Geen internet of steeds wegvallende/trage verbinding

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over dommel / schedom? Post ze dan hier maar.
Plaats reactie
Jack.
Starter
Starter

Hallo,

Ik heb sinds donderdag problemen met de internetverbinding bij Dommel.
Vandaag was het wel heel erg, ik heb om 10u de router aangezet, en het heeft tot 16u geduurd voor ik een verbinding had.
En toen ik die had, had ik net de tijd om mijn online banking te regelen en was het weer voorbij met de pret. Daarna nog een paar keer een verbinding gehad gedurende een minuut of 2 maar meer niet.
En nu heb ik eindelijk een "constante" verbinding, maar ze is ontzettend traag, de 56k modems van weleer lijken high tech tov wat ik nu heb...
Om een idee te geven, filmpje kijken op Youtube is 2 seconden beeld, dan 1min bijladen, dan weer 2 seconden beeld etc.

Als ik in de router logs kijk dan zie ik dit voor de periode dat hij er maar niet in slaagt om een verbinding te maken:
Jan 1 04:26:13> pppd 2.4.1 started by root, uid 0
Jan 1 04:26:23> DSL Carrier is down
Jan 1 04:26:33> DSL Carrier is training
Jan 1 04:26:43> DSL Carrier is down
Jan 1 04:26:53> DSL Carrier is training
Jan 1 04:27:13> DSL Carrier is down
Jan 1 04:27:33> DSL Carrier is training
Jan 1 04:27:43> DSL Carrier is down
Jan 1 04:27:53> DSL Carrier is training
Jan 1 04:27:53> Couldn't get channel number: Transport endpoint is not connected
Jan 1 04:27:53> Doing disconnect
Jan 1 04:27:53> System Call Error
Jan 1 04:27:59> pppd 2.4.1 started by root, uid 0
Jan 1 04:28:03> DSL Carrier is down
Jan 1 04:28:13> DSL Carrier is training
Jan 1 04:28:23> DSL Carrier is down
Jan 1 04:28:43> DSL Carrier is training
Jan 1 04:28:53> DSL Carrier is down
Jan 1 04:29:03> DSL Carrier is training
Jan 1 04:29:23> DSL Carrier is down
Jan 1 04:29:33> DSL Carrier is training
Jan 1 04:29:39> Couldn't get channel number: Transport endpoint is not connected
Jan 1 04:29:39> Doing disconnect
Jan 1 04:29:39> System Call Error
zo gaat het maar door

Nu ik verbdinding heb kan ik ook de DSL status opvragen en die is als volgt:
DSL Status
Connection Status Connected
Upstream Rate (Kbps) 512
Downstream Rate (Kbps) 288
US Margin 16
DS Margin 6
Modulation MMODE
LOS Errors 1
DS Line Attenuation 55
US Line Attenuation 18
Path Mode Fast Path

DSL Statistics
Near End F4 Loop Back Count 0
Near End F5 Loop Back Count 0
Ik ben geen techneut dus al die waarden zeggen me weinig.

Als ik een speedtest uitvoer op speedtest.nl met de huidige verbinding dan zijn dit de resultaten:
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Belgie Klaar 4.5 KByte/sec (=36 kbps)
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Belgie om de upload snelheid te bepalen Klaar 12.6 KByte/sec (=101 kbps)
Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Belgie. Klaar 47.0 Conn/min
Ik heb een netconnect abbo, en ik zit in de regio antwerpen 03.
Ik woon op minder dan 1km van de centrale.
Vorig jaar had ik hetzelfde probleem en toen hebben ze mij na veel bellen en veel vingergewijs naar Belgacom en omgekeerd een nieuwe ADSL splitter laten kopen, waardoor het probleem opgelost was. Maar die kan na amper een jaar niet alweer stuk zijn denk ik ? Sowieso heb ik het wel vaker dat ik geen verbinding krijg, maar dan is het opgelost als ik 5mins wacht, en heb ik ook een constante/snelle verbinding. Maar sinds donderdag wordt het alleen maar erger en erger...
De router die ik heb is een D-Link DSL-G604T met volgende versie info:
Software Versions
Gateway V1.00B02T02.EU.20040618
ATM Driver 4.01.00.00
DSL HAL 1.01.00.00
DSL Datapumps 1.01.00.00 Annex A
SAR HAL 01.06.06 s
PDSP Firmware 0.49
Wireless Firmware 0.3.16.13
Wireless APDK 5.5.20
Wireless Driver 1.1.2
Boot Loader 0.22.02
De internetverbinding is als volgt ingesteld in de router:

