Nieuwe firmwareversie bbox2

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Gisteren mijn modem eens gereset omdat hij blijkbaar om de 5min steeds herstartte en na de reset heeft hij een nieuwe firmware geinstalleerd.
versie: 60I11U-60I01U

Op het eerste zicht lijkt het wireless signaal toch iets beter.

Heb ook nog een intressante post teruggevonden op het bgc forum.:

Belgacom is sinds kort gestart met de verspreiding van een nieuwe runtime voor de Bbox2 (en de nog in gebruik zijnde Sagems) (versie: 60I11U-60I01U). Er zijn een aantal opvallende verschillen. Het opvallendste is wellicht dat de 'payload rate' van de lijn, vroeger terug te vinden onder 'statistics', nu gewoon op de homepage staat. Dat is eigenlijk logisch, want dat zijn tenslotte de werkelijke lijnwaarden. Dat wil dus zeggen dat Mikki eigenlijk wel boven de 12 mbps zou moeten geraken (via bvb. http://www.speedtest.net, geen google Chrome gebruiken, dat geeft verkeerde resultaten) Als dat echt niet lukt: best eens de Belgacom helpdesk bellen, ik denk dat er bij de overgang van 'Go' naar 'Favorite' hier en daar nog foutjes gebeurd zijn.

Die 'bridged' die er nu op de homepage vermeld staat, dat is een andere belangrijke wijziging: er bestaat namelijk ook een 'fully routed'. Eenvoudig (nu ja) gezegd komt het hierop neer: de bridged mode is de mode die al altijd gebruikt wordt: hierbij zijn 2 van de 4 LAN poorten op de modem gereserveerd voor het TV-vLAN. Je kan via de webinterface van de modem kiezen welke poorten er aan de tv-functionaliteit toegewezen worden (in het onderdeel advanced settings -> 'route', tabblad 'routing'). De twee andere poorten zijn voor andere trafiek en je kan met een pc aangesloten op een niet-tv poort, niet op het virtueel netwerk van de tv-poorten.

Bij de 'full routed' mode daarentegen, valt het onderscheid tussen 'tv' poorten en 'gewone' LAN poorten weg. Je kan de decoders op gelijk welke poort inpluggen en omgekeerd: je kan via VLC op een gewone pc, ingeplugd op gelijk welke LAN poort (niet wireless!!) naar de niet-geëncrypteerde tv kanalen kijken. Heel wat eenvoudiger buiten vroeger, waar je een tweede netwerkkaart nodig heb en moest zitten knoeien met IP adressen om naar tv te kunnen kijken op de computer.

Standaard staat de modem in 'bridged' mode, maar als je als admin(!) inlogt op de webinterface, kan je hem ook 'fully routed' zetten (http://192.168.1.1/index.cgi?user_name= ... d=BGCVDSL2). Dat doe je op dezelfde pagina als waar je in bridged mode kunt kiezen welke poorten er tv-dedicated zijn (zie hierboven). De setting 'fully routed' zit in de keuzelijst 'TV mode'.

Er is ooit sprake geweest van een stuk software dat Belgacom ging maken waarmee je op je pc naar de tv kon kijken en bvb. ook opnames van op de harde schijf op je decoder ging kunnen afspelen op je computer. Ik heb een sterk vermoeden dat deze 'fully routed' mode van de bbox2 een eerste stap in die richting is...
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

En werkt de PPPOE via een andere router dan nog met deze firmware ?
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Regulus
Pro Member
Pro Member
Berichten: 380
Lid geworden op: 16 mar 2010, 14:41
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

Ik ken de finesses van de terminologie niet voor de bbox2 maar degene die ik begin maart bij Bcom ging halen heeft dat nummer (60I11U-60I01U) als "Runtime Code Version" terwijl er bij VDSL version, staat "Firmware-VTU-R:1.0.7r57bIK105012 Time Dec 27 2007, 18:50:21"
FWIW

(PS: mijn WRT54 WiFi werkt daarmee zonder probleem, weliswaar enkel als gateway en niet als router)
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Inloggen op interface van de b-box en vervolgens javascript:mimic_button('goto: 9065..') in adresbalk van browser plakken.
Dan krijg ik dit:

