redhat Linux leuk ma

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

hi skynetters,

ik heb met succses red hat Linux gedownload 5 cd's dat was vrij vlug gedaan dan de installatie verliep vlekkeloos het enige maar meteen ook grote probleem is na de redhat installatie kan ik windows niet meer starten het zijn nogthans gescheiden partities en een bootmanager is geinstalleerd (lilo) lilo toon mijn twee mogelijkheden "linux" en "dos" hoe geraak ik hier omheen ?? ik wil namelijk men windows niet kwijt want voor sommige zaken is en blijft windows meer geschikt as Linux waarom toon dieje nu "dos " ??

greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Polleke
Pro Member
Pro Member
Berichten: 321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 19:43
Locatie: Harelbeke
Bedankt: 2 keer

Hallo,

Heb hier nog ergens een (redelijk oude) handleiding liggen voor het installeren van Redhat. Bij installatie van LILO hangt het blijkbaar af van je soort Windows hoe je Lilo moet installeren :

- Bij de 16 bit Windows versie smijt je LILO op je MBR
- Voor de 32 bit gevallen (vanaf NT 4) smijt je LILO op de eerste sector van je root partitie.

Ik vermoed dat je dit niet gedaan hebt en dat je MBR dus verknoeit is voor je Windows. Onder de 16 bits windowsen was het vroeger gemakkelijk : ne SYS c: en ne FDISK /MBR en je kon weer verder. Voor Windows 2000 of XP denk ik dat je best de setup eens draait (best rechtstreeks van bootable CD-rom). Dan krijg je normaal gezien de mogelijkheid om je systeem te herstellen. T'is wel al een jaartje geleden dat ik dat nog heb moeten doen (is toen trouwens ook niet gelukt :roll: )

P.S. met dit weer zou je verwachten dat de Pinguins zich goed in hun vel zouden moeten voelen...

P.P.S. al mijn partities staan hier op NTFS. Ik kan dus zelfs geen bootmanager draaien : mijne Redhat 8 mag ik nog altijd starten via een bootdiskette, maar nog liever dit probleempje dan het uwe :wink: . (ook PM slaagt er niet in om mijn eerste partitie terug in FAT32 om te zetten).

met vriendelijke groeten,

Polleke
Laatst gewijzigd door Polleke 11 dec 2002, 20:48, in totaal 1 gewijzigd.
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

aaaaah ale dat wist ik niet inderdaad redhat vraagt me waar i de bootlader wil installeren ik heb voor mbr gekozen zozo das dus het probleem mercikes Polleke :mrgreen: dat weet ik ok alweer
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

het is inorde

hier is hoe ik dat gedaan heb ....

ge installeert dus redhat 8 as em u vraagt om een bootdiskette te maken selecteerd ge ja en ge gaat verder mee die diskette in uw drive en ge laat uw pc starten.Nu log je in as "root" en je "grabbed" de linux bootsector vanaf een shell
dd if=/dev/hda1 of=bootsect.lnx bs=512 count=1

steek een dos floppy in uw drive en typ

mount /mnt/floppy
cp /root/bootsect.lnx

nu moet ge eerst dat bestand (bootsect.lnx)kopieren naar uw c:\ en dan boot.ini bewerken
c:\bootsect.lnx = "RedHat Linux 8"

nu probeert ge het eens uit ...... als windows (2000) u zegt
kan windows niet starten het volgende bestand ntoskrnl.exe ontbreekt of is beschadigd.

dan probeert ge windows te starten vanaf een verkeerde partitie korrigeer dit in boot.ini onder linux was de c:\ (bij mij) /dev/hda2
verander da nummerke in boot.ini van 1 naar 2 ge hebt wel het programma attrib.exe nodig omdat boot.ini verborgen en read only is (je hebt de dos versie nodig) en dan start ge uw pc mee een ouwe windows bootdiskette

en ge typt

attrib c:\boot.ini -r -s -h

nu kan je het "editeren"

ni vergeten "attrib c:\boot.ini +r +s +h" beveiliging terug aanzetten.... nu dieje modem nog aan de praat krijgen ..... tzal me wel lukken

greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

yes yes !!!!! het is mij gelukt ik hed de alcatel speedtouch usb modem aan de praat gekregen onder redhat er is nog een probleempke maar ik zal eerst zeggen hoe ik hem aan de praat gekregen heb :mrgreen:

ge gaat naar http://speedtouch.sourceforge.net en daar download ge de opensource drivers voor die modem dan hebt ge de alcatel microcode nodig om de modem te initialiseren dieje vindt ge op

