prehistorisch oude telefoon kabel voldoende voor BGC TV ???

Hier kan je het hebben over IPTV, zoals bijvoorbeeld Proximus-TV
Plaats reactie
Shekeer
Plus Member
Plus Member

Beste leden,

Ik woon in een extreem oud huis met dus prehistorische telefoon bekabeling in de garage...
ik herinner me dat enkel 1 paar van de x aantal paren werkte; dit was en is nog steeds voldoende voor internet (dxadsl)
zou dit ook voldoende zijn voor BGC TV ??? enig idee ?

in mijn zone is er geen ADSL2+ en zal er ook nooit komen
mijn internet snelheid is rond de 5-7 mega, kan belgacom's internet sneller zijn dan die van dxadsl ???
Laatst gewijzigd door Shekeer 26 mei 2010, 22:16, in totaal 1 gewijzigd.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Shekeer schreef:Beste leden,

Ik woon in een extreem oud huis met dus prehistorische telefoon bekabeling in de kelder...
ik herinner me dat enkel 1 paar van de x aantal paren werkte; dit was en is nog steeds voldoende voor internet (dxadsl)

mijn internet snelheid is rond de 5-7 mega, kan belgacom's internet sneller zijn dan die van dxadsl ???
Deze surfsnelheden zijn best zeer hoog te noemen voor ADSL(1). Maar Belgacom levert BGC TV enkel en alleen vanaf ADSL2+ of vanaf VDSL(1). Heb je al eens een check gedaan op de Belgacom site om te weten of je VDSL2 kan krijgen ?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Als hij al een snelheid haalt van 7 Megabit, dan moet dat wel ADSL2+* zijn.

*Tenzij het ADSL2+ was van Scarlet (geleverd door DX-adsl). Als hij dan maar 7 Megabit haalt (op een 10 Mb-profiel), dan is er geen hoop om een ADSL2+-profiel bij Belgacom te halen.
Shekeer
Plus Member
Plus Member

op de belgacom website check gedaan en kreeg dit bericht;

"Volgens deze eerste evaluatie is Belgacom TV in standaardkwaliteit beschikbaar op deze lijn en kan u 2 tv-toestellen aansluiten. Het is op deze lijn echter niet mogelijk Belgacom TV in HD te ontvangen."

ook niet indien ik de hoogste internet abonnement van BGC neem ?!
wil dit zeggen dat mijn internet nooit sterker dan die 6-7 mega zal kunnen zijn ?
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Shekeer schreef:op de belgacom website check gedaan en kreeg dit bericht;

"Volgens deze eerste evaluatie is Belgacom TV in standaardkwaliteit beschikbaar op deze lijn en kan u 2 tv-toestellen aansluiten. Het is op deze lijn echter niet mogelijk Belgacom TV in HD te ontvangen."

ook niet indien ik de hoogste internet abonnement van BGC neem ?!
wil dit zeggen dat mijn internet nooit sterker dan die 6-7 mega zal kunnen zijn ?
Zoals ik dus al dacht, je zit op een ADSL2+-lijn. Voorlopig gaat uw lijn dus inderdaad niet beter dan die snelheid gaan. Opteren voor de kabel is mss een betere keuze (qua snelheid).
Shekeer
Plus Member
Plus Member

oh damn... is bgv tv op 1 tv ook niet te doen aan deze snelheid ?

want binnenbekabeling (coax) is een ramp...
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Shekeer schreef:oh damn... is bgv tv op 1 tv ook niet te doen aan deze snelheid ?

want binnenbekabeling (coax) is een ramp...
De kwaliteit van BGCTV gaat niet slecht zijn, want die krijgt voorrang op internetverkeer. 't Is die laatste die wel eens goed zou kunnen lijden. Voor een SD-stream moet je 3-4 Megabit in acht nemen. Dus als je nu 7 Megabit effectief haalt, heb je (7-3) 4 Megabit om te surfen. En HD-zenders zijn out of the question ook.
Shekeer
Plus Member
Plus Member

nochtans woon ik op minder dan 100m v/e tel.centrale

Afbeelding

tjah, heb genoeg aan die snelheid, kheb toch geen ander keus...
Shekeer
Plus Member
Plus Member

wat zou volgens jullie de oorzaak kunnen zijn dat ik 'maar' 7mb haal ipv 12 of 20 ?

