belgacom bekabeling versleten vragen

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

ik woon in een groot appartementsgebouw met 14 verdiepingen....
dit gebouw is gezet in de jaren 60....
de bekabeling die naar mijn appartement loopt(is nog een flattkabel zeggen ze )1 paar....
volgens dommel is deze niet goed genoeg,te oud,versleten enz....
idd deze bekabeling ligt hier al 50 jaar....
nu heb ik naar belgacom gebeld en daar beweren ze dat ze enkel verantwoordelijk zijn tot hoe toegangspunt in de kelder( de grote belgacom kast)
ik heb al naar mijn syndicus gebeld en die zegt dak zelf die kosten moet betalen?
deze kabel ligt niet prive maar in een verluchtingskoker van het gebouw ....
dus dit is van de gemeenschap....

ik woon op het 9de verdiep en gebruik die telefoonkabel voor internet....
moet echter normaal de gemeenschap deze kabel niet laten vervangen? dit is toch een nutsvoorziening?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik begrijp het niet hoor, je gebruikt telefoonkabel voor internet, maar toch zeg je dat deze versleten is :?
Wat is het probleem als het werkt (weet niet hoe het zit met je snelheid natuurlijk)
Ik weet niet of je dit nog tot nutsvoorziening kan rekenen nu, je zal snel het antwoord krijgen dat je dan maar telenet moet nemen voor internet en telefoon :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

honda4life schreef:Ik begrijp het niet hoor, je gebruikt telefoonkabel voor internet, maar toch zeg je dat deze versleten is :?
Wat is het probleem als het werkt (weet niet hoe het zit met je snelheid natuurlijk)
Ik weet niet of je dit nog tot nutsvoorziening kan rekenen nu, je zal snel het antwoord krijgen dat je dan maar telenet moet nemen voor internet en telefoon :wink:

heb last van storingen enz....
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

dommelgebruiker schreef:ik woon op het 9de verdiep en gebruik die telefoonkabel voor internet....
moet echter normaal de gemeenschap deze kabel niet laten vervangen? dit is toch een nutsvoorziening?
Neen, dat noemen ze binnenbekabeling. De nutsvoorziening komt binnen in de kelder en daar begint de interne bekabeling.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

quistnix schreef:
dommelgebruiker schreef:ik woon op het 9de verdiep en gebruik die telefoonkabel voor internet....
moet echter normaal de gemeenschap deze kabel niet laten vervangen? dit is toch een nutsvoorziening?
Neen, dat noemen ze binnenbekabeling. De nutsvoorziening komt binnen in de kelder en daar begint de interne bekabeling.
Dat noemen ze stijglijn. De binnebekabeling begint pas na de NTP of het eerste aansluitpunt als er geen ntp aanwezig is.

Belgacom is verantwoordelijk tot en met de NTP. Belgacom gaat wel enkel de kabel vervangen tot en met de invoer. De stijglijn vervangen is voor de eigenaar van het appartement, als deze vervangen is komt belgacom deze gratis terug aansluiten op zijn netwerk.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:
quistnix schreef:
dommelgebruiker schreef:ik woon op het 9de verdiep en gebruik die telefoonkabel voor internet....
moet echter normaal de gemeenschap deze kabel niet laten vervangen? dit is toch een nutsvoorziening?
Neen, dat noemen ze binnenbekabeling. De nutsvoorziening komt binnen in de kelder en daar begint de interne bekabeling.
Dat noemen ze stijglijn. De binnebekabeling begint pas na de NTP of het eerste aansluitpunt als er geen ntp aanwezig is.

Belgacom is verantwoordelijk tot en met de NTP. Belgacom gaat wel enkel de kabel vervangen tot en met de invoer. De stijglijn vervangen is voor de eigenaar van het appartement, als deze vervangen is komt belgacom deze gratis terug aansluiten op zijn netwerk.

gratis terug aansluiten?

belgacom zegt dat ze mij daarvoor 130 euro aanrekenen? dit om de nieuwe kabel aan te sluiten in de hoofdkast?
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:
quistnix schreef:
dommelgebruiker schreef:ik woon op het 9de verdiep en gebruik die telefoonkabel voor internet....
moet echter normaal de gemeenschap deze kabel niet laten vervangen? dit is toch een nutsvoorziening?
Neen, dat noemen ze binnenbekabeling. De nutsvoorziening komt binnen in de kelder en daar begint de interne bekabeling.
Dat noemen ze stijglijn. De binnebekabeling begint pas na de NTP of het eerste aansluitpunt als er geen ntp aanwezig is.