http://www.speedtouchdsl.com/dvrdownload_lx.htm

eerst compileert ge de opensource drivers

tar xvzf speedtouch-1.1.tar.gz
cd speedtouch-1.1
./configure && make
su:rootpass
make install

nu moet ge een paar bestanden bewerken

maak nu het bestand /etc/ppp/peers/adsl aan met deze inhoud
#
# This file could be rename but its place is under /etc/ppp/peers
# To connect to Internet using this configuration file
# pppd call adsl, where "adsl" stands for the name of this file
#

debug
kdebug 1
noipdefault
defaultroute
pty "/usr/local/sbin/pppoa3 -m 1 -c -vpi 8 -vci 35"
sync
user "jij@SKYNET"
noauth
noaccomp
nopcomp
noccp
novj
holdoff 4
persist
maxfail 25
usepeerdns

dan moet je het bestand /etc/ppp/chap-secrets bewerken
-------------------/etc/ppp/chap-secrets Begining--------------
# client server secret IP addresses
"jij@SKYNET" "*" "uw_skynet_password" "*"


nu moet je nog een paar linux kernel modules toevoegen .... ga naar /etc
su
rootpass
gedit modules.conf
alias char-major-108 ppp_generic
alias /dev/ppp ppp_generic
alias tty-ldisc-3 ppp_async
alias tty-ldisc-13 n_hdlc
alias tty-ldisc-14 ppp_synctty
alias ppp-compress-21 bsd_comp
alias ppp-compress-24 ppp_deflate
alias ppp-compress-26 ppp_deflate

nu laad je de modem microcode

modem_run -m -f /path/naar/mgmt.o
/usr/sbin/pppd call adsl
/sbin/ifconfig ppp0


om mgmt.o te krijgen moet je eerst het gedownloade bestand uitpakken mee het "tar" commando modem_run staat in de bin subdirectory van de speedtouch-1.1 directory as ge een ip ziet ben je verboden so far so good nu komt het



ik ben successvol verbonden maar ik kan geen enkele site zien de dns van skynet is in /etc/ppp/resolv.conf waar het zou moeten zijn zelf een host pingen kan ik niet dan krijg ik als antwoord "unknown host" iemand raad ? ach ja we zullen der wel uitkomen zeker


greetz

Erik
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
NuKeM
Content Editor
Content Editor
Berichten: 5132
Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 156 keer
Contacteer:

Kan je een host pingen als je zijn ip ingeeft (dus niet via zijn domain name)?
NuKeM
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Berichten: 4143
Lid geworden op: 15 sep 2002, 09:08
Locatie: Belgium, Haacht
Contacteer:

probeer eens zoals nukem zei te surfen/pingen naar een IP, 216.239.33.101 is de IP van google.com
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

yep het pingen naar een ip adres lukt zonder problemen ook als ik

http://216.239.33.101 typ in mijn browser krijg ik de homepage van google.com te zien maar via www.google.com zegt em unknown host het is dus duidelijk een dns probleem......
Registered Linux user #286313
Gebruikersavatar
Erik
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1321
Lid geworden op: 15 sep 2002, 02:46
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 18 keer

problem solved

ik gebruik redhat right now ....... je moet de dns van skynet

195.238.2.21
195.238.2.22

toevoegen aan /etc/resolv.conf

en niet aan /etc/ppp/resolv.conf


cheers !

Erik
Registered Linux user #286313
filter
Starter
Starter
Berichten: 19
Lid geworden op: 08 dec 2002, 20:24
Contacteer:

Probleem van lilo zat in hem dos label. Als je lilo wilt gebruiken:
Om win2k ofzo te lanceren edit je bv in vi :-) (i, pijltjes, enter,esc, wq)
/etc/lilo.conf, onder de lijst met images voeg je toe

other=/dev/hda?
label=winnt5ofzo

vervolgens als root in console /sbin/lilo -L intikken.

Het kan ook op zijn gui's:
De rootaccount in redhat kan het programma in redhat "lilo config" gebruiken. Dit programma zal via aotoprobe de winnt vinden.
vervolgens als root in console /sbin/lilo -L intikken

Die -L optie zorgt voor lba32 ondersteuning. Zonder dat zal de root partitie van de linux distro binnen de eerste 2gb van de harde schijf moeten zijn.
Is eigenlijk de fout van redhat, mandrake kan dit automatisch. Debian ook maar daar moet je wel /sbin/lilo -L uitvoeren.
Windows 9x kunnen zichzelf niet booten en daarvoor dient die dos.
Voor linux en winnt heb je alleen maar een beginadres nodig, vandaar dat winnt bootloaders zo simpel is en ook linux kan lanceren. Dit werkt alleen als linux en winnt op dezelfde harde schijf staan.
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”