Beste mensen ik heb een vraagje.
Ik ben aan het kijken om over te gaan van netconnect naar speedconnect.
Mijn huidige modem is een Linksys ADSL modem met 4 netwerkpoorten en Wireless die ik allemaal gebruik.
Is der een VDSL2 modem die 4 Gigabit netwerkpoorten heeft en Wireless?
VDSL Modems
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
- Bedankt: 106 keer
Nee en ja (maar dat laatste blijkt niet schitterend te werken).flyerken schreef:Beste mensen ik heb een vraagje.
Ik ben aan het kijken om over te gaan van netconnect naar speedconnect.
Mijn huidige modem is een Linksys ADSL modem met 4 netwerkpoorten en Wireless die ik allemaal gebruik.
Is der een VDSL2 modem die 4 Gigabit netwerkpoorten heeft en Wireless?
- xenne
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
- Bedankt: 141 keer
de THOMSON TG787v heeft 4 poorten en schijnt momenteel te werken....
let wel dat BIPT eigenlijk de Sagem/BBox 2 verplicht, in hoeverre Belgacom andere modems zal toelaten is de vraag
let wel dat BIPT eigenlijk de Sagem/BBox 2 verplicht, in hoeverre Belgacom andere modems zal toelaten is de vraag
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Zet gewoon een gigabitswitch achter je VDSL-modem...klaar
Of - als het enkel een router is dat je hebt - hang deze aan de VDSL-modem
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
krisken schreef:Zet gewoon een gigabitswitch achter je VDSL-modem...klaar
Hier ook zo een opstelling/
Sagem modem is bridged, dan router die pppoe verbinding maakt en dan de switch.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
- Bedankt: 15 keer
- Contacteer:
nog een aparte switch op een router?
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
-
- Moderator
- Contacteer:
Als je - zoals je in je openingspost zegt - gigabit wilt wel ja.PumbaaH schreef:nog een aparte switch op een router?
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
er bestaan wel routers die gigabit hebben, maar 4 of 8 poorten is soms te weinig..
Daarom heb ik er nog een switch aan hangen.
Kan dus perfect ook zonder die switch
Daarom heb ik er nog een switch aan hangen.
Kan dus perfect ook zonder die switch
Is er een VDSL2 modem die 4 Gigabit netwerkpoorten heeft en Wireless?
Volgens mij deze modem: TG789n Thomson Speedtouch TG789n WL VDSL2 wireless-N modem
Laat even weten of je er wat aan hebt. Ik kwam trouwens de onderstaande pagina tegen. KPN geeft eindelijk wat meer info over VDSL.
http://www.kpn.com/prive/service/meer-w ... ternet.htm
Volgens mij deze modem: TG789n Thomson Speedtouch TG789n WL VDSL2 wireless-N modem
Laat even weten of je er wat aan hebt. Ik kwam trouwens de onderstaande pagina tegen. KPN geeft eindelijk wat meer info over VDSL.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 127 keer
- Contacteer:
Die info gaat nog over VDSL1, al oud stukje dus.Peter78 schreef:Is er een VDSL2 modem die 4 Gigabit netwerkpoorten heeft en Wireless?
Officieel mag er alleen een bbox2 of sagem gebruikt worden op het VDSL2 netwerk van Belgacom. (dit met goedkeuring van BIPT) dus andere modems zijn zeker niet gegarandeerd. Wil je betere functies, inversteer dan in een "echte" router/switch achter de bbox2.
Sowieso heeft, met de huidige snelheden, een gigabit DSL modem niet veel extra waarde.
In Duitsland kan je de FritzBox 7390 kopen als je gelukt hebt.
Trouwens, Dommel verplicht je helemaal niets, enkel raden ze de Sagem aan.
Ik persoonlijk vind het een waardeloos modem, en kan niet wachten tot ik een Fritzbox 7390 te pakken kan krijgen.
Die box heeft wel alles wat je zoekt, kost wel iets maar het werkt.
Wat het Bipt (=Belgacoms hondje) zegt kan mij niet schelen, ik zoek zelf wel uit wat er mis is of niet.
Ik heb zelf een Fritzbox 7270 achter die Sagem hangen (niet de BBox2 met limited Belgacom software), maar ik vind de oplossing slecht.
Ook al omdat je 2 dozen moet hebben lopen, dat kost gewoon 2x zo veel stroom.
De Fritzbox 7390 kost nog wel veel, maar dat heb ik er voor over, als ze het ding ergens kunnen leveren, want de vraag is enorm.
Trouwens, Dommel verplicht je helemaal niets, enkel raden ze de Sagem aan.
Ik persoonlijk vind het een waardeloos modem, en kan niet wachten tot ik een Fritzbox 7390 te pakken kan krijgen.
Die box heeft wel alles wat je zoekt, kost wel iets maar het werkt.
Wat het Bipt (=Belgacoms hondje) zegt kan mij niet schelen, ik zoek zelf wel uit wat er mis is of niet.
Ik heb zelf een Fritzbox 7270 achter die Sagem hangen (niet de BBox2 met limited Belgacom software), maar ik vind de oplossing slecht.
Ook al omdat je 2 dozen moet hebben lopen, dat kost gewoon 2x zo veel stroom.
De Fritzbox 7390 kost nog wel veel, maar dat heb ik er voor over, als ze het ding ergens kunnen leveren, want de vraag is enorm.
