Schokken beeld HD TE

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste allemaal,

Na 1 week BGC TV heb ik al problemen met schokkend, haperend beeld (duurt telkens enkele seconden) zowel tijdens uitzendingen als meestal ook bij veranderen van zender.

Bij testen van internetsnelheid op verschillende sites behaal ik downloadsnelheid tot 18.72 Mb/sec en met 2 HD decoders aan valt deze terug naar 10 Mb/sec.
Upload snelheid bedraagt 1,5 Mb/sec en soms zelfs meer. Dit lijken me acceptabele waarden.

Werk met 2 powerline adapters van Belgacom die rechtsreeks in stopcontact zitten.

Gisteren naar storingsdienst gebeld en daar gaf men aan dat dit probleem het gevolg was van een defect aan de HDMI aansluiting in de decoder (vermits ander hdmi toestel wel normaal werkt met mijn TV = Panasonic Viera 32"). Men adviseerde aansluiting via scart maar nog altijd zelfde probleem. Gisterenavond op TV1 was het echt abominabel beeld (regelmatig haperend beeld gevolgd door nadien versnelde weergave waarbij ook spraak niet meer synchroon was). Ondergtussen - maw tijdens tv kijken - zat ook niemand op het internet hier.

Nog iemand analoge problemen?

Indien het echt een gevolg is van gebrek aan bandbreedte zal ik vlug terug naar Telenet stappen.

PS Installatie is gebeurd door technieker van BGC die bij overschakeling naar BGC TV aansluiting van bestaande kabels heeft aangepast.

Dank voor jullie reacties
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13591
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Als een technieker het geïnstalleerd heeft, dan moeten ze volgens mij gratis een nieuwe sturen om problemen op te lossen. Alleszins terugbellen naar klantendienst om te zeggen dat scart ook niet werkt.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

koenraaddeconinck schreef:Werk met 2 powerline adapters van Belgacom die rechtsreeks in stopcontact zitten.
Probeer eens tijdelijk met een netwerkkabel en kijk of je dan nog steeds het probleem hebt.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ik echo hier enkle de info die Quistnix doorgegeven heeft ..

Een HD signaal heeft een bandbreedte nodig van 9Mbps .. als je er dus twee lopen hebt zit je direct aan 18Mbps .. er moet dus niet al te veel overhead op die lijn zitten (een flinke internet download of een torrentje of 2 :wink: ) of je hebt vodden .. denk ik... FWIW

You can't beat tech specs :lol:
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Regulus schreef:Ik echo hier enkle de info die Quistnix doorgegeven heeft ..

Een HD signaal heeft een bandbreedte nodig van 9Mbps .. als je er dus twee lopen hebt zit je direct aan 18Mbps .. er moet dus niet al te veel overhead op die lijn zitten (een flinke internet download of een torrentje of 2 :wink: ) of je hebt vodden .. denk ik... FWIW

You can't beat tech specs :lol:
Klopt niet ! Televisie loopt over een apparte VLAN en gebruikt QoS waardoor je internet niet je televisie beinvloed maar wel andersom.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Heb nu nieuwe decoder ... dus ga nu even afwachten:

In de Belgacom winkel deelden ze mee dat vandaag een update van de bbox 2 zou plaats vinden die misschienhet probleem verhelpt.

Wat de powerlines betreft, huisje op PLC blijft permanent groen dus dit kan volgens de storingsdienst geenszins de oorzaak van het probleem zijn ... Heb zelf voorgesteld eens te probleren draad te werken ipv. PLC maar volgens de storingsdienst van BGC zou dit niets oplossen.

Houd jullie op de hoogte en alvast zeer veel dank voor jullie adviezen !
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1106
Lid geworden op: 08 maa 2009, 22:27
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer

koenraaddeconinck schreef:Wat de powerlines betreft, huisje op PLC blijft permanent groen dus dit kan volgens de storingsdienst geenszins de oorzaak van het probleem zijn ... Heb zelf voorgesteld eens te probleren draad te werken ipv. PLC maar volgens de storingsdienst van BGC zou dit niets oplossen.
Ze bedoelen dat het geen probleem met de apparaten zelf is. De fout kan nog altijd wel zitten in het feit dat je powerlines gebruikt op jouw elektriciteitsnet.
Gewoon proberen, kans dat het probleem daar zit is vrij groot.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Astralon schreef:
Regulus schreef:Ik echo hier enkle de info die Quistnix doorgegeven heeft ..

Een HD signaal heeft een bandbreedte nodig van 9Mbps .. als je er dus twee lopen hebt zit je direct aan 18Mbps .. er moet dus niet al te veel overhead op die lijn zitten (een flinke internet download of een torrentje of 2 :wink: ) of je hebt vodden .. denk ik... FWIW

You can't beat tech specs :lol:
Klopt niet ! Televisie loopt over een apparte VLAN en gebruikt QoS waardoor je internet niet je televisie beinvloed maar wel andersom.
wat nog steeds niet wegneemt dat je met twee HD streams je beschikbare bandbreedte vrijwel kompleet dichtgooit ... ik zou dus wel eens willen gemeten zien of die QoS, de Internet prioriteit "op nul" zet als je een megadowload opstart ... :roll: .. misschien zijn de internet burst net voldoende om de kwaliteit van je TV streams te verzuren .. JMHO
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Hout vasthouden !!!!
Met nieuwe decoder gisteren op geen enkel moment problemen gehad en zelfs beeldkwaliteit die best mag vergeleken worden met Telenet: zie op dit vlak weinig of geen verschil.

Hoop dat het vanavond weer zo is. Dan zou er toch een probleem met mijn vorige decoder geweest zijn; hoogstwaarschijnlijk hdmi uitgang zoals gezegd door klantendienst.

Als Belgacom nu:
- de downloadsnelheid zou optrekken naar Telenet normen (zodat je desnoods met TV aan nog kunt surfen aan ongeveer 20 Mb/sec)
- zou maken dat mensen zenders vrij een nummer kunnen toekennen
- ook een beetje aandacht zou schenken aan hun HD decoders (ben nu al aan 2° toe in living en heb er nog één in andere ruimte en op alle 3 waren er schrammen)

dan denk ik dat Telenet serieus moet opletten voor klantenverloop want bij Belgacom met Bbox 2 altijd draadloze modem (bij TN fiks te betalen), draadloze TV mogelijk (met powerlines), meer zenders en interactieve mogelijkheden alhoewel TN dan ook wel weer voordelen zal hebben die BGC niet heeft.

