

Dus ik kan de 5-polige ntp niet gebuiken voor vdsl2 zoals nu voor adsl2+??
Sattv sinds 1985
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Martco schreef:Dus ik kan de 5-polige ntp niet gebuiken voor vdsl2 zoals nu voor adsl2+??
Dit klopt inderdaad

Telefonie = EDPnet + OVH
Martco
Plus Member
Plus Member

Kan ik de ntp dan niet laten vervangen door de technieker?
Die zal toch moeten komen voor de lijn om te zetten(denk ik toch).
Sattv sinds 1985
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Martco schreef:Kan ik de ntp dan niet laten vervangen door de technieker?
Die zal toch moeten komen voor de lijn om te zetten(denk ik toch).
Een technieker kan deze NTP inderdaad vervangen, maar - ik ben zelf bgc technieker - wij krijgen enkel de jumpering door. Zorgen dat er tussen de inkomende en uitgaande stijl in de lex/ldc een jumper rechtstreeks gaat en in de kvd een jumper van de voeding naar vdsl-in en een jumper van vdsl-out naar de verspreiding. Er staat zelf uitdrukkelijk op het werkbevel "no customer visit". Dus enkel jumpertjes trekken en klaar. Dat is de reden waarvoor de 5-naar-6 splitter in het pakket zit...

Telefonie = EDPnet + OVH
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

Ter info.
Op bijgaande foto (inloggen om te kunnen zien) zie je links de EDPNET aansluiting die door een (door Belgacom ingehuurde) technieker in opdracht van EDPNET is aangesloten.
De stekkers waar VDSL op staat en via de blauwe kabeltjes die naar de VDSL2 modems gaan, bevatten een full-rate-splitter.
Rechts zie je de door mijzelf eerder aangesloten Dommel aansluiting.
Links zag er eerst hetzelfde uit, maar hoewel het goed werkte vond de technieker het nodig deze door een nieuwe aansluitdoos te vervangen.
In de nieuwe aansluitdoos zit ook een splitter, dus nu 2 splitters achter elkaar (overbodig? hoor graag uitleg wanneer iemand dat weet)
Anyway, ik ben zeer tevreden met m'n vdsl aansluitingen na vele jaren via marginale adsl lijnen.
Bijlagen
vdsl2.jpg
(177.66 KiB) 74 keer gedownload
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Limburg, kan je de foto nemen van op een grotere afstand zodat ik alle kabels zie lopen? Twee splitters is inderdaad niet nodig.
Hoewel vdsl perfect gaat met een 5-to-6 splitter, heeft bgc liever dat wij overal een ntp2007 (gelijk jij hebt) plaatsen.

Kris

Telefonie = EDPnet + OVH
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

@krisken: gelieve mensen niet aan te raden om de 5-6 polig contact te gebruiken op een vdsl lijn, het zorgt enkel maar voor problemen.
Er bestaan trouwens ook wb's waarbij wel een bezoek aan de klant nodig is, en dan is het verplicht om de tf2007 te plaatsen.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Trojan schreef:@krisken: gelieve mensen niet aan te raden om de 5-6 polig contact te gebruiken op een vdsl lijn, het zorgt enkel maar voor problemen.
Er bestaan trouwens ook wb's waarbij wel een bezoek aan de klant nodig is, en dan is het verplicht om de tf2007 te plaatsen.
Als je mijn posts goed leest zie je nergens mij de 5-to-6 te plaatsen. Daar ik zelf reeds heb ondervonden dat dit voor problemen zorgt (rpr wb's). een tf2007 plaatsen loste het probleem meteen op. Echter...bgc levert deze zelf in de boxen met decoder+modem voor DIY installaties. Dus is het mijn inziens normaal dat klanten deze splitter dan ook gebruiken?

