Printer/copier combo

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 170 keer
Bedankt: 62 keer
Contacteer:
Provider

Waarde UB leden ,

De tijd is aangebroken , na een jaar of meer zonder scanner en paar dagen zonder printer nu om een nieuwe aan te schaffen

Ik zou een combinatiemodel willen nemen (dat staat vast)

Ik zou sporadisch een copietje nemen , meestal scan naar file pc gewoon en als ik al eens iets zou afprinten zou het 50/50 kleurenfoto's hoog definitie zijn en gewoon wat printjes allerhande

Wat welk waar raden jullie me aan ?

Bubbeljet of kleurenlaser ?

-Wat ik niet wens is patronen zo met "lifetime chips" op (zie genoeg gevloek en gesukkel daarmee) , dus verkrijgbare aftermarketinkt is wenselijk maar niet noodzakelijk ...

-Er zijn weken , soms maanden dat er niets afgeprint word , met de vorige stokoude HP alsook de canon (IP5000) dat ik had blokkeren de cartridgesprintkoppen dan met de tijd . Is dit al verbeterd met de moderne versies en bestaat dit probleem ook bij de kleurenlasers ?

Of andere tips etc zijn ook welkom

Deze week zou ik erom willen gaan (verlof)

Naar mijn bescheiden mening en zoektoch ben ik voor mezelf op de Canon Mp640 gekomen

http://nl.canon.be/For_Home/Product_Fin ... /index.asp
http://www.tones.be/shop_product.php?idx=107424

En mits ie op stock is bij Tones en dit 2 minuten stappen is ;)
The eternal and true pessimist :D
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 47 keer
Provider

My 2 cents als bezitter van verschillende AIO's, zowel Laser als Inktjet-based

1) geen enkele van de AIO lasers die ik tot nu toe bezat of gezien heb (ook niet de semi-pro's) deugt als je fotokwaliteit wenst. In het beste geval krijg je een afdruk zoals je die bijna 10 jaar geleden ook al uit een HP9xx series inktjet zou krijgen, en dan heb je een *hele goede*. De meeste betaalbare AIO lasers zijn een heel stuk slechter als dat zelfs. Derhalve, is de helft van je afdrukken iets met foto-toestanden, valt Laser sowieso af.
2) alle inktprinters die ik ken zijn tegenwoordig uitgerust met chips. Op de meeste zijn er aftermarket oplossingen voor (chipresetters) die "een appel en een ei" kosten. Ik gebruik dit zelf op mijn oude Canon MP800R en dat werkt perfect : inkt leeg, refil, reset, klaar. Canon is dan zelfs nog één van de meest vriendelijke merken die je zelfs zonder resetter meestal tot verder printen kan bewegen na een lapidaire "u print waarschijnlijk met een hervulde cartrdige, printer kan inktstatus nu niet meer correct opvragen, wil u dit uitschakelen voor deze cartrdige" vraag. Als je ervoor kiest om redelijk wat te printen, ben je beter af eerst na te gaan voor welke modellen er nu vandaag werkbare refill of resetters bestaan, want de aftermarket cartrdiges, daar heb ik zelf nog veel slechtere ervaringen mee als een goede-zelf-uitgevoerde-refill (op mijn Canon, tenminste : de cartrdiges van Pelikan bijvoorbeeld zijn zelfs "nieuw" dermate slecht dat ze niet eens tot "leeg" te gebruiken zijn en regelmatig half vol -echt half vol hoor, de inkt staat dan nog in de "inktkamer"- moeten weggegooid worden.
3) Alle inktprinters zijn min of meer gevoelig voor uitdrogen. Wegens de werking en samenstelling van het Epson-printsysteem met keramische-piëzo-electriche koppen en watervaste inkten is vooral Epson hier heel gevoelig voor. Da's de natuur van het beestje, want ook mijn Canon moet en zal periodiek een cleaning doen (ongevraagd) om de koppen gangbaar te houden. Ook de duurdere HP's met hun sepparate inkt+tank opstelling blijkt ZEER gevoelig voor uitdrogen (vooral de zwartkop) en over dit probleem zijn er al tal van klachten of verschillende fora te vinden. Jammer genoeg is bij de meeste van de HP's de kop niet als spare-part verkrijgbaar, dus net als bij Epson : loopt hij echt vast en is hij niet meer in garantie, heb je een serieus probleem.

Dit probleem bestaat *niet* bij kleurenlasers, maar gezien je eisenpakket is dat ook het enige voordeel ervan. Koop je een goedkope AIO Laser (of een duurdere, maakt niet veel uit) mag je er meestal van uitgaan dat *1*maal je een volledig nieuwe tonerset nodig hebt (zwart + 3 kleuren) je al boven de aanschafprijs van diezelfde machine zal uitkomen, en refills voor LASERS zijn ... soms nogal problematisch. *grijns*

Die MP640 is zeker één van de betere machines op de markt, en is een verre nazaat van de MP800R die ikzelf nog heb. Als longtime-fan van HP inktjet printers moet ik zeggen dat ik me de overgang naar Canon zoveel jaren geleden nooit heb moeten beklagen : goede hardware, goedkope refills, uitstekende software support, dus alles wat ik mis op de huidige HP's.