Afbeelding

Ben ik gedoemd om de dommel support te bellen en weer 2 weken over en weer gewijs te moeten ondergaan om het opgelost te krijgen ?

Alvast bedankt voor tips en info!
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Je lijnwaarden zijn uitermate slecht. Heb je al geprobeerd van je modem eens aan het aansluitpunt in je huis aan te sluiten, zonder splitter?
Wel elke telefoon in het huis uittrekken.
Dan nog eens laten syncen en je lijnwaarden posten.

Hoe ver woon je van de centrale mss? Dit lijkt eerder op slechte binnenbekabeling.
flufsor
Member
Member

Je bent niet de enige in zone 03,
Aangezien ik ook vanaf donderdag zware problemen heb.
Men profiel staat nu wel vanaf vandaag terug juist,
buiten veel geduld met dommel hebben en een ticket aanmaken kan je niet doen.
Jack.
Starter
Starter

Vandaag geen enkel probleem meer met de snelheid.
Hij disconnect alleen nog wel eens, maar ook niet zo vaak als gisteren en hij krijgt veel sneller weer verbinding.

DSL Status in de router:
DSL Status
Upstream Rate (Kbps) 512
Downstream Rate (Kbps) 4640
US Margin 21
DS Margin 16
Modulation MMODE
LOS Errors 0
DS Line Attenuation 15
US Line Attenuation 16
Path Mode Fast Path

DSL Statistics
Speedtest.nl resultaten:
Download van een bestand (128KB ~ 1MB afhankelijk van uw verbinding) vanaf een server in Belgie Klaar 422.7 KByte/sec
(=3382 kbps)
Upload van gegenereerde gegevens naar een server in Belgie om de upload snelheid te bepalen Klaar 31.2 KByte/sec
(=250 kbps)
Veelvuldig maken van een connectie naar een server in Belgie. Klaar 465.0 Conn/min
Als het weer een keer zo is als gisteren zal ik de router eens op het hoofdaansluitpunt hangen, en de andere telefoon eraf halen om te kijken of het verschil geeft.

Geen idee wat de exacte afstand tot de centrale is, mij is altijd verteld geweest dat ik op minder dan een km ervan woon (postcode 2920).
Joris84
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 2 keer

Het zou hier wel eens kunnen dat uw modem zijn laatste adem aant het uitblazen is of dat één van uw aansluitpunten aan het oxideren is. Meestal gaat dit alleen maar van kwaad naar erger... Hou het in het oog moest het nog eens voorvallen.
Jack.
Starter
Starter

Ik heb de oorzaak gevonden volgens mij.
Ik wilde zonet de router eens aan het hoofdaansluitpunt hangen omdat hij weer heel de tijd disconnect/connect deed.
En dat aansluitpunt is deels geoxideerd en is van binnen ook helemaal stuk, ik kan er bijgevolg ook de router niet op aansluiten.
Ik heb de telefoon die daar aan hangt losgekoppeld en voorlopig werkt het nu wel naar behoren, dus ik vermoed dat daar het verlies zat wat nu "opgelost" is doordat er niets aangekoppeld is.

Dus wat Joris net al aangaf.