Mijn eerste bezorgdheid is dat beeldkwaliteit nu OK blijft.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

Astralon schreef:
koenraaddeconinck schreef:Werk met 2 powerline adapters van Belgacom die rechtsreeks in stopcontact zitten.
Probeer eens tijdelijk met een netwerkkabel en kijk of je dan nog steeds het probleem hebt.
Ik zou dat idd eens doen ja ... wie weet doen die Powerline adapters eens beetje dom ... dingen waar ik dus absoluut géén voorstander van ben trouwens.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Heb dus inderdaad te vroeg gejuicht: eergisteren en gisteren terug in de problemen. Decoder gisteren aangesloten op andere HDMI ingang van de TV maar geen resultaat.

Dus deze morgen maar weer naar de storingsdienst gebeld:
- lijn uigemeten = normaal (behaal downloadsnelheid tot 18,7 Mb/sec en uploadsnelheid van soms meer dan 1,5 Mb/sec). Ook de BGC technicus had dit hier ter plaatse al vastgesteld.
- bij onze 2° decoder die met kabel verbonden is, stelt zich hetzelfde probleem (dus powerlines blijken niet per definitie de oorzaak te zijn)
- de helpdesk-medewerker wist finaal niet direct nog probleem aan te wijzen (indien probleem met bbox zou ik niet dergelijke downloadsnelheid halen)

maar hij had ook goed nieuws !!!!!
Volgens de man die ik aan de lijn had, zit er momenteel geen (afdoende) foutcorrectie op het TV- signaal van BGC. BGC is - aldus deze medewerker - bezig met een aanpassing van het protocol waarmee het signaal verzonden wordt.
Dit maakt dat "verloren pakketten" (die blijkbaar resulteren in blokjes, haperend beeld bij het zappen, geen synchroon beeld & geluid etc.) rap kunnen gecorrigeerd worden, als het ware vlug terug gestuurd zodat de gebruik hier niets van merkt.

Bij vraag naar de timing: een eerste fase van deze aanpassing is doorgevoerd nu worden stelselmatig alle regionale servers ook aangepast
- binnen maximum 4 weken zou het probleem dus van de baan moeten zijn.

Bij TN hebben ze ook ooit een gelijkaardig probleem gehad na een update van hun digiboxen (was toen ook slachtoffer). Bij BGC geven ze - in tegenstelling tot TN - blijkbaar wel toe dat er zich eens een probleem bij hen situeert.

Ik ben dus zeker bereid om ze nog een 2° kans te geven en 4 weken af te wachten maar dan zou ik stilaan toch wel resultaat willen zien; bij facturatie van BGC mag er trouwens ook niets haperen aan mijn bankrekening. Die mag niet het slachtoffer zijn van een gebrek aan foutcorrectie.
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

koenraaddeconinck schreef:Ik ben dus zeker bereid om ze nog een 2° kans te geven en 4 weken af te wachten maar dan zou ik stilaan toch wel resultaat willen zien; bij facturatie van BGC mag er trouwens ook niets haperen aan mijn bankrekening. Die mag niet het slachtoffer zijn van een gebrek aan foutcorrectie.
Tisda ... gewoon effe afwachten.
Als je er eens effe bij stilstaat vanwaar ze komen Belgacom ... surfen aan nog geen 3Mbps ... en wat ze ondertussen nu door die 2 flut-koperdraadjes geperst krijgen ... :eek:
Ik denk dat ze idd bij Belgacom niet stil zitten en dat we het beste van hen nog steeds niet gezien hebben :wink:
Ik geef ze al jaren krediet ... en kan ik er zo best mee leven :-)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Xplod schreef:Ik denk dat ze idd bij Belgacom niet stil zitten en dat we het beste van hen nog steeds niet gezien hebben :wink:
Ik geef ze al jaren krediet ... en kan ik er zo best mee leven :-)
Eerst dank voor uw reactie.

Blijkbaar bent u echt enthousiast over BGC. Hebt u haperend beeld? Als "fan", kunt u me laten weten of BGC inderdaad regelmatig TV services (techniek, software, etc.) aanpast want ik ben nog maar een maand aangesloten.

Dank voor uw antwoord en vriendelijke groet
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Gewoon nog ter info:
- Heb bbox 2 nu aangesloten op splitter in de 6 polige contactdoos waar de telefoonlijn onze woning binnenkomt (garage)
- Heb dus ook powerline in ander stopcontact gestoken zodat PLC''s hooguit op een 8- tal meter van mekaar in een stopcontact geplugd zijn
- Op de PLC's - die ik bovendien "gereset heb" (cfr. knopje onderaan) lichtjes op beiden allemaal groen (dus alles OK)

maar helaas ... nog altijd zeer regelmatig (meermaals gedurende elk programma - gisteren een 4- tal maal tijdens de uitzending van "De Kampioenen" waar de kinderen dol op zijn - haperend beeld met asynchroon geluid.

Belgacom, laat aub het aanpageaste protocol asap van start gaan want volgens de storingsdienst kan ikzelf nu echt niets meer ondernemen aangezien zelfde probleem op met kabel aangesloten decoder en lijnmetingen telkens OK.

PS Laatste downloadsnelheid 18,5 Mb/sec - upload 1,47 Mb/sec
Gebruikersavatar
Xplod
Premium Member
Premium Member
Berichten: 472
Lid geworden op: 03 apr 2006, 16:12
Locatie: Heusden (O-Vl.)
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer

koenraaddeconinck schreef:
Xplod schreef:Ik denk dat ze idd bij Belgacom niet stil zitten en dat we het beste van hen nog steeds niet gezien hebben :wink:
Ik geef ze al jaren krediet ... en kan ik er zo best mee leven :-)
Eerst dank voor uw reactie.

Blijkbaar bent u echt enthousiast over BGC. Hebt u haperend beeld? Als "fan", kunt u me laten weten of BGC inderdaad regelmatig TV services (techniek, software, etc.) aanpast want ik ben nog maar een maand aangesloten.

Dank voor uw antwoord en vriendelijke groet
Hoi koenraad ....
ten eerste ... doe het maar wat minder officieel hoor ... lol ... de meneren zijn allemaal thuisgelaten als je begrijpt wat ik bedoel ... :lol:

- Eerst wat dingen duidelijk scheppen .... wat bedoel je nu eigenlijk met PLC's ... ik veronderstel die Ruckus toestellen van Belgacom :???:
- Een ftp-kabel i.p.v. die Ruckus dingen gebruiken heb je dus nog niet uitgeprobeerd maar aangezien je het schokken ook waarneemt op je andere decoder die wel met een ftp is aangesloten .... tja ... dan zal het al niet aan de Ruckus toestellen liggen.

