ventilator - hoog verbruik in sluimerstand

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
cod2k
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 4 keer
Provider

op volgende site heb ik foto's gepost van een zonet aangeschafte ventialor met remote device.
"ON" verbruik gaat van 39 tot 54W.
"OFF" verbruik bedraagt ... 15W !!

eventjes horen wat test aankoop mij hierover kan zeggen...

http://s1010.photobucket.com/albums/af223/code2k/Fan - high offline consumption

edit:
zou URL fouten geven:
http://s1010.photobucket.com/albums/af223/code2k/Fan%20-%20high%20offline%20%20consumption/
of ga via : http://s1010.photobucket.com/albums/af223/code2k
Laatst gewijzigd door cod2k 10 jul 2010, 17:57, in totaal 1 gewijzigd.
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
Bedankt: 76 keer
Provider

Verschiet ik niet van. Mijns inziens mag er gerust een wettelijk maximum sluipverbruik bij populaire toestellen komen.
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

i meen gelezen te hebben dat na 2010 het sluimer verbruik moet verminder worden tot 1W of zelfs minder voor huishoudelijke apparaten doch
of dit afdwingbaar was....
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer
Provider

En hoe heb je gemeten als ik vragen mag?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

honda4life schreef:En hoe heb je gemeten als ik vragen mag?
foto's niet duidelijk ?
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cod2k schreef:
honda4life schreef:En hoe heb je gemeten als ik vragen mag?
foto's niet duidelijk ?
foto's niet werken
Is het nu: http://s1010.photobucket.com ... onsumption
of
http://s1010.photobucket.com/albums/af223/code2k/Fan
???
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

originele post wat aangepast,
via deze link zou je er ook moeten aan geraken;
http://s1010.photobucket.com/albums/af223/code2k
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik zie genoeg nu :D

Ik wou weten hoe je weet, je zou net zo goed 2 multimeters kunnen nemen en dan de arbeidsfactor vergeten.

Ik heb zelf zo'n gelijkaardig toestel, en heb ooit eens een review gelezen van die verbruiksmetertjes en die blijken niet zo nauwkeurig te zijn (op laag vermogen).

Dat ding meet de volgende dingen:
Spanning
Stroom
Arbeidsfactor

De spanning herschalen is eenvoudig, omdat we op het net een marge van +- 10% hebben.
De stroom herschalen hangt dan weer af van het gebruikte vermogen, in het beste geval is de schaal nauwkeurig instelbaar en belastingsafhankelijk, zoniet zullen er grote fouten gemaakt worden.
De arbeidsfactor wordt met behulp van een tijdsbasis bepaalt, afhankelijk van de nauwkeurigheid van de tijdsbasis van je metertje, en het interval dat je metertje je signaal aftast.

Wanneer je deze 3 factoren met hun nodige fouten met elkaar vermenigvuldigt heb je snel een grote fout bij stand-by.
De stroom zal zeer laag zijn
De Arbeidsfactor zeer groot (Elektronische voeding/Transformator/Chinees cheap ass prutswerk) onbelast.

Om nog maar niet te speken van de netvervuiling, die deze toestellen absoluut niet kunnen meten maar wel je toestel beïnvloeden, wil je dit wel kunnen ga je naar trueRMS meters met een behoorlijk bedrag....
Wat verwacht je dan van zo'n ding...

Met een beetje gezond verstand kan je je wel voorstellen dat die 15 Watt iets zou moeten doen, vermits er geen mechanische energie of licht geproduceerd wordt kan je hieruit besluiten dat dit in warmte wordt omgezet.
15 Watt zou volgens mij de gehele behuizing op een behoorlijk warme temperatuur brengen, dus voelen is een goede indicator in jouw geval.

15 Watt is ongeveer de warmte die een gewoon spotje van 20 Watt zal geven, probeer ze maar eens aan te raken :nono: en je weet genoeg, in een gesloten behuizing denk ik dat dit zelfs zou smelten of erger.

Deze toestellen zijn goed om je bewust te maken, maar zeker niet als meettoestel om testaankoop in te lichten,...

Ik weet hier vrij veel over, vermits het een onderdeel van mijn studierichting betreft en ik probeer het je op een eenvoudige manier uit te leggen.
Wil je nog iets meer weten vraag je het maar :D
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

_
Laatst gewijzigd door cod2k 10 jul 2010, 21:26, in totaal 1 gewijzigd.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

honda4life schreef:Ik zie genoeg nu :D
in dit geval is die faktor bijzaak...
één watje meer of minder... who give a *censored*
het gaat hiér over 15 Wattekes meer

feit is ...het verbruik is simpelweg : te hoog
de schroeven zelf van het apparaat zijn geen standaard en met de huidige temps (nog) geen zin dit verder open te prutsen....
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

voelt de behuizing warmer aan dan de omgeving in stand-by?
NEE = 15 Watt kan NIET!
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

behuizing blijft wél degelijk volledig koud, moet dus vrij goed geïsoleerd zijn.
heb nog een foto van het circuit erbij gezet .
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Heeft niks met isolatie te maken, je meter geeft gewoon foute waarde aan in stand-by!
't zou helemaal mooi worden als je behuizing zo veel warmte produceert en niet weg kan.