de situatie is als volgt; de dikke telefoonkabel komt binnen in de garage; er staat direct een soort splitter op + is ook verbonden aan een alarmcentrale.

ik herinner me nog dat de BGC tchnieker enkel gebruik maakte van 1 koperpaar uit die dikke kabel met x aantal paren; ofwel was enkel die ene paar geactiveerd, ofwel werken die andere paren gewoon niet... (toen had ik wel nog enkel BGC telefonie, en nog geen internet bij dxadsl of andere maatschappij...)

pas maanden later heb ik internet genomen (bij dxadsl) --> mss dat er weer een technieker langs had moeten komen om andere koperparen te verbinden ofzo ??? kan dat ?

op dit moment:
de modem staat direct naast die splitter, dus geen sprake van signaalverlies door afstand... ook de pc staat vrij dicht in de buurt met utp 5e bekabeling naar modem...

ik probeer dus de oorzaak te vinden van die 'lage' snelheid ondanks ADSL2+...

edit:
zijn dit de relevante waardes van mijn modem?

betekent dit dat ik eigenlijk op een 9mb profiel zit ipv de beloofde 12 of 20mb ?

alvast bedankt
Bijlagen
waardes modem.PNG
(28.61 KiB) 40 keer gedownload
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Je staat blijkbaar op 9Mb.
Als je attenuation correct is zit je heel wat verder dan 100m van de centrale.
Lord Utopia
Erelid
Erelid

24 dB komt overeen met 1,7 km. Een 12 Mb-profiel is maar mogelijk tot 1,2 Km van de centrale, als ik mij niet vergis.
Een 9 Mbps-profiel is een bruto-waarde. Overhead moet daarvan afgetrokken worden (15%), en ook nog de locatie van waar je je bestanden downloadt (vaak is het die verbinding die zorgt voor een bottleneck), daarom kom je netto op ongeveer 7 Megabit.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Shekeer schreef:zijn dit de relevante waardes van mijn modem?
betekent dit dat ik eigenlijk op een 9mb profiel zit ipv de beloofde 12 of 20mb ?
Je attenuation van 24 dB wijst op een theoretische afstand tot de centrale van ong 1.8 km
Je SNR van 13 dB heeft echter nog voldoende ruimte voor een hoger profiel.
Theoretisch moet je een 12 mb profiel aankunnen (20 mb als je op VDSL zou zitten). Ik zou er dus op aandringen om je profiel te laten verhogen naar 12 mb. Dan zal je netto download snelheid verhogen naar ca 10 mbit/s (15% overhead)
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Shekeer
Plus Member
Plus Member

bedankt voor de info mannen

ik ga dus zo snel mogelijk overgaan naar BGC; voor tel+internet(de intense abo)+tv

ze zullen mijn profiel wss automatisch opt hoogst mogelijke zetten zeker... hopelijk, anders zal ik er inderdaad nog op aan moeten dringen
Lord Utopia
Erelid
Erelid

Daar vrees ik voor. Zoals ik zei, 12 Mb is max 1,2 km, en een 13 dB - marge vind ik nu ook niet om naar huis mee te schrijven. Theoretisch kan er idd 18 Megabit gehaald worden, maar Belgacom is zeer, zeer streng.
Shekeer
Plus Member
Plus Member

is het onmogelijk om dit als voorwaarde te stellen vooraleer ik hun producten aankoop ?
philippe_d
Moderator
Moderator