... en dan nog een héél cruciaal vraagje ..... ik lees dat je nu de Bbox op het punt aangesloten hebt waar de telefoonlijn binnenkomt in huis.
Waar was die voorheen wel ingeplugd want zoals je net nu hebt gedaan is het de enige correcte manier om te doen :!:

De Bbox en vdsl-splitter-filter moet je idd op het allereerste punt, daar waar de aansluiting dus de woning binnenkomt aansluiten EN op alle erna komende, ook de niet gebruikte aansluitpunten, in huis moet er ook een splitter ingeplugd worden en dit om ervoor te zorgen dat andere apparaten ... fax-toestellen, telefoons ... géén storingen op uw binnenlijnen kunnen steken die de goede werking van de BBox zouden kunnen verstoren.
Ook de fysieke kwaliteit van uw telefoonlijn is van belang. Zo hebben ze hier ooit bij mij 20m verder het voetpad mogen openbreken om een beschadiging in de dikke tel-kabel te herstellen. Er was lokaal vocht ingeraakt, ooit geraakt door een spade ofzo tijdens werken. Signaal ook héél onstabiel. Sindsdien bolt alles hier gelijk een trein :-D

Ik ben al 5 jaar klant ... luister constant digitaal radio via BTV ... kijk HD via 1 en SD via een andere decoder en telefoneer Voip en surf ook nog eens over mijn vdsl2-lijn ... kort ... alles gaat erover dus en ik mag hier zeker niet klagen qua snelheden en beeldkwaliteit .... lees ... géén snokjes :wink:
En ja ... van tijd tot tijd zijn er wel eens updates in de software van de decoders.
Om bugs in de werking weg te werken of er net enkele functies in de bediening bij te steken.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef:Gewoon nog ter info:
- Heb bbox 2 nu aangesloten op splitter in de 6 polige contactdoos waar de telefoonlijn onze woning binnenkomt (garage)
- Heb dus ook powerline in ander stopcontact gestoken zodat PLC''s hooguit op een 8- tal meter van mekaar in een stopcontact geplugd zijn
- Op de PLC's - die ik bovendien "gereset heb" (cfr. knopje onderaan) lichtjes op beiden allemaal groen (dus alles OK)

maar helaas ... nog altijd zeer regelmatig (meermaals gedurende elk programma - gisteren een 4- tal maal tijdens de uitzending van "De Kampioenen" waar de kinderen dol op zijn - haperend beeld met asynchroon geluid.

Belgacom, laat aub het aanpageaste protocol asap van start gaan want volgens de storingsdienst kan ikzelf nu echt niets meer ondernemen aangezien zelfde probleem op met kabel aangesloten decoder en lijnmetingen telkens OK.

PS Laatste downloadsnelheid 18,5 Mb/sec - upload 1,47 Mb/sec
Lees uw eigen PS .. uw lijn lijkt perfect in orde .. het probleem ligt bij u thuis, denk ik! .. hebt ge soms 3-fazen netstroom in huis? PLC's houden daar niet zo van ... :roll:

Ik heb nog maar sinds 3 weken (of nog net niet?) Bcom TV en dat loopt als een trein .. en die nieuwe? (cisco) decoder schakelt even snel van kanaal naar kanaal als mijn TV ..
Ik heb sinds maart LL (gratis) VDSL2 (kom van ADSL) en dus heb ik ook een bbox-2 en dat heeft vanaf de eerste seconde van overschakeling gewerkt zonder haperingen. (Correctie: dat werkte, tot aan de overschakeling, ook op ADSL omdat die Bbox backward compatible is ... :wink: ... OK .. ik denk dat er een bug zat in hun bbox FW voor wat de ntp calls betrof maar dat is ondertussen gepatcht ttz het probleem is "verdwenen")

Ik ben, en laten we hout vasthouden, voorlopig een zeer tevreden klant ... :wink: ik zou wel graag 4 streams hebben LOL!
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Hallo "xplod" en "Regulus"

Dank voor jullie reactie en de veelheid aan informatie: bij deze enkele pogingen tot antwoord want ik ben maar een elektronica liefhebber en geen -kenner:

- De adapters zijn powerline adapters van BGC (zouden van Devolo zijn) en geen Ruckus toestellen

- Voorheen was de Bbox aangesloten op een 3° contactdoos (5-polig) voor tel. naar de slaapkamers maar deze heeft de BGC technicus vervangen en de Bbox aangesloten; met dit opbouwdoosje kon ik de blauwe kabel naar de Bbox en de witte naar de tel. inpluggen rechtstreeks met de stekkers (ook hier geen splitters). Enkel op de VDSL2- 6 polige aansluiting in de garage staat een splitter waar nu de kabel naar de Bbox 2 insteekt.

- Op de 2° contactdoos in de living (5-polig) moet volgens de BGC technieker geen splitter meer staan ....??? Ook niet op de 3°: hij heeft overigen alle splitter meegenomen

- Over de lijnkwaliteit buiten kan ik niet veel zeggen uiteraard.

En wat de opmerking van "Regulus" betreft: zou bij god echt niet weten wat 3 fasen stroom is.... Sorry.

Ben wel blij dat alles bij jullie perfect werkt. 't Is om jaloers van te zijn.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Beste Xplod & Regulus,
Ben deze namiddag de bekabeling hierbinnen eens grondig onder de loupe gaan nemen jullie vorige berichten in gedachte. Hier volgt het ongelooflijke relaas:
- de telefoonkabel komt binnen in mijn garage en van deze kabel zijn het een witte en blauwe draad die signaal geven als ik telefoon aansluit. Dit paar is in de VDSL 2 6- polige opbouwdoos aangesloten op de twee zwarte connectoren links onderaan (conform de handleiding). So far so good.
- vanuit deze VDSL 2 opbouw contactdoos loopt een kabel naar een 5- polige contactdoos in de living waar een tel.toestel aangesloten is (zonder splitter want volgens BGC technicus is dit niet noodzakelijk bij VDSL 2; hij stelt dat enkel de eerste contactdoos in de garage een splitter moet hebben). Deze kabel is afgetakt van de witte en zwarte in de VDSL2 opbouwdoos. Moet ik de tel. leiding naar de living niet aansluiten op de groene connectors?
- vanuit deze contactdoos in de living loopt terug een kabel naar boven (de overloop naar de slaapkamers) waar terug ook een tel. toestel aangesloten is en waar vroeger de bbox 2 stond (het gaat hier om een opbouwcontactdoor met 2 "schuifjes" die je naar boven moet schuiven en waar tel. en kabel naar Bbox ingeplugd waren)

NU KOMT HET !!!! ons huis is al van enige ouderdom en ik heb boven eens voorzichtig een plank weggenomen van de houten vloer waar de draad die vanuit de living naar boven loopt, onder verborgen is. Op een bepaalde plaats komt die naar boven en loop hij achter een plintje naar de contactdoos vermeld hierboven.