Voor het "snelle kladwerk" heb ik een tweede AIO, de Samsung CLX3175 AIO (Color LAser). Met deze low-cost no-onzin AIO samen met de andere Canon zijn al mijn printereisen wel gedekt.
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Schitterend antwoord :)

Vraagje wel nogmaals kaween , wat bedoel je met refill/resetsysteem ?

Enigste wat ik vind zijn zo inktclub.com cartridges en originele en in geen van beide gevallen spreken ze van chips ...

Het valt me alreeds wel op dat het prijsverschil tussen de authentieke cartridges en de aftermarkets al serieus gedaald is tov toen met men IP5000 (origineel 17-18 € en aftermarket 5-6 €) , ik zie nu 7-9 €voor aftermarket en 10 a 14 € voor origineel ...
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

Ik heb de MP600R, een voorloper van de MP640. Ik ben er zeer tevreden over.

Inkt koop ik bij 123inkt.nl
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Ik haal mijn inkt meestal 1 maal per jaar bij Activity-Invest. Papier komt meestal van bij 123inkt. Met beide firma's goede ervaringen.
Ik print zelf vrij veel, en jaag op 1 jaar tijd er wel zo'n refill kit door (gewoon 5 flessen inkt) : da's ongeveer 8x refill van alle kleuren dus in het geval van een MP800r is dat 5 cartrdiges x 8 = 40 refills. Kost ongeveer 50€ of zo voor zo'n kit. Een normale cartridge kost me in de winkel zo rond de 14€. 14x5x8= ... veel meer dan ik wil uitgeven. :) Over refillen wordt heel veel onzin verteld, maar als je een beetje weet wat je doet, geen 2 linker handen hebt en spreekwoordelijk "een schroevendraaier kan vasthouden zonder je oog uit te steken" is dat allemaal niet zo moeilijk, en op 10 minuten heb ik een hele inktset voor mijn 800R volledig gerefilled. Doe ik al jaren, nooit problemen gehad, en die moet je ook niet verwachten als je je tenminste aan de basic rules van het refillen houden kan.

Bij bijna alle inktprinters zijn de cartrdiges gechipped. Je hebt de "normale" chips zoals de meeste Epson's en Canon's die ofwel per software-schatting (Epson) of een combinatie van software-schatting en effectieve optische meting (Canon) bijhouden of een cartrdige leeg is of niet. Deze cartrdige wordt dan op die chip "empty" geflagged, en zelfs als je zo'n cartrdige opvult zal deze kopig "leeg" tonen in de printer. (en dan heb je sommige stoute modellen van HP en Epson die zelfs een _vervaldatum_ met zich meedragen !) Sommige printers (Canon) laten je toe op eigen risico verder te gaan, bij de meesten is het na het flaggen van de "empty" status gedaan met zingen, ongeacht of er inkt in zit of niet.

De chipresetters zijn over het algemeen kleine programmers, dewelke de chip van de cartrdige terug "vol" resetten. Jij kan dan perfect je cartrdige opvullen en je printer zal terug op een correcte manier "weten" dat je een volle cartridge hebt ingestoken. Die dingen kosten meestal een Euro of 10, en bijvoorbeeld bij eerder genoemde "Activity-Invest" kan die dingen krijgen. Warm aanbevolen voor de zelf-refillers onder ons : je zet gewoon de lege kop even op de resetter, wacht 5 seconden en de status van je cartrdige staat terug "vol".

Op die manier vermijdt je trouwens voortijdige beschadiging door een niet meer correct werkende inkt-detectie level (dus vermijdt je het *echt volledig* leegprinten van een cartrdige).

