DIY en technieker

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Ik heb gekozen voor de Do-It-Yourself installatie en er gaat toch een technieker langskomen.
In de brief staat dat dit mogelijk kan zijn om een technisch probleem op te lossen.
Ik veronderstel dat dit dan een gratis interventie is?
Weet iemand wat ze dan juist gaan komen doen?
...
hey69
Plus Member
Plus Member
Berichten: 161
Lid geworden op: 19 mei 2006, 13:44
Bedankt: 5 keer

ik heb EXACT het zelfde voor. ik laat het je weten of ze aanbellen of niet, tzou voor vrijdag namiddag zijn
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

BBB schreef:Ik heb gekozen voor de Do-It-Yourself installatie en er gaat toch een technieker langskomen.
In de brief staat dat dit mogelijk kan zijn om een technisch probleem op te lossen.
Ik veronderstel dat dit dan een gratis interventie is?
Weet iemand wat ze dan juist gaan komen doen?
Ze komen een nieuwe contactdoos plaatsen, het is best mogelijk dat er een paarverandering moet gebeuren.
De rest van de installatie zal je zelf moeten doen.
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Die komt er voor zorgen dat de lijn van buiten uit binnenkomt.
Bij vdsl2 wordt er bv veel van paar gewisseld.
De rest van de installatie mag je zelf doen :p
hannibal
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2010, 22:23
Locatie: Ekeren
Contacteer:

zijn aantal redenen dat en technieker nodig kan zijn om de installatie te kunnen uitvoeren. de meest voor komende is dat je op en "slecht paar" zit. dit moet men aanpassen want anders zal je signaal enorm slecht zijn en zal je nooit je snelheid kunhnen hallen of uberhout en verbidning kunnen maken. rekening houdend dat vdsl2 max 700 meter van de locale kast mag zijn.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 maa 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

hannibal schreef:zijn aantal redenen dat en technieker nodig kan zijn om de installatie te kunnen uitvoeren. de meest voor komende is dat je op en "slecht paar" zit. dit moet men aanpassen want anders zal je signaal enorm slecht zijn en zal je nooit je snelheid kunhnen hallen of uberhout en verbidning kunnen maken. rekening houdend dat vdsl2 max 700 meter van de locale kast mag zijn.
zijn een aantal (nouja, alles :p) foutjes in je uitleg :)

het is zo dat vdsl2 enkel over het rechstreekse paar mag gaan (en sommige mensen zitten op het retour - dat wat langer is) omdat het retour paar *ANDERE* klanten kan storen.
en omdat het toch best een redelijk afstandsverschil kan zijn.

vdsl2 kan met gemak verdere afstanden aan, maar het is zo dat een 20mbps profiel momenteel enkel beschikbaar is voor afstanden tot 700m.
tussen 700m en 1km krijg je een 16.5 profiel, en zit je verder dan wordt vdsl2 op dit moment niet uitgegeven.
hannibal
Starter
Starter
Berichten: 18
Lid geworden op: 10 feb 2010, 22:23
Locatie: Ekeren
Contacteer:

ik probeer dit uit te leggen als of ik tegen en kind van 5 dit uit leg. heeft weinig zin om met jargon termen te werken als de persoon die het moet verstaan er geen bal aan heeft. ik weet ook wel dat er van af 700-1000 meter en 16.5 profiel wordt gebruikt maar hoeveel abo's zitten op die afstand van de kvd vrij weining in mijn ervarging maar dat zal aan de area liggen wrs.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Splitter schreef:
hannibal schreef:zijn aantal redenen dat en technieker nodig kan zijn om de installatie te kunnen uitvoeren. de meest voor komende is dat je op en "slecht paar" zit. dit moet men aanpassen want anders zal je signaal enorm slecht zijn en zal je nooit je snelheid kunhnen hallen of uberhout en verbidning kunnen maken. rekening houdend dat vdsl2 max 700 meter van de locale kast mag zijn.
zijn een aantal (nouja, alles :p) foutjes in je uitleg :)
En in die van jou.
het is zo dat vdsl2 enkel over het rechstreekse paar mag gaan (en sommige mensen zitten op het retour - dat wat langer is) omdat het retour paar *ANDERE* klanten kan storen.
en omdat het toch best een redelijk afstandsverschil kan zijn.
Afhankelijk van het lustype kan men toch op het retourpaar gezet worden. Dit heeft niets te maken met storing op andere klanten. Ruwweg komt het er op neer dat als het retourpaar in dezelfde bundel zit als het rechstreeks dat het signaal over de lus gaat en zo zichzelf stoort. (ergens op UB staat een meer technische uitleg).
vdsl2 kan met gemak verdere afstanden aan, maar het is zo dat een 20mbps profiel momenteel enkel beschikbaar is voor afstanden tot 700m.
tussen 700m en 1km krijg je een 16.5 profiel, en zit je verder dan wordt vdsl2 op dit moment niet uitgegeven.
De keuze van het profiel hangt af van de verzwakking, niet de afstand.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