Na het verwijderen van een houten plank zag ik dat onder de houten vloer deze draad verlengd is met een SUIKERKLEM !!! - ja, ongelooflijk maar waar - om tot aan de contactdoos te geraken. Mijn vader was vroeger lasser-elektricien bij de toenmalige RTT en volgens hem is de oorzaak van mijn BGC TV probleem hiermee blootgelegd. Hij stelt dat - aangezien alle kabels van mekaar afgetakt zijn (van garage naar living en zou naar boven) - dit alles als 1 lijn of 1 circuit mag beschouwd worden. De signaalgeleiding wordt volgens hem binnen dit circuit globaal verstoord door de suikerklem die zorgt voor verhoogde weerstand door de dikte van de vijsjes. Hij adviseert me gewoon bij wijze van proef deze kabel die naar boven loopt in de living af te koppelen zodat de signaalgeleiding en technische eigenschappen van het kabelcircuit hersteld is. Houd jullie op de hoogte !! Wat denken jullie van deze situatie !!! Versta niet dat ik met suikerklem boven nog dergelijke downloadsnelheden haalde.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Uw internet gaat geen last ondervinden van een mindere connectie, uw browser gaat wel opnieuw een vraag sturen naar de server voor de juiste bits. Maar bij uw tv ligt dat anders, tegen dat uw nieuwe bits aangekomen zijn is uw beeld al aan het schokken. Daarom dat ze bij belgacom een grotere buffer inbouwen tussen het verzenden en uitzenden van de beelden, zo kunnen tijdig nieuwe bits aangevraagd worden zodat slecht beeld en stotteringen opgevangen kunnen worden.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef:- de telefoonkabel komt binnen in mijn garage en van deze kabel zijn het een witte en blauwe draad die signaal geven als ik telefoon aansluit. Dit paar is in de VDSL 2 6- polige opbouwdoos aangesloten op de twee zwarte connectoren links onderaan (conform de handleiding). So far so good.
Indeed, so far so good ;).
koenraaddeconinck schreef:- vanuit deze VDSL2 opbouw contactdoos loopt een kabel naar een 5- polige contactdoos in de living waar een tel.toestel aangesloten is (zonder splitter want volgens BGC technicus is dit niet noodzakelijk bij VDSL 2; hij stelt dat enkel de eerste contactdoos in de garage een splitter moet hebben). Deze kabel is afgetakt van de witte en zwarte in de VDSL2 opbouwdoos. Moet ik de tel. leiding naar de living niet aansluiten op de groene connectors?
Voila, hier heb je het probleem.
De kabel die verder in huis loopt met alle aftakkingen en telefoons:
(a) moet aan de groene connectors van de VDSL2 6- polige opbouwdoos (TF 2007).
(b) mag alléén gebruikt worden voor telefoon.
De splitter moet op deze 6-polige opbouwdoos, en je Bbox2 moet op de VDSL connector van de splitter (ofwel op de blauwe klemmen van de TF 2007)
koenraaddeconinck schreef:NU KOMT HET !!!! ons huis is al van enige ouderdom en ik heb boven eens voorzichtig een plank weggenomen van de houten vloer waar de draad die vanuit de living naar boven loopt, onder verborgen is.
Na het verwijderen van een houten plank zag ik dat onder de houten vloer deze draad verlengd is met een SUIKERKLEM !!! - ja, ongelooflijk maar waar - om tot aan de contactdoos te geraken. Mijn vader was vroeger lasser-elektricien bij de toenmalige RTT en volgens hem is de oorzaak van mijn BGC TV probleem hiermee blootgelegd. Hij stelt dat - aangezien alle kabels van mekaar afgetakt zijn (van garage naar living en zou naar boven) - dit alles als 1 lijn of 1 circuit mag beschouwd worden.
Jouw vader heeft gelijk dat dit alles als 1 lijn of 1 circuit mag beschouwd worden, maar als je deze "lijn" beneden aan de groene klemmen hebt vastgemaakt, zouden deze suikerklemmen niet meer mogen storen. Kijk toch nog eens of je de contacten proper kan maken (oxidatievrij) en of ze goed vast zitten.

Als dit echt een Belgacom technieker is, die dit op die manier uitgevoerd heeft (namelijk de telefoonleiding "afgetakt" van de intro), dan mag je Trojan vragen om een op zijn muil te geven :P .

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Xplod schreef: De Bbox en vdsl-splitter-filter moet je idd op het allereerste punt, daar waar de aansluiting dus de woning binnenkomt aansluiten EN op alle erna komende, ook de niet gebruikte aansluitpunten, in huis moet er ook een splitter ingeplugd worden en dit om ervoor te zorgen dat andere apparaten ... fax-toestellen, telefoons ... géén storingen op uw binnenlijnen kunnen steken die de goede werking van de BBox zouden kunnen verstoren.
Kleine correctie:
Als je de VDSL2 "fullrate splitter" hebt geïnstalleerd op het eerste punt, en de rest van de binnenbekabeling (naar de telefoons) correct hebt aangesloten zoals beschreven in de BBox2 handleiding, dan moeten er absoluut GEEN splitters ingeplugd worden in "alle erna komende, zelfs niet gebruikte" stopkontakten.
1) Dit was vroger wel het geval voor ADSL (niet voor VDSL2)
2) Die (eenvoudige) ADSL splitters dienden alléén om het storende ADSL signaal (brom) uit de telefoon te krijgen ... die deden geen dienst om storingen te vermijden op het ADSL signaal (als het brommend geluid jou niet stoorde had je zelfs die splitters niet nodig ;))

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

koenraaddeconinck schreef:Beste Xplod & Regulus,
Ben deze namiddag de bekabeling hierbinnen eens grondig onder de loupe gaan nemen jullie vorige berichten in gedachte. Hier volgt het ongelooflijke relaas:
- de telefoonkabel komt binnen in mijn garage en van deze kabel zijn het een witte en blauwe draad die signaal geven als ik telefoon aansluit. Dit paar is in de VDSL 2 6- polige opbouwdoos aangesloten op de twee zwarte connectoren links onderaan (conform de handleiding). So far so good.
- vanuit deze VDSL 2 opbouw contactdoos loopt een kabel naar een 5- polige contactdoos in de living waar een tel.toestel aangesloten is (zonder splitter want volgens BGC technicus is dit niet noodzakelijk bij VDSL 2; hij stelt dat enkel de eerste contactdoos in de garage een splitter moet hebben). Deze kabel is afgetakt van de witte en zwarte in de VDSL2 opbouwdoos. Moet ik de tel. leiding naar de living niet aansluiten op de groene connectors?
- vanuit deze contactdoos in de living loopt terug een kabel naar boven (de overloop naar de slaapkamers) waar terug ook een tel. toestel aangesloten is en waar vroeger de bbox 2 stond (het gaat hier om een opbouwcontactdoor met 2 "schuifjes" die je naar boven moet schuiven en waar tel. en kabel naar Bbox ingeplugd waren)

