Telenet router aanpassingen: werkwijze?

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Voor een Telenet klant moet ik een netwerkcamera aansluiten op zijn thuisnetwerk.
De klant heeft een Express abonn, met TV. De Telenet modem is binnen aangesloten op een Dlink DES-1005D switch waaraan de Digibox en een Dlink acces point DWL2000AP+ is aangesloten. De klant verbindt met internet via de Dlink access point.

Voor de aansluiting van de camera moet ik enkele vast interne IP adressen hebben, moet ik enkele poorten openen en moeten een aantal extra apparaten op het netwerk worden geplaatst (extra draadloos access point, NAS server, ..).

Om te beginnen zal de Dlink AP moeten worden vervangen door een degelijke draadloze router. Daarnaast weet (denk) ik dat het volgende moet gebeuren:
1. MAC adres van de router: hier moet het MAC adres van de huidige laptop van de klant te komen (simuleren van een permanente verbinding met die laptop)
2. De router moet als volgt worden ingesteld:
a. inkomend verkeer vanaf de Dlink DES-1005D switch met een gewone netwerkkabel naar de WAN input van de router
b. de router instellen om op de WAN internet trafiek te ontvangen
c. router adres: wens ik op 192.168.1.1 te plaatsen (masker 255.255.255.0), met DHCP pooling vanaf 192.168.1.200 tot 220, de rest komt op vaste interne ip adressen
d. openen van poorten voor de camera: forwarden van inkomende kijkers naar de camera en een smtp poort instellen op 2525
e. idem voor de NAS server
f. DNS server door ISP laten bepalen

Mijn vragen nu:
1. is dit allemaal wel juist wat hierboven staat?
2. heb ik nog dingen over het hoofd gezien?
3. hoe kom ik de adressen van de DNS server te weten, die moet ik ook in de camera inbrengen
4. zijn er bepaalde speicifieke adviezen of dingen waar ik zeker moet op letten?

Heel erg bedankt alvast voor jullie input!
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk dat je het wel ver gaat zoeken.
Afhankelijk van het model heb je modem of gateway.
Ik vermoed dat jij enkel een modem hebt.
ALLE! poorten zijn open open >= 1024, dus de poort van de camera in dit bereik laten vallen zou voldoende moeten zijn.
Voor je NAS enzo kan je hetzelfde, FTP zal zowiezo niet op de standaard poort kunnen functioneren.
DynDNS is niet noodzakelijk, de ip's van telenet zijn vrij statisch (MAC gebonden?), je hebt inderdaad misschien een router nodig omdat je boven het maximum aantal toestellen zal zitten bij hun.
Sommige camera's kunnen DynDNS updaten (geen ervaring mee, laat staan te weten of het goed werkt)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

honda4life schreef:Ik denk dat je het wel ver gaat zoeken.
Afhankelijk van het model heb je modem of gateway.
Ik vermoed dat jij enkel een modem hebt.
ALLE! poorten zijn open open >= 1024, dus de poort van de camera in dit bereik laten vallen zou voldoende moeten zijn.
Voor je NAS enzo kan je hetzelfde, FTP zal zowiezo niet op de standaard poort kunnen functioneren.
DynDNS is niet noodzakelijk, de ip's van telenet zijn vrij statisch (MAC gebonden?), je hebt inderdaad misschien een router nodig omdat je boven het maximum aantal toestellen zal zitten bij hun.
Sommige camera's kunnen DynDNS updaten (geen ervaring mee, laat staan te weten of het goed werkt)


De modem is de Telenet modem, en daarachter hangt een switch (de Dlink); een gateway is mi. hier de access point: deze krijgt van Telenet een eigen IP adres. Als ik de AP vervang door een router wordt dat de gateway; of niet?

Alle poort open(>1024): prima

Dyndns: heb ik echt wel nodig; ik was dat vergeten vragen: als ik http://www.dyndns.org gebruik is er het risico dat de account vervalt wegens te lage veranderingsfrequentie bij Telenet. De router zelf heeft een ingebouwde DNS client, maar dat is die van dyndns.org :( dus rest me een eigen client te gebruiken (freedns, no-ip,..): enig probleem te verwachten hiermee? Alternatief?

Is er kans dat ik de klant ip-adressen naar buiten zal moeten "verversen", doe ik een ipconfig/clear of zoiets?

En zal met deze setup de router een eigen publiek ip adres krijgen?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ik denk niet dat het echt noodzakelijk is om een routertje te plaatsen, maar ik ben wel voorstander van zulke zaken uit princype dat de poorten niet nodeloos open moeten staan, en je intern wel de standaardpoorten kan gebruiken etc...

Ik denk niet dan dyndns sneller vervalt dan bijvoorbeeld no-ip (moet tevens ondersteund worden)
Er zal wel iemand dit bevestigen die meet van Telenet afweet dan mij.
Zijn er problemen, kan je in het holst van de nacht de boel onderbreken met een tijdschakelklokje ofzo, maar ik denk toch dat die automatisch om de 24 uur signaleert dat het ip hetzelfde gebleven is :wink:
Ik weet niet hoe het met de DHCP leases zit die telenet uitdeelt, en hoe de router er op zal reageren als deze verlopen is.

ipconfig zal geen enkel effect hebben, je krijgt hetzelfde adres toegewezen :wink:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
furre69
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 25
Lid geworden op: 23 jun 2010, 11:21

erikarckens schreef:
honda4life schreef:Ik denk dat je het wel ver gaat zoeken.
Afhankelijk van het model heb je modem of gateway.
Ik vermoed dat jij enkel een modem hebt.
ALLE! poorten zijn open open >= 1024, dus de poort van de camera in dit bereik laten vallen zou voldoende moeten zijn.
Voor je NAS enzo kan je hetzelfde, FTP zal zowiezo niet op de standaard poort kunnen functioneren.
DynDNS is niet noodzakelijk, de ip's van telenet zijn vrij statisch (MAC gebonden?), je hebt inderdaad misschien een router nodig omdat je boven het maximum aantal toestellen zal zitten bij hun.
Sommige camera's kunnen DynDNS updaten (geen ervaring mee, laat staan te weten of het goed werkt)


De modem is de Telenet modem, en daarachter hangt een switch (de Dlink); een gateway is mi. hier de access point: deze krijgt van Telenet een eigen IP adres. Als ik de AP vervang door een router wordt dat de gateway; of niet?

Alle poort open(>1024): prima

Dyndns: heb ik echt wel nodig; ik was dat vergeten vragen: als ik http://www.dyndns.org gebruik is er het risico dat de account vervalt wegens te lage veranderingsfrequentie bij Telenet. De router zelf heeft een ingebouwde DNS client, maar dat is die van dyndns.org :( dus rest me een eigen client te gebruiken (freedns, no-ip,..): enig probleem te verwachten hiermee? Alternatief?

Is er kans dat ik de klant ip-adressen naar buiten zal moeten "verversen", doe ik een ipconfig/clear of zoiets?

En zal met deze setup de router een eigen publiek ip adres krijgen?


zelf gebruik ik ook http://www.dyndns.com/ voor mijn NAS en die is nog nooit vervallen, mijn IP van telenet is in 1.5jaar al niet veranderd.

Verder is de opstelling als volgt Telenet modem > switch > router > camera

Je router wordt dan de gateway ( bij D-link 192.168.0.1 ), nog de nodige port forwarden en meer zal je niet moeten doen.
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

furre69 schreef:
erikarckens schreef:
honda4life schreef:Ik denk dat je het wel ver gaat zoeken.
Afhankelijk van het model heb je modem of gateway.
Ik vermoed dat jij enkel een modem hebt.
ALLE! poorten zijn open open >= 1024, dus de poort van de camera in dit bereik laten vallen zou voldoende moeten zijn.
Voor je NAS enzo kan je hetzelfde, FTP zal zowiezo niet op de standaard poort kunnen functioneren.
DynDNS is niet noodzakelijk, de ip's van telenet zijn vrij statisch (MAC gebonden?), je hebt inderdaad misschien een router nodig omdat je boven het maximum aantal toestellen zal zitten bij hun.
Sommige camera's kunnen DynDNS updaten (geen ervaring mee, laat staan te weten of het goed werkt)


De modem is de Telenet modem, en daarachter hangt een switch (de Dlink); een gateway is mi. hier de access point: deze krijgt van Telenet een eigen IP adres. Als ik de AP vervang door een router wordt dat de gateway; of niet?