Ik weet dat dergelijke wb's bestaan, doch ik ben er tot op heden nog geen tegengekomen. Uiteraard moet de bestaande NTP vervangen worden door de tf2007. Heb lesjes ook gehad hoor ;)

Telefonie = EDPnet + OVH
Martco
Plus Member
Plus Member

Uiteraard moet de bestaande NTP vervangen worden door de tf2007. Heb lesjes ook gehad hoor ;)[/quote]

Wie moet er dan voor zorgen,de provider(dommel) of de klant(ik dus) en wat gaat dat kosten?
Sattv sinds 1985
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

krisken schreef:
Trojan schreef:@krisken: gelieve mensen niet aan te raden om de 5-6 polig contact te gebruiken op een vdsl lijn, het zorgt enkel maar voor problemen.
Als je mijn posts goed leest zie je nergens mij de 5-to-6 te plaatsen. Daar ik zelf reeds heb ondervonden dat dit voor problemen zorgt (rpr wb's). een tf2007 plaatsen loste het probleem meteen op. Echter...bgc levert deze zelf in de boxen met decoder+modem voor DIY installaties. Dus is het mijn inziens normaal dat klanten deze splitter dan ook gebruiken?
Neen, in alle omstandigheden moet dat ding gemeden worden als de pest.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

Trojan schreef:
krisken schreef:
dan moeten ze het niet in de doos steken ook niet - ik gebruik dat ding wel, welke nadelijke gevolgen kan dit hebben?
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Trojan
Elite Poster
Elite Poster

xenne schreef:
Trojan schreef:
krisken schreef:Als je mijn posts goed leest zie je nergens mij de 5-to-6 te plaatsen. Daar ik zelf reeds heb ondervonden dat dit voor problemen zorgt (rpr wb's). een tf2007 plaatsen loste het probleem meteen op. Echter...bgc levert deze zelf in de boxen met decoder+modem voor DIY installaties. Dus is het mijn inziens normaal dat klanten deze splitter dan ook gebruiken?
dan moeten ze het niet in de doos steken ook niet - ik gebruik dat ding wel, welke nadelijke gevolgen kan dit hebben?
Ik zou ook liever hebben dat ze die dingen achterwege laten, maar dat is mijn beslissing spijtig genoeg niet.

Op de meer uitgebreide binneninstallatie kan dit er voor zorgen dat er stubs aanwezig zijn op de lijn ipv direct afgesplitst wordt door de fr-splitter.Met als gevolg dat je op een repair profiel terecht komt (9Mbit). In de meeste gevallen weten de klanten van toeten noch blazen en bellen dan maar de storingen, en belgacom is weeral €85 rijker.
Martco
Plus Member
Plus Member

Martco schreef:Uiteraard moet de bestaande NTP vervangen worden door de tf2007. Heb lesjes ook gehad hoor ;)
Wie moet er dan voor zorgen,de provider(dommel) of de klant(ik dus) en wat gaat dat kosten?[/quote]

Mijn bovenstaande vraag is niet beantwoord.
En nog een vraag ,kan ik de B-box2 al aansluiten en verder gaan met mijn netconnect abo of moet ik wachten tot dat ze vdsl activeren?
Gr,Martco.
Sattv sinds 1985
Martco
Plus Member
Plus Member

Ik heb de B-box2 al aangesloten en hij blijft werken met mijn netconnect abo.
Wie moet ik nu contacteren om de tf2007 te plaatsen of word dat gedaan door dommel zelf??
Gr,Marc.
Sattv sinds 1985
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Martco schreef:Ik heb de B-box2 al aangesloten en hij blijft werken met mijn netconnect abo.
Wie moet ik nu contacteren om de tf2007 te plaatsen of word dat gedaan door dommel zelf??
Gr,Marc.
Dommel zelf kan/mag dit niet doen. Wie je moet contacteren is een goeie vraag...zou zeggen bgc zelf maar met hun heb je geen contract (tenzij je telefoon bij bgc zit?)?