NU KOMT HET !!!! ons huis is al van enige ouderdom en ik heb boven eens voorzichtig een plank weggenomen van de houten vloer waar de draad die vanuit de living naar boven loopt, onder verborgen is. Op een bepaalde plaats komt die naar boven en loop hij achter een plintje naar de contactdoos vermeld hierboven.

Na het verwijderen van een houten plank zag ik dat onder de houten vloer deze draad verlengd is met een SUIKERKLEM !!! - ja, ongelooflijk maar waar - om tot aan de contactdoos te geraken. Mijn vader was vroeger lasser-elektricien bij de toenmalige RTT en volgens hem is de oorzaak van mijn BGC TV probleem hiermee blootgelegd. Hij stelt dat - aangezien alle kabels van mekaar afgetakt zijn (van garage naar living en zou naar boven) - dit alles als 1 lijn of 1 circuit mag beschouwd worden. De signaalgeleiding wordt volgens hem binnen dit circuit globaal verstoord door de suikerklem die zorgt voor verhoogde weerstand door de dikte van de vijsjes. Hij adviseert me gewoon bij wijze van proef deze kabel die naar boven loopt in de living af te koppelen zodat de signaalgeleiding en technische eigenschappen van het kabelcircuit hersteld is. Houd jullie op de hoogte !! Wat denken jullie van deze situatie !!! Versta niet dat ik met suikerklem boven nog dergelijke downloadsnelheden haalde.
FWIW .. Mijn huis dateert van 1932 ... :eek: .. en er is zeker geen enkel moderne(re?) woning die een primitievere telefoonaansluiting heeft dan het mijne. De kabel komt van aan "de centrale" gewoon ondergronds en zonder enige afscherming behalve een paar van die half cirkelvomige keramische omgekeerde gootjes door de gevel naar binnen bij het "gat" van de waterleiding. Daar gaat die naar de klassieke 12e of 13e eeuwse kabelconnector van de RTT (zo een zwart langwerpig doosje met de draden spiraalvormig opgewonden zoals een veer, waarschijnlijk voor de trekontlasting?) Vandaar gaat die draad, losliggend en dwars over de houten balken van de vloer, gewoon naar de contactdoos in de living (op tussenverdiep). In die living staat een 5polige contactdoos. Daar heb ik de 5naar6 polige adaptor op aangesloten en daarop de VDSL splitter, alles volgens het instructieboek van Bcom!. LET WEL! De telefoon is aangesloten op de 5naar6 polige adapter en de vdsl kabel vertrekt vanaf de splitter! Van uit die splitter gaat de 12 meter lange kabel terug naar het gelijkvloers waar de Bbox staat. Waarom de 12 meter (blauwe) kabel? Simpelweg omdat de bijgeleverde 2m kabel veel te kort is en ik geen tools heb om de 12m te verkorten. Er hangt dus vrijwel 8-9meter, nutteloze, opgerolde kabel boven mijn hoofd :lol:

Ik snap ook nog steeds niet hoe uw bekabeling er uit ziet ... Is uw leiding ontdubbeld bij die "suikerklem" ttz vertrek je met twee lijnen vanaf daar? of is dat enkel een gewone verlenging ... ?
Heu .. en de verhoogde weerstand van de dikte van de vijsjes? Als electrieker zou uw vader moeten weten dat de "draadweerstand" gegeven wordt als R=ro x (L/s) waarbij ro de geleidingscoefficient is van het gebruikte metaal, L = de lengte en s = de doormeter. daaruit blijkt duidelijk dat de weerstand omgekeerd evenredig is met de "draaddikte" .. in simpel vlaams .. hoe dikker de vijzen hoe KLEINER de weerstand 8) .. op zich maakt het hier niets uit omdat het signaal nauwelijks door de vijzen gaat ttz die vijsjes dienen enkel om de twee losse uiteinden van de draadsegmenten op hun plaats te houden. Tenminste als ik uw uitleg goed begrijp ... :roll:
en BTW en is veel kans dat als men de draden aan mekaar soldeert (met klassiek soldeer) dat de zaak veel slechter werkt omdat de geleidingscoefficient van soldeer (tin) behoorlijk wat slechter is dan twee aan mekaar gevezen draden :wink: :-D Wat niet wegneemt dat je beter naar een mogelijke "één ononderbroken draad" oplossing uitkijkt ...
PS: Ik heb al jaaaren een supersnelle internet verbinding, zelfs nog van in de tijd van de klassieke modem haalde ik vlot tot 53Kb op een 57,6Kb lijn ... en als ik zie hoe die draad hier los in de grond ligt (is trouwens ieder keer "opgegraven" toen ze hier een jaar of 3-4 terug alle nutsleidingen onder de grond kwamen stoppen, ieder om beurt put open/put dicht, moest ieder keer elke maatschappij verwitiggen hey pas op mijn telefoonlijn ligt daar ook! :wink: ) krijg ik zowaar kippenvel .. 8) :lol:
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

philippe.deleye schreef:
Xplod schreef:snip
1) Dit was vroger wel het geval voor ADSL (niet voor VDSL2)
2) Die (eenvoudige) ADSL splitters dienden alléén om het storende ADSL signaal (brom) uit de telefoon te krijgen ... die deden geen dienst om storingen te vermijden op het ADSL signaal (als het brommend geluid jou niet stoorde had je zelfs die splitters niet nodig ;))

Philippe.
Wel vreemd dat je dat zegt want ik heb ooit eens een installatie gedaan voor een collega die ff vergeten was dat er nog een tweede telefoontoestel op de lijn zat (en dus zonder splitter) en ieder keer je die telefoon "opnam" (kiestoon) ging de ADSL verbinding de mist in .. ???? :? :eek:
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Regulus schreef: Wel vreemd dat je dat zegt want ik heb ooit eens een installatie gedaan voor een collega die ff vergeten was dat er nog een tweede telefoontoestel op de lijn zat (en dus zonder splitter) en ieder keer je die telefoon "opnam" (kiestoon) ging de ADSL verbinding de mist in .. ???? :? :eek:
Ok, dan zal je toch wel gelijk hebben ;)
Maar blijkbaar toch niet nodig voor VDSL, indien de telefooonlijn + aftakkingen achter de full-rate splitter staan.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Rekening houdend met al jullie raadgevingen - waarvoor uiteraard veel dank - ben ik opnieuw gestart met aansluitingen van nul.

