Monopolistisch gedrag Proximus

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
sojansse
Starter
Starter

Hallo iedereen,

Ik kreeg een hele tijd geleden van Proximus 10 EUR voor het bellen naar 0900-nummers op mijn faktuur. Ik heb nog nooit naar 0900-nummers gebeld en zal dat ook nooit. Dit bedrag werd betwist via 2 faxen en 3 aangetekende zendingen, waar Proximus nooit op gereageerd heeft. Op een klacht bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie hebben ze dan weer wel gereageerd, maar dan een maand te laat, waardoor ze me nog maar eens 15 EUR extra administratieve kosten aangerekend hebben. Ik ben dan naar de Vrederechtbank gestapt, maar ook daar vindt Proximus in al zijn arrogantie zich te mooi om komen op te dagen. Ga je in Brussel persoonlijk langs in hun mooie, torenhoge gebouw is er niemand die je kan ontvangen en wordt je wandelen gestuurd. Proximus heeft blijkbaar ook geen geld voor een officieel faxnummer of e-mailadres waar je terecht kunt, opzettelijk waarschijnlijk, opdat je geen schriftelijk bewijs zo hebben. Je kan enkel bellen naar het 0800-nummer, waar je minimum een uur zoet mee bent, als je al binnengeraakt tenminste. Uiteindelijk komt het erop neer dat Proximus er alles aan doet om je als klant aan de haak te slaan en van het moment dat ze je te pakken hebben, wordt je als vuil behandeld en heb je maar één recht: het betalen van de faktuur ook als je er niet meer akkoord gaat. Betaal je je faktuur niet tijdig, dan reageert Proximus met het schorsen van je abonnement, het betalen van administratieve kosten voor elke aanmaning (soms zelf twee op één maand) en opzeggingsvergoedingen. Op de koop toe krijg je post van een advocaat (vreemd genoeg uit Brugge), die dreigt dat Proximus naar de rechtbank zal stappen. Bij mij heeft de betwisting van 10 EUR uiteindelijk de eis van 192 EUR administratieve kosten en opzeggingsvergoedingen opgeleverd. Dan kom je ook nog eens op de zwarte lijst van Preventel. Mijn oma zegde bovendien ook haar abonnement per aangetekende zending op en Proximus bleef prompt fakturen en aanmaningen sturen. Het monopolisme van Proximus gaat me mijn petje te boven. Ik begrijp niet hoe er hier niemand op reageert. Ik zal dan maar zelf mijn bijdrage leveren en op zoek gaan naar getuigenissen van andere gedupeerden om een degelijk dossier aan te maken om naar de Europese Ombudsman te stappen. Reacties zijn dus van harte welkom!
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 101 keer

Als ik dit lees ok je hebt je punt.
Maar voor 10€ ??? dat betaal je toch gewoon je weet dat er zoveel miserie van komt bij telecomgedoe!
vraag een ander nummer aan bij base of mobistar. Of mobile vikings (geen contract)

*192€ betaal die ook niet je hebt toch op papier dat ze niet reageren op je aangetekende brieven?

moest het nu nog 100€ zijn ok....
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

er is alvaste 1 ding die al niet klopt in het verhaal, de preventel lijst bestaat niet meer
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Shenron
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 16 keer

noem mij naief.... maar ik denk niet dat Proximus (of Mobistar of Base) telefoongesprekken verzint

Het gaat hier over een aantal gesprekken naar een 0900 nummer

Bij zoveel van die telecombedrijven kan je discussie hebben over promoties over gratis belminuten en / of sms'jes. Men kan uw beloftes maken over gratis gsm's of kosteloze opzeggingen. Men wordt stinkend rijk door extreem hoge prijzen aan te rekenen voor data (zowel in Belgie als in roaming). Ook sms'jes zijn enorm duur tegenover de daadwerkelijke kost.

En dan zijn er nog de praktijken met betalende sms'jes. Maar ook in die gevallen krijg je wel die sms'jes. Je hebt er nooit om gevraagd, maar ze komen wel aan.

En als dan een 0900 nummer ofzo op de factuur staat, dan moet er wel een uitgaand gesprek naar dat nummer geweest zijn. Misschien de klantendienst van één of ander bedrijf (al zou dat nu ook verboden zijn). Maar daar tegenover werken sommige klantendiensten met 070 nrs, die ook niet gratis zijn.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

sojansse schreef: Op een klacht bij de Ombudsdienst voor Telecommunicatie hebben ze dan weer wel gereageerd, maar dan een maand te laat, waardoor ze me nog maar eens 15 EUR extra administratieve kosten aangerekend hebben.
Gewoon niet betalen, zodra je klacht ontvankelijk wordt verklaard, wordt de inningsprocedure door de operator opgeschort.

