Verhuizen: internet, tv en vaste telefonie

Vragen over het omschakelen naar een andere provider.
Plaats reactie
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hallo

Vooreerst, ik heb deze vraag hier geplaatst aangezien dit me de meest logische plaats lijkt.

Vanaf 12 mei verlaat ik het moedernest en ga ik alleen wonen. Daarom zou ik graag hebben dat er op diezelfde dag een installateur voor internet, televisie en vaste telefonie deze zaken komt installeren. Nu is het zo dat er nog voor niets voorzieningen zijn (nieuwbouw, kabels liggen er wel maar er is nog bv. geen telentbakje enz.).

Maar voordat ik iemand contacteer hiervoor had ik graag jullie mening geweten van wat ik het beste doe: koop ik alles bij éénzelfde provider (zogenaamde packs) of zoek ik het best voor alles een andere provider (internet van Telenet, digitale tv van Belgacom,…).

En met welke aanbiedingen hebben jullie de beste ervaringen? Momenteel hebben wij hier thuis een Telenet Expressnet-abonnement waarbij ikzelf 95% van het volume (30 Gb) opgebruik mits het managen van het volume. Ik denk dat ik met een 50 Gb per maand zou toekomen (hoe meer hoe beter natuurlijk). Qua snelheid is dit abonnement voor mij ook voldoende.

Ook heb ik nog een technisch vraagje, wij hebben zowel in de slaapkamer als in de woonkamer internetaansluiting. Stel dat er een laptop in de slaapkamer aangesloten is op het internet, kan ik dan met diezelfde laptop in de woonkamer op het internet door gewoon de kabel in de muur te pluggen? En hoe weet ik indien ik in aanmerking kom voor xdsl of andere technologieën (ik heb immers nog geen telefoonnummer).

Bedankt!
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomovich schreef:koop ik alles bij éénzelfde provider (zogenaamde packs) of zoek ik het best voor alles een andere provider (internet van Telenet, digitale tv van Belgacom,…).


Als je gaat shoppen bij diverse providers kan het soms goedkoper, al wordt het echt moeilijk de laatste tijd... verschillen worden kleiner en kleiner. Veel hangt gewoon ook af van welke digitale TV oplossing je verkiest omdat die grotendeels de rest zal bepalen.

Tomovich schreef:En met welke aanbiedingen hebben jullie de beste ervaringen? Momenteel hebben wij hier thuis een Telenet Expressnet-abonnement waarbij ikzelf 95% van het volume (30 Gb) opgebruik mits het managen van het volume. Ik denk dat ik met een 50 Gb per maand zou toekomen (hoe meer hoe beter natuurlijk). Qua snelheid is dit abonnement voor mij ook voldoende.


Dergelijk dingen zijn vaak subjectief... misschien vraag je jezelf beter af of je tevreden bent van je huidige product of niet (met misschien in het achterhoofd dat je vanaf juli 80 GB zal hebben op dergelijke formule met 30/1.25 speeds)... en zoniet welke pijnpunten er zijn (sommige dingen kunnen misschien elders beter, andere dan weer niet zoals snelheid bv).

Tomovich schreef:Ook heb ik nog een technisch vraagje, wij hebben zowel in de slaapkamer als in de woonkamer internetaansluiting. Stel dat er een laptop in de slaapkamer aangesloten is op het internet, kan ik dan met diezelfde laptop in de woonkamer op het internet door gewoon de kabel in de muur te pluggen?


Gouden raad... trek vanuit iedere kamer minstens één UTP kabel naar een centraal punt... vanaf iedere plaats waar je TV wil zien trek je eveneens een coax en UTP naar een centraal punt, en als laatste vanaf iedere plaats waar je telefonie wil trek je ook nog eens een UTP kabel naar een centraal punt. Met dergelijke setup zal je later nooit enig probleem hebben.