Telefonie = EDPnet + OVH
Martco
Plus Member
Plus Member

Ik heb een discoverylijn maar geen telefoon.
Sattv sinds 1985
xenne
Elite Poster
Elite Poster

niemand contacteren, gewoon zelf plaatsen - moeten de belgacom klanten trouwens ook doen
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

xenne schreef:niemand contacteren, gewoon zelf plaatsen - moeten de belgacom klanten trouwens ook doen
En hoe ga jij een tf2007 zelf plaatsen? Hoe om te beginnen er aan geraken?

Telefonie = EDPnet + OVH
xenne
Elite Poster
Elite Poster

hij heeft reeds een b box 2 schrijft em, dus ik veronderstel dat er een tf2007 bij zat (zit er standaard bij)

zoniet , aankopen in een belgacompunt...
en als je dat zelf niet kan plaatsen, gelijk welke elektrieker zal dit gaarne komen doen $$$
Martco
Plus Member
Plus Member

Zat er nie bij.
Ik hem 2de hands gekocht voor 30€.
Sattv sinds 1985
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

xenne schreef:hij heeft reeds een b box 2 schrijft em, dus ik veronderstel dat er een tf2007 bij zat (zit er standaard bij)

zoniet , aankopen in een belgacompunt...
en als je dat zelf niet kan plaatsen, gelijk welke elektrieker zal dit gaarne komen doen $$$
Hij heeft een 5-to-6 splitter..en dat is bucht :)

Telefonie = EDPnet + OVH
Martco
Plus Member
Plus Member

Zit er ook nie bij.
Alleen de b-box2 en een paar cat5 kabels.
Sattv sinds 1985
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

krisken schreef: Je kan bij bgc wel een 5-to-6 splitter kopen die je dus tussen je wandcontactdoos (NTP) en de 6-polige splitter van de modem steekt.
krisken schreef: Hij heeft een 5-to-6 splitter..en dat is bucht :)
Krisken ...
Je hebt in deze topic al 2 keer de benaming "5-to-6 splitter" gebruikt. Dit bestaat niet... of beter gezegd: dit is geen splitter.
Er bestaat wel een 5-to-6 "adaptor", waarop je bovenop een de 6-polige full-rate splitter kan steken.

Ik vind het ook grappig dat al die Belgacom techniekers spreken over het "plaatsen van de TF 2007". En ook al die foto's op het internet (en op Userbase) van de "TF2007" ...
De Belgacom "TF2007" is echter de (6-polige) DSL Full Rate Splitter.
Wat jullie bedoelen is de "NTP2007" (de nieuwe 6-polige wandcontactdoos die op de intro moet komen).
Een echte spraakverwarring !!!

En last but not least: waarom is de 5-to-6 adaptor "bucht" ?
Als je die openschroeft, en de bedrading bekijkt, heeft hij precies dezelfde functie als de NTP2007, namelijk:
- de intro komt op de 2 linker pinnen (en gaan naar de splitter kontakt A en B)
- op de 2 rechter pinnen komt het analoog telefoonsignaal (van de splitter A_1 en B_1), en gaat naar de 2 RJ11 stekkers.
- op de 2 middelste pinnen komt het DSL signaal (van de splitter pin 5 en 6) - wordt niet gebruikt door de 5-6 adaptor.

Dit is precies hetzelfde wat de NTP2007 doet. Het enige verschil tussen de 5-to-6 adaptor en de NTP2007 is dat deze nog eens schroefcontakten heeft voor het analoge telefoonsignaal en het dsl signaal, zodat je hier nog een bijkomende binnenbekabeling kan aanhangen...

Philippe.
Laatst gewijzigd door philippe_d 30 aug 2010, 23:08, in totaal 1 gewijzigd.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Weet ik ook wel, maar mensen hier verstaan het beter als splitter.

Telefonie = EDPnet + OVH
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

philippe.deleye schreef:
krisken schreef: Je kan bij bgc wel een 5-to-6 splitter kopen die je dus tussen je wandcontactdoos (NTP) en de 6-polige splitter van de modem steekt.
krisken schreef: Hij heeft een 5-to-6 splitter..en dat is bucht :)
Krisken ...
Je hebt in deze topic al 2 keer de benaming "5-to-6 splitter" gebruikt. Dit bestaat niet... of beter gezegd: dit is geen splitter.
Er bestaat wel een 5-to-6 "adaptor", waarop je bovenop een de 6-polige full-rate splitter kan steken.