Er zijn namelijk vrij goede technische redenen waarom inktprinters meestal "empty" aangeven terwijl ogenschijnlijk nog veel inkt in zit. Deze zijn (in willekeurige volgorde)
* bij aardige wat inktspuiters met een thermische kop (Canon/HP) is de inkt niet enkel medium, maar ook KOELMIDDEL voor de printkop (vooral bij de kleine kunststof/flex HP koppen is dit belangrijk, de Canonkoppen hebben meestal een vrij grot keramisch vlak dat mede voor koeling kan zorgen). Blijft de inktflow hangen en duurt dat lang genoeg, verbrandt de inktkop zelf.
* bij toestellen met ontkopelde kop/inkttank systeem (alle Epsons, alle betere Canons, de duurdere HP's) is een aanvoerslang met een luchtbel erin een waar drama. Vele printers cyclen maar *1* maal een speciaal setup programma bij de eerste indienstname (Master Purge), waarbij abnormaal veel inkt door de leidingen wordt gejaagd om ze luchtvrij te krijgen; als je opnieuw zo'n luchtbel in je systeem krijgt is het daarom ook zo moeilijk (en bij sommige printers bijna onmogelijk) om deze zonder demontage terug luchtvrij te krijgen.
* Vooral bij Epson met z'n sneldrogende inkten is een uitgedroogde piëzo kop een drama : deze inkten zijn dan ook nog watervast, wat "effe zuivermaken" al helemaal hopeloos maakt.
Laatst gewijzigd door kaween 04 jan 2010, 17:19, in totaal 1 gewijzigd.
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:
Provider

Heb weer iets bijgeleerd. Ik heb me zelf nooit gewaagd aan het hervullen van inktpatronen, wel ooit voorgevulde gekocht. Printkwaliteit van die inkt was zodanig ondermaats aan wat ik van de normale HP-inkt gewoon was (de 'namaak-inkt' spatte veel meer, bij vlakken trok alles samen naar het midden en zwart was niet echt zwart -- te vloeibare inkt maw) dat ik nooit meer hervullingen overwogen heb. Nu, ik print op zich weinig thuis, maar vind de kostprijs van de overmaatse kaasblokjes van HP belachelijk. Bij de stevige cartouches van m'n ouwe Deskjet 720c kon ik dat nog een beetje aanvaarden, maar die kleine dingetjes van m'n DJ 5550... Mooie prints, dat wel.

Enfin ja, we wijken wel af van de oorspronkelijke vraag.

Misschien nog interessant om in de groep te gooien: hoe zit het met mac-compatibiliteit?
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
Bedankt: 87 keer
Provider

Ik heb me vroeger eens gewaagd aan het bijvullen van mijn inktcartridges, toen werd hier nog veel geprint. Ik deed dat toen met een spuit en er waren dan een aantal flesjes bij, zwart en dan de verschillende kleuren.
In het begin ging dat goed, maar na een tijd begon ik veel strepen (geen inkt op sommige plaatsen) te krijgen en ben ik terug gegaan naar de winkel waar ik die gekocht had en ze zeiden me daar dat het de printkop was die begon te verstoppen. Die gast zei tegen me om die printkop er eens uit te halen en dan een nacht in een emmer water leggen. Maar dat hielp niet. Ik weet wel niet meer het merk van die refill kit. Ik dacht dat het een gele doos was. En de printer was een Canon S300 (als ik het me nog goed herinner).
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Canon heeft een redelijke naam als het gaat over Mac-compatibiliteit (tenminste op de nieuwe modellen). Epson ook, maar de snelheid van Epsons is onder Mac nog slechter als onder Windows.

Ik weet zeker dat de Canons al sinds de MP500 een redelijke Mac support genieten; en over het algemeen zit bij ieder Canon device altijd minstens een Mac installatie CD erbij.
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Strepen bij Canon en refills heeft over het algemeen geen bal met de de printerkop zelf te maken, maar wordt veroorzaakt puur door een slechte inktflow. Zeker als je weinig print of je zo-goed-als-lege cartrdiges lang droog hebt laten staan, verliest de spons die erin zit de mogelijkheid om de inkt op een gelijkmatige manier op te nemen en terug af te geven. (capilaire werking is verstoort)

Bij Canon krijg je dan het volgende fenomeen : een testprint/printkop test vertoont kleine onderbrekingen of ziet er zelfs compleet foutloos uit, maar als je pakweg een zwart blad zou willen copiëren, zie je enkel in het begin van iedere pass wat inkt op je blad, en de rest "veegt uit" tot er niks meer op het blad staat.

In al die jaren heb ik misschien 3 echt kapotte Canon koppen gezien. Alle anderen problemen kwamen van slechte inktflow, meestal met refills die niet volgens de regels waren gebeurd, maar vooral met "factory refilled" cartrdiges : die worden meestal op basis van gerecupereerde cartridges gedaan. Als dat dan indertijd lege cartrdiges waren die 5 maanden leeg in één of andere recupel-emmer gestaan hebben, ben je eraan voor de moeite.

Daarom raad ik dus enkel "ZELF refill" aan (of echt nieuwe orginele cartrdiges) : jij weet van jezelf perfect hoeveel maal zo'n cartrdige al gerefilled is en hoe oud hij is en hoe hij werd behandeld. Daar weet je niets van wanneer je zo'n factory-refilled cartrdige koopt. En bij sommige merken raad ik refills zowiezo niet aan : je moet al goed weten wat je doet als je pakweg Epson cartridges gaat refillen : bij verkeerde handeling is de kans op defecte kop en "printer perte total" groter als bij de meeste andere merken.
johcla
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 646 keer
Bedankt: 149 keer
Provider

In de Apple-stores worden de Canon-printers ook verkocht, dus qua compatibiliteit met Mac zit het wel ok denk ik.

