Als het aan Nederland ligt, dan dient de Europese Commissie een verzoek tot het weren van spam in bij de Verenigde Staten. Volgens enkele Nederlandse Tweede-Kamerleden schiet de Amerikaanse spamwetgeving tekort.
Sinds 1 januari mogen bedrijven geen spam meer versturen naar mensen die zich hebben afgemeld. In de Verenigde Staten is er immers een opt-out systeem van kracht. Maar dat werkt niet naar behoren.
Bij regelmaat werd door de Europse Unie bij de Verenigde Staten - tevergeefs - er op aangedrongen om voor een opt-in systeem te kiezen. Bedrijven mogen consumenten dan alleen commerciële e-mails sturen als ze daar om gevraagd hebben. In België wordt binnenkort, net als in de rest van de Europese Unie, een opt-in systeem van kracht.
Het Amerikaanse Congres wil dat de Amerikaanse handelswaakhond FTC een 'do not spam'-register instelt. Amerikanen zouden zich daar moeten kunnen aanmelden als ze geen spam meer willen ontvangen. Een oplossing zou er in bestaan dat alle Europese e-mailadressen ook standaard in dat register komen.
Bedrijven die toch spam sturen naar EU-mailadressen kunnen door de EU worden aangeklaagd op basis van de in de VS geldende regels. Zij kunnen rekenen op een forse schadeclaim. Uiteraard kunnen mensen nog wel mails blijven ontvangen waarvoor ze zich hebben aangemeld.
*Eigen informatie
Europa moet spam weren
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Belgie heeft dan wel een Opt-In systeem, maar hierop zijn een aantal uitzonderingen, met name op een E-mail adres gelinked aan een rechtspersoon (maw. E-mail adressen zoals info@, contact@, ... en nog vele andere) mag men wel spammen.
Gisteren heb ik dan wederom op mijn domains spam ontvangen van http://www.email-brokers.be ... er zijn dus Belgische firma's die zich zorgeloos inlaten met spam lijsten en services te verkopen aan bedrijven !
Ik hoop alleen maar dat Belgische bedrijven slim genoeg zijn om zich niet met dergelijke walgelijke praktijken bezig te houden.
Gisteren heb ik dan wederom op mijn domains spam ontvangen van http://www.email-brokers.be ... er zijn dus Belgische firma's die zich zorgeloos inlaten met spam lijsten en services te verkopen aan bedrijven !
Ik hoop alleen maar dat Belgische bedrijven slim genoeg zijn om zich niet met dergelijke walgelijke praktijken bezig te houden.