hey69 schreef:ik heb EXACT het zelfde voor. ik laat het je weten of ze aanbellen of niet, tzou voor vrijdag namiddag zijn
Zijn ze langs geweest bij u?
...
MisterX334
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 23 jan 2009, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Bij mij gaan ze ook komen terwijl ik DIY heb gekozen.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

Bij mij was de installatie voorzien voor 12 maart, ook DIY.
Ik heb de modem geïnstalleerd, en werd 12 maart ook geactiveerd, maar nog steeds op een ADSL-profiel, terwijl VDSL beschikbaar is.
Blijkbaar te wijten aan een interne fout bij BGC, en ze zouden me in de loop van de week in orde brengen.

Een week later, 19 maart, krijg ik opeens telefoon van BGC dat er een technieker moet langskomen. Toevallig had ik een dag verlof en gelukkig kon er meteen een technieker langskomen. Hetgeen de technieker komen doen, komt ongeveer overeen met de uitleg van Splitter hierboven.
Volgens die kerel, zeer vriendelijk trouwens, zou ik meteen op VDSL moeten zitten. Maar hij mag het niet even checken omdat het een DIY-installatie is, en hij vertrekt dus onmiddellijk.
Als ik dan in de modem kijk, zie ik nog steeds dat het ADSL is :-(

Opnieuw contact met BGC: nog steeds een interne fout en als het tegen volgende donderdag niet in orde is, moet ik nog maar eens contact opnemen... :bang:

Dus als iemand langskomt, probeer een laptop erbij te hebben, zodat je meteen kan controleren of alles naar behoren werkt. De technieker mag dat blijkbaar niet op zijn toestel nakijken bij een DIY-installatie.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

johcla schreef: Dus als iemand langskomt, probeer een laptop erbij te hebben, zodat je meteen kan controleren of alles naar behoren werkt. De technieker mag dat blijkbaar niet op zijn toestel nakijken bij een DIY-installatie.
Fout. De technieker moet altijd zien dat de modem syncroniseert op het vdsl-profiel. Hij moet ook een biq-meting doen met als resultaat een OK met testnr. Die kerel zal geen goesting hebben gehad.
Laatst gewijzigd door technieker 20 maa 2010, 16:01, in totaal 1 gewijzigd.
technieker
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 245
Lid geworden op: 02 jun 2009, 18:32
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 66 keer

het is zo dat vdsl2 enkel over het rechstreekse paar mag gaan (en sommige mensen zitten op het retour - dat wat langer is) omdat het retour paar *ANDERE* klanten kan storen.
en omdat het toch best een redelijk afstandsverschil kan zijn.
Afhankelijk van het lustype kan men toch op het retourpaar gezet worden. Dit heeft niets te maken met storing op andere klanten. Ruwweg komt het er op neer dat als het retourpaar in dezelfde bundel zit als het rechstreeks dat het signaal over de lus gaat en zo zichzelf stoort. (ergens op UB staat een meer technische uitleg).
Nee, vdsl moet altijd op het directe paar komen. Indien geen direct paar meer vrij is er een tussenkomst van de lassers nodig om het retour-paar direct te maken.
vdsl2 kan met gemak verdere afstanden aan, maar het is zo dat een 20mbps profiel momenteel enkel beschikbaar is voor afstanden tot 700m.
tussen 700m en 1km krijg je een 16.5 profiel, en zit je verder dan wordt vdsl2 op dit moment niet uitgegeven.
De keuze van het profiel hangt af van de verzwakking, niet de afstand.[/quote]

