Hypothecair krediet vragen

Gesloten
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

hallo,

ik heb 2 jaar geleden een lening afgesloten voor mijn woning..... dit aan een hoge rentevoet toen van 5,95%
dit is bij record bank.... met een termijn van 25 jaar 10+5+5+5

nu is mijn vraag de leningen zijn een pak lager in intrestvoet.... kan ik deze laten overnemen door een andere bank?
of kan dat pas na die 10 jaar?

als dit nu kan.... zijn daar dan hoge kosten aan en terug notariskosten? of kan dit relatief goedkoop nog?

Bedankt voor de info

thx
Gebruikersavatar
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4854
Lid geworden op: 13 aug 2003, 20:25
Locatie: Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Naar mijn weten kan je dit altijd, dit kost je dan 3 maanden interesten (je kan op je aflossingstabel zien wat de interesten zijn). Om de lening bij de nieuwe bank te betekenen zijn dan inderdaad weer bank- en notariskosten ...

Grtz,
Sasuke
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
dommelgebruiker
Premium Member
Premium Member
Berichten: 677
Lid geworden op: 09 jul 2010, 11:06
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

Sasuke schreef:Naar mijn weten kan je dit altijd, dit kost je dan 3 maanden interesten (je kan op je aflossingstabel zien wat de interesten zijn). Om de lening bij de nieuwe bank te betekenen zijn dan inderdaad weer bank- en notariskosten ...

Grtz,
Sasuke


volgens de nieuwe brekening zou ik 100 euro minder betalen dit de komende 20 jaar nog....
of 24000 euro op 20 jaar ....
dat is toch de moeite he....
daarvoor kan ik toch wel een herziening vragen he....bij een andere bank?
iemand een idee wat da mij zou kosten,zo'n nieuwe aanvraag + notariskosten?

thx
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Het goedkoopste is om dit te vragen bij dezelfde bank om zo extra kosten te vermijden. 10+5+5+5 is niet volledig vast!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Besef ook dat je tot op heden eigenlijk hoodzakelijk rente aflossingen hebt gedaan, en nog geen kapitaal.

Bij het aangaan van een nieuwe lening zal je dus quasi opnieuw hetzelfde bedrag moeten lenen (je twee jaar ten spijt).

Nu ja, je (of betere meerdere anderen) bank kan daar meer over vertellen.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ga eens langs bij immotheker, zij kunnen je vertellen of het uit haalt of niet. (Ik zeg daarmee niet dat je met hen in zee moet gaan of dat zij de goedkoopste zijn, maar het is een goede indicatie)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 mar 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Of je voornamelijk alleen maar interesten betaald hebt, hangt af van je type lening: vaste mensualiteit (= elke maand hetzelfde bedrag betalen, en dan inderdaad in de beginjaren voornamelijk interesten) of vaste kapitaalsaflossing (= elke maand hetzelfde bedrag aan kapitaal, vermeerderd met de interesten op het resterend kapitaal).

De meeste leningen zijn met vaste mensualiteiten, de kans is dus groot dat je zo'n lening hebt. Leningen met vaste kapitaalsaflossing hebben als voordeel dat je over de volledige looptijd minder betaald hebt. Het grote nadeel echter is dat je in de beginjaren aanzienlijk meer betaald per maand. Het is vooral interessant als je dat financieel aankan de eerste jaren en/of als je verwacht dat je de lening voortijdig terugbetaald.

Je kan ook een herziening vragen aan je eigen bank. Dit heeft als voordeel dat je dan geen nieuwe notariskosten hebt. Natuurlijk ga je best ook met andere banken praten, zodat je kan onderhandelen met je eigen bank.
GunSmoke007
Pro Member
Pro Member
Berichten: 236
Lid geworden op: 10 jul 2008, 14:49
Locatie: Puurs
Bedankt: 5 keer

WTF,

5.95% voor een variabele rentevoet. Dat is medunkt veel!! Een vaste staat momenteel standaard op 4.50 ongeveer bij de meeste banken op 25 jaar. Maargoed, volgens mij moet je meer onderhandelen.

Je kan ALTIJD overstappen naar een andere bank, kans is wel zeer groot dat je dan kosten gaat moeten betalen. Je moet dan uw huidige lening afkopen en een nieuwe lening afsluiten volgens mij?
Het is ook misschien goed om met uw huidige bank te spreken en te proberen om het bij dezelfde bank te veranderen, gaat misschien ook wat kosten maar dat haal je er op termijn dan wel weer zeker uit denk ik.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

1 jaar te laat met je antwoord...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Gesloten

Terug naar “Geldzaken”