DSL Status nu:
DSL Status
Upstream Rate (Kbps) 512
US Margin 16
DS Margin 7
Modulation MMODE
LOS Errors 0
DS Line Attenuation 19
US Line Attenuation 16
Path Mode Fast Path

DSL Statistics
Kan iemand mij zeggen of dit een verbetering is of nog steeds slechte waardes ?
Mag ik dat onbruikbaar aansluitpunt zo laten (het wordt eigenlijk toch niet gebruikt), of moet ik dat vervangen met een nieuw aansluitpunt (dus het ding waar je de stekker in stopt).
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

bij die laatste waardes zit je terug met een DS Margin van maar 7 , terwijl je om 13H14 nog beter waardes poste aan dezelfde sync
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Jack.
Starter
Starter

Hij verliest de verbinding nog steeds, dus het loskoppelen van het toestel op het andere punt is niet voldoende.
Maar eens iemand zoeken die zo'n contact kan vervangen dus, en dan hopen dat het opgelost is.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

steek de 2 draden die op dat punt toekomen gewoon op een lusterklem, dan zou je daar geen negatieve invloed (if any) meer van mogen hebben

moet wel zeggen dat je waardes vele malen beter zijn dan gisteren, kan gewoon zijn dat het kwestie is van het profiel te verlagen
Jack.
Starter
Starter

Vandaag weer helemaal terug naar af, router staat sinds 18u op en er komt gewoonweg niet 1x een verbinding tot stand (zit nu op een andere verbinding).
Ik heb de contactdoos van die ene telefoonaansluiting eruit gevezen en de draden losgekoppeld zodat ze elkaar niet meer raken (komt op hetzelfde neer als een lusterklem erop plaatsen?). Dat gaf geen verandering.

Ik heb dan een keer het telefoontoestel dat op dat aansluitpunt stak in het andere gestoken, waar ook de router op zit, en ik krijg helemaal geen signaal op het toestel (ook niet als ik enkel het telefoontoestel erop steek). Dus misschien heb ik door die draden los te koppelen iets verkeerd gedaan ?

Anyway, heb gebeld naar belgacom om te vragen of ze een lijntest wilden doen. Willen ze niet want ik ben geen klant bij hen, terwijl ik anders wel de telefoonlijn waar dommel over gaat rechtstreeks aan hen betaal, maar dat vond de meneer aan de andere kant geen waardig argument.

Dan maar naar Dommel gebeld, in de hoop dat het wat vlotter opgelost raakt dan de vorige keer. Ze wilden me al gelijk een nieuwe filter laten plaatsen, maar toen ik zei dat die er max een jaar tussenstak omdat ik dat vorige keer al vervangen heb, vonden ze dat blijkbaar ook wat snel om die alweer te gaan vervangen. Ze gaan nu een lijntest uitvoeren en mij iets laten weten (hopelijk morgen) of er een technieker moet langskomen of dat ik zelfs iets moet gaan vervangen.

Het enige wat ik kan bedenken is dat ik wat verkeerd gedaan heb door dat ene aansluitpunt uit elkaar te halen, ofwel dat er iets fout zit op de bekabeling van het hoofdaansluitpunt naar het 2de aansluitpunt. Maar in beide gevallen zou ik niet weten hoe ik dat moet gaan controleren, laat staan oplossen.

Ik hou jullie op de hoogte!
Jack.
Starter
Starter

Vandaag al een belgacom technieker aan de telefoon om te vragen of de router aanstond (ja), want ze kregen geen signaal te zien bij hen.
Dus wat dat betreft niets nieuws, aangezien de telefoon ook geen teken van leven geeft als ik die aansluit.

