BRUSSEL - Er is dringend een wet nodig om auteursrechten te innen op het internet, vindt Sabam. Zo lang die er niet is, zien artiesten een bom geld aan hun neus voorbij gaan.
Doorgaans zijn het politici die Sabam de wacht aanzeggen. Ze verwijten de auteursrechtenmaatschappij schraperig te zijn bij het innen en onvoldoende transparant bij de herverdeling van het geld aan de artiesten. De uitbetaling laat onbetamelijk lang op zich wachten, zeggen ze.
Nu geeft Sabam de politici een koekje van eigen deeg. De auteursrechtenmaatschappij zegt dat er dringend een aangepaste wet nodig is die het auteursrecht afstemt op de realiteit van het internet. De ontwikkeling van breedbandtechnologie heeft tal van nieuwe toepassingen mogelijk gemaakt, zoals internet-tv, podcasting, streaming en downloaden van film en muziek, maar van die inkomsten vloeit amper iets terug naar de kunstenaars.
De Belgische overheid zou, de buurlanden achterna, best ook snel werk maken van een nieuwe wet. Die zou de internetproviders, zoals Belgacom en Telenet, voorschrijven te onderhandelen met de rechthebbenden. Lees: de auteursrechtenmaatschappijen die artiesten vertegenwoordigen.
‘Er is een grove wanverhouding ontstaan tussen de gigantische omzetten van de providers en de steeds kleinere opbrengst uit de klassieke film- en muziekmarkt', zegt Christophe De Preter, directeur-generaal van Sabam. ‘De providers hebben het aantal internetaansluitingen de jongste jaren enorm zien toenemen. Dat komt voor een deel omdat ze aantrekkelijke creatieve inhoud kunnen aanbieden, zoals film, muziek of games. Het probleem is dat de verspreiding via het internet amper geregeld is, en dat de klassieke markt, die vooral bestaat uit cd's en dvd's, de voorbije jaren ingestort is. Grote sommen geld die de kunstenaars toekomen, vloeien naar de bankrekeningen van de providers.'
Hoeveel geld, dat heeft Sabam proberen uit te rekenen (zie grafiek). Voor de periode tussen 2002 en 2008 heeft de beheersmaatschappij enkele cijfers in kaart gebracht. Ze baseert zich op eigen gegevens, vooral uit de muzieksector, waar ze het sterkst staat.
Cd's en dvd's
De inkomsten uit ‘mechanische rechten' (voor producten op een tastbare drager, dus overwegend cd's en dvd's) halveerden in die periode, van 27,8 naar 13,2 miljoen euro, omdat die markt is ingestort. Een groot deel van de distributie verloopt ondertussen via het internet. De inkomsten uit legale downloads zijn weliswaar traag aan het stijgen, maar zijn te gering om het verlies te compenseren. In 2003 bedroegen ze nog maar een schamele 10.000 euro. In 2008, voorlopig het topjaar, stegen ze tot 790.256 euro.
In vergelijking met 2002, toen Sabam 27,8 miljoen euro inde voor haar artiesten, ziet de beheersmaatschappij ruim tien miljoen euro aan haar neus voorbij gaan. Met een piek van 13,8 miljoen euro in 2008.
Te streng
Met haar vraag naar een aangepaste wetgeving wil Sabam terug naar de basis. De Preter: ‘Om een beschermd werk te mogen gebruiken, is er eerst toelating van de auteur nodig. Dat principe is overal in voege, behalve op het internet, waar ontelbare beschermde werken in omloop zijn waarvoor geen toestemming gegeven is. En waarvoor dus ook niet vergoed wordt. We willen de internetgebruikers niet beknotten, maar pleiten voor een evenwichtige verdeling van de winst uit creatief werk.'
Sabam vraagt een wet die providers aanzet tot onderhandelen met beheersmaatschappijen. De Preter: ‘Volgens de Europese richtlijn zijn providers niet aansprakelijk voor de inhoud op hun netwerk als ze zich passief opstellen. We denken dat die zienswijze achterhaald is. De verspreiding van beschermde content heeft zo'n vlucht genomen dat men bezwaarlijk nog van een passieve opstelling kan spreken.'
Het voorstel om het Franse ‘Hadopi'-model over te nemen, vindt Sabam te streng. Wie in Frankrijk drie keer betrapt wordt op een illegale download, krijgt geen toegang meer tot het internet en moet een boete betalen.
‘We pleiten voor een collectief akkoord met een provider', zegt Sabam. ‘Zo verloopt het al jaren met de kabelmaatschappijen. Eigenlijk gaat het om hetzelfde principe. Op de kabel injecteren mediabedrijven eveneens creatieve inhoud in een netwerk. Waarom zou er dan een verschil zijn tussen kabelmaatschappijen en providers?'
bron: http://www.standaard.be/artikel/detail. ... d=C02Q0HOQ
Sabam vraagt wet voor auteursrecht op internet
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer