router configureren??

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
q-tec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 103 keer

hi

Ik heb dus een gewone bbox en een linksys router (deze geeft een veel beter draadloos signaal)

maininterface bbox
Afbeelding

Afbeelding

vc2 profiel (2de keer dat ik probeer met routing mode nu)
Afbeelding

mijn linksys
*als ik hier pppoe loging enzo ingeef moet ik een reet doen omdat ik iet meer in de 168.1.1 geraak....

Afbeelding

dus iemand die me kan vertellen wat ik verkeerd doe zodat deze router niet werkt?
gelieve de instellingen die ik moet veranderen voor beide router hier te posten aub

*ik heb hier al meermaals gelezen van meerdere pppoe logings zodat beide pcs dan ± een gelijke snelheid halen (indien beide actief?)
hoe doe ik dat dan alsook in combinatie met de router
Edpnet High upload 16/10 + edpnet voip + weepee voip
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 476 keer
Bedankt: 106 keer

Waarom gebruik je dan de linksys niet gewoon als access point? Het is volkomen normaal dat je niet meer in e b-box kan nadat je een pppoe sessie gestart hebt vanaf de linksys: uw linksys heeft nl. maar één wan ip (hetzij via pppoe, hetzij via de wan aansluiting).
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:Waarom gebruik je dan de linksys niet gewoon als access point? Het is volkomen normaal dat je niet meer in e b-box kan nadat je een pppoe sessie gestart hebt vanaf de linksys: uw linksys heeft nl. maar één wan ip (hetzij via pppoe, hetzij via de wan aansluiting).
owla hier versta ik niet veel van, maar pppoe in linksys opstarten kan ik niet meer in de linksys en wel bbox.
hoe stel ik die in als access point? => dat is eigenlijk mijn hoofdbedoeling....
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
TomG
Elite Poster
Elite Poster

DHCP server linksys uitschakelen, vast ip geven in de range van je b-box en de Linksys met één van de lan poorten aansluiten op één van de lan poorten van de bbox.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

ok van de linksys gewoon uitvinken en op dhpc laten staan

maar hoe doe ik het in de bbox???

Afbeelding
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
rowan
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 22 keer
Provider

een interessante wiki
http://wiki.yobi.be/wiki/Modem_BBox-2

@Admins
Mss zou het interessant zijn om die toe te voegen op de frontpage--->knowledge-->wiki ?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

TomG schreef:DHCP server linksys uitschakelen, vast ip geven in de range van je b-box en de Linksys met één van de lan poorten aansluiten op één van de lan poorten van de bbox.
dus linksys zet ik op automatic
en dhcp disable?

kan er nu iemand een prtscreen posten wat ik precies moet instellen in bbox? of goede uitleg.

alvast bedankt

en op wiki ben ik ook niet wijzer geworden
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 1001 keer
Bedankt: 3720 keer
Provider

q-tec schreef:
TomG schreef:DHCP server linksys uitschakelen, vast ip geven in de range van je b-box en de Linksys met één van de lan poorten aansluiten op één van de lan poorten van de bbox.
en dhcp disable?
kan er nu iemand een prtscreen posten wat ik precies moet instellen in bbox? of goede uitleg.
Als ik het goed begrijp (maar je vraag is niet 100% duidelijk), is jouw enige bedoeling is om je Linksys als WiFi access point te gebruiken ? Dan is het exact zoals TomG schreef:
1) Op je Linksys de bovengenoemde wijzigingen aanbrengen.
2) Op je Bbox niets wijziegn: alles laten staan zoals door Belgacom uitgeleverd en/of geïnstalleerd.

PS: jij hebt een Bbox1 (ADSL2+ modem) - verwar dus niet met de Bbox2 (VDSL2 modem). De meesten hebben een BBox2, hiervan screenshots plaatsen maakt niet veel zin.

Philippe.
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:
q-tec schreef:
en dhcp disable?
Als ik het goed begrijp (maar je vraag is niet 100% duidelijk), is jouw enige bedoeling is om je Linksys als WiFi access point te gebruiken ? Dan is het exact zoals TomG schreef:
1) Op je Linksys de bovengenoemde wijzigingen aanbrengen.
2) Op je Bbox niets wijziegn: alles laten staan zoals door Belgacom uitgeleverd en/of geïnstalleerd.

PS: jij hebt een Bbox1 (ADSL2+ modem) - verwar dus niet met de Bbox2 (VDSL2 modem). De meesten hebben een BBox2, hiervan screenshots plaatsen maakt niet veel zin.

Philippe.
ja gewoon als wifi acces point. :-D
linksys zijn de wijzigingen aangebracht maar nog steeds geen toegang. Kan ik nog iets anders proberen?
ja hier is nog steeds geen vdsl :roll: dus heb ik nog een oud boxie, dus zoals je zei heb ik alles teruggezet zoals in mijn 1ste post (zie printscreen atm2)

als er nog dingen zijn die zouden kunnen werken hoor ik het graag.
*volgens mij zit het probleem bij de linksys?
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

q-tec schreef: ja gewoon als wifi acces point. :-D
linksys zijn de wijzigingen aangebracht maar nog steeds geen toegang. Kan ik nog iets anders proberen?
Q-tec, wij willen je graag helpen .. maar je zal toch wat meer uitleg moeten geven, ik begrijp nog altijd je probleem niet.
Wat bedoel je met "nog steeds geen toegang" ? toegang tot wat ?
- Heb je internet op de LAN poorten van de Bbox ??
- Heb je het interne IP adres van je Linksys gewijzigd, naar bijvoorbeeld 192.168.1.2 (of een ander adres binnen de range van je Bbox) ?
- Heb je DHCP in je Linksys uitgeschakeld ? met andere woorden: de Linksys deelt géén IP adressen uit aan de apparaten die erop aangesloten zijn.
- Heb je een LAN poort (geen TV poort) van de Bbox verbonden met een LAN poort (geen WAN poort) van de Linksys ?
Nog andere details die belangrijk kunnen zijn ??
Philippe.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

philippe.deleye schreef:- Heb je het interne IP adres van je Linksys gewijzigd, naar bijvoorbeeld 192.168.1.2 (of een ander adres binnen de range van je Bbox) ?
Binnen het subnet, buiten de DHCP range bedoel je vermoedelijk !?
TomG
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad best buiten de DHCP scope (zolang het maar binnen hetzelfde subnet valt, voor de bereikbaarheid althans). Het is altijd beter om vaste ip adressen buiten de scope toe te kennen om adresconflicten te vermijden. DHCP serve kan immers niet weten dat een adres binnen zijn scope al ergens vast toegekend is. Conflicten vermijden kan je ook doen door het adres alsnog te reserveren in de DHCP server, maw zodat het niet aan een andere client uitgedeeld kan worden.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

r2504 schreef:Binnen het subnet, buiten de DHCP range bedoel je vermoedelijk !?
TomG schreef:Inderdaad best buiten de DHCP scope (zolang het maar binnen hetzelfde subnet valt, voor de bereikbaarheid althans).
Bedankt voor de verduidelijkingen. Jullie hebben uiteraard 100% gelijk, en dat bedoelde ik ook ;).
Sorry voor mijn onduidelijke woordkeuze.
Philippe.
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

intussen ben ik nog eens hier waar deze opstelling staat maar het werkt nog steeds niet....

ik wil de wrt54g gebruiken als acces point niet meer dan dat moet toch lukken?
hier staan ook reacties met dezelfde linksys
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... 54#p319027
philippe.deleye schreef:
q-tec schreef: ja gewoon als wifi acces point. :-D
Q-tec, wij willen je graag helpen .. maar je zal toch wat meer uitleg moeten geven, ik begrijp nog altijd je probleem niet.
Wat bedoel je met "nog steeds geen toegang" ? toegang tot wat ?
tot het internet
- Heb je internet op de LAN poorten van de Bbox ??
ja
- Heb je het interne IP adres van je Linksys gewijzigd, naar bijvoorbeeld 192.168.1.2 (of een ander adres binnen de range van je Bbox) ?
ja naar .1.3 en nog geen internet
- Heb je DHCP in je Linksys uitgeschakeld ? met andere woorden: de Linksys deelt géén IP adressen uit aan de apparaten die erop aangesloten zijn.
ja,geen verschil
- Heb je een LAN poort (geen TV poort) van de Bbox verbonden met een LAN poort (geen WAN poort) van de Linksys ?
Nog andere details die belangrijk kunnen zijn ??
ja,
ik heb nog een oude b-box

Philippe.

maar in het algemeen, kan iemand hier eens een paar printscreeens posten van de linksys setup?
RobinW
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Ik gebruik mijn WAG354G als access point.
Je doet gewoon een factory reset op de Linksys en volgt dan deze howto: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1260465.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

q-tec
Ik heb die Linksys niet, dus moeilijk om een screenshot te plaasten, maar hier dus nog een poging om het uit te leggen:
* Ik neem aan dat de Bbox in de originele toestand is, dus (intern) IP = 192.168.1.1
* Koppel de BBox en de Linksys los, en sluit een PC aan op de Linksys
* Open de configuratie pagina van de Linksys.
* Je vindt ergens een optie "Network Setup".
* Hier moet je de DHCP Server uitschakelen (Disable)
* Geef de Linksys ook een ander adres dan de Bbox, vb 192.168.1.3 / Subnet 255.255.255.0
Dit was het

[EDIT 17.30]
Nog eens ter veduidelijking: de bovengenoemde stappen (DHCP uitschakelen, manueel IP ingeven) gebeuren in de "Network Setup" van de Linksys, en niet in de "Internet Setup" !!!

* Verbind nu een LAN poort van de Bbox (niet de TV poort) met een LAN poort van de Linksys (niet de WAN poort).
* Je kan nu PC's aansluiten naar keuze: zowel aan de BBox of aan de 3 overblijvende LAN poorten van de Linksys.
* Je Bbox zal te bereiken zijn op 192.168.1.1, en je Linksys op 192.168.1.3
* pas nu eventueel op je Linksys de WLAN settings aan.

[EDIT 17.20]
Mijn post heeft het antwoord van RobinW gekruist, maar ik denk dat beide antwoorden 100% in lijn zijn.

Philippe
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

philippe.deleye schreef:q-tec
Ik heb die Linksys niet, dus moeilijk om een screenshot te plaasten, maar hier dus nog een poging om het uit te leggen:
* Ik neem aan dat de Bbox in de originele toestand is, dus (intern) IP = 192.168.1.1
* Geef de Linksys ook een ander adres dan de Bbox, vb 192.168.1.3 / Subnet 255.255.255.0
Dit was het

[EDIT 17.30]
Nog eens ter veduidelijking: de bovengenoemde stappen (DHCP uitschakelen, manueel IP ingeven) gebeuren in de "Network Setup" van de Linksys, en niet in de "Internet Setup" !!!

* Verbind nu een LAN poort van de Bbox (niet de TV poort) met een LAN poort van de Linksys (niet de WAN poort).
* Je kan nu PC's aansluiten naar keuze: zowel aan de BBox of aan de 3 overblijvende LAN poorten van de Linksys.

[EDIT 17.20]
Mijn post heeft het antwoord van RobinW gekruist, maar ik denk dat beide antwoorden 100% in lijn zijn.

Philippe
bedankt voor de moeite maar helaas wil dit niet werken.....ben gestart met reset van bbox&linksys en het ligt aan die bbox :evil: want die linksys werkt perfect via kabelmodem....
RobinW schreef:Ik gebruik mijn WAG354G als access point.
Je doet gewoon een factory reset op de Linksys en volgt dan deze howto: http://gathering.tweakers.net/forum/lis ... es/1260465.
deze heb ik ook geprobeerd maar helaas....

doe ik iets fout met de bbox zo te zien moet er daar iets veranderen...., de linksys geeft wel aan dat die een internet signaal krijgt.
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
RobinW
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 1 keer

Die howto werkt hoor. Zeker dat je Linksys buiten de DHCP range van de Bbox2 staat?
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

RobinW schreef:Die howto werkt hoor. Zeker dat je Linksys buiten de DHCP range van de Bbox2 staat?