Versions of Software Componants

Software Version Fast3464.60.I0.1U
Routing Engine 4.0.21.3.3.1.32.1.1.1.6
SIP 1.2.261
WiFi driver 0.9.4.5
Real Time Operating System 1.13.1
VDSL2 datapump 1.0.7r57
RobinW
Member
Member
Berichten: 50
Lid geworden op: 05 feb 2010, 22:54
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb 60I118-60I01U.
Iemand een idee wat dat juist betekend? Op adsl-bc.org is er wel wat te vinden, maar geen duidelijke verklaring.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Gray schreef:Er is ooit sprake geweest van een stuk software dat Belgacom ging maken waarmee je op je pc naar de tv kon kijken en bvb. ook opnames van op de harde schijf op je decoder ging kunnen afspelen op je computer. Ik heb een sterk vermoeden dat deze 'fully routed' mode van de bbox2 een eerste stap in die richting is...
Dat is volledig correct. PCTV zit er aan te komen.
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3984
Lid geworden op: 08 jul 2008, 02:07
Locatie: 398m van de [email protected]
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

quistnix schreef:
Gray schreef:Er is ooit sprake geweest van een stuk software dat Belgacom ging maken waarmee je op je pc naar de tv kon kijken en bvb. ook opnames van op de harde schijf op je decoder ging kunnen afspelen op je computer. Ik heb een sterk vermoeden dat deze 'fully routed' mode van de bbox2 een eerste stap in die richting is...
Dat is volledig correct. PCTV zit er aan te komen.

Het zal tijd worden, kan dat hier al 6 jaar (kan ook over internet btw).
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

ulixes schreef:Inloggen op interface van de b-box en vervolgens javascript:mimic_button('goto: 9065..') in adresbalk van browser plakken.
Dan krijg ik dit:

Versions of Software Componants

Software Version Fast3464.60.I0.1U
Routing Engine 4.0.21.3.3.1.32.1.1.1.6
SIP 1.2.261
WiFi driver 0.9.4.5
Real Time Operating System 1.13.1
VDSL2 datapump 1.0.7r57

Ik krijg exact hetzelfde.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Hier lukt het maar niet om de router deftig op fully routed te zetten. De eerste keer kreeg onze decoder geen verbinding meer met het belgacom netwerk. Daar na de router uitgezet en terug aangezet. Daarbij is de router terug op bridged mode gegaan en is vlan30 verdwenen. Als ik de router nu weer probeer op full routed te zetten springt hij na enige tijd vanzelf weer op bridged.

Nog mensen met problemen?
Gebruikersavatar
rowan
Premium Member
Premium Member
Berichten: 578
Lid geworden op: 29 jul 2007, 20:35
Locatie: 59GIS0
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 21 keer

Idem bij mij
Ik kan hem eventjes op fully routed zetten, maar na een 5à10min verspringt hij terug op bridged internet
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

zijn er bij wie het wel lukt?
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

quistnix schreef:
Gray schreef:Er is ooit sprake geweest van een stuk software dat Belgacom ging maken waarmee je op je pc naar de tv kon kijken en bvb. ook opnames van op de harde schijf op je decoder ging kunnen afspelen op je computer. Ik heb een sterk vermoeden dat deze 'fully routed' mode van de bbox2 een eerste stap in die richting is...
Dat is volledig correct. PCTV zit er aan te komen.

Dat zullen de copyright waakhonden graag horen zeker? Wat is de adder onder het gras?
KK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 909
Lid geworden op: 02 okt 2004, 04:38

tomw schreef:zijn er bij wie het wel lukt?

Mijn Bbox2 draait nu al een paar dagen probleemloos op fully routed.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Hoe krijgen jullie die nieuwe firmware op de bbox2 ? 'k heb hier al herstart, spanning er af genomen enz. maar ik blijf op de oude firmware.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Gray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1278
Lid geworden op: 17 apr 2005, 02:18
Uitgedeelde bedankjes: 339 keer
Bedankt: 145 keer

Gewoon resetten, pinneke 15 seconden ingedrukt houden.
wootie
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jan 2009, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Toffe ontwikkeling.

Eerst limiet af en nu dit .. goed bezig.

Wat is nu de verschil tussen bridged & fully routed. Ik heb mijn internet connectie in bridged mode via pppoe, wat veranderd nu precies ?
In fully routed ga mijn router en IP krijgen via de BBox ?

Graag een beetje meer uitleg..

Thanks,
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

wootie schreef:Toffe ontwikkeling.

Eerst limiet af en nu dit .. goed bezig.

Wat is nu de verschil tussen bridged & fully routed. Ik heb mijn internet connectie in bridged mode via pppoe, wat veranderd nu precies ?
In fully routed ga mijn router en IP krijgen via de BBox ?

Graag een beetje meer uitleg..

Thanks,


Full routed betekend dat de routetabel in de bbox2 uitgebreid wordt zodanig dat er verkeer mogelijk is tussen de TV VLAN en de PPPoE VLAN. Voor deze instelling bestond (bridged) waren het twee afgescheiden netwerken, zonder route van het ene naar het andere.

Hier lukt het wel nog steeds niet om hem op full routed in te stellen, hij springt om een of andere reden steeds terug naar bridged na enkele minuuten. Ook vlan eth1.30 verdwijnt dan terug. Iemand een idee hoe dat komt?
wootie
Member
Member
Berichten: 80
Lid geworden op: 07 jan 2009, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hey Tom,

Thanks for het aantwoord..

