Vandaag vertelde mijn ouders dat ze de Duitse zenders ARD, ZDF en WDR gaan weghalen en dan moet je bij telenet bijbetalen (of ergens iets extra nemen) om deze te mogen zien, zo iets hadden ze gehoord (mijn moeder had dat ook in de krant gelezen zegt ze) en ze dachten dat het bij het analoge signaal was. Weet er hier iemand meer van ?
Misschien kunnen ze die dan via dvb-t ontvangen, ik weet toch dat die daar te krijgen zijn want met m'n laptop en een simpele antenne kan ik ze buiten ontvangen, maar hoe zit het als je een dvb-t decoder hebt in je tv, maar op die aansluiting zit ook je analoog signaal, je kan toch geen digitaal en analoog op dezelfde aansluiting aansluiten d.m.v. een splitter ?
Duitse zenders gaan weg ?
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Voor digitaal en analoog op de kabel heb je geen splitter nodig, die zitten gewoon samen op dezelfde kabel en kan je samen ontvangen.
Welke zenders je analoog kan ontvangen kan je nakijken op http://www.zenders.be . Er verandert dacht ik niet nu iets, dat was reeds enkele maanden geleden...
//opnieuw gelezen: gaat dus over 2 bronnen. De kabel en antenne. Die kan je inderdaad niet samen gebruiken. Maar als de tv DVB-T kan gebruiken kan die vast ook DVB-C decoderen. Of de tv heeft een set-top-box voor DVB-T nodig en sluit je dan via de Scart-aansluiting en heb je geen splitter nodig.
Welke zenders je analoog kan ontvangen kan je nakijken op http://www.zenders.be . Er verandert dacht ik niet nu iets, dat was reeds enkele maanden geleden...
//opnieuw gelezen: gaat dus over 2 bronnen. De kabel en antenne. Die kan je inderdaad niet samen gebruiken. Maar als de tv DVB-T kan gebruiken kan die vast ook DVB-C decoderen. Of de tv heeft een set-top-box voor DVB-T nodig en sluit je dan via de Scart-aansluiting en heb je geen splitter nodig.
- AnD
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 393 keer
- Bedankt: 87 keer
Ik vind het vreemd dat die tv 1 coaxaansluiting heeft en die kan ook dvb-t ontvangen, ik dacht altijd dat ze dan 2 coax aansluitingen hadden voor beide bronnen te ontvangen, ik heb net de coax kabel (van het analoge signaal) uitgetrokken en eens een simpel antenneke voor dvb-t aangesloten op die coax. Dan in het menu automatisch laten scannen, maar eerst moet je kiezen tussen digitaal, analoog of analoog + digitaal als bron. Ik heb maar digitaal genomen. Die vond de Belgische zenders (radio + tv) en zet die gewoon in het geheugen van de tv achter de analoge tv zenders.meon schreef:Voor digitaal en analoog op de kabel heb je geen splitter nodig, die zitten gewoon samen op dezelfde kabel en kan je samen ontvangen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
- Bedankt: 143 keer
- Contacteer:
Als ik het goed begrijp wil je dus analoog kabelTV bekijken en DVB-T voor de Duitse zenders. Misschien is dit een oplossing: allicht hebben je ouders nog een analoge videorecorder (of anders kan je er 2ehands 1 op de kop tikken voor bijna niets). De analoge kabel plaats je op de video. Op de antenneingang van de TV plaats je gewoon de antenne voor de dvb-t ontvangst.
Als je dan een analoge kabelzender wil bekijken zet je de video aan en de tv op het videokanaal, als je een dvb-t zender wil bekijken zet je alleen de tv aan op de dvb-t tuner stand.
Als je dan een analoge kabelzender wil bekijken zet je de video aan en de tv op het videokanaal, als je een dvb-t zender wil bekijken zet je alleen de tv aan op de dvb-t tuner stand.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
- AnD
- Elite Poster
Dat is een goed gedacht, ze hebben nog een recorder (zo een waar je op dvd + HDD kan opnemen).fredo66 schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus analoog kabelTV bekijken en DVB-T voor de Duitse zenders. Misschien is dit een oplossing: allicht hebben je ouders nog een analoge videorecorder (of anders kan je er 2ehands 1 op de kop tikken voor bijna niets). De analoge kabel plaats je op de video. Op de antenneingang van de TV plaats je gewoon de antenne voor de dvb-t ontvangst.

-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 18 keer
Je kan ook de twee coaxkabels samenvoegen met een splitter 'coupleur' tot één coaxkabel.AnD schreef:Dat is een goed gedacht, ze hebben nog een recorder (zo een waar je op dvd + HDD kan opnemen).fredo66 schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus analoog kabelTV bekijken en DVB-T voor de Duitse zenders. Misschien is dit een oplossing: allicht hebben je ouders nog een analoge videorecorder (of anders kan je er 2ehands 1 op de kop tikken voor bijna niets). De analoge kabel plaats je op de video. Op de antenneingang van de TV plaats je gewoon de antenne voor de dvb-t ontvangst.