dat vd bbox gaat van 192.168.1.2 tot 192.168.1.254

dus de linksys moet krijgen 192.168.1.255 ? en niet 192.168.1.3
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
cavecat
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 4 keer
Contacteer:

.255 kan je niet gebruiken als adres voor je Linksys router
Floris Bakker for president!
Regulus
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 2 keer

RobinW schreef:Die howto werkt hoor. Zeker dat je Linksys buiten de DHCP range van de Bbox2 staat?
Dit is IMHO zeer ongelukkig uitgedrukt ... Bij mijn weten is het (non routable) IP domain van de bbox2 192.168.1.0 .... als men opteert voor eeen lan/lan verbinding dan moet een IP adres "buiten het DHCP bereik van de bbox2" verstaan worden als een (vast) IP adres binnnen hetzelfde IP domein maar ver genoeg weg van de reeks die logischerwijze door de DHCP van de bbox2 ooit kan toegekend worden ... strak voorbeeld: ik heb "ruimte" voor 5 PC's die nooit simultaan werken maar ik heb het initieele IP adres van mijn WRT54 (192.168.1.5) dat vast toegekend werd in mijn oude adsl router (gebaseerd op het MAC adres) gewoon opgeschoven naar 192.168.1.15 toen ik de bbox in gebruik nam. Gewoon ompluggen van adsl modem naar bbox2 en dat werkte direct zonder dat ze voor mekaars voeten lopen ... FWIW
q-tec
Elite Poster
Elite Poster

philippe_d schreef:q-tec
Dit was het

[EDIT 17.30]

* Je kan nup PC's aansluiten naar keuze: zowel aan de BBox of aan de 3 overblijvende LAN oorten van de Linksys.

[EDIT 17.20]

Philippe
We zijn nu een klein jaarke verder en als er nu 2 op de pc zitten en één tv en ik open bv hln kan den anderen geen steamstuff meer spelen ofzo
dus ik dacht nog een de router van onder het stof halen en eens proberen en na een aantal pogingen is het mij gelukt! :banana:
De een zit nu op de linksys en de ander op de bbox en dit lijkt voorlopig wel te werken....
Belgacom Vdsl 16.5/2
Galys2 + Mobile vikings
Afbeelding

Afbeelding
plekke
Starter
Starter

ik heb de stappen gedaan als hier beschreven.

bbox2 op x.x.1.1 (dhcp server vanaf x.x.1.50 tot x.x.1.63) (wifi disabled)
dlink op x.x.1.2 ( dhcp uit , wifi aan)

ik heb een server op x.x.1.3 en op x.x.1.4.

de bedoeling is om het "NAT loopback probleem op te lossen , en om via dyndns mijn ip aan een dns te koppelen
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Voor wat het waard is ...

Ik heb vorige week bij mijn zuster Linksys router aangesloten op Bbox 2.

Gewoon Bbox Lan 1 in verbonden met Linksys blauwe poort (WAN).

Bbox 2 = bridged en Linksys werkt als access point. Verder hoefde ik niets te configureren. Idem bij mij met Netgear router.
philippe_d
Moderator
Moderator
Provider

plekke schreef:ik heb de stappen gedaan als hier beschreven.
....
de bedoeling is om het "NAT loopback probleem op te lossen , en om via dyndns mijn ip aan een dns te koppelen
@ plekke. Wil je ons iets vertellen, of is dit een vraag ?
De bedoeling van jouw post is mij niet duidelijk :(
koenraaddeconinck schreef:Voor wat het waard is ...
Sorry Koenraad, maar veel is het niet waard .... als je maar half beschrijft hoe de opstelling eruit ziet.
Zoals ik het lees is de info nogal tegenstrijdig:
  • Als je een LAN poort van de BBox2 verbonden hebt met de WAN poort van de Linksys, dan gebruik je de Linksys als router (en niet als access point zoals je schrijft)
  • Als je in de Linksys niets hebt geconfigureerd (dus ook geen PPPoE), dan heb je een dubbele NAT.
  • En wat je met "BBox = bridged" bedoelt is mij ook helemaal niet duidelijk. In deze opstelling is er van bridge geen sprake, en gebruik je zowel de router functie van de BBox2 als van de Linksys ???
Als je aan de Forum community info wil geven, kan je er dan ook voor zorgen dat de info correct en volledig is ? Zoniet heeft je bijdrage niet veel toegevoegde waarde :(.
plekke
Starter
Starter

Ik had het als vraag bedoelt , ik wou graag in mijn eigen lan , kunnen surfen via het www naar mijn webserver.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 97 keer
Provider

Op de bbox2 zit er volgens mij geen local dns die je simpel kan aanpassen en geen idee of die op de dlink zit.

