Voor de geïnteresseerde, er zijn blijkbaar problemen met Belgacom in de Regio Vilvoorde. Ik heb geen idee in hoever het probleem zit.
Van gisteren 17:44 is het internet weg. Na een stuk of 5 telefoons, weten we nu dat één of andere slimmerik, een kabel overgesneden heeft op de Vilvoordelaan ( dus ergens bij BC hun center? ). Verwachte fix van het probleem zou "rond" 18h zijn.
Ik zit met een BC Compact Pro ( bedrijfs abonnement ), geen idee of enkel deze iets voorhebben, of het probleem algemeen is. Zouden al 460 Klachten zijn, maar ja. Als ze doen zoals gisteren ( hebben ze pas een dossier open gedaan na men 2de telefoon ( toen al 5 uur plat ) ).
En voor de mensen dat vragen hoe ik op het internet zit... GSM + Dataverbinding + PC ...
Kost me nodige hoeveelheid aan geld, maar ja, kan als zelfstandig die 100% afhangt van Internet, niet veel keuze. Iemand ervaring bij de indiening van een schadeclaim bij BC, want dit gaan ze mogen afdokken. Ik betaal niet een Bedrijfs abonnement om dan 18h+ zonder internet te zitten, en het zelf te moeten oplossen...
/Update
We are back! Rond 15:40 was internet terug. Ze zijn er dus ingeslagen om de boel 22uur plat te leggen.
Problemen Regio Vilvoorde 08 - 09 Juni
Als je 100% afhankelijk bent van het internet, zou je dan niet zelf voor redundantie zorgen? De kans is groot dat een extern bedrijf (gas/graaf/water?) de leiding heeft beschadigd..
Je kan zeer goed een schadeclaim indienen bij Belgacom, maar het is gedeeltelijk wel je eigen schuld dat je zonder internet zit.
Ik raad mensen aan om twee keer na te denken voor dat ze dingen zoals hun inkomen volledig in andermans handen leggen
Geen persoonlijke dinges, maar gewoon een tip!
Je kan zeer goed een schadeclaim indienen bij Belgacom, maar het is gedeeltelijk wel je eigen schuld dat je zonder internet zit.
Ik raad mensen aan om twee keer na te denken voor dat ze dingen zoals hun inkomen volledig in andermans handen leggen

Geen persoonlijke dinges, maar gewoon een tip!

