Vdsl2 modems en routers

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
djbase
Member
Member

Hello everyone,

Ik ben van plan binnenkort over te schakelen naar vdsl2 van dommel, echter moet je daar sagem modem vdsl2 kopen of een b box 2, nu deze laatste kan ik van een familielid overkopen die naar telenet fiber is overschakeld.

Is het mogelijk om een B box 2 (voor vdsl2) te gebruiken met een router hierachter dat via PPPOE hierover inlogt of hoe ook vdsl2 tegenwoordig werkt.

Aangezien ik overal lees dat de b box 2 of sagem vdsl 2 modem qwoa wifi en routing mogelijkheden niet goed zijn. Dus mijn plan was om de b box 2 indien mogelijk te configureren voor een soort pppoe passthrough te activeren en wifi hier op uit te schakelen.

Alvast bedankt !

Groetjes,

Davide
Uzzi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
Bedankt: 32 keer

Djbase,

Allereerst welkom op het forum.

Wat je vraag betreft, had je even op het forum rondgekeken dan had je zeker en vast het antwoord gevonden op je vraag. Om je toch even vooruit te helpen ... ja het is mogelijk om de B-Box2 in bridged mode te zetten (puur als modem gebruiken) en daarachter een router voor WIFI en dergelijke.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

djbase schreef: Dus mijn plan was om de b box 2 indien mogelijk te configureren voor een soort pppoe passthrough te activeren en wifi hier op uit te schakelen.
PPPoE passtrough is per default actief. Je hoeft dus niets wijzigen in de sagem. Je kan inderdaad de WiFi uitschakelen, en eventueel ook de PPPoE verbinding van de BBox2 de-activeren (zodat je geen 2 PPPoE verbindingen hebt, waarvan één nutteloos).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
djbase
Member
Member

Hoe noemen ze dat, te lui zijn zeker :p ;)

Bedankt !
PPoE passtrough is per default actief. Je hoeft dus niets wijzigen in de sagem.
Dus met de sagem versie hoef je niets te wijzigen en met de b box2 wel omwille dat de firmware anders is ? (gezien dat ik toch overal gelezen had dat dit over het zelfde toestel ging...

Groetjes,

Davide!
philippe_d
Moderator
Moderator

djbase schreef:
PPoE passtrough is per default actief. Je hoeft dus niets wijzigen in de sagem.
Dus met de sagem versie hoef je niets te wijzigen en met de b box2 wel omwille dat de firmware anders is ?
Neen, je begrijpt het verkeerd.
Het gaat inderdaad over hetzelfde toestel: mijn opmerking hierboven geldt dus voor beide.

Iedereen praat hier over "BBox2 in bridge zetten" maar voor velen is het niet duidelijk wat het wil zeggen (en iedereen heeft een andere interpretatie wat hij/zij bedoelt met "in bridge zetten").
Wat jij echt wilt is de bbox2 "in bridge gebruiken". Dit doe je door een achterliggende router een PPPoE verbinding te laten maken. Op de sagem is er hiervoor niets "te zetten" - gezien PPPoE passtrough actief is.

Wat je wel kan doen - maar dat heeft niets met bridge te maken - zijn de zaken die je niet gebruikt - zoals WLAN, PPPoE van de box) uitschakelen (wegens onnodig). Dit is facultatief.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
djbase
Member
Member

Ah ok, dus bij bbox2 optie veranderden "in bridge" zetten, sagem staat standaard al zo (alle niet in bridge maar dat het werkt met router erachter) en indien gewenst op beide wifi en dergelijke uitschakelen.

Pc nog stom vraagje, belgacom heeft toch geen 2 verschillende bbox 2's eh ? Want deze werd gebruikt voor adsl2 en niet voor vdsl2. Maar dat ik overal lees doet deze modem beide en gewone adsl.

Juist ?

Bedankt

Groetjes,

Davide
philippe_d
Moderator
Moderator

djbase schreef:Ah ok, dus bij bbox2 optie veranderden "in bridge" zetten, sagem staat standaard al zo (alle niet in bridge maar dat het werkt met router erachter)
Je hebt mijn vorig antwoord niet goed gelezen. Ik zei dus dat sagem en bbox2 hetzelfde toetsel is. Dus in beide toestellen staat PPPoE passtrough actief, je moet dus niets wijzigen.
djbase schreef:Pc nog stom vraagje, belgacom heeft toch geen 2 verschillende bbox 2's eh ? Want deze werd gebruikt voor adsl2 en niet voor vdsl2. Maar dat ik overal lees doet deze modem beide en gewone adsl.
BBox2 doet inderdaad ADSL2+ en VDSL.
Philippe.
djbase
Member
Member

Inderdaad, dat heb ik dus niet goed gelezen of begrepen ;) Vandaar ik het eigenlijk 2x opnieuw vroeg maar anders geformuleerd ;)

Indien jullie er zoveel over weten, werkt VDSL2 goed bij jullie indien je dat hebt ?

Bedankt !

Groetjes
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Fantastisch goed :-D
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”