juist
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2386
Lid geworden op: 23 maa 2009, 21:08
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer

technieker schreef:Die kerel zal geen goesting hebben gehad.
Dat kan ook natuurlijk. Toen het DSL-symbooltje op de BBox brandde, was hij content. Toen ik opmerkte dat er pas een internetverbinding is als het @-symbooltje brandt, is hij nog blijven wachten tot dat ook brandde.

Verder was het een vriendelijke kerel, hij vertelde me dat hijzelf fibernet van Telenet heeft. :-D Ik vermoed dat het een contractor van BGC is, vermits hij niet met een BGC-wagen rijdt.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

technieker schreef:Nee, vdsl moet altijd op het directe paar komen. Indien geen direct paar meer vrij is er een tussenkomst van de lassers nodig om het retour-paar direct te maken.
Ik zal proberen het anders omschrijven, want de term retourpaar is niet altijd correct. Er is een lustype waarbij het lange paar niet op dezelfde bundel zit als het korte paar, bv bij een blok waarbij het korte paar recht naar het huis/app gaat en het lange paar helemaal rond de blok gaat zonder over een lus te gaan. In dat laatste geval, als het paar niet te lang is mag dat gebruikt worden voor vdsl2. Het zal misschien niet veel voorkomen, maar het bestaat.

Ik ben het meermaals tegengekomen, 2x tijdens de opleiding (pila en full) en één keer in de field toen ik nog de moeite deed om elke storing in detail uit te zoeken of er andere mogelijkheden waren.
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
Gebruikersavatar
quistnix
Erelid
Erelid
Berichten: 1646
Lid geworden op: 08 maa 2007, 13:46
Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
Bedankt: 7 keer

Trojan, je bent volledig correct. Bedankt voor je uitvoerige uitleg.
DoubleD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 maa 2009, 17:16

En is het nu gratis? want heb net de brief gehad van mijn bestelling bij belgacom, daar staat op dat er donderdag een technieker langskomt.
Gebruikersavatar
Trojan
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3229
Lid geworden op: 13 aug 2009, 21:10
Locatie: Kontich
Uitgedeelde bedankjes: 113 keer
Bedankt: 241 keer

Bij een DIY betaal je enkel de activeringskosten, en de technieker komt enkel de bekabeling tot het eerste stopcontact in het huist/appartement in orde maken en testen met ZIJN modem. Als de modem synchro heeft is de kous af en is de rest aan de klant zelf (inclusief de binnenbekabeling in orde brengen).
De posts van deze gebruiker weerspiegelen op geen enkel moment de mening van Belgacom NV/SA.
DoubleD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 maa 2009, 17:16

Trojan schreef:Bij een DIY betaal je enkel de activeringskosten, en de technieker komt enkel de bekabeling tot het eerste stopcontact in het huist/appartement in orde maken en testen met ZIJN modem. Als de modem synchro heeft is de kous af en is de rest aan de klant zelf (inclusief de binnenbekabeling in orde brengen).
en wat als je online besteld hebt? (= dus 0€ activeringskost).
Gebruikersavatar
xenne
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5332
Lid geworden op: 15 jan 2006, 14:54
Uitgedeelde bedankjes: 685 keer
Bedankt: 141 keer

DoubleD schreef:en wat als je online besteld hebt? (= dus 0€ activeringskost).
0€ = gratis = noegabolle :wink: dat die technieker moet langskomen heb jij niets mee te maken
Internet : Belgacom Comfort (30/3) VDSL2 sync 50/6 ROP distance: 364m
TV : Belgacom TV Comfort
Telefonie : WeePee (VoIP) (vast nummer geporteerd), justvoip & internetcalls
GSM : Mobile Vikings & Generation Connect
DoubleD
Plus Member
Plus Member
Berichten: 145
Lid geworden op: 08 maa 2009, 17:16