Ligt het aan mij, of is er zich een serieuze Mac-hype aan het ontspinnen? Ik lees en hoor bijna niks anders meer :)
kaween
Elite Poster
Elite Poster
Provider

... niet als het aan mij ligt. :twisted: (als EX-Apple gebruiker -granted het is van lang geleden- mag ik dat zeggen.)
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer
Provider
Te Koop forum

Ook ooit "laten refillen" en de cartridges waren toen veel sneller leeg. Misschien dat die persoon die refilde zo zijn winst maakte: de cartridge maar half vol doen? Kweet het niet. In ieder geval: nooit meer. Ik print trouwens slechts heel weinig.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Dave
Pro Member
Pro Member
Twitter: davefrombelgium
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 4 keer
Provider

Heb mij in Solden laten verleiden tot de aankoop van een HP Color LaserJet CP1217 voor slechts 100€ bij Aldi.
In het verleden heb ik teveel last gehad met uitdrogen van inktjet (ik print niet veel thuis) en akkoord, na de initiële 800 pagina's die je in full color kan drukken met de starttoners, moet je voor meer dan 200€ toners kopen, maar dan kan je wel weer 1400 pagina's verder (wat in mijn geval ongeveer 100 maanden of meer dan 8 jaar zal zijn), op die tijd zou een inktjet al 4 of 5x volledig uitgedroogd zijn, dus dan valt de prijs per jaar wel mee ...
Akkoord je kan een kleurenlaser geen echte photoprinter noemen, want de kleuren zijn niet zo levendig en diep als met de betere inktjets, maar als ik eens echte mooie fotoprints wil, laat ik dat wel professioneel buitenshuis afdrukken, het is meer bedoeld voor de occasionele huis- en tuin-printjes (tekeningen en prenten, soms een foto en wat tekst met grafiekjes) ...
Maw het hangt er maar van af wat voor jou het belangrijkste is en wat je ermee van plan bent.

PS: Als er iemand nog wat ouwe ingedroogde inktjetprinters wil, ik heb er hier nog een paar op zolder liggen (ik ben nog nooit tevreden geweest van inktjet, behalve de eerste maanden wanneer er nog niets ingedroogd is). Mijn eerste (een Epson) was de grootste ramp wat dat betrof, de 2 HP's nadien waren beter, maar als je echt zo weinig print als ik, blijft het een ramp. Dat hervullen (zelf) heb ik ook nog eens geprobeerd, maar de kleuren trokken op niks en tegen het indrogen helpt het ook niet.
Sinds bijna 2 jaar, ben ik wel heel blij met de HP mono-laserprinter/fax/scanner/copier die ik van en voor 't werk heb (nog nooit naar moeten omkijken, behalve 1 tonerwissel). Hopelijk zal de kleurenlaser even betrouwbaar blijken te zijn ...
driesve
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

Ik heb hier thuis een Canon MP620.

* Netwerkaansluiting (was bij mij prioriteit) zodat je gewoon kunt afdrukken zonder dat je de pc moet aansluiten (waar de printer inzit)
* Kopieren gaat ook heel vlot, maar dat gebruik ik bijna niet.
* Scannen en printen via het netwerk gaat zonder problemen op al onze computers (Windows XP, Vista, Ubuntu)
Er zitten tevens drivers voor Mac bij, dus op Mac zal dat ook wel werken.
* Scannen naar pdf/jpg met een usb-stick vind ik ook een groot pluspunt
* Foto's afdrukken (via geheugenkaart of pc) heb ik nog niet getest.

Wij printen gemiddeld iets om de twee weken, dus echt lang ligt dat niet stil.
Na enkele maanden ben ik tot nu toe zeer tevreden van de Canon MP620.

Mijn inkt (met chip) heb ik gekocht op OfficeSavers.be met chip en werkt perfect.
zertox
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Contacteer:
Provider

* Scannen via het netwerk gaat zonder problemen
* Scannen naar pdf/jpg met een usb-stick vind ik ook een groot pluspunt

2 super features die ik zoek in een comboprinter. Onze laser blijft de laatste tijd steeds hangen :( En de inkt is op (150 euro refill per kleur)

Ik las echter wel in macfan (magazine) dat de wifi drivers voor Mac OSX snow leopard er nog niet waren. Kan iemand bevestigen of dit opgelost is?
a3ke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:
Provider

Ondertussen staat ie hier ook al een dikke maand

Printen via netwerk met een win7 pc en een macbook OSX Leopard , alles perfect !

Supercontent van deze !
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”