Letterlijk staat op de site van de ombudsdienst: "Indien de klacht van een gebruiker door de Ombudsdienst ontvankelijk wordt verklaard, wordt de inningsprocedure door de operator opgeschort tot een maximale periode van vier maanden vanaf de indiening van de klacht bij de Ombudsdienst of totdat de Ombudsdienst een aanbeveling heeft geformuleerd of totdat een minnelijke schikking is bereikt."

Misschien kan je overwegen om over te stappen naar een herlaadkaart, dan heb je nooit verrassingen achteraf.
j0lle
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer

proximusboyke schreef:er is alvaste 1 ding die al niet klopt in het verhaal, de preventel lijst bestaat niet meer
is nog niet zo lang he...
192 euro administratieve kost en boete, daar gaat wel een tijdje over, is goed mogelijk dat hij nog op de lijst is gekomen
OP, bij deze goed nieuws, je bent van de lijst gehaald ;)

hoe is de structuur van je aangetekende brieven?
zorg er voor dat het duidelijk een bezwaarbrief is (je begint de brief met: Ik teken bezwaar aan tegen...), vermeldt factuurnummers, klantnummer, ... en zet erbij dat je gehoord wil worden (dan "moeten" ze je contacteren), en vraag uitstel van betaling van het volledige bedrag tot je klacht is verwerkt.
maak een kopie met je scanner voor jezelf maar stuur hen het origineel, ondertekend, aangetekend.
Afbeelding
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Macht van al die telcos is inderdaad onbehoorlijk groot. En de macht van de BE ombudsmannen belachelijk laag. Ze kunnen, in tegenstelling tot sommige buurlanden bv., nooit beslissen dat je niet hoeft te betalen.

Als jij zeker bent dat er met jouw telefoon nooit naar die nrs gebeld is zou ik ook niet betalen. Als dit wel gebeurd is, misschien buiten jouw weten om ...., dan vrees ik dat je beter alles ophoest.

Maar als je zeker bent dat er geen gesprekken plaats vonden (en daarvan dus geen bewijzen kunnen opduiken) alles weigeren, alle ondernomen stappen bijhouden.
En mochten ze je toch dagvaarden dan kan je op dat moment een tegenvordering indienen (best ook een advocaat nemen op dat moment) voor "roekeloos en tergend geding" met vraag tot schadevergoeding.

In je verhaal mis ik wel het antwoord van de ombudsman maar misschien moet je dat nog ontvangen ... ?
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Zamba
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer

sorry maar gesprekken die worden aangerekend op je factuur, hebben wel degelijk plaatsgevonden.
hierin worden geen fouten gemaakt. kan ook niet!

er zijn regelmatig klanten die gesprekken betwisten op hun factuur bij belgacom of proximus, maar deze keren allemaal van een kale reis terug naar huis.
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Zamba schreef:sorry maar gesprekken die worden aangerekend op je factuur, hebben wel degelijk plaatsgevonden.

er zijn regelmatig klanten die gesprekken betwisten op hun factuur bij belgacom of proximus, maar deze keren allemaal van een kale reis terug naar huis.
Dit moet ik toch tegenspreken. Toen ik nog een vaste lijn had, stonden er eens buitenlandse gesprekken op mijn rekening die ik niet gevoerd had. Toen ik naar de klantendienst belde en mijn klantnummer gaf, kreeg ik spontaan de reactie: "u belt ivm de buitenlandse gesprekken op uw factuur?" Belgacom was dus al op de hoogte en ze werden snel gecrediteerd, maar ik vraag me af wat er gebeurd was als ik niet gebeld had. Dan had ik waarschijnlijk nooit een creditnota gekregen.
Zamba
Pro Member
Pro Member

johcia

dit is onzin. en dat weet je ook.
dit verzin je hier ter plaatse om de telecomoperatoren in een slecht daglicht te plaatsen.
shame on you.
Shenron
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

ik zeg het ook

ik werk niet voor Proximus of Belgacom, al heb ik in een ver verleden wel in winkel gewerkt waar we ondermeer proximus & mobistar abonnementen verkochten

een operator mag dan wel een geldwolf zijn en overdreven tarieven aanrekenen voor gesprekken of sms'en of data
maar ze gaan niet een gesprek / connectie verzinnen
iceke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 226 keer
Bedankt: 611 keer