Ik vind het ook grappig dat al die Belgacom techniekers spreken over het "plaatsen van de TF 2007". En ook al die foto's op het internet (en op Userbase) van de "TF2007" ...
De Belgacom "TF2007" is echter de (6-polige) DSL Full Rate Splitter.
Wat jullie bedoelen is de "NTP2007" (de nieuwe 6-polige wandcontactdoos die op de intro moet komen).
Een echte spraakverwarring !!!

En last but not least: waarom is de 5-to-6 adaptor "bucht" ?
Als je die openschroeft, en de bedrading bekijkt, heeft hij precies dezelfde functie als de NTP2007, namelijk:
- de intro komt op de 2 linker pinnen (en gaan naar de splitter kontakt A en B)
- op de 2 rechter pinnen komt het analoog telefoonsignaal (van de splitter A_1 en B_1), en gaat naar de 2 RJ11 stekkers.
- op de 2 middelste pinnen komt het DSL signaal (van de splitter pin 5 en 6) - wordt niet gebruikt door de 5-6 adaptor.

Dit is precies hetzelfde wat de NTP2007 doet. Het enige verschil tussen de 5-to-6 adaptor en de NTP2007 is dat deze nog eens schroefcontakten heeft voor het analoge telefoonsignaal en het dsl signaal, zodat je hier nog een bijkomende binnenbekabeling kan aanhangen...

Philippe.
Omdat hij enkel werkt als er één enkel aansluitpunt is, dan doet hij exact hetzelfde als een NTP+filter.
En dit is bijna nergens het geval, er is in 4/5 gevallen wel een aftakking naar ergens anders.
Daar doet die adapter helemaal niks aan.
Limburg
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 4 keer

philippe.deleye schreef:Dit is precies hetzelfde wat de NTP2007 doet. Het enige verschil tussen de 5-to-6 adaptor en de NTP2007 is dat deze nog eens schroefcontakten heeft voor het analoge telefoonsignaal en het dsl signaal, zodat je hier nog een bijkomende binnenbekabeling kan aanhangen....
Ik vroeg het ook af en was 'puzzeld, want de constructie ziet er toch niet slecht uit. Maar Trojan noemde "stubs", een bekend iets uit de hf techniek.
De constructie van de 5/6 adapter en het daaropgeplaatse filter lijkt op zich niet direct voor stubs te kunnen zorgen wanneer je ze vóór de huisbedrading zet.
Maar de combinatie laat zich ook gebruiken in elke kontaktdoos in huis, een situatie die je zeker niet wil hebben bij VDSL en inderdaad stubs op kan leveren die een heel frequentiegebied kunnen onderdrukken.
Je kan klanten voorlichten wat je wil, maar het zal steeds gebeuren dat ze verkeerd worden gebruikt.
Het is daarom dat ik denk dat Belgacommers een hekel aan die dingen hebben.
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Limburg schreef:...
Het is daarom dat ik denk dat Belgacommers een hekel aan die dingen hebben.
Inderdaad, de mensen lezen die gebruiksaanwijzing echt niet.
"Ah dees past hierin, en dan kan ik da erop zetten."
"VOILA"
"Alle, das toch bucht he, ziet da beeld nu schokken/da valt om de vijf botten weg"

:bang:
krisken
Moderator
Moderator
Contacteer:

Typisch voorbeeld

Gezin koopt een huis waar alle kabels al in liggen. Pakweg huis van 25 jaar oud, ietswat voor een gemiddeld gezin met 2/3 kinderen : alleenstaand, iets van een tuin erbij, 2 verdiepingen, 3 slaapkamers, living, bureau voor de papa, etc etc etc.

