Ik haal mijn inkt meestal 1 maal per jaar bij Activity-Invest. Papier komt meestal van bij 123inkt. Met beide firma's goede ervaringen.
Ik print zelf vrij veel, en jaag op 1 jaar tijd er wel zo'n refill kit door (gewoon 5 flessen inkt) : da's ongeveer 8x refill van alle kleuren dus in het geval van een MP800r is dat 5 cartrdiges x 8 = 40 refills. Kost ongeveer 50€ of zo voor zo'n kit. Een normale cartridge kost me in de winkel zo rond de 14€. 14x5x8= ... veel meer dan ik wil uitgeven.

Over refillen wordt heel veel onzin verteld, maar als je een beetje weet wat je doet, geen 2 linker handen hebt en spreekwoordelijk "een schroevendraaier kan vasthouden zonder je oog uit te steken" is dat allemaal niet zo moeilijk, en op 10 minuten heb ik een hele inktset voor mijn 800R volledig gerefilled. Doe ik al jaren, nooit problemen gehad, en die moet je ook niet verwachten als je je tenminste aan de basic rules van het refillen houden kan.
Bij bijna alle inktprinters zijn de cartrdiges gechipped. Je hebt de "normale" chips zoals de meeste Epson's en Canon's die ofwel per software-schatting (Epson) of een combinatie van software-schatting en effectieve optische meting (Canon) bijhouden of een cartrdige leeg is of niet. Deze cartrdige wordt dan op die chip "empty" geflagged, en zelfs als je zo'n cartrdige opvult zal deze kopig "leeg" tonen in de printer. (en dan heb je sommige stoute modellen van HP en Epson die zelfs een _vervaldatum_ met zich meedragen !) Sommige printers (Canon) laten je toe op eigen risico verder te gaan, bij de meesten is het na het flaggen van de "empty" status gedaan met zingen, ongeacht of er inkt in zit of niet.
De chipresetters zijn over het algemeen kleine programmers, dewelke de chip van de cartrdige terug "vol" resetten. Jij kan dan perfect je cartrdige opvullen en je printer zal terug op een correcte manier "weten" dat je een volle cartridge hebt ingestoken. Die dingen kosten meestal een Euro of 10, en bijvoorbeeld bij eerder genoemde "Activity-Invest" kan die dingen krijgen. Warm aanbevolen voor de zelf-refillers onder ons : je zet gewoon de lege kop even op de resetter, wacht 5 seconden en de status van je cartrdige staat terug "vol".
Op die manier vermijdt je trouwens voortijdige beschadiging door een niet meer correct werkende inkt-detectie level (dus vermijdt je het *echt volledig* leegprinten van een cartrdige).
Er zijn namelijk vrij goede technische redenen waarom inktprinters meestal "empty" aangeven terwijl ogenschijnlijk nog veel inkt in zit. Deze zijn (in willekeurige volgorde)
* bij aardige wat inktspuiters met een thermische kop (Canon/HP) is de inkt niet enkel medium, maar ook KOELMIDDEL voor de printkop (vooral bij de kleine kunststof/flex HP koppen is dit belangrijk, de Canonkoppen hebben meestal een vrij grot keramisch vlak dat mede voor koeling kan zorgen). Blijft de inktflow hangen en duurt dat lang genoeg, verbrandt de inktkop zelf.
* bij toestellen met ontkopelde kop/inkttank systeem (alle Epsons, alle betere Canons, de duurdere HP's) is een aanvoerslang met een luchtbel erin een waar drama. Vele printers cyclen maar *1* maal een speciaal setup programma bij de eerste indienstname (Master Purge), waarbij abnormaal veel inkt door de leidingen wordt gejaagd om ze luchtvrij te krijgen; als je opnieuw zo'n luchtbel in je systeem krijgt is het daarom ook zo moeilijk (en bij sommige printers bijna onmogelijk) om deze zonder demontage terug luchtvrij te krijgen.
* Vooral bij Epson met z'n sneldrogende inkten is een uitgedroogde piëzo kop een drama : deze inkten zijn dan ook nog watervast, wat "effe zuivermaken" al helemaal hopeloos maakt.