Belgacom is verantwoordelijk tot en met de NTP. Belgacom gaat wel enkel de kabel vervangen tot en met de invoer. De stijglijn vervangen is voor de eigenaar van het appartement, als deze vervangen is komt belgacom deze gratis terug aansluiten op zijn netwerk.
Bedankt om me te corrigeren :wink:
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Belgacom KAN u niets aanrekenen. Alle facturatie wordt naar uw provider (dommel) verzonden, en zij moeten dat maar regelen met u. Tenzij ge een vaste lijn hebt bij bgc en daar een storing voor opgemaakt is.

Alle interventies TOT EN MET de ntp (tf2007) zijn GRATIS voor de klant. Pas van zodra er een technieker aan uw binnenbekabeling iets moet aanpassen zal er pas gefactureerd worden per begonnen kwartier en een forfetaire verplaatsing.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:Belgacom KAN u niets aanrekenen. Alle facturatie wordt naar uw provider (dommel) verzonden, en zij moeten dat maar regelen met u. Tenzij ge een vaste lijn hebt bij bgc en daar een storing voor opgemaakt is.

Alle interventies TOT EN MET de ntp (tf2007) zijn GRATIS voor de klant. Pas van zodra er een technieker aan uw binnenbekabeling iets moet aanpassen zal er pas gefactureerd worden per begonnen kwartier en een forfetaire verplaatsing.

dommel heeft me verteld dat ze direct 130 euro aanrekenen voor een belgacomtechnieker te sturen....
wat is een ntp?
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

dommelgebruiker schreef:
Trojan schreef:Belgacom KAN u niets aanrekenen. Alle facturatie wordt naar uw provider (dommel) verzonden, en zij moeten dat maar regelen met u. Tenzij ge een vaste lijn hebt bij bgc en daar een storing voor opgemaakt is.

Alle interventies TOT EN MET de ntp (tf2007) zijn GRATIS voor de klant. Pas van zodra er een technieker aan uw binnenbekabeling iets moet aanpassen zal er pas gefactureerd worden per begonnen kwartier en een forfetaire verplaatsing.

dommel heeft me verteld dat ze direct 130 euro aanrekenen voor een belgacomtechnieker te sturen....
wat is een ntp?
Dommel rekent u die 130 euro aan, niet belgacom.
NTP= Netwerk Terminatie Punt. De plaats waar de lijn ven belgacom stop en over gaat naar de binnenbekabeling. Hier moet normaal een TF2007 stopcontact komen. (dit stopcontact is al uitvoerg besproken elders op dit forum)
In een gewoon huis is de NTP daar waar de invoerkabel stop. In een appartement is dat het eerste telefoonstopcontact.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

dommelgebruiker schreef:
Trojan schreef:Belgacom KAN u niets aanrekenen. Alle facturatie wordt naar uw provider (dommel) verzonden, en zij moeten dat maar regelen met u. Tenzij ge een vaste lijn hebt bij bgc en daar een storing voor opgemaakt is.

Alle interventies TOT EN MET de ntp (tf2007) zijn GRATIS voor de klant. Pas van zodra er een technieker aan uw binnenbekabeling iets moet aanpassen zal er pas gefactureerd worden per begonnen kwartier en een forfetaire verplaatsing.

dommel heeft me verteld dat ze direct 130 euro aanrekenen voor een belgacomtechnieker te sturen....
wat is een ntp?
NTP is dat de contactdoos die bij me binnen komt in de woning?
dus als ik het goed begrijp moet belgacom die kabel van in de kelder tot bij me thuis tot in de NTP gratis in orde brengen?
Gebruikersavatar
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6667
Lid geworden op: 11 jun 2010, 12:58
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

Maar nee, je kan eens op de algemene vergadering van je appartement vragen (en laten stemmen) om de bekabeling te laten vervangen in het gebouw.
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan schreef:
dommelgebruiker schreef:
Trojan schreef:Belgacom KAN u niets aanrekenen. Alle facturatie wordt naar uw provider (dommel) verzonden, en zij moeten dat maar regelen met u. Tenzij ge een vaste lijn hebt bij bgc en daar een storing voor opgemaakt is.

