Fax-nr via Weepee naar fax-toestel

Plaats reactie
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Beste,

ik wil graag het volgende realiseren:
het huidig fax-nummer loopt via Belgacom. Faxen worden momenteel verstuurd en ontvangen op Brother MFC-9440CN.

Graag wil ik het fax-nummer transfereren naar Weepee om kosten uit te sparen (geen tweede Belgacom-lijn meer nodig). Weepee biedt de formule fax-to-mail aan, waarbij inkomende faxen worden afgeleverd als PDF in je mailbox en uitgaande faxen verstuurd worden met behulp van software zoals yajhfc. Echter wil ik de Brother verder blijven gebruiken, zodoende inkomende faxen onmiddellijk worden afgeprint op de Brother en uitgaande faxen niet eerst ingescand moeten worden via een PC maar onmiddellijk verstuurd kunnen worden via fysieke invoer in de Brother.

Men heeft mij verteld dat dit mogelijk zou moeten zijn, mits extra hardware. Ik heb bijgevolg een Grandstream Handytone 486 aangeschaft.

Kan mij iemand uitleggen hoe ik het gewenste kan realiseren? Wat voor een Weepee-account? Hoe de Grandstream instellen? Etc.

Bedankt!
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Koop bvb een PAP2T van Linksys (€50 ofzo) en mits je dezelfde protocols gebruikt als weepee lukt dit wel.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik doe het ook met een Linksys PAP2 en een Canon all-in-one.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef:Kan mij iemand uitleggen hoe ik het gewenste kan realiseren? Wat voor een Weepee-account? Hoe de Grandstream instellen? Etc.

Aan de kant van WeePee kan je best een "T38" account aanmaken. Hiermee kan je faxen versturen via een normaal faxtoestel, voor zover je hardware T38 ondersteunt.
Aan jouw kant moet je, zoals gezegd, een ATA hebben die "T38" ondersteunt. Geen idee of jouw "Grandstream Handytone 486" het T38 protocol ondersteunt, maar volgens de vorige posters kan dit wel met een "Linksys PAP2T".

Wat betreft het porteren. Ik zou bij WeePee een fax-to-mail account aanmaken, en hiernaar jouw Belgacom faxnummer laten porteren. Deze fax-to-mail account is echt zeer handig, je krijgt de faxen onmiddelijk als PDF file binnen, je kan ze electronisch klasseren, en als je toch een hardcopie wil kan je de ontvangen fax nog altijd afdrukken. Dan beslis je zelf welke en hoeveel pagina's je wil afdrukken.
Binnenkomende documenten kan je op die manier ook - zonder kwaliteitsverlies - terug doorfaxen vanop de PC (Hylafax).

Mijn aanbeveling zou dus zijn:
- een T38 account om klassieke faxen te versturen (deze account heeft geen gelinkt telefoonnummer nodig: jouw faxnummer wordt meegestuurd via de header van de fax), ondersteund door een T38 compatibele hardware.
- een hylaxfax applicatie om faxen te versturen via de PC (dan moet je de documenten niet eerst afprinten). Hiervoor heb je géén aparte account nodig.
- een fax-to-mail account om je faxen te ontvangen (nummer porteren naar WeePee).

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
MarkDM
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1872
Lid geworden op: 25 sep 2007, 20:14
Locatie: Berlare (O-Vl)
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 119 keer

Ik heb het even opgezocht: die Grandstream ondersteunt wel degelijk T38 voor faxen. Hij doet eveneens G711u waarmee je desnoods ook kan faxen.

Ik zou gefaseerd te werk gaan: creëer eerst een account bij Weepee en tracht je Grandstream in te stellen zodat je faxen kan versturen. Dit kost niets: je krijgt gratis 2 Euro belkrediet om te testen.

Als dat allemaal goed werkt kan je je Belgacomnummer overdragen naar die Weepee-account. Dan kan je ook faxberichten ontvangen op je oude toestel
Voip: Edpnet/Voiptiger met Linksys SPA3102
Internet: Edpnet Vdsl XL met Fritzbox 7360
TV: Telenet CI+/Digicorder en Astra op Xtrend met Open-Pli
gilbertnijs
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 32
Lid geworden op: 05 jun 2009, 01:00

Ik ben inderdaad al gefaseerd te werk gegaan.
Ik heb bij Weepee een 10-nummer-reeks lopen.
Fax-to-mail gebruik ik reeds voor drie fax-nummers.

Een van de 10 nummers, dat nog niet toegewezen was, heb ik bij Weepee laten omzetten in een T38-account om de Grandstream, zoals jullie voorstellen, eerst eens te testen. Nu is het zo dat ik samen met de hulp van Gr4vity getracht heb de Grandstream aan de praat te krijgen. We geraken probleemloos in de config-pages van de Grandstream via de webbrowser en hebben ook de settings zo ingesteld zoals wij dachten dat ze juist zouden zijn. Maar op de Grandstream blijft het rode lampje hardnekkig rood flikkeren.

Heeft iemand van jullie ervaring met de Grandstream of de settings die we erop moeten ingeven?
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: Nu is het zo dat ik samen met de hulp van Gr4vity getracht heb de Grandstream aan de praat te krijgen. We geraken probleemloos in de config-pages van de Grandstream via de webbrowser en hebben ook de settings zo ingesteld zoals wij dachten dat ze juist zouden zijn. Maar op de Grandstream blijft het rode lampje hardnekkig rood flikkeren.

Ik neem aan met "rood flikkeren" dat je bedoelt dat de Grandstream geen SIP registratie krijgt ?
- De Handytone 486 is een router (1 WAN & 1 LAN poort). Als je die gebruikt achter een bestaande router - en dus de ingebouwde router functies niet wil gebruiken, moet je hem instellen als "switch" (eventueel manueel IP geven binnen het subnet van je bestaande router)
- Indien je Belgacom hebt (vb bbox2) kan je de PPPoE van de Handytone 486 activeren (dan krijgt deze een eigen extern IP).
- Indien je Telenet hebt kan je de Grandstream eventueel direct op de kabelmodem aansluiten (met een switch). Dan krijgt deze ook een eigen extern Telenet IP.
- Misschien heb je fouten in de username. Ik vindt het ook altijd lastig om te weten wat je in die velden moet invullen (je SIP user-id, je telefoonnummer, je "display name"....). Die velden hebben ook telkens andere benamingen in de verschillende ATA's. In geval van twijfel geef je in alle velden (SIP user ID, Autheticate ID, Name) uw WeePee user-id (32990900xxxx) in.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

gilbertnijs schreef: Maar op de Grandstream blijft het rode lampje hardnekkig rood flikkeren

Ik heb het eventjes opgezocht in de User manual (p16): http://www.grandstream.com/user_manuals ... Manual.pdf
rood flikkeren wil zeggen:
- flikkert iedere seconde: ethernet link is down.
- flikkert om de 2 seconden: DHCP failed of geen WAN kabel.
- flikkert om de 4 seconden: geen SIP registratie.
Dit geeft al een indicatie wat er verkeerd gaat ...
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

seagull schreef:Ik doe het ook met een Linksys PAP2 en een Canon all-in-one.

is dat via T38?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Plaats reactie

Terug naar “VoIP”