Ben so far al wel content van belgacom, 18/3 bgc intense online besteld, 23/3 brief aangekregen met login etc, en 25/3 komt de technieker, en zou ik al snel vdsl2 kunnen gebruiken ! :banana:

Al eens getest met die login gegevens in mijn modem, en kost al verbinden, daarna gekeken op e-services bij verbindingstijden en het stond er inderdaad op dat ik even op dat account heb gesurft.
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Technieker zou nog langskomen op 6 april (ik wilde de activatie laten vervroegen)
Op mijn nieuwe brief staat wel dat de dienst pas actief gaat zijn op het moment dat eerst was gevraagd.
Dus ik heb wel een synchronisatie maar kan niet inloggen ... met mijn gegevens althans

Ik kan nu wel terug op internet thuis. maar zou niet goed weten wat de technieker nog moet komen doen hier.
VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate 20048 kbps
Upstream line rate 2032 kbps
Is showtime tijdelijk?
Afbeelding
Ik veronderstel dat alles hier in orde is (zie speedtest).
...
Gebruikersavatar
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4229
Lid geworden op: 04 apr 2005, 23:18
Locatie: België
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

xenne schreef:
DoubleD schreef:en wat als je online besteld hebt? (= dus 0€ activeringskost).
0€ = gratis = noegabolle :wink: dat die technieker moet langskomen heb jij niets mee te maken
MMMmmmmmMMMMmmmmm noegabolle!!!!!!

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
sbghannibal
Pro Member
Pro Member
Berichten: 311
Lid geworden op: 27 jun 2009, 08:34
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 31 keer

BBB schreef:Technieker zou nog langskomen op 6 april (ik wilde de activatie laten vervroegen)
Op mijn nieuwe brief staat wel dat de dienst pas actief gaat zijn op het moment dat eerst was gevraagd.
Dus ik heb wel een synchronisatie maar kan niet inloggen ... met mijn gegevens althans

Ik kan nu wel terug op internet thuis. maar zou niet goed weten wat de technieker nog moet komen doen hier.
VDSL line status SHOWTIME
Downstream line rate 20048 kbps
Upstream line rate 2032 kbps
Is showtime tijdelijk?
Afbeelding
Ik veronderstel dat alles hier in orde is (zie speedtest).
die show time is voor aantegeven dat hij op zijn "vdsl modem" gesync is je zal zien bij het adsl deel dat daar iets anders staat en als je die modem op adsl zou hangen zal die die showtime geven
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Technieker is hier niet geweest. Misschien moest hier toch niets gebeuren?
Alles werkt hier goed en ben heel tevreden dat ze mij sneller hebben willen activeren.
2,3 MB/s is plezanter dan 500 kB/s :P
...
MisterX334
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 23 jan 2009, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Hey,
Even een vraagje, heb vandaag 9/04 de Bbox2 modem binnengekregen.
VDSL wordt hier de 14de geactiveerd, de 14de komt er ook een technieker langs al heb ik voor een DIY gekozen.
Wat moet ik nu doen de BBox2 al installeren of wachten tot de technieker is geweest?
BBB
Premium Member
Premium Member
Berichten: 698
Lid geworden op: 13 jun 2005, 20:43
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

MisterX334 schreef:Hey,
Even een vraagje, heb vandaag 9/04 de Bbox2 modem binnengekregen.
VDSL wordt hier de 14de geactiveerd, de 14de komt er ook een technieker langs al heb ik voor een DIY gekozen.
Wat moet ik nu doen de BBox2 al installeren of wachten tot de technieker is geweest?
Je kan alles al installeren.
Uw bbox kan ook werken met adsl, moest je nu adsl hebben.
...
MisterX334
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 23 jan 2009, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Heb momenteel ADSL van Scarlet dus ik kan dat dan gebruiken tot VDSL wordt geactieveerd.
MisterX334
Plus Member
Plus Member
Berichten: 188
Lid geworden op: 23 jan 2009, 16:39
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 1 keer

Wat kwam die technieker eigenlijk doen?
Bij komt hij woensdag langs.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”