Andere mogelijkheid is is het instellen van de hosts files op je computers.
plekke
Starter
Starter

ik heb zelfde situtie als hier
http://forum.dyndnscommunity.com/forum/ ... 1&start=10

maar mijn bbox heeft de wan ip
bbox = bridged
wan aansluiting is niet gebruikt op de dlink

toch zit ik nog vast met een nat loopback die nog tegengehouden wordt
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 275 keer
Bedankt: 141 keer

Met alle respect Philippe maar hier wil ik toch even op reageren. Akkoord dat het missschien als info niet veel waard is maar de configuratie werkt. In eerste instantie wou ik gewoon mijn ervaring met de Bbox 2 en een Linsys router posten.
philippe_d schreef:
koenraaddeconinck schreef:Voor wat het waard is ...
Sorry Koenraad, maar veel is het niet waard .... als je maar half beschrijft hoe de opstelling eruit ziet. Zoals ik het lees is de info nogal tegenstrijdig:
  • Als je een LAN poort van de BBox2 verbonden hebt met de WAN poort van de Linksys, dan gebruik je de Linksys als router (en niet als access point zoals je schrijft
Net zoals met mijn netgear router, kan ik op de Bbox 2, PPOE uitschakelen maar dan is er geen toegang meer tot het menu van de Bbox. Dit heb ik enkele weken geleden zelf aangekaart op dit formum.
Als ik op de Bbox 2 PPOE uitschakel en zowel op mijn netgear als op de Linksys die ik "geïnstalleerd" heb, dan PPOE inschakel in het router-menu EN ook "permanente verbinding" op "aan" zet dan werkt het zooitje.
philippe_d schreef:*Als je in de Linksys niets hebt geconfigureerd (dus ook geen PPPoE), dan heb je een dubbele NAT.
Toen ik bovenstaande op het formum gepost heb, heb je zelf gesteld dat die "dubbele NAT" niet noodzakelijk een probleem hoeft te zijn bij doorsnee gebruik. En zo blijkt ook zowel bij mij alsook met de geïnstalleerde "Linksys".
philippe_d schreef:[*]En wat je met "BBox = bridged" bedoelt is mij ook helemaal niet duidelijk. In deze opstelling is er van bridge geen sprake, en gebruik je zowel de router functie van de BBox2 als van de Linksys ???[/list] Als je aan de Forum community info wil geven, kan je er dan ook voor zorgen dat de info correct en volledig is ? Zoniet heeft je bijdrage niet veel toegevoegde waarde
Bij mij, hoe je een router ook aansluit zie ik telkens in het menu dat de Bbox 2 in een bridged modus staat ...

En nog meer, moest BGC wireless N in zijn Bbox voorzien, dan zouden veel discussies met bijkomende routers er niet eens zijn. Alleen zou al kunnen ze hun snelheid draadloos toch wat opkrikken. :beerchug:

En OK, volledig off topic maar toch: als BGC niets doet aan de downloadsnelheid "tout court" dan snap ik niet hoe ze de concurrentie met TN gaan blijven aangaan.
Ik krijg bovendien ook al 3 maanden foutieve facturen (2 decoders aangerekend terwijl ik sedert augustus vorig jaar maar 1 meer heb, kosten Taxipost voor leveren decoder terwijl ik die zelf in BGC winkel afgehaald heb, etc., etc. En Quistnix kan als sterspeler niet het falen van het merendeel van zijn "team mates" blijven opvangen.
Wel excuseert BGC zich bij elk contact met hun klantendienst ... naast de belofte dat de fouten asap zullen rechtgezet worden het bericht dat mijn klacht terecht zijn. Al bij al gaat het ondertussen toch al om een 40- tal eurokes.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”