-
- Erelid
- Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
- Bedankt: 386 keer
Absoluut niet aan te raden om iets anders dan een Bbox2 of Sagem Fast te gebruiken.
Maar goed, als jullie komen zagen en klagen dat jullie 200 euro voor niets hebben uitgegeven, en uw lijn maar geen connectie (meer) krijgt... mij niet gelaten.
Maar goed, als jullie komen zagen en klagen dat jullie 200 euro voor niets hebben uitgegeven, en uw lijn maar geen connectie (meer) krijgt... mij niet gelaten.
- xenne
- Elite Poster
ze geven wel de 2 bekende modellen op ........BasMSI schreef: Trouwens, Dommel verplicht je helemaal niets, enkel raden ze de Sagem aan.
Code: Selecteer alles
:: welke modems zijn nu al vdsl2 compatibel?
* sagem 3464 wlan (€139,00) - onze keuze!
deze modem kan u online bij ons aankopen, u betaalt geen verzendkosten!
* belgacom b-box2
- xenne
- Elite Poster
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Tja, dan zal ik voorlopig maar kijken voor 2 apparaten stroom te laten verbruiken.
Vind het een beetje een stomme oplossing in deze tijd dat alles zo zuinig mogelijk moet.
Bedankt iedereen voor de info.
Vind het een beetje een stomme oplossing in deze tijd dat alles zo zuinig mogelijk moet.
Bedankt iedereen voor de info.
-
- Moderator
- Contacteer:
Even copy/paste van bovenstaande URLxenne schreef:http://www.ibpt.be/GetDocument.aspx?forObjectID=2999&lang=nl
zie pagina 6
Volgens de alternatieve operatoren is het disproportioneel dat Belgacom slechts één type VDSL2-
modem toelaat op zijn netwerk. Volgens de OLO’s zou elke modem die de door ETSI vastgelegde
VDSL2-standaard volgt mogelijk moeten zijn (eventueel mits certificatie). Daarnaast gaan de
alternatieve operatoren niet akkoord met het feit dat Belgacom zelf de modem via remote
management wil upgraden omdat dit grote risico’s inhoudt op operationeel niveau. Het Platform vraagt
om beide verplichtingen te verbieden.
Belgacom merkt op dat er nog steeds geen standaard is bij het Broadband Forum die interoperabiliteit
garandeert tussen de DSLAM en verschillende type modems. Deze standaard wordt voorzien in
‘broadband suite 3.1’ die midden 2009 verwacht wordt, waarna het afhankelijk van de modemverkoper
en de nodige aanpassingen nog tot 6 maanden kan duren alvorens er modems volgens de standaard
verkocht worden. Deze timing van het Broadband Forum wordt door Belgacom als optimistisch
ingeschat aangezien de interoperabiliteitsstandaard waarschijnlijk verder verfijnd zal moeten worden.
VDSL2-technologie is nog niet volwassen genoeg, waardoor de chipset van zowel de modem als de
DSLAM het best dezelfde zijn om operationele problemen, performantieverminderingen en lijninstabiliteiten
te voorkomen. Aangezien beide het best op hetzelfde moment een firmware-update
krijgen zodat de interoperabiliteit gegarandeerd blijft, stelt Belgacom voor om zelf de firmware van de
SAGEM-modems 1 à 3 keer per jaar te updaten via hun eigen management platform na een grondige
validatie van de update.
Belgacom merkt op dat KPN dezelfde mening lijkt toegedeeld aangezien in het Nederlandse WBAaanbod
op pagina 25 van Annex II staat:
“De VDSL2 technologie is nog nieuw en interoperabiliteit tussen DSLAM apparatuur en
modems moet nog worden onderzocht. KPN zal adviseren een bepaald modemtype te kiezen
waarbij de chipset van de eindgebruiker modems en DSLAM modem gelijk zijn.”
Het Instituut gaat akkoord met de beperking van het type modem en de automatische update van
deze modems want de kans is anders veel te groot dat er problemen ontstaan omdat de
interoperabiliteit niet gegarandeerd is. Belgacom moet de OLO’s minstens twee weken op voorhand
via een Flash op de hoogte brengen van een modemupgrade zodat zij hun klanten kunnen inlichten
over de korte onderbreking.
Van zodra de standaard voor interoperabiliteit van het Broadband Forum beschikbaar is, moet
Belgacom enerzijds de nodige inspanningen leveren om zo snel mogelijk de interoperabiliteit met
andere modems te implementeren en vervolgens de modemverplichting schrappen uit het WBA
VDSL2 aanbod.
De opgelegde beperking zorgt ervoor dat SAGEM een monopolie krijgt op de Belgische markt
waardoor de OLO’s moeilijk tegen een interessante prijs deze modems zullen kunnen aanschaffen.
Anderzijds zorgt het ervoor dat de OLO’s na het wegvallen van de beperking met twee type modems
overblijven, waardoor de managementkosten kunnen toenemen. Het Instituut kan niet ingaan op de
vraag van de alternatieve operatoren om de SAGEM-modems aan dezelfde commerciële condities te
bekomen als Belgacom. Het Instituut kan niet tussenkomen in de commerciële onderhandelingen met
derden. Het Instituut stelt zich echter wel in het kader van deze consultatie de vraag of het niet
aangewezen is dat Belgacom deze modems doorverhuurt (op basis van een retail minus)?
Telefonie = EDPnet + OVH