Lord Utopia schreef:Daar vrees ik voor. Zoals ik zei, 12 Mb is max 1,2 km, en een 13 dB - marge vind ik nu ook niet om naar huis mee te schrijven. Theoretisch kan er idd 18 Megabit gehaald worden, maar Belgacom is zeer, zeer streng.
SNR kan gerust dalen tot 7-8 dB voorralleer je echte sync problemen krijgt. Toen ik nog op ADSL2+ stond heb ik ook moeten aandringen ... tot ik een vriendelijke technieker aan de lijn kreeg die mij van 9 mb naar 12 mb gezet heeft (onder het motto "we kunnen het eens proberen"). Ik had een stabiele sync, gezien mijn modem (FritzBox) de snelheid automatisch aanpast als de verbinding onstabiel dreigt te worden. Ik had een stabiele sync van 11.5 mb
Vandaar mijn advies i.v.m. "aandringen"
Maar zoals je zegt: officieel is 9 mb het hoogste profiel wat je krijgt met deze lijnwaarden. Misschien moeten we Shekeer beter geen valse hoop geven ;).
Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Shekeer
Plus Member
Plus Member

dit is straf:

de beschikbaarheidstest op belgacomtv.be website geeft aan dat ik BGC TV in HD kwaliteit kan bekijken... ik zeg hiertegen; WTF?!

op die andere website krijg ik dit bericht (zoals gisteren al vermeld)

website:
http://www.belgacom.be/bwt/control/nl/j ... vision=RES

beide BGC websites, maar toch zeggen ze elk iets anders...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Shekeer schreef:beide BGC websites, maar toch zeggen ze elk iets anders...
Misschien dat één test uitgaat van je bestaande lijn, en de andere van het feit dat VDSL2 beschikbaar is ?
Shekeer
Plus Member
Plus Member

hopelijk is het zoals je het zegt...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Shekeer schreef:Beste leden,

Ik woon in een extreem oud huis met dus prehistorische telefoon bekabeling in de garage...

Wat is extreem oud ? Om een idee te geven, ik zit in en huis van eind 1918, exacte data van de bekabeling weet ik niet maar telefoonnummer was ooit 5 ( dus na de post, politie, gemeente etc.) ex huis van de dorpsdokter. Kabel ziet er pre-historisch uit maar de lijn is perfect, sync is max wat ik kan halen momenteel (ADSL2+).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Shekeer
Plus Member
Plus Member

het huis dateert van de jaren 1910...
de belgacom technieker die langs kwam voor de splitter te plaatsen (toen ik een tel.abo nam) zei op een serieuze manier dat hij nog nooit zulke kabels had gezien en dat de bekabeling een van de oudste versies moest zijn...

en hij had ook heel veel moeite om een werkende koperpaar te vinden...

vandaar...
philippe_d
Moderator
Moderator

De goede oude tijd ... toen maakten ze nog dingen die 100 jaar moesten meegaan ...
Nu, letterlijk 100 jaar later, gebruiken we diezelfde kabel voor ADSL, een toepassing die zelfs een goede 10 jaar geleden nog niet eens bestond.
Toch wel ongelooflijk als je daarover nadenkt, toch ??
Lord Utopia
Erelid
Erelid

En hoeveel kost heeft Belgacom daaraan? Vroeger staken ze het in de grond, en die kabels gaan ondertussen 100 jaar mee.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

idd, toch moeilijk verdedigbaar dat ze hiervoor 18€/maand durven vragen (natuurlijk is er apparatuur nodig in de centrale maar dit kan deze kost ook niet verantwoorden). Die kabel is indertijd door de belastingbetaler betaald (staat).
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

De prijs van de telefoonlijn is inderdaad te duur.
De plaatsen waar nog altijd dezelfde koper wordt gebruikt als 100 jaar geleden zal je niet meer op veel plaatsen vinden.
quistnix
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Lord Utopia schreef:En hoeveel kost heeft Belgacom daaraan? Vroeger staken ze het in de grond, en die kabels gaan ondertussen 100 jaar mee.
Jij hebt er toch geen enkel benul van hoe dikwijls en hoeveel Belgacom techniekers er worden uitgestuurd om problemen op physical layer (dus op het koperpaar) op te lossen voor zichzelf én voor de andere operatoren. Ik ben er zeker van dat je die kost niet zou willen betalen, want die is immens. En ik heb recht van spreken, jij niet, vermits je nooit of te nimmer bij Belgacom gewerkt hebt en je zelf zegt dat de meeste kennis die je vergaard hebt van dit forum komt. Alsof dit forum dé referentie aan insite Belgacom informatie zou zijn :twisted:
Plaats reactie

Terug naar “IPTV (Proximus-TV/Belgacom-TV, Scarlet, ...)”