Heb je dan nog een router nodig ? Ik heb zelfs nog niet geprobeerd maar het feit dat ik TV zouden kunnen kijken op mijn pc is wel interessant.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

wootie schreef:Hey Tom,

Thanks for het aantwoord..

Heb je dan nog een router nodig ? Ik heb zelfs nog niet geprobeerd maar het feit dat ik TV zouden kunnen kijken op mijn pc is wel interessant.


Neen, normaal heb je geen andere router nodig. De instelling zorgt ervoor dat je de ethernet poorten voor pc's kan gebruiken voor tv ook.
Bij mij werkt het jammergenoeg wel niet.
sorourkhaled
Starter
Starter
Berichten: 7
Lid geworden op: 31 mei 2009, 23:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

Hallo,
Ik kan niet meer de volgende pagina geraken via Javascript

javascript:mimic_button('navigator: 730..')

Dit was heel handig om veel opties te veranderen.

Heeft iemand een idee als deze nog werkt ?
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

sorourkhaled schreef:Hallo,
Ik kan niet meer de volgende pagina geraken via Javascript

javascript:mimic_button('navigator: 730..')

Dit was heel handig om veel opties te veranderen.

Heeft iemand een idee als deze nog werkt ?


zie viewtopic.php?f=43&t=25635&start=20#p321415

Wie de nieuwe firmware heeft kan het commando javascript:mimic_button('goto: xxx..') voortaan gebruiken met volgende nummers:
http://forum.adsl-bc.org/viewtopic.php?t=63507
javascript:mimic_button('goto: 1410..') --> brengt je naar de scheduler
speedybritt
Starter
Starter
Berichten: 9
Lid geworden op: 15 mar 2010, 16:36

Gray schreef:Gewoon resetten, pinneke 15 seconden ingedrukt houden.


Ik heb dit alles gedaan. Maar de firmware van 27 dec 2007 is niet los te wrikken.
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

speedybritt schreef:
Gray schreef:Gewoon resetten, pinneke 15 seconden ingedrukt houden.


Ik heb dit alles gedaan. Maar de firmware van 27 dec 2007 is niet los te wrikken.


Naar die datum mag je niet kijken. Dat is de versie-datum van de vdsl2 driver, niet de routersoftware dus. Deze driver werkt goed dus zal wss niet snel geupdate worden.
VOiD
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2432
Lid geworden op: 10 jan 2006, 20:10
Locatie: Herent
Uitgedeelde bedankjes: 53 keer
Bedankt: 214 keer

Weet er iemand of SNMP nu werkt met de nieuwe firmware ? Met de vorige kreeg ik het niet werkende.
Internet: EDPNet VDSL
Telefonie: OVH
GSM: Proximus
Blino
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 26 jul 2003, 11:23
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer

Vraagje over die fully routed setting.
Betekent dit dan ook als bijvoorbeeld vroeger een kabel naar een decoder ging, dat je er nu dan nog een switch kan tussen hangen en van daaruit naar een decoder en pc kan gaan?
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Blino schreef:Vraagje over die fully routed setting.
Betekent dit dan ook als bijvoorbeeld vroeger een kabel naar een decoder ging, dat je er nu dan nog een switch kan tussen hangen en van daaruit naar een decoder en pc kan gaan?


Klopt.
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

modem vandaag in gebruik genomen, er zat ook nieuwe firmware in - bedankt voor de instructies ivm disconnect, eens zien of het lukt over een goed uur
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
zeratul
Plus Member
Plus Member
Berichten: 107
Lid geworden op: 19 nov 2008, 09:59
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 26 keer

In fully routed mode lukt het inderdaad om gewoon tv te kijken; helaas krijg ik bij het tv kijken op de normale manier (televisie) constant 'deze zender is niet beschikbaar'. Ik moet dan wegzappen en weer terug. Had ik tevoren nooit.
Ik vrees dat de modem het niet aankan performance wise....
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

Hier krijg ik onze router zelfs niet op fully bridged. Hij springt na 10min terug op bridged. Ook krijg ik op eth10.30 nooit een ipadres toegewezen.
We moeten gewoon geduld hebben...
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 mar 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

tomw schreef:Hier krijg ik onze router zelfs niet op fully bridged. Hij springt na 10min terug op bridged. Ook krijg ik op eth10.30 nooit een ipadres toegewezen.
We moeten gewoon geduld hebben...

Ik veronderstel dat je fully routed bedoelt ?
Gebruikersavatar
tomw
Premium Member
Premium Member
Berichten: 573
Lid geworden op: 04 sep 2008, 13:32
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 10 keer

quistnix schreef:
tomw schreef:Hier krijg ik onze router zelfs niet op fully bridged. Hij springt na 10min terug op bridged. Ook krijg ik op eth10.30 nooit een ipadres toegewezen.
We moeten gewoon geduld hebben...

Ik veronderstel dat je fully routed bedoelt ?


yes indeed hehe :p
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”