BETAAL DIE FACTUREN ALTIJD EERST !!!
En dien dan klacht in, elk groot bedrijf huurt een advocaat & incassobureau in voor hun wanbetalers.
Het stomme is, je kan later nooit meer terugkrabbelen. Win je je zaak dan kan je je geld terugeisen met interest, verlies je je zaak dan hoef je in ieder geval die advocaat & incassobureau niet de betalen.
Je mag principieel zijn zoveel je wil, maar om onnodige kosten te vermijden betaal je best je rekeningen, ook al zijn die foutief.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Zamba schreef:dit is onzin. en dat weet je ook.
dit verzin je hier ter plaatse om de telecomoperatoren in een slecht daglicht te plaatsen.
Zoals 2 van de vorige posters denk ik persoonlijk ook dat de operatoren goede systemen die exact het telefoonverkeer bijhouden. Maar dit geeft jullie nog niet het recht om Jochla voor "leugenaar" te beschuldigen.
Fouten kunnen altijd gebeuren.
Als Jochla beweert dat zijn factuur fout was, en ook bevestigt dat Belgacom zonder aarzelen de teveel gevraagde kosten terugbetaald heeft, dan moeten wij dat geloven (tenzij jij het tegendeel kan bewijzen).
Gezien de vele positieve bijdragen van Jochla in dit Forum, is hij niet volgens mij niet de persoon die dit zou verzinnen.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Zamba
Pro Member
Pro Member

zijn bedragen zijn allezins veel postiever dan die van jou flipke.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

iceke schreef:BETAAL DIE FACTUREN ALTIJD EERST !!!
En dien dan klacht in, ... Je mag principieel zijn zoveel je wil, maar om onnodige kosten te vermijden betaal je best je rekeningen, ook al zijn die foutief.
Probleem is bij die gasten dat een betaling in hun voorwaarden meestal geldt als een erkenning van de gebruikte diensten (hier dus telefoongesprekken).
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Zamba schreef:zijn bedragen zijn allezins veel postiever dan die van jou flipke.
Er zouden hier meer mensen zoals Philippe moeten zijn. Hij probeert steeds te helpen waar hij kan.

De eerste informaticatoepassing zonder fouten moet ik trouwens nog tegenkomen, dus waarom zou het niet mogelijk zijn dat bepaalde oproepen foutief worden gefactureerd?
Het kan trouwens eveneens een menselijke fout zijn, zo ken ik ook verhalen waar men een volgeladen vrachtwagen naar klanten had gestuurd doordat men vergeten was een bepaalde instelling te wijzigen na het kopiëren van de productie omgeving naar de testomgeving. (Om maar een voorbeeld te geven)
Zamba
Pro Member
Pro Member

dat is appellen met peren vergelijken.
gesprekken worden automatisch geregistreerd en lopen zo door naar de facturatie.
komt geen mensenhand tussen
PowerSoft
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 1 keer

Zamba schreef:dat is appellen met peren vergelijken.
gesprekken worden automatisch geregistreerd en lopen zo door naar de facturatie.
Denk je dat ze die vrachtwagen manueel hadden uitgestuurd? Dat verloopt ook volledig automatisch.
Bij automatische processen kunnen er dus geen fouten optreden volgens jou?

anyways, never mind, je hebt gelijk, de software van Belgacom is opermachtig en bevat geen bugs.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

@Zamba: Van automatisering en dataverwerking heb je duidelijk geen kaas gegeten. Ik stel voor dat je er dan ook over zwijgt.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

En dien dan klacht in, elk groot bedrijf huurt een advocaat & incassobureau in voor hun wanbetalers.
Het stomme is, je kan later nooit meer terugkrabbelen. Win je je zaak dan kan je je geld terugeisen met interest, verlies je je zaak dan hoef je in ieder geval die advocaat & incassobureau niet de betalen.
Je mag principieel zijn zoveel je wil, maar om onnodige kosten te vermijden betaal je best je rekeningen, ook al zijn die foutief.
betalen is schuld bekenen ! maw als je voor de rechtbank komt stelt deze de vraag, "jamaar als je overtuigd bent dat je die gesprekken niet gemaakt hebt waarom heb je ze dan betaald."

