VDSL Edpnet met Fritz!Box 7570 mogelijk ?

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
niceguy
Starter
Starter
Berichten: 22
Lid geworden op: 30 mar 2010, 10:18
Bedankt: 4 keer

Ik zit bij Edpnet (Max6) en wil overschakelen op hun VDSL aanbod. Aangezien ik noch Belgacom (BBox2) noch Sagem (buurman heeft deze rommel via Scarlet en zijn WiFi valt wel 15 x per dag uit) als router wens te gebruiken, vraag ik mij af of het technisch ook zou kunnen met een Fritz!Box 7570.
Bij Edpnet valt enkel te horen dat uitsluitend Sagem of BBox2 momenteel toegelaten zijn. Ik heb het gevoel dat de helpdesk meer weet, maar het niet mag zeggen.
Dommel beweert dat het wel kan, maar dat zij zelf geen support kunnen geven.
Spijtig genoeg zit ik te ver van de centrale om een upgrade naar ADSL Home qua profiel zinvol te maken
Heeft iemand ervaring met de Fritz!Box 7570 ?
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

deze Fritz!Box werkt met de XWay Vinax chipset. ik weet niet of die compatibel is met de Ikanos Fusiv chips van Belgacom.

in de Sagems/B-Box 2 zit een Ikanos Fusiv Vx160 processor

er is de verplichting van het BIPT om met die Sagem te werken .... in hoeverre Belgacom die andere chips kan blokkeren weet ik niet (moest het al werken)
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Zoals gezegd is er maar één modem - de sagem modem - toegelaten vanuit het BIPT op het VDSL netwerk van Belgacom. De BBOX en BBOX2 zijn eigenlijk diezelfde Sagem-modems, maar in een andere verpakking.

Inmiddels heb ik thuis de Sagem-modem liggen, en heb ik die toch al een 10-tal keer geinstalleerd (zowel bbox, bbox2 als sagem) en eerlijk gezegd ik ervaar geen problemen met de wifi. Het spreekt natuurlijk voor zich dat als je de modem (zonder externe antennes dan nog) in de garage zet dit minder performant gaat zijn dat als je deze in het midden van het huis zet hé... Maar eerlijk...hier werken die prima!

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

niceguy schreef:Aangezien ik noch Belgacom (BBox2) noch Sagem als router wens te gebruiken, vraag ik mij af of het technisch ook zou kunnen met een Fritz!Box 7570.
Heeft iemand ervaring met de Fritz!Box 7570 ?

Ik heb ergens gelezen van iemand die met succes een FritzBox heeft werkende gekregen op VDSL.
Het had iets te maken met het correct instellen van de VLan (VLAN 10), maar ik vind het artikel niet direct terug.
Dus: blijkbaar wel mogelijk, mits correct instellingen (en geen support van de provider)

Als jouw probleem alléén te maken heeft met jouw persoonlijk afkeer voor de BBox2/Sagem als router, kan je heel eenvoudig een FritzBox achter de VDSL modem zetten, en deze een eigen PPPoE sessie laten opbouwen. Dan heb je 2 vliegen in één klap
1) geen probleem met de provider (je gebruikt hun VDSL modem).
2) je hebt jouw preferred router oplossing.

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
psmammoth
Member
Member
Berichten: 75
Lid geworden op: 13 jun 2008, 15:59
Locatie: Leuven

Een werkend alternatief voor de Sagem/B-Box2 is de Thomson TG787v, zie ook http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=44&t=25362 en http://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=23&t=25342 Je kan me een PM sturen voor meer info.
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”