1. Om te starten heb ik in de 5- polige contactdoos in de living de kabel die naar boven liep (kabel met suikerklem verlengd) losgekoppeld.

2. Vervolgens stelde ik vast dat van de telefoonkabel die in de garage binnenkomt ons huis binnenkomt, oranje en blauwe draad nu tel. signaal gaven (ipv. voordien blauw en wit). Deze 2 kabeltjes - blauw & oranje dus - heb ik aangesloten op de zwarte aansluitingen links onderaan in de 6- polige VDSL 2 aansluitdoos.
De blauwgroene en paarse draadjes (van de tel. kabel die naar de living loopt) en die aangesloten waren op de blauwe DSL connectors in de VDSL contactdoos heb ik eveneens losgekoppeld.

3. Vervolgens heb ik van de telefoonkabel die van de VDSL contactdoos naar de 5- polige contactdoos in de living loopt, de blauwe en witte draad aangesloten op de groene tel. aansluitng in de 6-polige VDSL 2 contactdoos in de garage.

4; Vervolgens splitter in VDSL 2 opbouwdoos gestoken en blauwe kabel rechtstreeks aangesloten op Bbox.

Alles werkte direct. Downloadsnelheid zelfs licht gestegen van 17,8 à 18 tot zelfs 18,8 Mb/sec

Hebben nu alleen boven geen tel. aansluiting meer maar ga nieuwe tel.kabel kopen zodat de suikerklem of andere kabel verlengingsaccessoires ver uit de buurt kunnen blijven.

Deze tel aansluiting naar boven mag toch ook vertrekken vanuit de groene connectors in de VDSL 2 splitter? Wat vinden jullie van de hier beschreven aansluiting?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef: Wat vinden jullie van de hier beschreven aansluiting?
Koenraad ...
Ik vind dit een beetje een raar verhaal :? ...

[*] In je vorige post schreef je dat je telefoonsignaal had op de witte en blauwe draad van de intro. Nu schrijf je dat je signaal hebt op de oranje en blauwe draad. Dit klopt niet: het telefoonsignaal kan zo maar niet verspringen van draad, tenzij er een fysieke interventie heeft plaatsgevonden.
[*] Je schreef ook dat de kabel naar boven "afgetakt" was van de is afgetakt van de "witte en zwarte" in de VDSL2 opbouwdoos. Nu zeg je dat één paar (blauwgroen en paars) verbonden zijn met de blauwe connector. Dit is een heel ander verhaal.

Volgens mij is de situatie als volgt:
De Belgacom technieker heeft waarschijnlijk 2 paar gebruikt van de kabel die naar de living loopt: één paar (blauwgroen en paars) aangesloten op de blauwe conncetor, en één paar (wit en blauw) op de groene connector. En in de living op beide paren een connector aangebracht: eentje voor de Bbox2 en ééntje voor de telefoon ??? Dit zou een correcte installatie zijn (en spaart de smoel van de BGC technieker :-D ).

OK, soit.
Wat jij gedaan hebt is correct, namelijk:
- de draden met signaal van de intro (volgens jou nu oranje en blauw) met de zwarte klemmen verbonden: OK.
- de blauwgroene en paarse draad naar de living afgekoppeld: OK (gezien je geen modem meer hebt in de living).
- de witte en blauwe draad naar de living op de groene klemmen: OK (hier komt telefooon).
- de "kabel met suikerklem" naar boven in de living losgekoppeld: niet OK, want je hebt geen telefoon meer boven ;).
Volgens mij is dit laatste absoluut niet nodig, die suikerklemmen zullen niet de oorzaak zijn van je probleem. Maak gewoon dat je goed kontakt hebt (ontblote draden reinigen en rond mekaar draaien en dan de suikerklem erop om vast te houden). Gezien deze verbinding achter de groene connector zit van de NTP2007 zou dit geen storing mogen veroorzaken op je DSL.
Maar ... om op jou vraag te antwoorden: je mag inderdaad een nieuwe kabel direct op de groene connector aansluiten.

De hamvraag is nu natuurlijk: is jouw eerste probleem (namelijk het schokkend beeld) nu opgelost ? Want daarover ging deze topic toch ?

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

philippe.deleye schreef:Koenraad ... Ik vind dit een beetje een raar verhaal :? ... [*] In je vorige post schreef je dat je telefoonsignaal had op de witte en blauwe draad van de intro. Nu schrijf je dat je signaal hebt op de oranje en blauwe draad. Dit klopt niet: het telefoonsignaal kan zo maar niet verspringen van draad, tenzij er een fysieke interventie heeft plaatsgevonden.?
Helaas, maar toch is het zo: oranje en blauw geven nu signaal. Hoe het komt, weet ik niet. Was zelf stom verbaasd. Kan er in aansluitkast ops straat iets verandedr zijn? Nogmaals ben maar een leek in elektriciteit en elektronika dus vergeef me aub dat het allemaal wat minder vlot loopt ...
philippe.deleye schreef:[*] Je schreef ook dat de kabel naar boven "afgetakt" was van de is afgetakt van de "witte en zwarte" in de VDSL2 opbouwdoos. Nu zeg je dat één paar (blauwgroen en paars) verbonden zijn met de blauwe connector. Dit is een heel ander verhaal. ?
Sorry, dit was inderdaad een vergissing. Nogmaals excuses maar op den duur ...
philippe.deleye schreef: Wat jij gedaan hebt is correct, namelijk:
- de draden met signaal van de intro (volgens jou nu oranje en blauw) met de zwarte klemmen verbonden: OK.
- de blauwgroene en paarse draad naar de living afgekoppeld: OK (gezien je geen modem meer hebt in de living).
- de witte en blauwe draad naar de living op de groene klemmen: OK (hier komt telefooon).
- de "kabel met suikerklem" naar boven in de living losgekoppeld: niet OK, want je hebt geen telefoon meer boven ;).
Dit is inderdaad de actuele situatie. Maar nogmaals, ga nieuwe kabel kopen en aansluiten op zelfde plaats als tel naar living (groene connectoren in VDSL doos) en ga ook het blauwe en witte paar gebruiken
philippe.deleye schreef:De hamvraag is nu natuurlijk: is jouw eerste probleem (namelijk het schokkend beeld) nu opgelost ? Want daarover ging deze topic toch ?
Gisterenavond geen enkel probleem vastgesteld, noch bij bekijken opname noch tijdens VRT voetbal. Hoop dat het zo blijft want dan weet ik echt geen raad meer.
Houd jullie verder op de hoogte en wil jullie toch nog eens expliciet bedanken voor hulp. Maar wat kan nu het probleem geweest zijn dan indien nu alles OK blijft?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef: Maar wat kan nu het probleem geweest zijn dan indien nu alles OK blijft?
Daar zou ik mij niet echt druk over maken ... Het moet niet veel zijn om storingen te veroorzaken, en je hebt verschilende dingen gedaan die de installatie verbeterd hebben:
- de juiste draden van de intro op de zwarte connector.
- de draad van de blauwe connector losgekoppeld (waarschijnlijk de beste maatregel)
- de verbinding met de 'suikerklemmen' losgekoppeld.
Met andere woorden: nu is alles volgens het boekje.
Voornaamste is dat het nu goed blijft.
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