DVB-T (UHF) frequentie is van: 470 - 862 Mhz. ALs de zenders op de kabel buiten dit gebied liggen kan je hem zonder probleem samenvoegen.
(ik heb geen kabel - ik weet niet welke frequenties ze bij Telenet gebruiken, maar ik dacht dat ze op ex-indi gebied na, allemaal onder de 470 Mhz zaten)
Dit heeft als voordeel dat je op de TV zowel DVB-T als Kabel kan kijken met één afstandsbediening
Groetjes,
S.
- AnD
- Elite Poster
Dat heb ik geprobeerd dus met een splitter, maar dan vind die geen dvb-t zenders.vasonline schreef:Je kan ook de twee coaxkabels samenvoegen met een splitter 'coupleur' tot één coaxkabel.AnD schreef:Dat is een goed gedacht, ze hebben nog een recorder (zo een waar je op dvd + HDD kan opnemen).fredo66 schreef:Als ik het goed begrijp wil je dus analoog kabelTV bekijken en DVB-T voor de Duitse zenders. Misschien is dit een oplossing: allicht hebben je ouders nog een analoge videorecorder (of anders kan je er 2ehands 1 op de kop tikken voor bijna niets). De analoge kabel plaats je op de video. Op de antenneingang van de TV plaats je gewoon de antenne voor de dvb-t ontvangst.
DVB-T (UHF) frequentie is van: 470 - 862 Mhz. ALs de zenders op de kabel buiten dit gebied liggen kan je hem zonder probleem samenvoegen.
(ik heb geen kabel - ik weet niet welke frequenties ze bij Telenet gebruiken, maar ik dacht dat ze op ex-indi gebied na, allemaal onder de 470 Mhz zaten)
Dit heeft als voordeel dat je op de TV zowel DVB-T als Kabel kan kijken met één afstandsbediening
Groetjes,
S.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 18 keer
Splitters/combiners geven inderdaad wel wat verlies. -> Dat zou goed de reden kunnen zijn. Daarom gebruikt men dit vaak met samen met een versterker.
Dan lijkt me het advies om te dvd-recorder te gebruiken het beste (moet je niets voor aankopen).
Met een buitenantenne (of op zolder!) kan je inderdaad (vaak) meer ontvangen dan alleen de VRT zenders.
Welke omgeving/regio bent u (ongeveer) ?
Kijk ook hier: http://www.digitale-televisie.be/module ... howforum=6
Groetjes,
S.
Dan lijkt me het advies om te dvd-recorder te gebruiken het beste (moet je niets voor aankopen).
Met een buitenantenne (of op zolder!) kan je inderdaad (vaak) meer ontvangen dan alleen de VRT zenders.
Welke omgeving/regio bent u (ongeveer) ?
Kijk ook hier: http://www.digitale-televisie.be/module ... howforum=6
Groetjes,
S.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
Je kan deze kanalen allemaal gratis ontvangen via satelliet + de HD versies:dat ze de Duitse zenders ARD, ZDF en WDR gaan weghalen
- Das Erste HD
- ZDF HD
- Einsfestival HD
- arte HD,
- WDR HD (binnenkort)
-
- Starter
Mijn tv kan DVB-T kanalen ontvangen.
Met een oude breedband UHF antenne op zolder ontvang ik 21 digitale kanalen.
4 Vlaamse, 13 uit Duitsland en 4 uit Nederland (Limburg)
Duitsland (Aachen) en Nederland (Maastricht, Heerlen) zenden verticaal uit.
De antenne moet 90 graden gekanteld staan ten opzichte van vroeger.
Genk zendt horizontaal maar is hier zo sterk dat het niet uitmaakt hoe de antenne staat.
Ik heb 42 analoge kanalen van Telenet.
Op plaats 43 beginnen de digitale DVB-T kanalen.
TV en afstandsbediening maken geen onderscheid.
Maar er is natuurlijk een maar:
Ik moet steeds wisselen : kabel of antenne.
Koppelen met splitter of combiner is volgens mij onmogelijk, er zijn frequentie conflicten.
Met een bandbreedte van 6 MHz zendt Genk op 503- tot 509 MHz, Kan Z van Telenet zit op 503,25 MHz.
Een Akense zender zendt uit op 511- tot 517 MHz, WDR van Telenet zit op 511,25 MHZ.
Hoe kan ik zonder bijkomende afstandsbediening dit oplossen?
Met een oude breedband UHF antenne op zolder ontvang ik 21 digitale kanalen.
4 Vlaamse, 13 uit Duitsland en 4 uit Nederland (Limburg)
Duitsland (Aachen) en Nederland (Maastricht, Heerlen) zenden verticaal uit.
De antenne moet 90 graden gekanteld staan ten opzichte van vroeger.
