DVI en/of HDMI?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
skipper
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 16 keer

Heb mij van de week een nieuwe monitor (Iiyama 24 inch) en een nieuwe grafische kaart (MSI Radeon 5570) aangeschaft. Op beide heb ik een VGA, DVI en HDMI aansluiting. Nu weet ik wel het verschil tussen het analoge VGA en het digitale DVI, maar is het de bedoeling dat je enkel de DVI aansluit, of moet je zowel de DVI als de HDMI aansluiten.
Heb me zot gegoogeld, maar ik vind geen passend antwoord.
xedion
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 2 keer

ofwel DVI of HDMI

Indien je monitor luidsprekers heeft dan is het beter van HDMI.(het geluid komt dan via de HDMI kabel"je kaart moet dit wel ondersteunen" de meeste kaarten doen dit niet)

Indien je geen luidsprekers op je monitor zitten hebt of je geluid via een andere versterker wil sturen is DVI beter, omdat je hier je luidsprekers via je geluidskaart stuurt .

Qua beeld kwaliteit is er geen verschil tussen DVI en HDMI, dus bijvoorbeeld DVI naar je PC monitor en HDMI naar je HD TV , zou een mooie oplossing zijn .
Afbeelding
skipper
Pro Member
Pro Member

Heb de monitor nu aangesloten via HDMI, waarbij de ingebouwde luidsprekers in mijn monitor hierdoor ook worden aangestuurd. Werkt prima, maar!
In mijn vorige configuratie, had ik aparte luidsprekertjes die via mijn moederbord (heb geen aparte geluidskaart) via de groene uitgang waren aangesloten. Via een verloopstekkertje op het moederbord kon ik mijn muziek zo ook afspelen op mijn stereo installatie, en dit lijkt me nu niet meer te lukken als ik deze fiche rechtstreeks in de groene uitgang steek. Kan ik dit nog ergens instellen, of moet alles dan weer terug via de DVI kabel en audiokabel lopen?
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

HDMI is eigenlijk niks meer dan DVI + Geluid
skipper
Pro Member
Pro Member

skipper schreef:Heb de monitor nu aangesloten via HDMI, waarbij de ingebouwde luidsprekers in mijn monitor hierdoor ook worden aangestuurd. Werkt prima, maar!
In mijn vorige configuratie, had ik aparte luidsprekertjes die via mijn moederbord (heb geen aparte geluidskaart) via de groene uitgang waren aangesloten. Via een verloopstekkertje op het moederbord kon ik mijn muziek zo ook afspelen op mijn stereo installatie, en dit lijkt me nu niet meer te lukken als ik deze fiche rechtstreeks in de groene uitgang steek. Kan ik dit nog ergens instellen, of moet alles dan weer terug via de DVI kabel en audiokabel lopen?
Heb het al gevonden denk ik. Moet een van beide als standaardapparaat instellen (bij configuratiescherm-geluid). Ofwel spelen de boxen van de monitor, ofwel speelt alles via de boxen van de stereo. Wel iedere keer de pc terug opstarten. Denk niet dat beide tesamen mogelijk is.
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 192 keer
Bedankt: 92 keer

Ik heb sinds feb/09 het zelfde scherm en de boxen van het scherm worden door mij niet gebruikt, qualiteit is niet slecht maar ik ben gewoon met een headset naar alles te luisteren. Dus gewoon DVI aansluiting gebruikt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”