Alle poort open(>1024): prima

Dyndns: heb ik echt wel nodig; ik was dat vergeten vragen: als ik http://www.dyndns.org gebruik is er het risico dat de account vervalt wegens te lage veranderingsfrequentie bij Telenet. De router zelf heeft een ingebouwde DNS client, maar dat is die van dyndns.org :( dus rest me een eigen client te gebruiken (freedns, no-ip,..): enig probleem te verwachten hiermee? Alternatief?

Is er kans dat ik de klant ip-adressen naar buiten zal moeten "verversen", doe ik een ipconfig/clear of zoiets?

En zal met deze setup de router een eigen publiek ip adres krijgen?


zelf gebruik ik ook http://www.dyndns.com/ voor mijn NAS en die is nog nooit vervallen, mijn IP van telenet is in 1.5jaar al niet veranderd.

Verder is de opstelling als volgt Telenet modem > switch > router > camera

Je router wordt dan de gateway ( bij D-link 192.168.0.1 ), nog de nodige port forwarden en meer zal je niet moeten doen.


Furre69, hartelijk dank; je bent me al voorgegaan, bedankt je ervaring te willen delen.

Enkel nog de DNS server, die heb ik ook nodig voor de camera: gebruik ik de aan de klant toegewezen DNS (naar de router toe), dus als DNS de gateway ip gebruiken? Of een specifieke Telenet DNS server gebruiken, en dewelke?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Zal wel niet zo veel uitmaken, Telenet OpenDNS, GoogleDNS,...
Je zou inderdaad het gateway ip kunnen gebruiken, deze zal zeker en vast DNS-forwarding ondersteunen.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Bedankt!

En à propos: nog deze tip voor wie het wil weten... Vooraleer de router in de plaats van de access point achter de switch te plaatsen eerst een ipconfig/release uitvoeren voor alle zekerheid.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

erikarckens schreef:Bedankt!

En à propos: nog deze tip voor wie het wil weten... Vooraleer de router in de plaats van de access point achter de switch te plaatsen eerst een ipconfig/release uitvoeren voor alle zekerheid.


En de DHCP geeft je een nieuw ip voor jij de verbinding verbroken hebt? dus het maakt niks uit, ben ik mis?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Goeie vraag, had ik niet bij stilgestaan. Maar omdat ik een beperkte DHCP pool gebruik (max 10 of 20 vrije adressen, de rest dient voor vaste interne ip adressen) maakt dat volgens mij niet uit. De netwerkcamera werkt met een vast intern ip adres, dat maakt dus niet uit. En de klant kan met een automatisch toegewezen ip adres ook inloggen, de router wijst uit de pool van vrije interne ip adressen eentje toe.
ipconfig/release ontkoppelt volgens mij de toegewezen interne ip adressen van de overeenstemmende MAC adressen, hetgeen van belang is om het laptop MAC adres te kunnen toewijzen aan de router.
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

erikarckens schreef:Goeie vraag, had ik niet bij stilgestaan. Maar omdat ik een beperkte DHCP pool gebruik (max 10 of 20 vrije adressen, de rest dient voor vaste interne ip adressen) maakt dat volgens mij niet uit. De netwerkcamera werkt met een vast intern ip adres, dat maakt dus niet uit. En de klant kan met een automatisch toegewezen ip adres ook inloggen, de router wijst uit de pool van vrije interne ip adressen eentje toe.
ipconfig/release ontkoppelt volgens mij de toegewezen interne ip adressen van de overeenstemmende MAC adressen, hetgeen van belang is om het laptop MAC adres te kunnen toewijzen aan de router.


Als je bedoelt dat de DHCP gereserveerde adressen uitdeelt aan de toestellen zoals de laptop werkt release niet hoor (zelfde situatie hier)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

Honda4life, als ik je goed begrijp volstaat het dus -met inachtname van het bovenstaande- om de AP te vervangen door de router en that's it? Dus geen ipconfig/release?
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Het commando stekker uittrekken werkt ook goed :beerchug:
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
erikarckens
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 06 jun 2010, 11:24

bedankt makker, daar moest ik eens goed om lachen :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Base, Chello, UPC)”