Genk zendt horizontaal maar is hier zo sterk dat het niet uitmaakt hoe de antenne staat.
Ik heb 42 analoge kanalen van Telenet.
Op plaats 43 beginnen de digitale DVB-T kanalen.
TV en afstandsbediening maken geen onderscheid.
Maar er is natuurlijk een maar:
Ik moet steeds wisselen : kabel of antenne.
Koppelen met splitter of combiner is volgens mij onmogelijk, er zijn frequentie conflicten.
Met een bandbreedte van 6 MHz zendt Genk op 503- tot 509 MHz, Kan Z van Telenet zit op 503,25 MHz.
Een Akense zender zendt uit op 511- tot 517 MHz, WDR van Telenet zit op 511,25 MHZ.
Hoe kan ik zonder bijkomende afstandsbediening dit oplossen?
- Ofloo
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 92 keer
Nu bekijk ik die zenders toch nooit, .. maar ik vind het wel straf waarom alleen de duitsers en niet de franse tenslotte is Telenet een vlaamse provider, als ze de duitse er uit halen dan ook de franse of durven ze dat niet. Niet dat ik er iets op tegen heb op de duitse en franse zenders, ik vind het gewoon een beetje vreemd, de franse kijk ik ook niet naar trouwens..
- rowan
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
- Bedankt: 21 keer
Heeft er iemand soms ervaring met DVB-T ontvangst in de regio Oudenaarde?
Ik ben van plan om een antenne te kopen, maar ik weet niet of we hier goeie ontvangst gaan hebben.
Ik ben van plan om een antenne te kopen, maar ik weet niet of we hier goeie ontvangst gaan hebben.
Ik ben zelf ook een fan van Duitse zenders en heb 15 jaar geleden een schotelantenne(analoog) gekocht in Duitslandvoor 100 € .
Enkele jaren geleden heb ik een digitale ontvanger=reciever gekocht van 300 €en heb nu superbeeld (mijn TV toestel is ondertussen al 20 jaar oud ! )
Een schotel wordt naar het Zuid Oosten gericht en er mogen zich geen voorwerpen bevinden tussen de schotel en de Satelite zoals bv bomen of muren . Eens de schotel op het Zuis-Oosten gericht is beweegt men deze met heel kleine bewegingen tot men beeld heeft en wordt hij vasgedraaid op de arm of andere bevestiging. Handig is natuurlijk als je de TV tijdelijk dicht bij de schotel kan zetten tot je beeld hebt.
Wie een schotel en reciever koopt in Duitsland kan ALLE Duitse zenders ontvangen (alle zenders zijn reeds voorgeprogrameerd)en gratis en dat zijn toch een stuk of dertig zenders.Op internet vindt je alle informatie want praktisch alle zenders hebben hun website.
Verschillende zenders hebben Schlagershows.Er zijn ook nog een hoop radio stations te beluisteren via de schotelantenne zoals bv NDR 1 Niedersachsen(ook via internet te beluisteren) die ook veel " Schlagermusik " spelen. Er zijn ook radiostations met Schlagerhitparades.
Een andere mogelijkheid om ARD en WDR te ontvangen is TV Vlaanderen.Deze zitten ook op Astra en bieden dus ook het hele gamma van Duitse zenders aan.Maar je moet wel betalen natuurlijk voor de Belgische zenders.
Enkele jaren geleden heb ik een digitale ontvanger=reciever gekocht van 300 €en heb nu superbeeld (mijn TV toestel is ondertussen al 20 jaar oud ! )
Een schotel wordt naar het Zuid Oosten gericht en er mogen zich geen voorwerpen bevinden tussen de schotel en de Satelite zoals bv bomen of muren . Eens de schotel op het Zuis-Oosten gericht is beweegt men deze met heel kleine bewegingen tot men beeld heeft en wordt hij vasgedraaid op de arm of andere bevestiging. Handig is natuurlijk als je de TV tijdelijk dicht bij de schotel kan zetten tot je beeld hebt.
Wie een schotel en reciever koopt in Duitsland kan ALLE Duitse zenders ontvangen (alle zenders zijn reeds voorgeprogrameerd)en gratis en dat zijn toch een stuk of dertig zenders.Op internet vindt je alle informatie want praktisch alle zenders hebben hun website.
Verschillende zenders hebben Schlagershows.Er zijn ook nog een hoop radio stations te beluisteren via de schotelantenne zoals bv NDR 1 Niedersachsen(ook via internet te beluisteren) die ook veel " Schlagermusik " spelen. Er zijn ook radiostations met Schlagerhitparades.
Een andere mogelijkheid om ARD en WDR te ontvangen is TV Vlaanderen.Deze zitten ook op Astra en bieden dus ook het hele gamma van Duitse zenders aan.Maar je moet wel betalen natuurlijk voor de Belgische zenders.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
- Bedankt: 100 keer
ARD en WDR staan volledig los van tvvlaanderen.regina schreef: