Alternatief of grootmacht? - de poll

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie

Alternatieve ISP of grootmacht?

Alternatieve
30
54%
Grootmacht
26
46%
 
Totaal aantal stemmen: 56
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Na de vele probleemartikelen die regelmatig gepost worden en de recente "charme-offensieven" van de grootmachten, was ik toch eens benieuwd hoe het forumpubliek nu staat tegenover de ISP's. Dus hierbij een poll:

* alternatieve ISP (Edpnet, Dommel, Scarlet, ...)
* grootmacht (Belgacom en Telenet)

Gelieve niet te argumenteren over mijn keuze van grootmacht :P.

Blijf jij toch nog steeds gebeten door de alternatieve ISP of heb je het meer voor de grote spelers op de markt? Wat denk je ervan? Deel het met de wereld!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
SBPer
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 36
Lid geworden op: 20 jan 2006, 23:03

Gekozen voor de alternatief.

Beide hebben ze hun voor- en nadelen.
Voor mij persoonlijk speelt prijs en datalimieten op hoog niveau mee.
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Momenteel bij een alternatieve (Mobistar). Maar ik denk dat ik na mijn contract (tegen augustus volgend jaar dus) ga overstappen op Generation Internet van Proximus. Tenzij een kleine provider met iets straffer uit de hoek komt.

Momenteel zit ik bij Mobistar dus. De prijs is zeer goed (zeker aangezien ik geen vaste lijn heb, en daar geen nood aan heb), maar de snelheid (vooral upload) is toch net iets te weinig, en de hoge pingsnelheden ergeren mij enorm. Online gamen doe ik al sinds maanden niet meer, dankzij die hoge pings.
Misschien dat Mobistar met de komst van digitale tv (als het via iptv zal werken), met en VDSL2-aanbod komt. Wel nog nooit naar de hd gebeld.

Daarom gaat mijn stem naar de grootmacht.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

Alternatieven

We mogen nooit vergeten dat we dankzij ooit naar de alternatieven over te schakelen we nu met betere voorwaarden zitten. Terug overschakelen naar de big2 heeft volgens mij het tegenover gestelde effect.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Grootmacht... ADSL was hier geen optie, en volume geen issue.

Voorlopig blijven we dus nog even bij TN en kijken we hoe de VDSL2 wereld vorm krijgt.
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Na Globe/Online, Easynet, Dommel nu nog steeds DxADSL. Alternative, uit principe.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Grootmacht: ondanks dat ik nooit te klagen heb gehad bij dommel en het gebrek aan limieten de enige reden van mijn aanwezigheid bij hun was, ga ik toch waarschijnlijk toch overstappen naar belgacom tegen juli (afhankelijk of er nog een promo is). Vooral de onwil van dommel om hun bestaande klanten ook promo's te geven zoals afschaffing van de verplichte modem bij speedconnect en de activatie van 99 ipv 25 euro speelt een zeer grote rol.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

is de vraag bij wie dat we klant zijn? Of aanbod A vs B?

Heb nooit gekozen omwille van "niet-monopolie"

Zit nu bij belgacom, wegens beste aanbieding
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

paar jaar geleden overgestapt van grootmacht naar alternative, voor de limieten....

en binnenkort stap ik over van alternative naar een andere grootmacht, voor meer snelheid en een lagere prijs

ik heb wel enige sympathie voor de alternatives, jammer genoeg hebben de bazen van die alternatieven niet altijd sympathie voor hun klanten. en uiteindelijk ga ik dan toch voor het beste aanbod, prijs/kwaliteit - en op dit moment ligt dat bij een grootmacht, toch zeker als je in de wereld van de vdsl wil stappen
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

ik ben voor grootmacht omdat ik nog altijd overtuigd ben als ik begin brood te verkopen en het goedkoper verkoop dan het bedrijf waar ik inkoop dat er ergens bespaard is op de kwaliteit.
2de reden als er iets misloopt is er maar 1 schuldige en kunnen ze het niet op elkaar steken, want als klant weet je nooit met 100% zekerheid wie de waarheid zegt
3de reden omdat het gewoon de goedkoopste is in mijn geval.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
Gebruikersavatar
gr4vity
Erelid
Erelid
Berichten: 2572
Lid geworden op: 27 feb 2006, 20:54
Bedankt: 2 keer
Contacteer:

Leuke poll! Voorstellen voor poll's kunnen steeds ingediend worden bij medewerkers :)

Ik zelf heb gekozen voor een grootmacht omdat er op dat moment geen betere deal te verkrijgen was bij andere ISP's en ik slechte ervaringen heb met de bereikbaarheid van mijn vorige ISP. Al betaal ik nu meer, ik ben nogsteeds tevreden van mijn grootmacht. Ik kwam van een alternatieve provider, waar ik de nodige problemen ondervonden heb en dat heeft bij mij de das omgedaan voor alternatieve ISP's. Ik ben zeker dat ik bij andere ook een mooi aanbod hebben, maar ik wil het risico liever niet nemen (mijn lijn word professioneel gebruikt en is ook op professionele gebruikers gericht). Dat zijn mijn persoonlijke bevindingen en waaruit ik gekozen heb voor een het oligopolie.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Persoonlijk kies ik voor een alternatieve provider : Scarlet

Eerst thuis zitten meesurfen op pa zijn Skynet Light abonnement, waar het datavolume (mn broer is een fervente gamer en ik een goedgebruikende surfer) er in no-time door was. Uiteindelijk besloten om op het tweede koperpaar een tweede ADSL lijn binnen te laten komen, die mijn broer en ikzelf betaalden. Uiteindelijk waren dit

- realDSL
- edpNET
- dxADSL

Nu ik verhuisd ben, heeft mijn broer een nieuwe dxADSL aangevraagd, en surfte ik verder met het oude account. Sinds april vorig jaar echter van dxADSL (waar ik 75GB had) naar Scarlet (Unlimited) gegaan op ADSL1. Echter sinds februari ben ik overgeschakeld naar Scarlet ONE (behoud van unlimited abonnement, en tv+tel erbij), dus van ADSL1 naar VDSL2.

Een zeer goede keus vind ik persoonlijk : de stabiliteit van een grootmacht leverancier (bgc), en goedkoper in prijs (50euro voor tv+internet+tel).

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
liger
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2291
Lid geworden op: 10 dec 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer

hm ik heb scarlet bij grootmacht gerekend
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

liger schreef:hm ik heb scarlet bij grootmacht gerekend

Tis een dubbel geval hé. Persoonlijk bezie ik Scarlet als de luw-budgetafdeling van Belgacom (gebruiken immers hetzelfde netwerk, modems, decoders, ...) en is het op deze manier een alternatieve aanbieder. Ook gaf de TS aan dat hij Scarlet als alternatief zag :-)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Astralon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3310
Lid geworden op: 26 jul 2005, 12:17
Locatie: Lochristi
Uitgedeelde bedankjes: 196 keer
Bedankt: 125 keer

Ik heb gekozen voor Grootmacht om de eenvoudige reden dat service/uptime belangrijk is en je kan het duopolie Belgacom-Telenet veel verwijten maar op de gemiddelde uptime van hun netwerk valt niet veel aan te merken.
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1841
Lid geworden op: 26 jan 2009, 09:29
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Ik verhuis naar BG omdat ze de beste prijs/kwaliteitsverhouding hebben indien je een adsl lijn ZONDER telefoon nodig hebt. De alternatieve providers zitten voor een zelfde product steeds iets of veel hoger omdat hun raw copper fee te duur is.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ik dit een goede situatie vind. Ik zou veel liever zien dat BGC maar een miniscule vergoeding zou mogen vragen voor die raw copper optie of dat het hele netwerk gescheiden zou worden van de dienstenuitbating (lees splitsing BGC).

Ik troost me dan maar met de gedachte dat wat we betalen aan BGC een stuk terug vloeit naar de staatskas, minder inkomsten voor BGC (in een echt vrije markt bv) zou bv wel eens kunnen betekenen dat we via belastingen toch weer meer betalen
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Gebruikersavatar
Gent32m
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1601
Lid geworden op: 21 jan 2008, 11:33
Uitgedeelde bedankjes: 133 keer
Bedankt: 118 keer

Ik steun nog altijd de alternatieve (zit zelf bij Dommel). Omdat dit de enige manier is om de markt wat open te breken!

Als iedereen naar de "groten" overstapt, zullen die alleen maar nog "groter" worden, waardoor ze de prijs op de markt te sterk kunnen bepalen (en die bv bewust hoog houden).

Wel vind ik het jammer dat een alternatieve ISP (zoals Dommel) niet met betere voorwaarden op de markt kan komen (zoals lagere activitatiekost, ook voor reeds bestaande klanten). Is dit omdat ze die kost "financieel" niet kunnen dragen ? Of zullen wij trouwe klanten alsnog (op termijn) beloond geraken ?

Hun Dommel SpeedConnect pack vind ik nog altijd veel interessanter dan die Belgacom Generation formule (de downloadlimiet ligt bij Dommel hoger, nieuwsgroepen inclusief, zelfde snelheid, zelfde VDSL2 kwaliteit, voor een competitieve prijs, etc.)

Alleen is de omschakelingskost (+- 200 euro) veel TE HOOG voor bestaande klanten!
Bij Belgacom krijg je die 200 euro kado en dat kan wel tellen natuurlijk, in je portemonnee...

Ik hoop dan ook dat Dommel (na eind april) zijn promoties grondig herziet.
Anders zouden ze hier wel eens wat "bestaande" klanten kunnen aan verliezen.
Belgacom Internet Overal Start + WeePee (inkomend/uitgaand) en Poivy/Jumblo (uitgaand).
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2169
Lid geworden op: 06 jun 2005, 18:33
Locatie: Zwevegem
Uitgedeelde bedankjes: 472 keer
Bedankt: 106 keer

Grootmacht. Zeker na de recente wijzigingen.

Ik ben bereid te betalen voor een dienst die werkt maar vooral blijft werken, danwel op een betrouwbare, performante manier. De moment dat ik het nodig heb, heb ik geen zin om te klungelen/te moeten bellen/vaak te wachten/lange downtimes... It just has to work. Ik verwacht van m'n wagen ook niet dat ik die van dag tot dag eens in gang moet duwen of dat er bepaalde voorzieningen het plots laten afweten.

De problematische topics over diverse kleine providers sterkt mijn keuze alleen maar. You'll get what you pay for.
Gebruikersavatar
Dfrog
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1235
Lid geworden op: 27 feb 2007, 22:07
Locatie: Beerse
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 22 keer

krisken schreef:
liger schreef:hm ik heb scarlet bij grootmacht gerekend

Tis een dubbel geval hé. Persoonlijk bezie ik Scarlet als de luw-budgetafdeling van Belgacom (gebruiken immers hetzelfde netwerk, modems, decoders, ...) en is het op deze manier een alternatieve aanbieder. Ook gaf de TS aan dat hij Scarlet als alternatief zag :-)

Scarlet draagt bij tot de winst en manoevreerruimte van de grootmacht en is m.i dus ook grootmacht.
FlashBlue
Erelid
Erelid
Berichten: 2114
Lid geworden op: 20 jan 2006, 21:08
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 1055 keer
Bedankt: 317 keer

"Beide" ? :-)

Zit momenteel bij zowel edpnet als telenet, omdat dat de enige manier is om 2 fysiek gescheiden connecties te hebben, zonder naar schotel of fiber over te stappen.

Ben infeite van beiden tevreden qua stabiliteit, telenet zijn administratie is helaas af en toe "vreemd", maarja ...
Gebruikersavatar
proximusboyke
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6939
Lid geworden op: 05 feb 2010, 20:17
Locatie: kortrijk
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 364 keer

dat is waar om een faktuur van telenet goed te begrijpen moet ge minstens hogere studies gedaan hebben liefst universiteit :-D
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Internet: grootmacht (BGC). reden: kwaliteit/prijsverhouding (vooral sedert recente aanpassingen), betrouwbaarheid.
Vaste telefonie: alternatieven (100% op VOIP). Reden: niets goedkoper dan Voip.

Dfrog schreef:We mogen nooit vergeten dat we dankzij ooit naar de alternatieven over te schakelen we nu met betere voorwaarden zitten. Terug overschakelen naar de big2 heeft volgens mij het tegenover gestelde effect.