Enkel bij het zappen duurt het blijkbaar enkele seconden eer beeld vloeiend wordt en synchroon loopt met geluid. Verschilt ook van zender tot zender Maar dat is misschien normaal bij BGC TV?

Nogmaals dank voor al jullie hulp. Ben blij met bevestiging van Philippe dat nu alles volgens boekje is.
Ook Regulus en Xploid bedankt ...

Mocht er nog een probleem opduiken dan houd ik jullie op de hoogte via dit forum.

Nog een prettig einde van het w.e.

Koen
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

FWIW .. zappen gaat bij mij bijzonder vlug vind ik ... het duurt een seconde of 2? 3? en dan floept het beeld gewoon aan, geen synchro of gelijkloop problemen whatsoever ...
Maar ja.. ik heb met deze test altijd al een "flashy" VDSL2 lijntje gehad ROTFL .. en niemand kan mij zeggen waarom! LOL!
& BTW .. dat is terwijl er iemand TV zit te kijken (SD weliswaar...)
Afbeelding
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

koenraaddeconinck schreef:Enkel bij het zappen duurt het blijkbaar enkele seconden eer beeld vloeiend wordt en synchroon loopt met geluid. Verschilt ook van zender tot zender Maar dat is misschien normaal bij BGC TV?

Nogmaals dank voor al jullie hulp. Ben blij met bevestiging van Philippe dat nu alles volgens boekje is.
Ook Regulus en Xploid bedankt ...

Mocht er nog een probleem opduiken dan houd ik jullie op de hoogte via dit forum.

Nog een prettig einde van het w.e.

Koen
Kun je eens kijken welke software je draaien hebt op de decoder ? Als je nog niet de versie he30.mpp2.rel2—59 hebt dan is het normaal dat het zappen enkele seconden duurt. Echter, met de vernoemde versie zijn er veel verbeteringen doorgevoerd. Onder andere is de zaptijd nu onder de seconde en zoals al eerder vermeldt is er een grotere buffer die dient om re-transmit van verkeerd ontvangen beeldframes te kunnen doen. Dit krikt de kwaliteit van het beeld enorm op behalve uiteraard bij "hopeloze" gevallen.

Om de S/W versie te zien: druk menu, instellingen, info
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Regulus schreef:
Astralon schreef:
Regulus schreef:Ik echo hier enkle de info die Quistnix doorgegeven heeft ..

Een HD signaal heeft een bandbreedte nodig van 9Mbps .. als je er dus twee lopen hebt zit je direct aan 18Mbps .. er moet dus niet al te veel overhead op die lijn zitten (een flinke internet download of een torrentje of 2 :wink: ) of je hebt vodden .. denk ik... FWIW

You can't beat tech specs :lol:
Klopt niet ! Televisie loopt over een apparte VLAN en gebruikt QoS waardoor je internet niet je televisie beinvloed maar wel andersom.
wat nog steeds niet wegneemt dat je met twee HD streams je beschikbare bandbreedte vrijwel kompleet dichtgooit ... ik zou dus wel eens willen gemeten zien of die QoS, de Internet prioriteit "op nul" zet als je een megadowload opstart ... :roll: .. misschien zijn de internet burst net voldoende om de kwaliteit van je TV streams te verzuren .. JMHO
Regulus, het is correct wat Astralon zegt. En de QOS is zodanig ingesteldt dat het volgende geldt: VoIP heeft absolute prioriteit, Broadcast/VoD heeft 2de beste prioriteit, Fast Internet (FI) heeft allerlaagste prioriteit, genoemd Best Effort. Je kan uiteraard zelf eens de proef op de som nemen en geloof me, die QOS werkt. Dus, zet je decoder(s) af en start bvb. eens een FTP van een Linux ISO op een server van Belnet, Skynet of Telenet. Als je wil kan je op een 2de PC nog eens een bestand binnenhalen via Bittorrent waar er zeer veel seeders en leechers zijn (of een 2de FTP sessie starten, ik geef maar een voorbeeld). Kijk naar de snelheden en hoogst waarschijnlijk kom je na een tijdje aan de limiet. Zet nu één of twee decoders aan en kijk naar eender welke zender, SD of HD, maakt niet uit. Je zal absoluut géén kwaliteitsverlies opmerken. Maar kijk dan maar eens naar je internetsnelheden, je zal wel zien.
Laatst gewijzigd door quistnix 09 aug 2010, 00:13, in totaal 1 gewijzigd.
THDBASED
Pro Member
Pro Member
Berichten: 381
Lid geworden op: 12 dec 2007, 22:09
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 32 keer

quistnix schreef:en zoals al eerder vermeldt is
vermeld is
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

koenraaddeconinck schreef:Indien het echt een gevolg is van gebrek aan bandbreedte zal ik vlug terug naar Telenet stappen.
Spijtig dat je eerste ervaringen met BGC TV negatief waren. Na alles gelezen te hebben ziet het er naar uit dat je initiële problemen opgelost zijn. Ik heet je welkom bij Belgacom/Belgacom TV en als je problemen mocht hebben in de toekomst: post het hier op Userbase en/of stuur mij een PM :-D
THDBASED schreef:
quistnix schreef:en zoals al eerder vermeldt is
vermeld is
Bedankt ! Ik vind correct taalgebruik een kwestie van respect voor de taal. @Moderators: ik vind niet dat je een modbreak hoeft te doen als iemand goedmenend een taalfout van mij corrigeert. PS: ik hoop dat ik hier geen taalfout heb gemaakt :wink:
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 maa 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

quistnix schreef: Regulus, het is correct wat Astralon zegt. En de QOS is zodanig ingesteldt dat het volgende geldt: VoIP heeft absolute prioriteit, Broadcast/VoD heeft 2de beste prioriteit, Fast Internet (FI) heeft allerlaagste prioriteit, genoemd Best Effort. Je kan uiteraard zelf eens de proef op de som nemen en geloof me, die QOS werkt. Dus, zet je decoder(s) af en start bvb. eens een FTP van een Linux ISO op een server van Belnet, Skynet of Telenet. Als je wil kan je op een 2de PC nog eens een bestand binnenhalen via Bittorrent waar er zeer veel seeders en leechers zijn (of een 2de FTP sessie starten, ik geef maar een voorbeeld). Kijk naar de snelheden en hoogst waarschijnlijk kom je na een tijdje aan de limiet. Zet nu één of twee decoders aan en kijk naar eender welke zender, SD of HD, maakt niet uit. Je zal absoluut géén kwaliteitsverlies opmerken. Maar kijk dan maar eens naar je internetsnelheden, je zal wel zien.
Idd .. heb ik ondertussen al mogen ondervinden :-( .. sorry voor mijn trage leercurve :wink: ..
't is wel echter enigszins "inconsistent" .. soms gaat internet vrij vlot alhoewel soms iets trager en soms niet en soms gaat het compleet in bursts van "heel snel => dan helemaal niets" en omgekeerd ...?? .. en ik spreek nog niet van tegelijk HD signalen ontvangen ... Trouwens, zelfs met een HD signaal is er toch nog genoeg bandbreedte voor snel internet? tenminste als ik de gangbare uitleg hier goed begrepen heb? .. en nog vreemder is dat dit bursts fenomeen zich zelfs voordoet als de decoder in stand-by staat en er niets opgenomen wordt ...
Is hier een acceptabele uitleg voor? :wink: Ik bedoel maar .. zelfs met ontvangst van één 9Mb HD signaal blijft er nog plenty over voor snel internet of mis ik nog iets? 8)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

quistnix schreef: Spijtig dat je eerste ervaringen met BGC TV negatief waren. Na alles gelezen te hebben ziet het er naar uit dat je initiële problemen opgelost zijn. Ik heet je welkom bij Belgacom/Belgacom TV en als je problemen mocht hebben in de toekomst: post het hier op Userbase en/of stuur mij een PM :-D
Eerst en vooral nogmaals dank voor de bereidheid om me ook in de toekomst adviezen te geven waar nodig. Bij deze dan toch nog een vraagje: als ik morgen de tel. boven aansluit (= 2° toestel),
1. vertrek ik dan opnieuw vanuit de VDSL 6-polige contactdoos in de garage (waar tel. voor de linving al aangesloten is op de groene aansluiting) of mag ik nieuwe kabel aftakken van 5-polige opbouwdoos voor tel. in de living (maar nu zonder verlengstukken uiteraard; ga trouwens nieuwe kabel kopen)
2. behoud ik boven traditioneel 5- polig opbouwdoosje voor tel. of mag ik ook hier VDSL 6-polige opbouw doos plaatsen en kabels voor tel. ook hier aansluiten op groene connectoren zoals in de garage?

Verder:
Die eerste pil is al doorgeslikt. Persoonlijk vind ik dat de beeldkwaliteit van BGC niet onder hoeft te doen voor Telenet maar meer nog als ik lees wat BGC nog allemaal "in petto" heeft:
- upgrade naar 30 Mb/sec profiel om bij TV- gebruik 20 Mb/sec surfsnelheid te garanderen
- een nieuw type decoder dat op komst is
- update protocol voor digtaal tv- signaal (reeds gebeurd of in de toekomst)
dan begin ik TN stilaan te vergeten (gezien goede interactieve mogelijkheden, zenderaandbod etc.)

Hopelijk laten ze ons ook nog op termijn een andere zender bekijken terwijl we HD opnemen of zelfs 2 opnames tegelijk uitvoeren en ons zelf de nummering van onze zenders kiezen.

Dan is TN voor mij zeker voltooid verleden tijd ...

Zal asap ook eens software versie van mijn decoder controleren en houd jullie verder op de hoogte !!
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1694
Lid geworden op: 30 okt 2004, 13:34
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

Zenders van volgorde veranderen kan al heel lang.
http://selfcare.belgacom.net/RN/slf_nl/ ... eranderen/#

HD kijken en opnemen zit in de planning
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1730
Lid geworden op: 21 jul 2010, 10:11
Uitgedeelde bedankjes: 195 keer
Bedankt: 106 keer

he30.mpp2.rel2—59 is inderdaad mijn huidige versie en toch ...

In het menu wordt wel vermeld dat tussen 24 u 's avonds en 8 u 's morgens updates van modems uitgevoerd worden. Moet ik hier misschien op wachten ?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

koenraaddeconinck schreef: als ik morgen de tel. boven aansluit (= 2° toestel),
1. vertrek ik dan opnieuw vanuit de VDSL 6-polige contactdoos in de garage (waar tel. voor de linving al aangesloten is op de groene aansluiting) of mag ik nieuwe kabel aftakken van 5-polige opbouwdoos voor tel. in de living (maar nu zonder verlengstukken uiteraard; ga trouwens nieuwe kabel kopen)
2. behoud ik boven traditioneel 5- polig opbouwdoosje voor tel. of mag ik ook hier VDSL 6-polige opbouw doos plaatsen en kabels voor tel. ook hier aansluiten op groene connectoren zoals in de garage?
1. maakt absoluut niets uit; vanuit de garage direct op de NTP2007, ofwel aftakken in de living (wit-blauw)
2. 5-polige. Een 6-polige VDSL doos heeft hier geen zin: hiervan heb je maar één nodig, namelijk daar waar de BGC kabel binnenkomt (= de intro")

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

koenraaddeconinck schreef:he30.mpp2.rel2—59 is inderdaad mijn huidige versie en toch ...

In het menu wordt wel vermeld dat tussen 24 u 's avonds en 8 u 's morgens updates van modems uitgevoerd worden. Moet ik hier misschien op wachten ?
Neen, dat staat bij iedereen. Als er namelijk daadwerkelijk updates door te voeren zijn heeft BGC graag dat de decoder niet compleet power off staat. Je zit al op de laatste versie. Maar er komen nog nieuwe features aan zoals NPVR waar de opnames gebeuren én op locale schijf én op de servers van Belgacom (Network Private Video Recording), kijken van BGC TV op je PC en programmeren van een opname vanaf je smartphone.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”