Alle interventies TOT EN MET de ntp (tf2007) zijn GRATIS voor de klant. Pas van zodra er een technieker aan uw binnenbekabeling iets moet aanpassen zal er pas gefactureerd worden per begonnen kwartier en een forfetaire verplaatsing.

dommel heeft me verteld dat ze direct 130 euro aanrekenen voor een belgacomtechnieker te sturen....
wat is een ntp?
Dommel rekent u die 130 euro aan, niet belgacom.
NTP= Netwerk Terminatie Punt. De plaats waar de lijn ven belgacom stop en over gaat naar de binnenbekabeling. Hier moet normaal een TF2007 stopcontact komen. (dit stopcontact is al uitvoerg besproken elders op dit forum)
In een gewoon huis is de NTP daar waar de invoerkabel stop. In een appartement is dat het eerste telefoonstopcontact.
hallo trojan,maar als dat bij de appartementen het eerste telefoonstopcontact is dan is het toch niet ten mijn koste?
maar ik kan zelf geen technieker van belgacom boeken,dat moet dommel doen(raw copper) en die rekenen dus 130 euro ....
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Wat heb je hier niet aan begrepen?
De stijglijn vervangen is voor de eigenaar van het appartement, als deze vervangen is komt belgacom deze gratis terug aansluiten op zijn netwerk.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

@dommelgebruiker: Zoals ik al zei; belgacom rekent u niets aan zolang ze niet aan uw binnenbekabeling komen. Het is dommel die €130 vraagt, waarschijnlijk om een ticket te openen bij belgacom.

Een forfait bij belgacom is €85, daar zitten 30 minuten werk in,een verplaatsing en klein materiaal (stopcontact, meterke kabel, enz). Als we langer dan 30 minuten moeten werken wordt er per begonnen kwartier gerekend aan ongeveer €20 per kwartier. Sowieso ga je nooit aan mooi afgerond €130 komen bij belgacom.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

En kan je het zelf niet gemakkelijk uitvoeren? Gebruik je eigen oude kabel als trek kabel.
Ikzelf had natuurlijk het geluk dat het patchpaneel van Belgacom in de kelder van 't appartementsgebouw 'open' was.
Maar je krijgt die gemakkelijk open.

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
Neok
Member
Member
Berichten: 99
Lid geworden op: 13 jun 2008, 03:26
Bedankt: 1 keer

Ik heb soortgelijk probleem alleen bij mij is geen appartement maar gewoon een oude woning, hoewel de vdsl wijkkast voor de deur staat heb ik slechte lijnwaarde.

Voor zover ik de technieker (van scarlet) zijn gebrekkig Nederlands begreep is het stuk slecht van de straat tot in de kelder, daarop zit de storing... Als dat vervangen moet worden is het op kost van Belgacom?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Uiteraard, maar of je dat zomaar gedaan krijgt omdat je internet traag is weet ik niet hoor.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Neok schreef:Ik heb soortgelijk probleem alleen bij mij is geen appartement maar gewoon een oude woning, hoewel de vdsl wijkkast voor de deur staat heb ik slechte lijnwaarde.

Voor zover ik de technieker (van scarlet) zijn gebrekkig Nederlands begreep is het stuk slecht van de straat tot in de kelder, daarop zit de storing... Als dat vervangen moet worden is het op kost van Belgacom?
Neen, op jou kost.

Zie:
http://www.belgacom.be/private/gallery/ ... 434_nl.pdf
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... s_line_faq
http://www.belgacom.be/private/nl/jsp/d ... vers_build

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Die schouwputten heb ik dus nog nooit gezien hoor :D
Waarschijnlijk liggen die hier onder het fietspad :roll:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Neok schreef:Ik heb soortgelijk probleem alleen bij mij is geen appartement maar gewoon een oude woning, hoewel de vdsl wijkkast voor de deur staat heb ik slechte lijnwaarde.

Voor zover ik de technieker (van scarlet) zijn gebrekkig Nederlands begreep is het stuk slecht van de straat tot in de kelder, daarop zit de storing... Als dat vervangen moet worden is het op kost van Belgacom?
Als het op straat zit had de technieker in kwestie dit moeten doorsturen naar de lassers, uiteraard op kosten van belgacom.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”