Ik ben het 100% eens met je eerste punt. Vanaf de eerste dag dat de telefonie markt vrij gemaakt werd (carrier select) bel ik niet meer uit via BGC. Dankzij de alternatieven zijn de telefoonkosten drastisch gezakt (vergeet niet dat we 10 jaar geleden nog 7 BEF/min betaalden (18 cent) voor een gesprek "buiten de zone" - afgerekend per hele minuut)

Maar zo barmachtig ben ik nu ook weer niet om op mijn kosten de alternatieven hiervoor te blijven "bedanken" door een duurdere optie te kiezen ;)

Philippe.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dfrog schreef:
krisken schreef:
liger schreef:hm ik heb scarlet bij grootmacht gerekend

Tis een dubbel geval hé. Persoonlijk bezie ik Scarlet als de luw-budgetafdeling van Belgacom (gebruiken immers hetzelfde netwerk, modems, decoders, ...) en is het op deze manier een alternatieve aanbieder. Ook gaf de TS aan dat hij Scarlet als alternatief zag :-)

Scarlet draagt bij tot de winst en manoevreerruimte van de grootmacht en is m.i dus ook grootmacht.

Klopt, maar draagt niet elke ISP bij tot de winst van een andere? Zeker op xDSL vlak?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
PumbaaH
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 879
Lid geworden op: 09 jul 2009, 12:53
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 15 keer
Contacteer:

ik ben meer voor alternatief, maar het probleem van alternatief is dat je indirect klant blijft bij de grootmacht dus de grootmacht blijft vollenbak verdienen en de kleintjes..... die kunnen niet veel meer. Als belgacom op het scherpst van de snee gaat zitten met hun prijzen is het afgelopen met de kleintjes.

Eigenlijk zou de rol van belgacom en telenet terug gebracht moeten worden tot enkel het netwerk en de kleine providers een onderlinge prijzenoorlog laten beginnen oftewel belgacom volledig opsplitsen.

Belgacom technics voor het netwerk te onderhouden en te beheren
Belgacom i-net voor het internet, telefoon en tv gedeelte

Zelfde systeem voor telenet.

Dat zou de consument uiteindelijk ten goede komen denk ik, maar zoals het systeem nu is is er voor de alternatieven weinig tot geen plaats of ademruimte meer.
Mobile: Motorola Moto G 4G - KING Supersize
Internet: Sagem f@st + TP-Link TL-WR1043ND - Scarlet ONE
PC: in aankoop
Laptop 1: Toshiba L300-1DN AZ
Mediaplayer: MINIX NEO X5 mini
cptKangaroo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2759
Lid geworden op: 18 dec 2004, 14:33
Locatie: 053 Aalst
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 194 keer

De alternatieve markt is al lang doodgemaakt door de komst van VDSL2 want daar mag men geen eigen apparatuur voor gebruiken, en dat geeft Belgacom en Darth Scarlet een immens voordeel.

Scarlet alternatieve ISP ? Sorry, Goztow, maar daar moeten toch bedenkingen bij: ik beschouw mijn overstap naar Scarlet als een overgave aan Belgacom want de alternatieven kunnen gewoon geen triple play aanbieden aan hun eigen voorwaarden. Ze worden noodgedwongen allemaal resellers van Belgacom VDSL2/BelgacomTV terwijl Telenet rustig kabel monopolist mag blijven.
Gebruikersavatar
Ofloo
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5263
Lid geworden op: 04 okt 2004, 07:36
Locatie: BALEN
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 92 keer

EDPnet omdat deze voorlopig nog service kunnen bieden voor een prijs dat niemand anders kan, .. voornamelijk meerdere statische IP
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ofloo schreef:EDPnet omdat deze voorlopig nog service kunnen bieden voor een prijs dat niemand anders kan, .. voornamelijk meerdere statische IP

Blijkbaar heb jij ervaring met meerdere statische ip's op ADSL/VDSL vlak.
Hoe stel je deze dan juist in?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

PumbaaH schreef:Eigenlijk zou de rol van belgacom en telenet terug gebracht moeten worden tot enkel het netwerk en de kleine providers een onderlinge prijzenoorlog laten beginnen oftewel belgacom volledig opsplitsen.

Belgacom technics voor het netwerk te onderhouden en te beheren
Belgacom i-net voor het internet, telefoon en tv gedeelte

Daar is het imo nu te laat voor. De interne structuur van belgacom is zo verweven met elkaar dat zelfs na een splitsing ze door vriendjespolitiek nog steeds elkaar bevoordelen tov de alternatieve providers.

MI moeten die alternatieve operatoren maar eens wat geld investeren in eigen techniekers om bv storingen te lichten, het is een tussenstap minder want ze moeten niet bij elke storing aankloppen bij belgacom om iemand langs te sturen. Het zal er enkel voor zorgen dat de klant sneller geholpen is en tevreden blijft.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”