Dat is al net hetzelfde als zeggen ja ik teken dat de factuur correct is.
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

Zamba schreef:dat is appellen met peren vergelijken.
het programma schrijft zichzelf dan ook of wat, nee een programma is maar zo goed als het geschreven is, door een mens dus.

en het kan goed zijn dat bepaalde variabelen niet aanwezig zijn in een systeem en dat die dan per default op een bepaalde instelling gezet worden. Waardoor er fouten kunnen ontstaan, in deze instantie is een menselijke interventie zelfs bevorderend, zoals omschreven wordt bij een upgrade/update kunnen er dus fouten ontstaan, ook elk systeem is onderhevig aan constante aanpassingen/verbeteringen, die niet altijd vlekkeloos verlopen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster

Zamba schreef:johcia

dit is onzin. en dat weet je ook.
shame on you.
geen commentaar.
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

@sojansse,
Als je op de juiste manier je factuur geprotesteerd hebt dan kan Proximus niet anders dan naar de vrederechter stappen of zelf een minnelijke schikking voorstellen.
krisken
Moderator
Moderator
Twitter: kriskenbe
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het enige, en ik herhaal ENIGE, dat ik ooit heb "van horen zeggen" (lees : in een ver, ver verleden) was dat er ooit BGC-techniekers waren die via de KVD even hun telefoon (cythofoon, of hoe je t ook schrijft ;)) aan de lijn van een willekeurige klant hingen om even naar huis te bellen.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

Ofloo schreef:
betalen is schuld bekenen ! maw als je voor de rechtbank komt stelt deze de vraag, "jamaar als je overtuigd bent dat je die gesprekken niet gemaakt hebt waarom heb je ze dan betaald."

Dat is al net hetzelfde als zeggen ja ik teken dat de factuur correct is.
Als we dan toch die kant op gaan...
Hoe noemt het nu weer? BlueJacking???
Via Bluetooth ongemerkt via een andere telefoon bellen ofzo...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Wout-Altea
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Wout_Dedoncker
Contacteer:

Zamba schreef:sorry maar gesprekken die worden aangerekend op je factuur, hebben wel degelijk plaatsgevonden.

Vaak herinneren ze zich de gesprekken of sms'en niet meer (of indien we over erotisch getinte gebeurtenissen spreken willen ze dat alleszins niet toegeven), of is er een familielid die de gsm gebruikt heeft.

Aldaar die facturering geen uitzonderingen kent en puur de feiten registreert valt er idd echt niet over te betwisten.
"Als Presales Agent moet je van je hart een steen maken, een hart faken, een huid van leer hebben en op een professionele manier met een zoete stem de klant duidelijk maken wat jouw product betekent voor zijn/haar bedrijf."
KISS: Keep It Simple Stupid
Wout-Altea
Starter Plus
Starter Plus
Twitter: Wout_Dedoncker
Contacteer:

johcla schreef:

Dit moet ik toch tegenspreken. Toen ik nog een vaste lijn had, stonden er eens buitenlandse gesprekken op mijn rekening die ik niet gevoerd had. Toen ik naar de klantendienst belde en mijn klantnummer gaf, kreeg ik spontaan de reactie: "u belt ivm de buitenlandse gesprekken op uw factuur?" Belgacom was dus al op de hoogte en ze werden snel gecrediteerd, maar ik vraag me af wat er gebeurd was als ik niet gebeld had. Dan had ik waarschijnlijk nooit een creditnota gekregen.
Ik neem aan dat er een algemene fout was geslopen in het systeem en die van de klantendienst perfect wisten over welke algemene situatie het hier gaat :)
"Als Presales Agent moet je van je hart een steen maken, een hart faken, een huid van leer hebben en op een professionele manier met een zoete stem de klant duidelijk maken wat jouw product betekent voor zijn/haar bedrijf."
KISS: Keep It Simple Stupid
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

krisken schreef:Het enige, en ik herhaal ENIGE, dat ik ooit heb "van horen zeggen" (lees : in een ver, ver verleden) was dat er ooit BGC-techniekers waren die via de KVD even hun telefoon (cythofoon, of hoe je t ook schrijft ;)) aan de lijn van een willekeurige klant hingen om even naar huis te bellen.
Dat moet ge dan vooral luidop zeggen. :roll:
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”