Het enige geval wat héél misschien zou kunnen is dat het een gelijkstroommotor met een bekrachtigd magnetisch veld.
Eigenlijk zie ik dat helemaal niet gebeuren voor een ventilator, maar je weet maar nooit :d
Heb je geen degelijke multimeter, dan kan je de stroom en spanning toch al eens meten, en vergelijken met je ander metertje?

EDIT:
Lees dit eens:
http://www.hardware.info/nl-NL/articles ... iemeters/1
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

Je kan er een tijdschakelaar voorhangen. Heb ik ook bij onze wasmachine gedaan.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dfrog schreef:Je kan er een tijdschakelaar voorhangen. Heb ik ook bij onze wasmachine gedaan.
Denk dat de meeste wasmachine's wel uitgerust zijn met een gewone aan/uit schakelaar hoor :lol:
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

updated...
wel degelijk een 80mAmps in rust (met of zonder meettoestel)
goed voor 15 Watjes
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

cod2k schreef:updated...
wel degelijk een 80mAmps in rust (met of zonder meettoestel)
goed voor 15 Watjes
Zonder u arbeidsfactor kan je hieruit niet besluiten dat die 15 watt gebruikt!
Gemeten met multimeter?
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Zoals hier boven al aangehaald: die 15 watt is uw schijnbaar vermogen. Dit zou kloppen als je met gelijkstroom werkt.

Aangezien je hier met wisselstroom zit (vermoed ik toch) loopt je stroom niet in fase met je spanning. Bijgevolg is de formule P = U.I NIET meer geldig. Deze formule is enkel geldig voor gelijkstroom, aangezien daar spanning en stroom in fase zijn en je ze scalair mag vermenigvuldigen.
Door het faseverschil bij wisselstroom moet je de hoek tussen de 2 vectoren (spanning en stroom) in rekening brengen vooraleer je scalair mag vermenigvuldigen. De formule wordt dus P = U.I.a (met a zijnde de cosinus van de hoek).

Zoals hierboven ook al gezegd, 15 watt is praktisch onmogelijk omdat je ventilator dan enorm warm zou worden.
Laatst gewijzigd door gm123 12 jul 2010, 17:12, in totaal 2 gewijzigd.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

gm123 schreef:Zoals hier boven al aangehaald: die 15 watt is uw schijnbaar vermogen. Dit zou kloppen als je met gelijkstroom werkt.

Aangezien je hier met wisselstroom zit (vermoed ik toch) loopt je stroom niet in fase met je spanning. Bijgevolg is de formule P = U.I NIET meer geldig. Je moet je schijnbaar vermogen nog eens vermenigvuldigen met je de cosinus van de hoek tussen spanning en stroom. De formule wordt dus: P = U.I.a (met a de cosinus van de hoek).

Die 15watt klopt dus niet, aangezien jij de cosinus van de hoek niet weet.
Niet met de multimeter maar wel met de verbruiksmeter hé.K
Twijfel er sterk aan of die wel goed gemeten wordt.
gm123
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 119 keer
Provider

Het lijkt me straf moest die wattmeter de juiste waarde aangeven.

De TS gaat er ook van uit dat hij het vermogen kan bepalen dmv multimeters, wat dus niet klopt.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

De TS gaat er ook van uit dat hij het vermogen kan bepalen dmv multimeters, wat dus niet klopt.
die fout wordt inderdaad gemaakt doch onbewust is er van uitgegaan dat die cos phi faktor relatief beperkt zou zijn;
dus 15W of 10W...

ik zal me een deftig energie metertje aanschaffen.
die EM 3000 lijkt me de beste op de cresta na doch die had geen aardingspin meende ik gelezen te hebben.
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

honda4life schreef:
Dfrog schreef:Je kan er een tijdschakelaar voorhangen. Heb ik ook bij onze wasmachine gedaan.
Denk dat de meeste wasmachine's wel uitgerust zijn met een gewone aan/uit schakelaar hoor :lol:
Ja en je denkt dat je wasmachine niets verbruikt als het af staat? Meet maar eens na :wink:
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Dfrog schreef:
honda4life schreef:
Ja en je denkt dat je wasmachine niets verbruikt als het af staat? Meet maar eens na :wink:
Bij de nieuwe machine's valt daar over te twijfelen.
De oude hadden een aan/uit knop die de voeding effectief onderbroken.
cod2k
Plus Member
Plus Member
Provider

ok.

net gemeten met de Energy Monitor 3000....
17,6VA .....doch slechts 0,4W.... (cos phi 0,0..)
dit overtreft myn stoutste verwachtingen.... nooit gedacht dat dit zOveel zou bedragen...

pic updated soon)

imho is het totaal onverantwoord nog meters te verkopen die geen arbeidsfaktor weergeven.
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wat een opluchting :lol:

Had zo al een licht vermoeden, omdat je met je voltmeters exact hetzelfde resultaat uitkwam.
Waarschijnlijk is die voeding een of andere spanningsdeler op basis van condensatoren, zodat je geen joule-verlies over een weerstand hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”