Tomovich schreef:En hoe weet ik indien ik in aanmerking kom voor xdsl of andere technologieën (ik heb immers nog geen telefoonnummer).



Probeer gewoon met een nummer van je buren.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Nu is het niet meer mogelijk om nog kabels bij te trekken maar ik vermoed wel dat deze allemaal naar één centraal punt gaan. Indien dit het geval is, dan mag ik aannemen dat ik op beide plaatsen internet zal hebben?
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Hoe kan ik de afstand tot de centrale berekenen?

En wat is het verschil tussen een abo met vaste lijn en een abo zonder vaste lijn (bij Belgacom)? Is zonder vaste lijn dan draadloos?

In verband met de kosten voor het kabelabonnement bij Telenet, ik neem aan dat dit enkel voor digitale tv is?
Lord Utopia
Erelid
Erelid
Berichten: 7819
Lid geworden op: 10 mei 2007, 16:33
Uitgedeelde bedankjes: 404 keer
Bedankt: 386 keer

Tomovich schreef:Hoe kan ik de afstand tot de centrale berekenen?

Als je nu ADSL hebt, kan je dat berekenen door naar je modemwaarden te kijken.

Tomovich schreef:En wat is het verschil tussen een abo met vaste lijn en een abo zonder vaste lijn (bij Belgacom)? Is zonder vaste lijn dan draadloos?
Zonder vaste lijn betekent dat je geen telefonie abonnement van Belgacom afsluit. Bij sommige providers is een vaste lijn van Belgacom nodig, of je moet betalen voor een raw copper aansluiting (geen telefoniesignaal, dus ook geen Belgacom telefonie-abonnement). Bij sommige providers is die kost inbegrepen in het abonnement, zoals bij Belgacom, BASE of Mobistar.

Tomovich schreef:In verband met de kosten voor het kabelabonnement bij Telenet, ik neem aan dat dit enkel voor digitale tv is?
Er dienen enkel kabelkosten (13,33 euro per maand, afhankelijk van waar je woont) betaald te worden indien je digitale televisie neemt. Dus een shake met digi tv, tel en telefonie (bijvoorbeeld de Goldshake+), kost 63,33 euro per maand (er wordt geadverteerd met 55 euro). Een shake met enkel internet of telefonie, of enkel een internetabonnement, daarvoor is da geen kabelabonnement nodig.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Kan ik niet op voorhand te weten komen hoe ver ik van de centrale zit? 'k Vind dat nogal belangrijk voordat je u een abo aanschaft voor een jaar lang.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ikzelf heb alles via Scarlet, en werkt perfect. De kwaliteit van het BGC netwerk, alleen een pak goedkoper!

€50 voor telefonie, internet (100GB/maand) en tv. Denk niet dat je iets goedkoper ga vinden.
Deze zaken gaan via vdsl2, met 20mbit down (18 haal ik met gemak, 19 is nipt) en 1.5mbit down (waarvan ik - hoe raar het klinkt - 1.80 haal ik minimaal).

http://www.scarlet.be/nl/onze-pakketten/scarlet-one.php

Betreffende je afstand naar de centrale : met vdsl2 doet dit er niet meer toe. Nu is het de afstand tot de ROP (in je buurt) die er aan toe doet.
Je kan op http://www.edpnet.be/BE-CONS/Producten/ ... /VDSL-Home (linkse kolom - is vdsl beschikbaar?) of op http://www.belgacomtv.be/#request=indep ... 0e8e11419f een test doen of je in aanmerking komt voor vdsl2. Normaal zal dit wel zo zijn.

Ook kan je op http://userbase.be/services/belgacom-te ... dc-rop-kvd kijken hoever je ongeveer van een centrale zit (maximaal inzoomen, de gele markers zijn de ROP's).

Heb een paar speedtests gedaan met diverse werelddelen voor je...en zoals je ziet is het nergens echt slecht.
Speedtests met BGC zullen ongeveer hetzelfde zijn, bij Telenet geen idee (maar denk niet dat dit zoveel zal schelen aan minimale snelheid)

Speedtest Mechelen (Telenet)
Afbeelding

Speedtest Brussel (Rack 66)
Afbeelding

Speedtest New York (Optimum Online)
Afbeelding

Speedtest Rio de Janeiro (NetBotanic Internet)
Afbeelding

Speedtest Capetown (Telkom SA)
Afbeelding

Speedtest Christchurch (Snap Internet)
Afbeelding

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Bedankt voor de uitleg! Ik heb aan de hand van het kaartje dat op Userbase staat eens gekeken hoe ver we zouden zitten van een ROP en dat is zeker minder dan een kilometer.

Wellicht gaan we voor het Belgacom pack "Telephony + internet + Digitale TV" maar wanneer ik op de website van Belgacom controleerindien digitale tv beschikbaar is, dan krijg ik het volgende te zien:

Afbeelding

Nog een vraagje i.v.m. de installatie van dit alles. Aangezien het hier om een woning gaat waar nog nooit internet, digitale tv of telefonie gebruikt/geïnstalleerd is, vraag ik me af wat er precies allemaal geïnstalleerd moet worden en hoe dit in z'n werk gaat. Ik neem aan dat er op de plaats waar de telefoonkabel in het huis toekomt een modem geïnstalleerd wordt die allerlei signalen doorheen het huis stuurt (via utp-kabels). Kan ik dan overal in de woning waar er in de muur een contact is internet krijgen (afhankelijk van het aantal pc's die gebruikt mag worden)?
Ik zou het liefst met kabel werken en niet met draadloos internet, tv of eender wat. Kan dit met dit pack?

Bedankt!
Gebruikersavatar
Devilzown
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1247
Lid geworden op: 10 sep 2007, 19:37
Locatie: Antwerpen
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 59 keer

Bel eerst eens met Belgacom om te vragen of het uberhaupt beschikbaar is op uw nieuwe adres.
(nieuwbouw kan je vaak niet juist checken via die tool)

Als de leidingen allemaal centraal uitkomen (en je telefoonkabel ook op dat punt binnenkomt natuurlijk) is het niet zo moeilijk.
Dan zetten ze de splitter daar + de modem.
En dan sluiten ze de nodige leidingen aan voor tv & internet.
Let wel, de aansluitingen die je gebruikt voor tv zal je niet meer voor je computer kunnen gebruiken.

Ook als je buiten de tv aansluitingen meer dan twee aansluitingen wilt voor internet zal je zelf een switchje moeten voorzien.

Normaal sluit de technieker dat dan wel voor je aan, kan je eventueel wel een kwartier/half uur kosten in extra werk kosten.
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Ik heb deze avond het pakket bij Belgacom proberen te bestellen maar blijkbaar is er geen digitale tv beschikbaar.

En naar wat ik heb kunnen vinden op het internet is Telenet de enige aanbieder van analoge tv.

Nog een andere vraag, kan ik, wanneer ik een abo heb voor internet en digitale tv bij Telenet, een "vaste" telefoon met skype of voip gebruiken?
Tomovich
Member
Member
Berichten: 96
Lid geworden op: 12 dec 2005, 21:19
Locatie: West-Vlaanderen

Is het mogelijk dat Belgacom geen pack aanbiedt met gsm en internet?

Nogmaals bedankt voor de hulp!


P.S.: wanneer moet er bij telenet eigenlijk betaald worden voor een kabelabonnement (13.33 EUR)? Of is dat bij ieder product dat je van hen afneemt zo (zowel losse producten als bij shakes)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Tomovich schreef:P.S.: wanneer moet er bij telenet eigenlijk betaald worden voor een kabelabonnement (13.33 EUR)? Of is dat bij ieder product dat je van hen afneemt zo (zowel losse producten als bij shakes)?


Zodra je de TV dienst afneemt.
Plaats reactie

Terug naar “Overstappen”