-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
- Bedankt: 3720 keer
Ik neem aan dat je als "zelfstandige die 100% afhangt van Internet" een goede service level agreement hebt met je leverancier, waar dit soort zaken beschreven staat ?Arqentus schreef: Iemand ervaring bij de indiening van een schadeclaim bij BC, want dit gaan ze mogen afdokken. Ik betaal niet een Bedrijfs abonnement om dan 18h+ zonder internet te zitten, en het zelf te moeten oplossen...
Wat betreft schadeclaims in het algemeen: je kan altijd schade eisen van iemand die jou schade heeft berokkent. Aan jou om aan te tonen - met bewijzen - wat de geleden schade is.
In dit geval zal Belgacom jou doorsturen naar de firma of onderaannemer die de kabel doorgesneden heeft. Deze firma zal daarvoor verzekerd zijn, en jou doorverwijzen naar hun verzekeraar.
Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Moesten we betalen voor een gewoon consumenten abonnement, sure. Dan kan je nog twijfelen. Maar we betalen wel een dikke premium voor een bedrijfs lijn he... Een uurtje offline, fine, kunnen we mee leven. Maar geen 22h toch ...VMax schreef:Je kan zeer goed een schadeclaim indienen bij Belgacom, maar het is gedeeltelijk wel je eigen schuld dat je zonder internet zit.
Is het de klant zijn schuld dat BC zich niet kan houden aan enige redundantie?
We hebben dus een redundantie moeten inschakelen ... Namelijk een 3G data verbinding ( en nog paar andere zaken die kosten meebrachten ) toen het duidelijk was dat BC niet gehaast was in het oplossen van het probleem.
Als je afhankelijk bent van zaken zoals het internet voor je zaken, tja... Dan heb je niet echt een andere keuze, dan bij een 3de partij te gaan. We kunnen niet zomaar onze eigen ISP gaan oprichten he ... *lol*
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 16 keer
sorry maar belgacom valt niets te verwijten.
een derde partij heeft dit veroorzaakt dus een SLA is hier zeker niet geldig omdat dit overmacht is voor belgacom.
en het heeft niets te maken met gehaast zijn of niet.
en belgacom doet al het mogelijke om dit snel te herstellen maar het is ook afhankelijk van om hoeveel parenkabel het gaat. dit herstellen vraagt ook tijd. stel dat het bijvoorbeeld om een 200 paren kabel is, die moet draadje per draadje terug gekoppeld worden en dat kan even duren. en allemaal uitzoeken welke draadje bij welke hoort. en stel je voor als de kabel nog dikker is, dat weet je het wel.
dus niet schieten op belgacom.
en schadevergoeding kan je niet bij belgcom vragen maar bij diegene die de kabel heeft overgetrokken.
een derde partij heeft dit veroorzaakt dus een SLA is hier zeker niet geldig omdat dit overmacht is voor belgacom.
en het heeft niets te maken met gehaast zijn of niet.
en belgacom doet al het mogelijke om dit snel te herstellen maar het is ook afhankelijk van om hoeveel parenkabel het gaat. dit herstellen vraagt ook tijd. stel dat het bijvoorbeeld om een 200 paren kabel is, die moet draadje per draadje terug gekoppeld worden en dat kan even duren. en allemaal uitzoeken welke draadje bij welke hoort. en stel je voor als de kabel nog dikker is, dat weet je het wel.
dus niet schieten op belgacom.
en schadevergoeding kan je niet bij belgcom vragen maar bij diegene die de kabel heeft overgetrokken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 683 keer
- Bedankt: 156 keer
Afhankelijk van de SLA-voorwaarden van je business-abonnement, kan je ook in geval van overmacht een schadevergoeding krijgen. Het is dan aan de dienstverlener om de schade te verhalen bij derden of hun verzekering aan te spreken.
Een SLA is eigenlijk een verzekering en dat betekent dat je enerzijds een duurder abonnement hebt (de 'verzekeringspremie' moet betaald worden) en dat anderzijds niet echt een preventief karakter heeft, maar enkel de garantie op een schadevergoeding.
Ik spreek hier niet over Belgacom maar over SLA-contracten in het algemeen: die schadevergoeding is ook een forfaitair bedrag en niet afhankelijk van de effectief geleden verliezen. En als het voor de dienstverlener goedkoper is om een schadevergoeding te betalen aan enkele klanten dan om voor een spoedherstelling te zorgen, dan zullen de meesten voor de schadevergoeding kiezen.
Als je zo sterk afhankelijk bent van het internet, is het toch beter om te voorkomen dan te genezen. Misschien kan je overwegen om zowel bij Belgacom (of andere ADSL-provider) als bij Telenet een gewoon consumenten-abonnement aan te gaan, in plaats van één business abonnement. Dan ben je zeker dat je op 2 gescheiden netwerken beroep kan doen, en zo de kans op downtime te minimaliseren.
Twee abonnement bij verschillende ADSL-providers is niet aan te raden omdat je dan waarschijnlijk nog op hetzelfde netwerk zit.
Een SLA is eigenlijk een verzekering en dat betekent dat je enerzijds een duurder abonnement hebt (de 'verzekeringspremie' moet betaald worden) en dat anderzijds niet echt een preventief karakter heeft, maar enkel de garantie op een schadevergoeding.
Ik spreek hier niet over Belgacom maar over SLA-contracten in het algemeen: die schadevergoeding is ook een forfaitair bedrag en niet afhankelijk van de effectief geleden verliezen. En als het voor de dienstverlener goedkoper is om een schadevergoeding te betalen aan enkele klanten dan om voor een spoedherstelling te zorgen, dan zullen de meesten voor de schadevergoeding kiezen.
Als je zo sterk afhankelijk bent van het internet, is het toch beter om te voorkomen dan te genezen. Misschien kan je overwegen om zowel bij Belgacom (of andere ADSL-provider) als bij Telenet een gewoon consumenten-abonnement aan te gaan, in plaats van één business abonnement. Dan ben je zeker dat je op 2 gescheiden netwerken beroep kan doen, en zo de kans op downtime te minimaliseren.
Twee abonnement bij verschillende ADSL-providers is niet aan te raden omdat je dan waarschijnlijk nog op hetzelfde netwerk zit.
Klopt, zoals ik hier kan lezen doelde ik er dus op dat je 2x een internet formule moet voorzien. Zo doen ook de meeste 'internet bedrijfkes' die ik ken het. Bij voorbaat ADSL/Telenet..
Toch, indien je een 8-tal uur (werkuren) van deze 22h schade hebt geleden, en je SLA bevat iets over een maximume downtime, zou ik toch eens contact op nemen met Belgacom..
Oja, en als ik zo en snel even zien 'dik' betalen zou ik het ook niet noemen, de consument betaald bij Telenet bijna even veel voor een deftig internet abbo
Toch, indien je een 8-tal uur (werkuren) van deze 22h schade hebt geleden, en je SLA bevat iets over een maximume downtime, zou ik toch eens contact op nemen met Belgacom..
Oja, en als ik zo en snel even zien 'dik' betalen zou ik het ook niet noemen, de consument betaald bij Telenet bijna even veel voor een deftig internet abbo

-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
- Bedankt: 125 keer
(Belgacom) SLA's bevatten geen maximum downtime. Zelfs op de (veel) duurdere SDSL-verbindingen garandeert Belgacom dat ze binnen x aantal uur _beginnen_ met het probleem op te lossen. Concreet betekent dit dat ze bij een kabelbreuk beginnen met de kabel te herstellen binnen x aantal uur. Wanneer jouw paar dan echt aan de beurt is, is dan maar af te wachten.VMax schreef:Toch, indien je een 8-tal uur (werkuren) van deze 22h schade hebt geleden, en je SLA bevat iets over een maximume downtime, zou ik toch eens contact op nemen met Belgacom.
- Goztow
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
- Bedankt: 1450 keer
Volgens mij moet topic starter helemaal niet bij diegene die de kabel doorsneed zijn. Topic starter moet bij Belgacom zijn die achteraf dan zelf de vergoeding kan verhalen op de aannemer.