Al snel gaat er in de living, slaapkamer van de ouders en het bureau van de papa een telefoon staan, allemaal kabeltjes die netjes vertrekken van waar de invoerkabel binnenkomt : de kelder. Na wat verbouwingen links en rechts knipt men wat in de kabel, zet men wat doosjes links en rechts in het huis, verbind telefoonkabels door met van alles en nog wat, en tot slot gaan we dat allemaal netjes inmetsen of er vaste kasten voorplaatsen. Na x jaar verkoop je het geheel, komt en er een nieuw gezin in en tadaaaaa in elke kamer een NTP! Heel leuk, maar niemand kan je na 5 jaar nog vertellen hoe de kabels exact lopen hoor... En zo maak je idd stubs als je de boel niet goed aansluit..

Telefonie = EDPnet + OVH
Martco
Plus Member
Plus Member

Welke draadjes moet ik veranderen dat ik toch vdsl2+ via de rj11 stekker kan ontvangen??
Ik gebruik de vaste lijn toch alleen voor internet.
Gebruik geen aftakkingen.
Hierbij een paar foto's.
Bijlagen
PICT08501.jpg
(161.05 KiB) 48 keer gedownload
PICT08491.jpg
(165.57 KiB) 40 keer gedownload
Sattv sinds 1985
Martco
Plus Member
Plus Member

Nog een fotootje.

Wit en lila is aangesloten op rj11 stekker.
Bijlagen
PICT08521.jpg
(205.3 KiB) 39 keer gedownload
Laatst gewijzigd door Martco 31 aug 2010, 12:52, in totaal 1 gewijzigd.
Sattv sinds 1985
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Voor enkel ADSL heb je geen splitter nodig!
Helaas is er weinig van je foto's te maken :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Martco
Plus Member
Plus Member

Ik ga overschakelen naar vdsl2+.
Moet ik dan draadjes wisselen of zo?
Nu is de witte en lila aangesloten op de rj11stekker.
Nog een fotootje, misschien iets zuiverder.
Bijlagen
PICT08531.jpg
(210.17 KiB) 39 keer gedownload
Sattv sinds 1985
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

volgens mij moet je niks wisselen dan :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Martco
Plus Member
Plus Member

Zodus dan kan ik de rj11 kabel gewoon in de b-box2 steken zoals voor adsl??
Sattv sinds 1985
kaise1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 20 keer
Bedankt: 10 keer

In het begin dat Dommel VDSL2 abbo's aanbood, zat er bij mn bestelde sagem niks van naar 5-6 adapter, NTP2007...
Op hun helpdesk zegden ze me die gewoon aan te sluiten met mijn 5 polige splitter op de wandcontactdoos.
Nu een jaar en 2 maanden verder heb ik nog geen enkel probleem had met mn lijn. (max line rate, exellente specs)
Enfin weet wel dat ik wss eens een ntp2007 wandcontactdoos ga moeten plaatsen maar ik heb geen ingangspunt(kast), de buitenbekabeling komt rechtstreeks van buiten in de garage naar de living (3-tal meter) op een 5 polige wandcontactdoos ?(dat is mn ingangspunt?)
Mag ik daar dan die NTP2007 wandcontactdoos installeren ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

kaise1 schreef: ...de buitenbekabeling komt rechtstreeks van buiten in de garage naar de living (3-tal meter) op een 5 polige wandcontactdoos ?(dat is mn ingangspunt?)
Mag ik daar dan die NTP2007 wandcontactdoos installeren ?
Ja, gezien dit je ingangspunt is. Gewoon de bestaande 5-polige wandcontactdoos vervangen door de NTP2007, daar bovenop de TF2007 splitter.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

ik bedoelde inderdaad NTP2007, bedankt voor de rechtzetting Philippe.

ik gebruik zelf de 5-6 adaptor overigens, aangezien ik geen verder binnenbekabeling heb is het overbodig de NTP2007 te plaatsen
Waterboy
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 12 keer

Waarvoor dienen eigenlijk die twee dipswitchen op de NTP 2007?
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”