Morgen komt hij langs om het ter plaatse na te kijken :)
Ben benieuwd waar het nu aan ligt.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Jack. schreef:Ik heb de contactdoos van die ene telefoonaansluiting eruit gevezen en de draden losgekoppeld zodat ze elkaar niet meer raken (komt op hetzelfde neer als een lusterklem erop plaatsen?). Dat gaf geen verandering.
ja, dat komt op hetzelfde neer... maar kwamen er daar nog draden toe op dat punt? als er 2 paren toekomen dan moet je die natuurlijk met elkaar doorverbinden.... beetje vreemd namelijk dat je plots niets van signaal meer hebt
Jack.
Starter
Starter

Ja er waren 2 draden aan elkaar gekoppeld, dus ik vermoedde al dat daar de hoofdlijn doorgetrokken werd naar het 2de punt ofzo.
De belgacom technieker is inmiddels al langsgeweest, blijkbaar was er ook iets niet juist in de centrale en dat heeft hij eerst in orde gebracht.
Nadien is hij thuis komen kijken, heeft hij een nieuwe contactdoos geplaatst, en werkt het internet weer zoals het hoort.
Het oxideren komt wsl door vocht dat via het gat voor de bekabeling naar boven komt. De technieker raadde aan om dat gat eventueel dicht te spuiten met sillicone. Op het 2de aansluitpunt stak een adsl filter, op het hoofdaansluitpunt niet. Aangezien op het 2de punt enkel de router hangt, en op het hoofdpunt enkel een telefoontoestel, heeft hij die filter verhuisd naar het hoofdpunt. Dus nu heeft het hoofdpunt een adsl filter + telefoontoestel, en het 2de punt geen adsl filter + router.

Ik zal vanavond wel kijken of de router nog steeds de verbinding verliest, maar ik vermoed het niet als het nu vlot werkt (voordien duurde het echt uren voor een verbinding gemaakt werd).

Dat werd verbazend vlot opgelost deze keer :)
Vorige keer was ik 2 weken bezig met bellen en hebben ze me uiteindelijk een nieuwe adsl filter laten kopen om het op te lossen.
De technieker zei dat de factuur naar Dommel ging, en dan wsl van Dommel naar ons. Voor het plaatsen van die contactdoos kan ik dat begrijpen, maar voor het oplossen van die fout in de centrale zijn wij toch niet verantwoordelijk ?
Jack.
Starter
Starter

Ziet er goed uit tot nu toe, al heel de avond aan volle snelheid en zonder disconnects online :-D

DSL Status nu:
DSL Status
Upstream Rate (Kbps) 512
US Margin 23
DS Margin 26
Modulation MMODE
LOS Errors 0
DS Line Attenuation 15
US Line Attenuation 14
Path Mode Fast Path

DSL Statistics
Bedankt iedereen voor de tips, info en hulp!
xenne
Elite Poster
Elite Poster

ziet er goed uit ja... op moment dat die Belgacom technieker zei dat er iets niet goed zat in de centrale had je haar eigenlijk niet meer binnen mogen laten... nu zal de factuur wel door jou te betalen zijn vrees ik.... enfin, 't probleem is snel opgelost geraakt
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Jack. schreef:De technieker zei dat de factuur naar Dommel ging, en dan wsl van Dommel naar ons. Voor het plaatsen van die contactdoos kan ik dat begrijpen, maar voor het oplossen van die fout in de centrale zijn wij toch niet verantwoordelijk ?
Die storing in de centrale wordt ook niet aan dommel gefactureerd.
xenne schreef:ziet er goed uit ja... op moment dat die Belgacom technieker zei dat er iets niet goed zat in de centrale had je haar eigenlijk niet meer binnen mogen laten... nu zal de factuur wel door jou te betalen zijn vrees ik.... enfin, 't probleem is snel opgelost geraakt
En voor hetzelfde geld zit hij nu nog steeds met het probleem omdat zijn filters niet goed staken.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
xenne
Elite Poster
Elite Poster

Trojan schreef:En voor hetzelfde geld zit hij nu nog steeds met het probleem omdat zijn filters niet goed staken.
is goed mogelijk ... maar een dergelijk normaal probleem had hij wellicht zelf wel kunnen oplossen?
maar misschien is hij blij dat het opgelost geraakt is en neemt hij die factuur er graag bij
Jack.
Starter
Starter

De factuur wordt niet door mij betaald, dus uiteindelijk lig ik daar ook niet zo van wakker ;)
Plaats reactie

Terug naar “Dommel”